Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töissä ei ole tekemistä

Ahdistunut
21.09.2019 |

Aloitin elokuun alussa pienessä työyhteisössä hanketyön. Työn piti olla vakituinen, mutta muuttuikin kesken rekryprosessin määräaikaiseksi. Se on nyt se ja sama koska 7 työviikon jälkeen olen ollut 4 viikkoa ahdistunut ja itkuinen - mitä en tietenkään normaalisti ole.

Töitä minulla ei tänä aikana ole ollut kuin 10-20 tuntia. Muun ajan olen esittänyt tekeväni jotain. Esimiestä ja työpariani ei ole kiinnostanut ollenkaan tämä hanke, jota vetämään minut palkattiin. Olen tehnyt sen mitä olen voinut. Yhteistyökumppani mm vetäytyi kuviosta ja tätäkin tapaamista jouduin odottamaan kolme viikkoa.

Esimies on laittanut minut mm. tarkistamaan pattereita. Satunnaisesti olen tulostellut esitteitä. Tutustumiskäynneille jne vierailuille en saa yksin lähteä (tutustumaan muihin vastaaviin hankkeisiin), ainoastaan työparin kanssa tai kolmistaan. Työpari sai lähteä kotiin tekemään etätöitä, minä en saanut lupaa lähteä kahvilaan kirjoittamaan koulutukseen liittyvää oppimispäiväkirjaa.

Hankkeesta en saa puhua hanke-nimellä, etteivät ihmiset pelästy. Pullapitkoakaan en saa ostaa palavereja varten ilman, että siitä yhdessä sovitaan. Kattaukseen laitoin väärät kupit: ei mukeja vaan minun piti kattaa kahviastiasto.

Summa summarum. Olen ahdistunut ja itkuinen. Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Olen harkinnut työsuhteen purkamista koeajan lopulla, karenssin uhallakin.

Pelottaa vain, etten saa ikinä uutta työpaikkaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aika yleistä.

Vierailija
2/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tuommoisen työn, missä ei tarvitse tehdä mitään ja palkka juoksee. Mistä näitä saa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vasta päässyt peruskoulutusta, niin avuttomalta ruikutukselta tekstisi vaikuttaa.

Mikset keskustele asioista esimehesi kanssa, hänhän se loppujen lopuksi on vastuussa.

Ja mitä ansioita sinulla oli päästä tuohon hommaan, kun et sitä kykene hoitamaan?

Vierailija
4/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku kokematon vali, vali valittaa, kun kaikki ei heti menekään putkeen.

Vierailija
5/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä kommentteja taas jälleen kerran. Aloittaja on palkattu vetämään jotain hanketta, mutta esimiehet ja muu organisaatio ei käytännössä tarjoa mitään työkaluja sen toteuttamiseen. Ja kaiken kukkuraksi tänne tulee sitten jotkut katkerat nollat kuittailemaan aloittajalle. Omituista, mutta ah niin ennalta-arvattavaa, taattua mammalaatua.

Vierailija
6/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän kerrot, että vakituinen työsi muutettiin määräaikaiseksi. Miksi et olisi sen loppuun.

Vierailija
7/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sucros Säkylässä on sellainen työpaikka.

Vierailija
8/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä vain pää kylmänä. Älä ota työtä liian "henkilökohtaisesti". Työlämä nyt on voi välillä olla juuri tuollaista kuin kuvailet. Olet ihan turhaa ahdistunut. Hae vain parempaa työpaikkaa.

Vierailija
9/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan tuommoisen työn, missä ei tarvitse tehdä mitään ja palkka juoksee. Mistä näitä saa?

Julkisella näitä on pilvin pimein. Itsekin olen osastopäällikkönä osapuilleen samanlaisessa työssä. Vastaan puhelimeen n. 2 kertaa päivässä, loput päivästä menee tätä palstaa lukiessa, hs.fi uutisia lukiessa jne. sitä odotellessa että kello lyö 4.

Välillä tulee joku toimeksianto luoda esim. esitteitä, jotka graafikko tekee ja me vain heitämme siihen jotain ideoita.

Kyllä välillä tulee mieleen, että larp-meininkiä tämä on. Mutta kun palkka juoksee en voi valittaa. En ole niin korkealentoinen henkilö että tukehtuisin stimulaation puutteeseen. Korvaan tylsyyden lukemalla mielenkiintoisia juttuja netistä.

Vierailija
10/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sinnikkäästi vaan loppuun ja hae samalla koko ajan uutta työtä. Olin kolme vuotta työssä, jossa pääasiassa tuijotin kelloa. Aika kului rasittavan hitaasti.

