Minkä ikäisenä koiranpentunne on siirtynyt aikuisen koiran ulkoilu- ja pissatusrytmiin?
Minkä ikäisenä koiranpentunne ovat siirtyneet aikuisten koirien ulkoilu- ja tarpeittentekorytmeihin?
Kommentit (9)
Mulla on nyt 5 kk:n ikäinen koira, eikä ole sisäsiisti (ts. pidätyskyky ei ole vielä kehittynyt). Aiempi koirani oli suunnilleen puolivuotiaana niin sisäsiisti, että panimme matot lattialle. Koira on täysikasvuinen 2-vuotiaana, joten en usko, että kukaan on puolivuotiaana aikuisen koiran rytmissä.
Meillä on 8-kuinen koira eikä se ole vielä täysin sisäsiisti, vahinkoja sattuu silloin tällöin.
Edellinen koira oli sisäsiisti ja aikalailla aikuisen koiran rytmissä ulkoilutustenkin suhteen viisikuisena.
Meillä pentu on nyt 10 kuukautta ja on ollut viimeiset pari kuukautta aika lailla aikuisen koiran rytmissä. Iltaisin käydään vielä juuri ennen nukkumaanmenoa pikapissatuksella, ja aamulla myös eka ulkoilu on aika ajoissa, tätä yöllistä aikaa toivottavasti vielä saadaan pidennettyä.
Ulkoilurytmi meillä on aina sama, 3 kertaa päivässä. Pentu saa pissata papereille sisällä siihen asti, kunnes pystyy pidättämään nuo lenkkivälit. Käyn kuitenkin töissä ja pentu on arkisin yksin 9 tuntia, niin silloin joka tapauksessa tarvittaisiin paperit, joten ihan sama vaikka ovat muutenkin.
Yksilöstä riippuen 4-7 kk iässä paperit on voinut jättää pois. Useimmiten 5-6 iässä on pystynyt yön tai koko työpäivän pidättämään.
"Aiempi koirani oli suunnilleen puolivuotiaana niin sisäsiisti, että panimme matot lattialle."
Itse en ole koskaan oikein mattoja pois pitänyt, ehkä 1-2 viikkoa pennun tulosta. Kun opettaa käymään papereilla ja papereita ei ole koskaan mattojen päällä,, niin ei tule matoille vahinkoja. Aika pian on jo niin että paperit on vain kylppärissä, ja sinne pentu osaa etsiytyä kun on hätä.
Vierailija kirjoitti:
"Aiempi koirani oli suunnilleen puolivuotiaana niin sisäsiisti, että panimme matot lattialle."
Itse en ole koskaan oikein mattoja pois pitänyt, ehkä 1-2 viikkoa pennun tulosta. Kun opettaa käymään papereilla ja papereita ei ole koskaan mattojen päällä,, niin ei tule matoille vahinkoja. Aika pian on jo niin että paperit on vain kylppärissä, ja sinne pentu osaa etsiytyä kun on hätä.
No, mä en ota sitä riskiä, että mattoihin tuleekin sitten jotain. Kyllä meilläkin on sanomalehdet lattialle, ja koira pissaa ja kakkaa niille, mutta en ehdoin tahdoin tässä tilanteessa halua kuluttaa rahaa mattojen pesulaan viemiseen. Niin että helpompi vaan odottaa, että sisälle ei enää juurikaan tule.
Meillä koira oppi sisäsiistiksi muutaman viikon kuluttua luovutusiän jälkeen.
7 kk ikäisenä vasta oli täysin sisäsiisti. Minulla on chihuahua nyt jo 6 vuotias.
Puolivuotiaana? Alle vai yli?