Poika lasteni kaveripiiristä varastelee, kiusaa ja tuhoaa paikkoja.
En oikein tiedä mitä voin tehdä. Lasteni kaveripiiristä eräs noin 9 vuotias poika kiusaa meidän lapsia. Yksi päivä oli mm pissannut poikani päälle!
Hän on alkanut nyt tulemaan meidän pihoille ja oli yllätin hänet repimästä naapureiden istutuksia muutama viikko sitten. Viime viikolla hän varasti poikani pyörän, jonka onneksi saimme takaisin, koska tiedämme missä hän asuu. Nyt hän oli viikonloppuna käynyt varastamassa minun pyöräni lukon (naapuri näki hänet sähläämässä pyöräni luona ja tadaa lukko viety).
Muut kaverit ovat kertoneet, että tämä poika varastelee kaupasta ja tuhoaa muiden omaisuutta ihan yhtenään.
Yksi päivä mieheni näki hänet seisomassa keskellä autotietä, housut kintuissa ja hieromassa penistään toiseen lapseen(!).
Olemme käyneet hänen ovellaan puhumassa vanhemmille tuon päälle pissauksen jälkeen, mutta he vain naureskelivat ja tuntui, että eivät täysin ymmärtäneet kaikkea mitä kerroin (ovat Virolaisia).
Olen joutunut kieltämään omia lapsiani olemasta samassa porukassa jossa hän on, mutta tämäkin aiheuttaa vain sen, että meidän lapset jää ilman kavereita.
Mitä muuta voin tehdä, jotta tämä saadaan loppumaan? Jos kyseessä olisi aikuinen, voisin soittaa poliiseille tuosta pyörän ja lukon varastamisesta jne, mutta mitä ihmettä voin tehdä kun kyseessä on lapsi, jonka vanhempia ei näytä kiinnostavan yhtään!
Kommentit (35)
Teet normaalisti poliisille ilmoituksen, eikä sitä tarvitse murehtia, että kun ei ole vielä rikosoikeudellisesti riittävän vanha, koska vahingonkorvausvastuu on jo tuon ikäisellä ja muu holtittomuus kuuluu sosiaaliviranomaisille poliisin ohella.
Mitä ihmettä, ei kai pikkupoika voi terrorisoida noin ihmisiä
Kyllähän tuohon on joku tolkku tultava, pojasta on hyvää vauhtia ensiluokkainen koulukiusaaja. Tuollainen käytös vaatii jo asiantuntijan apua.
Ilmoitus poliisille, lasu..Mitä mieltä muut vanhemmat on?Hyväksyykö tuon käytöksen?Ymmärrän että on vaikea kieltää tapaamasta jos lapset jää ilman kavereita, mutta jos se kielto olis noilla muillakin lapsilla...
Onpa surullista! Onko poika lapsesi koulussa? Hän tarvitsee apua, nopeasti. Rikosilmoitus ja lastensuojeluilmoitus kuulostavat rankoilta, mutta ovat käytännössä ainoita väyliä, joilla lapsen ja perheen saa avun piiriin. Samoin koululle voi ilmoittaa näistä asioista ja kertoa, että lasu ja rikosilmoitus tehty.
Tuollainen toiminta on tosi vahingollista myös lapselle itselleen.
Olisiko esim. autistinen, ei ymmärrä tekevänsä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Tuokin voi olla mahdollista, mutta ilmeisesti vanhempia ei kiinnosta hakea apua, joten ilmoitus poliisille, lasu tms. taitaa olla ainoita vaihtoehtoja. Koulussa ja muille vanhemille voi myös puhua.
Vierailija kirjoitti:
Onpa surullista! Onko poika lapsesi koulussa? Hän tarvitsee apua, nopeasti. Rikosilmoitus ja lastensuojeluilmoitus kuulostavat rankoilta, mutta ovat käytännössä ainoita väyliä, joilla lapsen ja perheen saa avun piiriin. Samoin koululle voi ilmoittaa näistä asioista ja kertoa, että lasu ja rikosilmoitus tehty.
Tuollainen toiminta on tosi vahingollista myös lapselle itselleen.