Vierailija
11/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wall street journal teki tästä kokonaisen artikkelinkin.

https://www.vox.com/2018/5/8/17308744/bullshit-jobs-book-david-graeber-…

Iso osa nykyajan töistä ihan Wall Streetille asti ovat pelkkää työnteon leikkimistä (ei kaikki, vaan juuri ne keskitason 3000-5000€/kk työt)

Tässä ei siis puhuta rakentamisesta jne. konkreettisista töistä vaan konttoritöistä.

Vierailija
12/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella näitä on pilvin pimein. Itsekin olen osastopäällikkönä osapuilleen samanlaisessa työssä. Vastaan puhelimeen n. 2 kertaa päivässä, loput päivästä menee tätä palstaa lukiessa, hs.fi uutisia lukiessa jne. sitä odotellessa että kello lyö 4.

Välillä tulee joku toimeksianto luoda esim. esitteitä, jotka graafikko tekee ja me vain heitämme siihen jotain ideoita.

Kyllä välillä tulee mieleen, että larp-meininkiä tämä on. Mutta kun palkka juoksee en voi valittaa. En ole niin korkealentoinen henkilö että tukehtuisin stimulaation puutteeseen. Korvaan tylsyyden lukemalla mielenkiintoisia juttuja netistä.

Kadehdin sinua! Kuulostaa unelmaduunilta.

Vierailija
13/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni työ etenkin julkisella sektorilla on olemassa vain siksi että systeemi on päättänyt, että tietystä koulutustasosta tulee seurata tietty palkka.

Mitään varsinaista työtä näissä ei kuitenkaan tehdä vaan se on juurikin yhdentekevien paperien monistamista ja skannausta, tyhjänpäiväistä palaverointia, työhyvinvointiseminaareja jne.

Eli aikuisten päiväkoti jossa leikitään yhdessä työn tekemistä. Vaikka palkka on hyvä niin luulisi että yli 90 ÄO ihminen sekoaa tähän järjettömyyteen viimeistään vuoden parin jälkeen.

Vierailija
14/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sinnikkäästi vaan loppuun ja hae samalla koko ajan uutta työtä. Olin kolme vuotta työssä, jossa pääasiassa tuijotin kelloa. Aika kului rasittavan hitaasti.

Tämä on niin yleistä varsinkin julkisella puolella. Eräs valtion firma joka on sellainen, että siellä ei tehdä töitä on Gasum. Tiedän asian entisenä Gasumin työntekijänä.

Vierailija
15/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju, pistää miettimään. Eivät monet töissäkäyvätkään todellisuudessa ole sen vähempää työttömiä kuin "työttömät".

Vierailija
16/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele asiasta esimiehesi kanssa ja samalla ala etsiä uutta työtä. 

Vierailija
17/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin. Olen itse ollut valtion palkkalistoilla, ja töitä päivän aikana ei ollut juuri nimeksikään. Olin kuolla tylsyyteen siellä. Nykyinen työpaikka on eräässä suuressa pörssiyhtiössä, eikä sielläkään kiireet pahemmin paina.

Vierailija
18/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen pienessä yksityisessä firmassa töissä, ja siellä painettiin töitä niska limassa. Palkka oli hyvä, mutta kyllästyin ja väsyin jatkuvaan kiireeseen. Nykyään olen julkisella puolella, ja työpäivät ovat rentoja.

Vierailija
19/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni työ etenkin julkisella sektorilla on olemassa vain siksi että systeemi on päättänyt, että tietystä koulutustasosta tulee seurata tietty palkka.

Mitään varsinaista työtä näissä ei kuitenkaan tehdä vaan se on juurikin yhdentekevien paperien monistamista ja skannausta, tyhjänpäiväistä palaverointia, työhyvinvointiseminaareja jne.

Eli aikuisten päiväkoti jossa leikitään yhdessä työn tekemistä. Vaikka palkka on hyvä niin luulisi että yli 90 ÄO ihminen sekoaa tähän järjettömyyteen viimeistään vuoden parin jälkeen.

Juuri näin. Itse ihmettelen sitä että jos en halua leikkiä näitä näennäistyön leikkejä ja näen sen savuverhon taakse, niin silti minua halutaan rangaista siitä. 

Vierailija
20/28 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ehdotus olisi myös se, että puhut asiasta suoraan esimiehesi kanssa. Pahin mitä siitä voi seurata on koeaikapurku esimiehen taholta, mutta silloin on ainakin mahdollisuus säästyä karenssilta jos selittää tilanteen hyvin työkkärille, toisin kuin itse koeaikapurun tehdessä jolloin karenssi on erittäin todennäköinen. Parhaassa tapauksessa esimiehelle puhuminen taas korjaa asioita sen verran, että kestät määräaikaisuuden loppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi