Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon oletatte, että työssäkäyvä vanhempi tekee ns kotihommia?

Vierailija
23.09.2019 |

Meillä jatkuva riita siitä, etten tee tarpeeksi, vaikka en todellakaan oleta, että koska käyn töissä, minulle ei kuuluisi mikään kotihommia. Joka päivä laitan esimerkiksi iltapalat lapsille, suurimman osan päivällisistä, laitan tiskit, pesen esim koneellisen pyykkiä. Viikonloppuisin siivoan koko kodin ja pykkään enempi, sekä laitan kaikki ruuat. Käyn noin 4krt viikossa ruokakaupassa. Puoliso on kotona viikolla ja lapset eivät siis ole, koska käyvät esikoulun ja koulua. Minkälainen jako teidän mielestä olisi reilua? En tee puolison mukaan ”mitään”. Voisitteko työssäkäyvät osapuolet luetella mitä kaikkea käytännössä teette? Haluan kyllä olla reilu, mutta en tiedä mitä vielä jaksan työpäivän jälkeen enempää tehdä ja puoliso ei osaa sanoa mitä pitäisi tehdä enemmän.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen puolet, koska käymme molemmat töissä. Oikeasti ehkä enemmän, koska mies reissaa työn takia enemmän. Kuulostaa, että sinä teet aika paljon, varsinkin ottaen huomioon, että kotona olija voisi kouluaikaan tehdä kotitöitä.

Mutta riippuu myös rahoista. Jos teillä on yhteiset rahat, kotona olija tekee enemmän kotitöitä. Jos on omat rahat, kotityöt tehdään tasan.

Vierailija
2/10 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen puolet, koska käymme molemmat töissä. Oikeasti ehkä enemmän, koska mies reissaa työn takia enemmän. Kuulostaa, että sinä teet aika paljon, varsinkin ottaen huomioon, että kotona olija voisi kouluaikaan tehdä kotitöitä.

Mutta riippuu myös rahoista. Jos teillä on yhteiset rahat, kotona olija tekee enemmän kotitöitä. Jos on omat rahat, kotityöt tehdään tasan.

Olen usein tosi poikki, ja sitä ei kotona saa sanoa ääneen, kun ”en tee mitään”. En tajua ovatko muut ihmiset sitten niin ahkeria, kun olen kyllä aika väsynyt vaikka laittaisin työpäivän jälkeen sen koneellisen pyykkiä, ruuat ja vaikka tiskit. Tuntuu jo tuossa vaiheessa, että väsähtää kun hoidan lasten iltatoimet ja odotan kuin kuuta nousevaa, että pääsee nukkumaan.

Rahalla ei minulle sinänsä väliä, yhteiset ovat mutta molemmat tienaa kyllä, eikä väliä vaikka tienaisin miljoonan ja mies nolla...

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotona vauvan kanssa, isommat ovat eskarissa ja koulussa. Illat ovat aikamoista vilskettä, ei siinä lasketa kuka tekee enemmän. Lähes koko ajan jompi kumpi leikkii joko 6v:n ja/tai vauvan kanssa. Pyykit, tiskit ja iltapalat laittaa se jolla ei ole leikki kesken. Mies jää pian vauvan kanssa kotiin ja toki aion jatkaa kotitöiden tekemistä/lasten kanssa leikkimistä iltaisin.

Vierailija
4/10 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku provo? Mitä puoliso oikein tekee kotona? 

Silloin kun meillä oltiin kotona vauvan/taaperon kanssa, niin kotona olija ei kyllä tehnyt muuta kuin lounaan itselleen ja lapselle ja ehkä tiski- tai pyykkikoneen pyöräytyksen ja kauppareissun.  Yhdessä tai vuorotellen tehtiin päivällinen, kotihommia iltaisin ja viikkosiivous. Tämä puolin ja toisin, koska pidimme molemmat perhevapaita.  Mutta on vähän eri asia olla kotona yksin ja osan päivää isompien lasten kanssa, jotka voi ja pitääkin osallistua askareisiin. 

