Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se etätyöpäivä vai "etätyöpäivä"?

Vierailija
20.09.2019 |

Mielenkiinnosta kyselen, omakohtaista kokemusta ei ole, mutta olen miettinyt että jos sitä tekisi etätöitä kotona, niin tekisikö sitä todellakin niitä töitä koko ajan? Kun mitä nyt olen heitä seuraillut joilla tällainen mahdollisuus on niin he tosiaan tekevät niitä "etätöitä". Ja näitä "etätyöläisiä" on sekä puolison että omissa kavereissa. Yleensä nämä "etätyöläiset" huitelevat milloin missäkin, eli pitävät vähän kuin vapaapäivän. Yksi lähtee päivää aikaisemmin lomamatkalle, toinen shoppailee kaupassa, kolmas tuijottaa Netflixiä....

Jos sulla on etätyömahdollisuus, miten työntekoa seurataan vai seurataanko mitenkään? Jos olisin työnantaja niin kyllä "hiemanko" tarkasti seuraisin että miten alaiset tosiaan etätyömahdollisuuden käyttävät.

Närästän vähän kun joku sanoo että "pidän etäpäivän", kun yleensä se tosiaan sitten käytetään ylimääräisenä vaparina...

Kokemuksia? Ajatuksia?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen etänä ja minulla on sellainen ohjelma joka laskee kauanko olen tehnyt töitä ja se ohjelma laskee myös passiivisen tilan, eli jos en ole tehnyt aktiivisesti. Joten kyllä teen juuri sen minkä pitää. Kahvit saan juoda omassa rauhassani ja sitten taas jatkuu työnteko.

Nyt kun tämä ilmastonmuutoskin on kaikkien huulilla niin ei mene työmatkoihinkaan aikaa, luontoakin säästyy.

Niin ja minulle tulee jatkuvasti työsähköpostia ja olen ohjaajaani päivän mittaan yhteyksissä, joten ei en käy shoppailemassa kesken päivän.

Näen tilanteessa pelkästään etuja.

Vierailija
22/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin tulosta seurataan vähintään viikkotasolla, joten aika äkkiä jäisi kiinni, jos ei mitään saisi aikaiseksi.

T. Työterveyshoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöpäiväni on ihan oikea työpäivä. En pidä edes taukoja. Juon kahvit ja syön lounaan työnteon lomassa. Teen töitä klo 8-16 koko ajan. Olen kyllä yrittänyt alkaa pitämään edes 15 min lounastauon. Teen noin neljänä päivänä viikossa etänä töitä. En tee mitään kotitöitä työn ohessa, pelkästään töitä. Monesti työpäivät venyvät iltaan saakka, joten joinain päivinä voin tehdä lyhyemmän työpäivän ja sitten voin tehdä niitä kotitöitä.

Vierailija
24/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on ahkeria etätyöläisiä ;)

Vierailija
25/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työpaikassa etätyömahdollisuus on vielä melko uutta ja rajattua. Varmasti osin tästäkin johtuen teen etäpäivinä kyllä todella tiiviisti töitä. Normaalisti työskelentelen avokonttorissa, jossa tulee keskeytyksiä koko ajan. Kotona pystyy keskittymään paljon paremmin ja saan enemmän aikaan. Työpäivä myös alkaa aiemmin (ei työmatkaa, ei suurempaa itsensä laittamista) ja sitä tulee usein jatkettua pidempään, jos on hyvä draivi päällä. Itse ainakin arvostan etätyömahdollisuutta niin paljon, että ei tulisi mieleenkään sössiä tätä mahdollisuutta tekemällä "etätöitä".

Vierailija
26/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusmuilijat lusmuilee, ovat sitten työpaikalla vai etänä.

Vierailija
27/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sanoppa. Minun alalla ei voi töitä tehdä kotona, joten en oikeasti tiedä, miten ihmiset hommansa hoitaa.

