Tjäreborg konkurssiin? Miten käy maksetun Thaimaan matkan?
Ruotsalaisten ilmastoahdistus ja romahtaneet lomamatkustajamäärät ovat ajaneet Tjäreborin emoyhtiön konkurssiin, itse Tjäreborin kohtalo ratkeaa alkuviikosta. Meillä on Tammikuusta matka 2-aik, 2-lst, noin kymppitonnin matka maksettuna. Ei mitään tästä konkurssiuhasta mainittu vain pari viikkoa sitten ostettaessa, sitten sunnuntai-iltana ilmoitetaan että konkassa ollaan.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä Tjären sivuilla asiasta. Ettekö osaa lukea sieltä?
Niinpä onkin ja tuo tarkoittaa samalla sitä että se on finito myös Tjäreborgille. Kukaan ei ole niin tyhmä että tässä tilanteessa varaisi matkan heiltä. Joko menetät rahasti eikä matka toteudu, tai lennät jonnekin Kanarialle ja konkka tulee kun olet siellä. Hotelli ei päästä lähtemään ennen kuin maksat huoneesi uudelleen etkä pääse saarelta pois edes rahalla koska kaikki koneet ovat muutenkin täynnä. Harmia ja rahanmenoa on luvassa roppakaupalla.
Pakko kysyä (tyhmä kysmyskö?) että miksi se hotellihuone pitää uudelleen maksaa?
Koska matkatoimistot eivät aina maksa niitä etukäteen. Ja konkurssiin mennyt firma ei sitä tule maksamaan jälkeenpäinkään, hotelli jää siis asiakkaan itsensä maksettavaksi.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006247857.html
"Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo, että asiakkaiden kannattaa seurata KKV:n verkkosivuja. Asiasta annetaan tietoja myös erikseen puhelinnumerosta 0295 053 193.
– Ihmisten ei kannata alkaa järjestää itse mitään. Jos hotellit alkavat kuluttajalta pyytää lisämaksuja, kannattaa kieltäytyä ja pyytää meiltä lisäneuvoja, Väänänen sanoo."
Ei tuo auta. Esim. Turkissa brittejä ei päästetty lähtemään hotellista ennen kuin huone oli maksettu uudelleen. Ovella oli karvaisia vartijoita kädet puuskassa. Tuleeko Katri työntämään ne pois ovelta?
Luulen että tästä päivästä lähtien ei huoneisiin pääse ilman että maksaa majoituksen checkinissä uudestaan. Respa ei ala tappelemaan matkanjärjestäjän kanssa saatavistaan. Se vaiva jätetään asiakkaalle.
Briteillä on erilaiset systeemit, suomalaisia ohjeistettu viranomaisten taholta, ettei kannata maksaa hotellia ennenkuin on yhteyksissä niihin.
Montako yötä aattelit siinä hotellin edessä lojua ja soitella ohjeistuspuheluita Suomeen, ennekuin maksat suosiolla huoneeseen pääsyä vastaan? - Todennäköisesti jos viivyttelet, myydään huone sitä maksavalle Trivagon tms. kautta. Ei niillä ole varaa pitää maksamattomia huoneita tyhjillään.
Tässä pitää erottaa kaksi eri tilannetta: maksanko päivistä jotka olen jo ollut hotellissa ennen konkurssia ja maksanko lopuista päivistä että saan jäädä hotelliin.
Minä en ole sitoutunut maksamaan hotellille yhtään mitään joten en ole heille mitään velkaa. Mutta he voivat toki heitää minut pihalle jos en maksa. Mutta mitään maksuja jo vietetyistä päivistä en heille ole velkaa.
Selitäppä tämä niille kuumaa käyville hotellihemmoille siellä Tunisiassa Tai Turkissa, kun pitävät sinua panttina rahaa vastaan.
Jossain Tunisiassa varmaan turha alkaa vänkyttämään ettei maksa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Neljä henkilöä, meillä menee helposti tuo kymppitonni Euroopan reissuihinkin.
Ohis"-ei se oo tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa ;)
Ööö, miksi maksaja on tyhmä? Onko sulla suurin päämäärä saada halpa matka?