Kyllä hän käsittääkseni on samassa koulussa. Olen myös miettinyt koululle ilmoittamista, mutta jäin vain epäröimään sitä, kun nämä asiat eivät ole tapahtuneet kouluajalla.
Kaipa se on se lasu tehtävä. Oikeassa meinaan olet, että poika tarvitsee apua. Tuskin siitäkään on mitään apua, että käyn vielä kertaalleen heidän oven takana, kun vanhemmat vain naureskelevat. :/
-ap
Vierailija kirjoitti:
Hän ei vaikuta autistiselta. Jotenkin vaikutti siltä, että hänen vanhempansa ovat "kasvattaneet" hänet luulemaan, että on ok käyttäytyä näin. Kun kävin heidän ovellaan, isä naureskeli pojan kanssa yhdessä. Katsoivat toisiaan ja virnuilivat siihen malliin, kuin isäkin olisi itse "kiusaaja poika".
Jäi erittäin kummallinen olo sen jälkeen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän yli tämä provo...
Provo? Miksi tämä olisi provo? Tai mikä tässä edes vaikuttaa provolta! Olen ymmälläni...
-ap
Eniten minua ihmetyttää, että miksi ap ei ole osannut tehdä lastensuojeluilmoitusta pojasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo? Miksi tämä olisi provo? Tai mikä tässä edes vaikuttaa provolta! Olen ymmälläni...
-ap
No kun sinä et mukamas tiedä mitä kannattas tehdä. Ei kai nyt kukaan noin avuton ole.
Samaa mieltä kuin tuossa ylhäällä oleva kirjoittaja että toistaiseksi lasu ja poliisi ovat liian rankkoja vaihtoehtoja että löytyisikö koululta opettajaa jolle voisi kertoa tai terveydenhoitajaa tai koulukuraattoria. Viittaan että jos vanhemmat ei niin välitä niin jos koulun kautta yrittäisivät jotakin. Tuskin tuo lapsi koulussa on nuhteeton ja vain vapaa-ajalla villi. Tosin voihan niinkin olla. Mutta jotenkin lähetyisin koulua tämän asian tiimoilta niin sieltä kautta voisi järjestyä apua ensin ja miettiköön he sitten onko syytä tehdä raskaampia jatkotoimia.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin tuossa ylhäällä oleva kirjoittaja että toistaiseksi lasu ja poliisi ovat liian rankkoja vaihtoehtoja että löytyisikö koululta opettajaa jolle voisi kertoa tai terveydenhoitajaa tai koulukuraattoria. Viittaan että jos vanhemmat ei niin välitä niin jos koulun kautta yrittäisivät jotakin. Tuskin tuo lapsi koulussa on nuhteeton ja vain vapaa-ajalla villi. Tosin voihan niinkin olla. Mutta jotenkin lähetyisin koulua tämän asian tiimoilta niin sieltä kautta voisi järjestyä apua ensin ja miettiköön he sitten onko syytä tehdä raskaampia jatkotoimia.
Mitä rankkaa sinä lasussa on? Ei koululle kannata vierittää ongelmaa, joka johtaa ihan selvästi muusta kuin koulun käynnistä.
Minä karjahtaisin ja ojentaisin kunnolla, jos vielä näkyisi meidän pihalla. Siis pelottelisin pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
No kun sinä et mukamas tiedä mitä kannattas tehdä. Ei kai nyt kukaan noin avuton ole.
Näköjään olen sitten avuton. Yritin ensin itse hoitaa asian, koska jotenkin lasu kuulostaa omaan korvaani aika rankalta asialta tehdä ensitöikseen. Kiitos hienoista neuvoistasi!
-ap
Ei ihme, että lastensuojelu on ns. tukossa, jos joka asiasta tehdään tuo lasu.
Miksi tässäkin lasuilmoitus, en näe mitään syytä siihen
Joku erityislapsi temppuilee, se on vanhempien asia hoitaa, ei lastensuojelin.
Vierailija kirjoitti:
No silloin ainakin ilmoitus eteenpäin, että lapsi saa jotain apua. Ja muutenkin.
Ihan samalla tavalla voi ilmoittaa varastelusta poliisille, vaikka varas on lapsi. Lapsi ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, vaan joutuu sitten enemmänkin lastensuojelun hampaisiin.