Parhaat vinkit rasvoittuvan päänahan hoitoon?
Olisiko vinkkejä? Minulla rasvoittuu hiukset todella nopeasti, jos illalla pesen niin ne voi jo seuraavana aamuna olla hieman likaisen näköiset. Kerran päivässä on pakko pestä. Apteekista ostin rasvoittuvan päänahan shampoota joka auttaa sen verran, että hiukset pysyy puhtaana yhden päivän ajan, mutta siis illalla ne on kuitenkin pestävä, tai seuraavana aamuna kun herää ne on taas aivan rasvaiset.
Pesuvälin pidentämistä olen yrittänyt, mutta en saanut siitä kyllä apua. Ensinnäkin päänahka alkoi hirveästi kutista ja toisekseen tämän toteuttaminen asiakaspalvelustyössä on melkolailla mahdotonta; ei asiakkaiden eteen voi mennä sen näköisenä.
Tämä vaivaa ihan järjettömästi, minulla on vielä melko pitkä tukka (ja haluaisin pitääkin suht pitkänä), mutta päivittäinen peseminen alkaa olla jo työlästä. Ennen riitti joka toinen päivä pesu, en tiedä mitä tapahtui kun yhtäkkiä ei enää riittänytkään.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla erityinen syy siihen, miksi peset juuri illalla useammin? Vaihda siihen, että peset aamulla.
On, ajanpuute. Herään aamuisin kuudelta ja ehdin nippanappa hoitaa koiran, kaksi lasta yksin hoitoon/kouluun sekä itseni töihin. Pitkän tukan pesu aamulla veisi hirmuisesti aikaa eikä se föönauskaan hiuksille joka päivä hyvää tekisi.
Syötkö rasvaista ruokaa? Liian hoitavat hiustuotteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla erityinen syy siihen, miksi peset juuri illalla useammin? Vaihda siihen, että peset aamulla.
On, ajanpuute. Herään aamuisin kuudelta ja ehdin nippanappa hoitaa koiran, kaksi lasta yksin hoitoon/kouluun sekä itseni töihin. Pitkän tukan pesu aamulla veisi hirmuisesti aikaa eikä se föönauskaan hiuksille joka päivä hyvää tekisi.
Nuo ovat kyllä ihan hyviä syitä. Hiloiletko sinä öisin? Auttaisiko hieman viileämmässä nukkuminen? Minäkään en oikein voi pestä hiuksia illalla niin, että olisivat aamulla kunnolla puhtaat, minulla on lasimainen ohut hiuslaatu, se on ihan littana aamulla. Tai jos minun ei tarvitsisi kammata ollenkaan, se näyttäisi suht puhtaalta, mutta heti kun menee kampaamaan... Pidän harjat ja kammat puhtaina, ettei sen siitäkään pitäisi johtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat kyllä ihan hyviä syitä. Hiloiletko sinä öisin? Auttaisiko hieman viileämmässä nukkuminen? Minäkään en oikein voi pestä hiuksia illalla niin, että olisivat aamulla kunnolla puhtaat, minulla on lasimainen ohut hiuslaatu, se on ihan littana aamulla. Tai jos minun ei tarvitsisi kammata ollenkaan, se näyttäisi suht puhtaalta, mutta heti kun menee kampaamaan... Pidän harjat ja kammat puhtaina, ettei sen siitäkään pitäisi johtua.
hikoiletko
Mä värjään hiuksia, niin se pitää rasvoittumisen hyvin kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö rasvaista ruokaa? Liian hoitavat hiustuotteet?
Rasvainen ruoka oikealla rasvalla on nimenomaan hyvää hiuksille ja hiuspohjalle.
Ei kai siihen muuta vinkkiä ole, kuin se peseminen - mikäli siis ei halua näyttää rasvahiukselta. Minäkin kyllä suosittelisin pesemistä aamuisin ja jättäisin sen iltapesun pois kokonaan.
Jotkut rasvoittuvan tukan shampoot voi olla turhankin kuivattavia, jolloin päänahka reagoi tunkemalla lisää rasvaa ihohuokosista. Näissä ei varmaan auta muu kuin kokeilu, mikä itsellä toimii parhaiten.
Oma päänahka-/hiushistoriani meni niin, että nuorena minulla oli todella rasvoittuva tukka, jonka pesin joka toinen aamu. Seuraava päivä oli aina pakko pitää kiinni, koska oli jo niin likaisen tuntuinen. Myöhemmin löysin psoriaatikoille tarkoitetut shampoot, jotka toimivat todella hyvin! Hiukset ovat ilmavan ja puhtaan tuntuiset koko päivän, mutta silti pesen nykyään joka aamu, koska en tykkää siitä rasvoittuneesta tunteesta, eikä "kampauskaan" ole enään nukutun yön jälkeen mistään kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Mä värjään hiuksia, niin se pitää rasvoittumisen hyvin kurissa.
Ja saat sisuksiisi kaikkea sontaa.
Pesu joka päivä, niin ei tule hilsettä ja taliköhnää. Huuhtelu omenaviinietikalla muutaman kerran viikossa poistaa kemikaalit ja estää hiuspohjan kutinaa.
Itselläni tuo rasvoittuminen on hormonaalista eikä siihen auta mitkään shampoot eikä pesuvälin pidentämiset tai muutkaan konstit, paitsi kai jotkut hormonihoidot mutta niitä en halua. Äidilläni oli sama juttu, vasta vaihdevuosi-ikään tultaessä hänellä laantui tuo rasvoittuminen.