Mutta kaksi tuttua päivittelee etäpäiväkuvia ja niissä usein on "rapsutetaan kissaa, istun jalat pöydällä kahvimotti kädessä, partsilla nautin auringosta, ihanan siistiä kotona, etäpäivä"

Kaipa he silti töitä tekee. Mutta jäänyt vain vaikutelma etäpäivästä ylimääräisenä vapaapäivänä

Vierailija
28/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanoppa. Minun alalla ei voi töitä tehdä kotona, joten en oikeasti tiedä, miten ihmiset hommansa hoitaa.

Mutta kaksi tuttua päivittelee etäpäiväkuvia ja niissä usein on "rapsutetaan kissaa, istun jalat pöydällä kahvimotti kädessä, partsilla nautin auringosta, ihanan siistiä kotona, etäpäivä"

Kaipa he silti töitä tekee. Mutta jäänyt vain vaikutelma etäpäivästä ylimääräisenä vapaapäivänä

läppäriä pystyy käyttämään partsillakin ja jalat ylhäällä. kun työ on vaikka kirjoittamista tai tiedusteluihin vastaamista, miksi sitä ei voisi tehdä noin ja laittaa samalla pari kuvaa someen, jossa iloitsee mahdollisuudesta tehdä töitä vapaammin.

Vierailija
29/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä lusmuilisin etätyöpäivänä? Sittenhän joutuisin tekemään työt illalla tai viikonloppuna, ei niitä kukaan muukaan tee!

Vierailija
30/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä työpaikassa etätyöskentelyä seurattiin tosi aktiivisesti, ohjelma rekisteröi aktiivisen ajan koneella ja oli tietyt vaatimukset siitä paljonko sitä piti kertyä. Nykyisessä työssäni seurantaa ei ole, mulla on työtehtävät jotka mun pitää hoitaa riippumatta siitä missä olen fyysisesti. Joskus käy niin että kaikki hommat on tehty jo keskiviikkoon mennessä ja sitten pitää vaan olla tavotettavissa siltä varalta että tulee uusi tilaus tai tehtävänanto, nuo päivät on luonnollisesti rentoja olin sitten toimistolla tai kotona. Yleensä otan ne etänä koska toimistolla tulee vain häirittyä muita jos itsellä ei ole töitä. Pientä puuhastelua oman portfolion, työaikaseurannan ja esim ohjelmistojen päivitysten kanssa aina riittää joten jokusen tunnin kuittaan niinäkin päivinä tehdyksi. 

Vastaavasti joskus työaika ei riitä kaiken valmiiksi saamiseen ja pitää jatkaa kotona. 

Vierailija
31/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa kumpi. Etätyöpäivänä menee 4-5 tuntia siihen, mitä työpaikalla tekee koko 8 tuntia. Toki etäpäivänä teen yleensä yhteen menoon ilman taukoja, toisin kuin työpaikalla. Ja kun työt on tehty, teen ihan hyvällä omatunnolla ns. työaikana jotain muuta, vaikka kirjaan itselleni täydet tunnit.

Vierailija
32/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin tehdä etätöitä, niin olisin vähintään 50 % tuottavampi/tehokkaampi. Avokonttorit on v*tusta, koska ei niissä pysty kunnolla keskittymään ja osa päivästä menee keskittymiskyvyn keräilyyn. Kotona saisin tehtyä kahdeksan avokonttoritunnin hommat neljässä, helposti. Mutta esimiehen vastaus kysymykseen etätyöstä on "mitä muut siitä ajattelisi"...

Vierailija
33/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun tein etätöitä, ei kyllä huijaamaan kamalasti pystynyt. Jokainen tehty tunti kun piti pystyä osoittamaan jollekin projektille tai tehtävälle, joten äkkiä olisi käynyt ilmi, jos työt eivät etenisikään samaa vauhtia kuin mitä on kirjannut tuntikirjausjärjestelmään ja päivittänyt tikettijärjestelmään tehneensä. Paremminkin niin päin, että täytyi erikseen pitää huolta siitä, että tuli pidettyä tauot kunnolla ja lopetettua ajoissa.

Vierailija
34/34 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen 50% etätöitä. Ei voi mitenkään lusmuilla, muuten jää työt tekemättä. Se on tulos tai ulos -periaate. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän