Onko täällä muita jotka säästää ensin ja ostaa vasta sitten?
Meillä on näin, että säästetään vaikka kaksi vuotta ja ostetaan vasta sitten auto. Säästetään ja rempataan kylppäri jne. Meillä ei siis ole lainaa enää. Eikä haluta ottaa.
Kommentit (14)
No joo. Autoa varten on nyt reilut parikymmentä tuhatta säästössä. Mutta kun riittävän pitkään pihistelee, ei enää raaski ostaa sitä autoa, kun vanhakin on vielä ihan ok. Ja ihan hölmöä hommaa hillota sitä rahaa sitten vaan tilillä. Äh, en tiedä. Säästän vielä vähän lisää ja katson sitten.
Joo. En ota osamaksuja tai lainoja ollenkaan. Ainoa laina minkä otan on varmaan omakotitaloa varten sitten joskus.
Minä. Pätkätöiden kurimuksessa säästän aina. En koskaan osta osa-maksulla enää ja luottokortinkin sain maksettua ja lopetettua.
Joo, mutta en säästä tiettyihin asioihin vaan yleisesti. Haluan varautua tuntemattomaan. Kun tulee tarve ostaa jotain, niin voin ostaa sen heti, koska olen säästänyt etukäteen. Ostokseni ovat kuitenkin aika pieniä, suurimmillaan satasia, ei esimerkiksi tonneja.
Koskaan en ole lainalla ostanut mitään muuta kuin asunnon ja sijoitusasunnon. T. 44-v valkoinen heteromies
En todellakaan. Autolainan saa melkein 0-prosentilla, joten en näe mitään syytä säästää etukäteen.
Asuntoremppaan otin edullista lainaa ja maksan sen nyt pois neljässä vuodessa. Halusin remontin heti asuntoon muuttaessa enkä neljän vuoden päästä.
Riippuu sijoituksista. Olen ottanut autolainaa, koska korko oli pienempi kuin sijoitusten korko. Ei mitään järkeä ostaa autoa käteisellä.
En ole koskaan ottanut mistään senttiäkään lainaa tai luottoa ja minulla on kaikkea mitä tarvitsen, liikaakin Suomessa ja kotona.
Mies 54 Bangkok
Joo. Joskus opiskeluaikoina menetin luottotiedot ja kun laskulle/osamaksulle ei enään saanut niin oli pakko säästää jos jotain halusi.
Luottotiedot nyt on ollut kunnossa jo 15 vuotta ja vaikeuksiin en ole enään joutunut, mutta tämä tapa säästää eikä ottaa osamaksulla on jäänyt.
Ei mitään järkeä näillä koroilla säästää. Ostin viime vuonna auton 100% velkarahalla, lainassa ei kuluja eikä korkoa.
Toki meillä on säästötili yllättäviä tilanteita ja suuria remontteja varten mutta ei meillä ole mitään erityistä säästökohdetta. Jos puhelin hajoaa huomenna niin menen ja ostan uuden huomenna, en puolen vuoden päästä ensin vähän säästettyäni.
Täällä! Itse olen tosi turvallisuushakuinen eikä ole koskaan ollut muuta kuin asuntolainaa. Etukäteen säästetty mm. kattoremontti, keittiöremontti, auto. Nyt on säästöjä n. 30 000 ja tekis mieli jossain kohtaa vaihtaa autoa. Mutta vanha suht uusi (2015) ja toimii hyvin, joten saa vielä odottaa.
Laina on nykypäivänä halpaa, mutta jotenkin on iskostunut se että jos ei ole rahaa niin sitten ei osteta. Pätee kaikkeen paitsi asuntoon. En ole erityisen hyvätuloinen, mutta koska asuntomme ei ole kovin kallis niin säästöön jää reilusti joka kuukausi. Koen eläväni silti todella mukavaa elämää eikä elämä ole kitkuttamista.
En vaan kokis elämää turvalliseksi jos olis monen sadan tuhannen asuntolainat ja liuta kulutusluottoja vielä kaveriksi. Ei kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole lainalla ostanut mitään muuta kuin asunnon ja sijoitusasunnon. T. 44-v valkoinen heteromies
Sama homma. Tämän takia mulla on edelleen se Visa Electron (jota en koskaan tullut vaihtaneeksi pois, ei mikään periaatesyy), vaikka niitä on kuulemma vain luottotiedottomilla, opin palstalta.
Joo. Tai no yleensä vaan säästän, kun tajuan, että en mä uutta juttua oikeasti tarvitsekaan