Olisiko mahdollista pitää hiukset kiinni, koska silloin ei näplää hiuksia ja eikä näy pieni rasvaisuus.
Jätä ainakin kokeeksi viikonloput pesemättä ja pidä kiinni hiuksia mikäli on vapaata.
Torstai iltana jos peset, niin su ilta seuraava pesu.
Päänahka minulla kutisi alkuun, mutta tottui pian siihen pitkään väliin.
Kuivattava shampoo ei ole hyvä välttämättä, koska se tosiaan voi saada lisää rasvoittumaan
En hikoile juurikaan, paitsi tietysti ne kesäkelit pahensi ongelmaa. Mutta nyt taas pikemminkin palelen 24/7.
Hormonaaliset syyt voi olla taustalla, minulla on myös aikuisiän aknea joka onneksi hoitui lääkekuurilla. Mutta tähän hiusten rasvoittumiseen ei taida mitään kuuria ollakkaan... ja ruokavalio noudattaa lääkärin ohjeita että akne pysyisi kurissa.
Hiuslaatu on minullakin tuollainen liukas, jos ei harjaisi ikinä niin tosiaan näyttäisi puhtaammalta. Harjankin kyllä koitan pitää puhtaana ja välttää turhaa harjaamista...
ap
Vierailija kirjoitti:
En hikoile juurikaan, paitsi tietysti ne kesäkelit pahensi ongelmaa. Mutta nyt taas pikemminkin palelen 24/7.
Hormonaaliset syyt voi olla taustalla, minulla on myös aikuisiän aknea joka onneksi hoitui lääkekuurilla. Mutta tähän hiusten rasvoittumiseen ei taida mitään kuuria ollakkaan... ja ruokavalio noudattaa lääkärin ohjeita että akne pysyisi kurissa.
Hiuslaatu on minullakin tuollainen liukas, jos ei harjaisi ikinä niin tosiaan näyttäisi puhtaammalta. Harjankin kyllä koitan pitää puhtaana ja välttää turhaa harjaamista...
ap
Ravitseva ruoka on ratkaisu. Ruoka vaikuttaa muuten myös hormoneihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää aikasemmin. Älä föönaa.
Jos menee illalla aina märillä hiuksilla nukkumaan ja päänahka vaan muhii siinä kosteassa voi päänahkaan saada sienen joka sitten oireilee mm.kutinana. Kokeile jotakin sienilääke shampoota esim.Nizoral.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tuo rasvoittuminen on hormonaalista eikä siihen auta mitkään shampoot eikä pesuvälin pidentämiset tai muutkaan konstit, paitsi kai jotkut hormonihoidot mutta niitä en halua. Äidilläni oli sama juttu, vasta vaihdevuosi-ikään tultaessä hänellä laantui tuo rasvoittuminen.
Hormoneihin vaikuttaa ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista pitää hiukset kiinni, koska silloin ei näplää hiuksia ja eikä näy pieni rasvaisuus.
Jätä ainakin kokeeksi viikonloput pesemättä ja pidä kiinni hiuksia mikäli on vapaata.
Kuivattava shampoo ei ole hyvä välttämättä, koska se tosiaan voi saada lisää rasvoittumaan
Pidän lähes aina kiinni, koska auki ei voi pitää kun ne näyttää heti vähän rasvaisilta.
Shampoot ei ole kuivattavia vaikka ne on rasvoittuvalle hiukselle, vaan enemmänkin päänahkaa hoitavia, ettei se päänahka olisi kuiva/kutiava, ettei ihohuokoset alkaisi pukkaamaan lisää sitä rasvaa. Ongelmaa pahentaa sekin etten todellakaan voi käyttää mitä tahansa shampoita, koska saan kutimaa ja ihottumaa myös esim. monista hajusteista, väriaineista jne. Tämän takia värjääminenkin on ihan poissuljettu juttu. Hoitoaineita en käytä, ainoastaan latvoihin laitan vähän latvavoidetta.
Olen kokeillut noita viikonloppu pesemättä, lomalla pitkään pesemättä juttuja. Ne johtaa vain aina hillittömään kutinaan ja päänahan ärtymiseen, mihin saa sitten hakea taas ihan omat apteekkituotteet että saan päänahan rauhoittumaan. Eli ei vain toimi vaikka uskon että monella muulla toimii.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivattava shampoo ei ole hyvä välttämättä, koska se tosiaan voi saada lisää rasvoittumaanPidän lähes aina kiinni, koska auki ei voi pitää kun ne näyttää heti vähän rasvaisilta.
Shampoot ei ole kuivattavia vaikka ne on rasvoittuvalle hiukselle, vaan enemmänkin päänahkaa hoitavia, ettei se päänahka olisi kuiva/kutiava, ettei ihohuokoset alkaisi pukkaamaan lisää sitä rasvaa. Ongelmaa pahentaa sekin etten todellakaan voi käyttää mitä tahansa shampoita, koska saan kutimaa ja ihottumaa myös esim. monista hajusteista, väriaineista jne. Tämän takia värjääminenkin on ihan poissuljettu juttu. Hoitoaineita en käytä, ainoastaan latvoihin laitan vähän latvavoidetta.
Olen kokeillut noita viikonloppu pesemättä, lomalla pitkään pesemättä juttuja. Ne johtaa vain aina hillittömään kutinaan ja päänahan ärtymiseen, mihin saa sitten hakea taas ihan omat apteekkituotteet että saan päänahan rauhoittumaan. Eli ei vain toimi vaikka uskon että monella muulla toimii.
Ap
Ala syömään hyvin. Ei mitkään ulkoiset keinot auta.