Vierailija
5/10 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa järkeistää sitä kaupassa ravaamista.

Jos toinen on eskarissa ja toinen akaluokilla, lapset on käytännössä melkein koko ajan kotona.

Ruoanlaitto ja siivoaminen on tauotonta.

Vierailija
6/10 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin kotona kolmen lapsemme kanssa, niin tottakai tein kotihommat. Lasten kanssa ehdimme mainiosti arkena siivota, tehdä ruuat, pestä pyykit, käydä kaupassa 1- 2 kertaa viikossa ja sen lisäksi talvella vielä kolata pihankin, syksyllä haravoida jne. Illat menivät mukavasti ja rauhallisesti ja mies sai töistä tullessaan tietenkin keskittyä lasten kanssa leikkimiseen ja yhdessä oloon.

Ei se ollut mitenkään liikaa vaadittu minulta ja lapsilta, että kun kotona olimme, niin hommat siinä ohessa hoituivat. Päinvastoin meillä riitti oikein hyvin aikaa käydä kaksi kertaa talvellakin ulkona joka päivä ja kun hieman teki ennakkoon ja fiksusti asioita, niin aikaa riitti vaikka mihin. Askartelime paljon, luin kirjoja hyvin paljon lapsille, kävimme naapurissa kylässä ja naapuri kävi lapsineen meillä kylässä yms.

En oikeasti ymmärrä joitakin ihmisiä, jotka eivät ehdi tekemään mitään vaikka sen yhdeksän tunnin aikana, mitä puoliso on töissä matkoineen. Meillä ei myöskään ole ikinä ollut tavaroita liikaa ja lapset ovat jo pienistä oppineet järjestyksen kuuluvan elämään ja arkeen. Nyt lapset ovat teinejä ja meillä kaikki hoituu todella mukavasti ja nopeasti yhdessä tehden. Viikkosiivouskin menee alle tunnissa, kun kaikki tekevät saumattomasti osansa. Kotimme on hieman alle 200 neliöinen tavallinen omakotitalo pihalla.

Varmaan tämä saa alapeukkuja, mutta ihan sama, meillä arki on mukavaa ja perheellä menee hyvin.

Vierailija
7/10 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, yksin kun lasten kanssa elän, niin teen myös kaikki kotityöt. Lapset osallistuvat toki ikänsä mukaan.

Vierailija
8/10 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se joka on kotona tekee kyllä automaattisesti enemmän, onhan hänellä aikaa. Siivoukset yms viikonlopulle osuvat tehdään yhdessä mutta kun olen kotona käyn ruokakaupat ja teen ruuat. Ei edes mietitä asiaa. Vastavuoroisesti kun mies on kotitoimistolla hän hoitaa asiat

Vierailija
9/10 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloudessa mies käy vuorotöissä 5 päivää viikossa, minä olen kotona sairauden takia. Yksi lapsi. Miehen hommiin kuuluvat astianpesukoneen täyttö + joskus tyhjennys (yleensä minä tyhjennän), roskien vienti ja ns. äijähommat kuten lattiakaivojen siivous säännöllisesti. Minä hoidan yleissiisteyden, pyykit, suurimman osan ruoanlaitosta ja muusta siivoilusta. Mies laittaa ruokaa ihan mielellään vapaalla. 

Kumpikin on tyytyväinen järjestelyyn. 

Vierailija
10/10 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy töissä (yrittäjä) ja tekee pitkiä päiviä.

Minä kotona vauvan kanssa ja teen melkeinpä kaikki kotityöt ja ruuat, tuntuisi aivan kohtuuttomalta vaatia näihin jotain jakoa. Mies kyllä auttaa aina jos tarvitsen jostain syystä apua. Ja ostipa tuo nyt tiskikoneen ja robotti-imurin, hirveä apu. :)

Mielestäni epäreilu tilanne sulla ap kotona, varsinkin kun lapset eivät edes kotona. Kyllä se päävastuu kuuluu sille kotona olevalle. Näytä tää ketju sun kumppanille ja kysy että oliko vielä jotain.