Miten olet alkanut varautua ilmastonmuutokseen?
Kuumat kesät, kylmät talvet, vai ympärivuotinen Siperia Suomeen Golf-virran muuttumisen seurauksena? Entä jos yhteiskunta romahtaa? Miten lapsesi selviävät?
Sain itse lapsen ja nyt hirvittää. Mitä tässä oikein voisi tehdä...
Kommentit (31)
Kuten tästäkin ketjusta näkee, niin ihmiset ovat tyhmiä ja mukavuudenhaluisia. Eivät ole valmiita tinkimään mistään tai muuttamaan tapojaan yhtään. Varmaankin sitten pakolla jotain yhteiskunnan tasolla saadaan aikaan.
Tässäkin ketjussa ilmastonmuutos nähdään pääsääntöisesti huonona asiana, miksi? Minusta ilmastonmuutos on iloinen asia koska se tuo meille enemmän hyvää kuin huonoa.
Ajattelin ostaa lisää patruunoita aseeseen, varmuuden vuoksi.
Mikä tää sokerijuttu on, miksi sitä pitäisi hamstrata? Eikö se pilaannu?
Toisekseen ase on hyvä kysymys, pitäisikö hommata lupa ja ase ja alkaa käydä ampumaradalla. Metsästyskivääri olisi varmaan paras, ruoanhankintaa ajatellen? Metsästysharrastus on niin ei mua mut pakon edessä ehkä?
Miten kasvisruoat, mitä proteiinipitoista voi viljellä tai tuottaa? Jos lihan saanti ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne varautuvat, joilla on jälkikasvua, muita ei kiinnosta.
Mutta miten??
Jauhamalla ilmastonmuutoksesta. Olisi vaan pitänyt reagoida 30 vuotta sitten.
Siihen voisi varautua mm. siten, että kannustetaan ihmisiä muuttamaan rannikkoseuduilta sisämäähan, koska nyt tiheään asutut rannikkoseuduilta jäävät nousevan merenpinnan takia veden alle. Myös eteläsuomesta kannattaa muuttaa pohjoisemmaksi, koska siellä ilmasta muuttuu miellyttävämmäksi ja edellytykset maanviljelykselle ja kaikelle muullekin toiminnalle paranevat. Nyt kuitenkin kaikilla poliittisilla päätöksillä pyritään juuri päinvastaiseen suuntaan ja sitä perustellaan juurikin ilmastonmuutoksella.
(Anteeksi, jos tämä tulee monta kertaa, mutta kommentti jäi sensuurin kynsiin ja yritän ratkaista ongelman.)
En nyt sanoisi, että muutokset ovat Suomelle hyväksi, vaikka olenkin nähnyt niin väitettävän palstalla monia kertoja ja vaikka itse nautin kesähelteistä enemmän kuin ihmiset keskimäärin. Ja vaikka ainut seuraus olisi helteet, niin varmaan itse olisin siinä vaiheessa sellainen vanhus, joka kuolee niihin.
Joitakin ilmastonmuutoksen seurauksia:
- Jäätiköiden sulaminen ja sen myötä merenpinnan nouseminen. Jos esim. Grönlannin jäätiköt sulavat, merenpinnan on arvioitu kohoavan seitsemän metriä. Jos kaikki jäätiköt sulavat, niin lähemmäs 70 metriä. Seitsemän metriä ei sitten tarkoita, että rantaviiva siirtyy seitsemän metriä lähemmäs - näinkin olen kuullut kuviteltavan, vaan merenpinta tosiaan on seitsemän metriä ylempänä, jolloin alle jää paljon rannikkoseutuja ja saarivaltioita, viljelysmaata, isoja asuinalueita. Ja johonkin niiden ihmisten sitten pitää muuttaa.
- Jäätiköiden sulaminen vaikuttaa merivirtoihin. Jo nyt on huomattu Golf-virran heikentyneen. Golf-virta tuo lämmintä vettä eteläiseltä pallonpuoliskolta meille. Siksi meillä Suomessa on niin leuto ilmasto. Jos Golf-virta lakkaa tuomasta lämmintä vettä pohjoiseen, Suomen lämpötila laskee keskimäärin 10 astetta.
- Kuivuus, kuumuus, sateet, tulvat, tuholaiset, kasvitaudit jne. tuhoavat satoja eli vaikuttavat rajusti ruoantuotantoon. Koralliriuttojen tuhoutuminen pienentää kalakantoja. Ruoan hinta nousee.
- Monet eläinlajit kuolevat sukupuuttoon.
- Ääri-ilmiöt lisääntyvät: kuumuus, kuivuus, sateet, tulvat, hirmumyrskyt. Suuri osa maapalloa muuttuu elinkelvottomaksi. Siitä seuraa uskomaton määrä pa_kolaisia, konflikteja ja sotia (-> lisää pa_kolaisia). Jopa Etelä-Eurooppa on kesäisin vaarallisen kuiva, pitkiä 50 asteen kausia. Suomesta voi tulla hyvin kiinnostava asuinpaikka ja pa_kolaisia olisi tulossa moninkertaisesti Suomen nykyisen asukasmäärän verran.
- Suomen sademäärän arvioidaan lisääntyvän jopa 30% vuoteen 2050 mennessä ja 40% vuoteen 2080 mennessä.
- Ikiroudan sulaminen voi vapauttaa ilmaan valtavat määrät metaania, jolloin maapallon elinolosuhteet muuttuvat nopeasti ja dramaattisesti.
- Merilevät tuottavat 50% maailman hapesta, sademetsät toisen puolen. Jos lämpeneminen tuhoaa levät ja karjankasvatus sademetsät, niin voi tulla pulaa jopa hengitysilmasta.
Oma hiilijalanjälki on noin 2800 kun keskiverto on siellä 7800 tietämillä.
-lajittelen roskat
-ostan vaatteet pääsääntöisesti kirpparilta
-en omista autoa
-kuljen julkisellakin esim.bussilla vain ehkä kerran kaksi vuodessa
-vähentänyt lihan syömistä jne
-kerään roskia vapaa-ajalla eli joka lenkillä kun käyn ulkona
-en matkusta, edes kotimaassa
Varmasti on vielä asioita mitä voi tehdä. Minulla ei ole lapsia eikä tule. Olen vela.
Naurakaa vaan tälle kysymykselle partoihinne kun ehditte elää nykymallilla hautaan asti, kaikilla meillä ei ole sitä etuoikeutta saati ainakaan meidän lapsilla..
Kysyin tosissani, voisiko joku oikeasti vastata, perheelliset esim?