Olen eri, mutta olen saanut säästettyä jopa 2000 euroa suunnitellessani itse kiertomatkat.
Noissa tapauksissa olisi ollut tyhmää ostaa kallis pakettimatka, kun pienellä vaivalla saa lennot ja majoitukset sekä opastetut retket itsekin hommattua.
Joissakin tapauksissa pakettimatkat (varsinkin Thaimaa) tulee kyllä edullisemmaksi matkatoimiston kautta.
Kai sitä joka asiassa saa säästettyä kun oikein jaksaa säätää. Minä ennemmin maksan siitä että kaikki on valmiina.
Thaimaahan saa lentoja jatkuvasti noin 400 eurolla tai halvemmallakin. 4-henkiseltä perheeltä siis lennot noin 1500-1600 €. Majoitusta löytyy monen hintaista ja tietenkin mihin menee vaikuttaa hintaan. Tässä nyt vain yksi esimerkki 2 vk Novotel Phuket Karon Beach hotellissa lentoineen maksaa TUI:lla 4954 € 4-henkiseltä perheellä marraskuussa 2 vk. Itse netistä etsimällä samassa hotellissa 2 vk aamiaisella on noin 1200-1700 €/2 vk ja lisäksi lennot eli säästöä noin 2000 €.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan just Thaimaassa näitten lomilla. Eilen tuli tekstiviesti että todennäköinen konkka edessä ennen paluulentoa. mahtava juttu, voi tulla kalliiksi meille matkalaisille, tsäreborilla tällä hetkellä meitä matkalaisia nelisentuhatta maailmalla. Te ette siellä kotisohvillanne osaa suhteuttaa miten kaukana moni meistä matkalaisista on, palstan matkaajathan ottaa eväät mukaan ruotsinlaivoille että olisi tuttua ja turvallista- vähän eriä tuosta vaan lähteä ihan toiselle puolelle maapalloa josta ei todellakaan itkemälläkään saa tuttuja ruisleipijä ja pirkkatuotteita alakerran supermerkadosta!795
Ihan sama 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kaikki työntekijät jotka jäävät nyt ilman palkkaa? :( Myös suomessa on paljon työntekijöitä joilla on varmaan isompi huoli asiasta kuin menetetty loma.
Perheen loma on usein samoissa hinnoissa kuin nettopalkka.
Suomessa firman työntekijät eivät konkurssitilanteessakaan jää ilman palkkaa, vaan te-keskuksen palkkaturva (eli siis valtio, eli me veronmaksajat) maksaa saamatta jääneet palkat työntekijöille. Tämä toki siis pätee vain Suomessa, muiden maiden vastaavista käytännöistä en tiedä.
Ap maksoi 10 000 € ”Tjärebori” nimiselle matkatoimistolle. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä onkin ja tuo tarkoittaa samalla sitä että se on finito myös Tjäreborgille. Kukaan ei ole niin tyhmä että tässä tilanteessa varaisi matkan heiltä. Joko menetät rahasti eikä matka toteudu, tai lennät jonnekin Kanarialle ja konkka tulee kun olet siellä. Hotelli ei päästä lähtemään ennen kuin maksat huoneesi uudelleen etkä pääse saarelta pois edes rahalla koska kaikki koneet ovat muutenkin täynnä. Harmia ja rahanmenoa on luvassa roppakaupalla.
Pakko kysyä (tyhmä kysmyskö?) että miksi se hotellihuone pitää uudelleen maksaa?
Koska matkatoimistot eivät aina maksa niitä etukäteen. Ja konkurssiin mennyt firma ei sitä tule maksamaan jälkeenpäinkään, hotelli jää siis asiakkaan itsensä maksettavaksi.
"Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo, että asiakkaiden kannattaa seurata KKV:n verkkosivuja. Asiasta annetaan tietoja myös erikseen puhelinnumerosta 0295 053 193.
– Ihmisten ei kannata alkaa järjestää itse mitään. Jos hotellit alkavat kuluttajalta pyytää lisämaksuja, kannattaa kieltäytyä ja pyytää meiltä lisäneuvoja, Väänänen sanoo."
Ei tuo auta. Esim. Turkissa brittejä ei päästetty lähtemään hotellista ennen kuin huone oli maksettu uudelleen. Ovella oli karvaisia vartijoita kädet puuskassa. Tuleeko Katri työntämään ne pois ovelta?
Luulen että tästä päivästä lähtien ei huoneisiin pääse ilman että maksaa majoituksen checkinissä uudestaan. Respa ei ala tappelemaan matkanjärjestäjän kanssa saatavistaan. Se vaiva jätetään asiakkaalle.
Briteillä on erilaiset systeemit, suomalaisia ohjeistettu viranomaisten taholta, ettei kannata maksaa hotellia ennenkuin on yhteyksissä niihin.
Montako yötä aattelit siinä hotellin edessä lojua ja soitella ohjeistuspuheluita Suomeen, ennekuin maksat suosiolla huoneeseen pääsyä vastaan? - Todennäköisesti jos viivyttelet, myydään huone sitä maksavalle Trivagon tms. kautta. Ei niillä ole varaa pitää maksamattomia huoneita tyhjillään.
Tässä pitää erottaa kaksi eri tilannetta: maksanko päivistä jotka olen jo ollut hotellissa ennen konkurssia ja maksanko lopuista päivistä että saan jäädä hotelliin.
Minä en ole sitoutunut maksamaan hotellille yhtään mitään joten en ole heille mitään velkaa. Mutta he voivat toki heitää minut pihalle jos en maksa. Mutta mitään maksuja jo vietetyistä päivistä en heille ole velkaa.
Selitäppä tämä niille kuumaa käyville hotellihemmoille siellä Tunisiassa Tai Turkissa, kun pitävät sinua panttina rahaa vastaan.
Ihmisen pitäminen jossain vastoin tahtoaan ilman mitään juridisesti pitävää syytä on rikos myös Turkissa tai Tunisiassa. Kutsukoon poliisin jos haluavat. Siinähän kuskaavat satoja vihaisia turisteja putkaan. Ei liene kauhean hyvää matkailumainosta maalle jos noin tekevät. Loppuu kyllä aika nopeasti kun viranomaiset tajuavat tämän.
nyt joku pohjoisen muija väittää uutisissa Tjäreboria suomalaiseksi matkatoimistoksi. Häh?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tää on just hyvä juttu, että ulkomaalla reissaileville tulee ongelmia. Kun aivan yhtä hyvin voisi kotimaassakin lomailla/matkustella. Mikä pakko päästä vetämään viinaa aurinkorannalle?
Kuvitteletko, että kaikki "ulkomaat" ovat aurinkorantoja? Kannattaisiko ehkä joskus poistua sen kotikylän ulkopuolelle, niin voisi tuo ajatusmaailmakin vähän avartua...
Mä aion ainakin pysyä kovana ja vedota kuluttajasuojaviraston pykäliin mikäli käyvät kurkkuun kiinni Tunisiassa taa Turkissa kun en maksa majoitustani heille.
Vierailija kirjoitti:
Jos matka vasta tammikuussa niin tuskin olette maksaneet koko matkaa vielä, luultavasti vain sen varausmaksun 200€/matkustaja (tjsp).
Eikä TB:llä taida edes olla noin kalliita matkoja tuolle kokoonpanolle.
WTF? Meilläkin Thaimaan matka varattu jo alkuvuodesta samalla kokoonpanolla, kahdeksi viikoksi joululomilla, hinta lähes 10 ke - eikä ollut edes kalleimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen pitäminen jossain vastoin tahtoaan ilman mitään juridisesti pitävää syytä on rikos myös Turkissa tai Tunisiassa. Kutsukoon poliisin jos haluavat. Siinähän kuskaavat satoja vihaisia turisteja putkaan. Ei liene kauhean hyvää matkailumainosta maalle jos noin tekevät. Loppuu kyllä aika nopeasti kun viranomaiset tajuavat tämän.
Nyt kyllä suomalaisen kuluttaja-asiamiehen pitäisi matkustaa Turkkiin ja Tunisiaan heittämään nuo vartijat pois ovelta ja kertomaan ettei brittituristit maksa majoituksestaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kaikki työntekijät jotka jäävät nyt ilman palkkaa? :( Myös suomessa on paljon työntekijöitä joilla on varmaan isompi huoli asiasta kuin menetetty loma.
Suomessa firman työntekijät eivät konkurssitilanteessakaan jää ilman palkkaa, vaan te-keskuksen palkkaturva (eli siis valtio, eli me veronmaksajat) maksaa saamatta jääneet palkat työntekijöille. Tämä toki siis pätee vain Suomessa, muiden maiden vastaavista käytännöistä en tiedä.
Ei pidä paikkaansa, te-keskukset on lakkautettu jotain 10v sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://toimistot.te-palvelut.fi
Niinkö, tuotapa en tiennytkään... Terv. nimim. työkseni hoitelen konkurssipesien palkkaturva-asioita
Thomas Cookin (Tjäreborgin emoyhtiö) vaikeuksista on puhuttu kauan ainakin brittilehdissä (muun muassa BBC:n verkkosivut), mikä on suoraan näkynyt osakekurssissa jyrkkänä laskuna. Alkuvuodesta passasin matkaa ostaessani tämän takia Tjäreborgin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos matka vasta tammikuussa niin tuskin olette maksaneet koko matkaa vielä, luultavasti vain sen varausmaksun 200€/matkustaja (tjsp).
Eikä TB:llä taida edes olla noin kalliita matkoja tuolle kokoonpanolle.WTF? Meilläkin Thaimaan matka varattu jo alkuvuodesta samalla kokoonpanolla, kahdeksi viikoksi joululomilla, hinta lähes 10 ke - eikä ollut edes kalleimmasta päästä.
WT-WTF!?!? Meillä sama tilanne päällä. Maksettiin 25 000 € Tjäärepori-matkatoimistolle superekslusiivisesta Taikkulomasta eikä lippuja eikä drinksulippuja ole vielä tullut postissa vaikka luvattiin!? !?!
No jos on noin vaikea uskoa, niin ihan voit käydä katsomassa vaikka Tuin sivuilta, mitä kahden viikon lomat neljälle hengelle Thaimaahan joulupyhien aikaan heillä tällä hetkellä maksaa... Ja parhaat eli suurimmat = kalleimmat huoneet, joita on vähiten, on menneet jo alkuvuodesta, jolloin mekin varattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Neljä henkilöä, meillä menee helposti tuo kymppitonni Euroopan reissuihinkin.
Ohis"-ei se oo tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa ;)
Ööö, miksi maksaja on tyhmä? Onko sulla suurin päämäärä saada halpa matka?
Olen eri, mutta olen saanut säästettyä jopa 2000 euroa suunnitellessani itse kiertomatkat.
Noissa tapauksissa olisi ollut tyhmää ostaa kallis pakettimatka, kun pienellä vaivalla saa lennot ja majoitukset sekä opastetut retket itsekin hommattua.
Tän näköjään kerkesikin jo joku muu vääntää rautalangasta :D T:se alkuperäinen kommentoija. Jos ei tuolla auennut, niin ehkä helpommin vertauksella ostat kaupasta tuotteen X jossa lukee päällä Valio tai samassa Valion tehtaassa valmistetun tuotteen X jossa lukee Rainbow ja se on muuten identtinen. Onhan se vissiin hienoa kehua ostavansa sitä Valiota Rainbow:n sijaan. Aukeniko jo sinullekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://toimistot.te-palvelut.fi
Niinkö, tuotapa en tiennytkään... Terv. nimim. työkseni hoitelen konkurssipesien palkkaturva-asioita
Eikö kukaan ole valittanut, kun ei ole saanut palkkasaataviaan? Siis, jos olet ne toimittanut johonkin lakkautettiin toimistoon?
Vierailija kirjoitti:
nyt joku pohjoisen muija väittää uutisissa Tjäreboria suomalaiseksi matkatoimistoksi. Häh?
Onhan Tjäreborg suomalainen yritys. Sen nyt vain sattuu omistamaan Thomas Cook konserni.
Oletko ostanut matkan Tjäreborgilta? Näin saat rahasi takaisin https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006248110.html