Muita joita ei kuunnella/oteta tosissaan ?
Olen 27-vuotias, toista lasta odottava äiti. Esikoinen on 3-vuotias.
Taustalla on esikoisesta rankat lapsettomuushoidot, tämä toinen lapsi tosin sai alkunsa ns. luomusti. Ensimmäinen synnytys minulla oli kuin lainaus itse helvetistä: synnytin 28 tuntia ja kuuntelin samalla miten lapsen sydänäänet heittelehtivät laidasta laitaan. Kaiken tuskan ja kohdun avaamattomuuden jälkeen minut sektoitiin, lapsi syntyi vihreästä puurosta ja oli lähes hengetön. Vietti ensimmäisen viikon vastasyntyneiden teho-osastolla, 60 kilometrin päässä minusta.
En koskaan enää halua kokea moista.
Nyt raskausviikkoja on 26. Minulla on todettu raskausdiabetes, johon tällä hetkellä ¿lääkityksenä¿ ruokavalio. Olen myös kärsinyt pahoista verenvuotokohtauksista sekä kuukauden kestäneestä pissatulehduksesta.
Neuvolassa sekä terveydenhoitaja ja lääkäri vähättelevät asioitani. Nytkin minulla on siis ollut kuukauden ajan pissatulehdus, jota yritettiin hoitaa kahdellä lääkkeellä: toisesta sain oksennuskohtauksen ja toinen lääke ei purrut tähän pöpöön. Jatkot lääkärin mukaan puolukkamehulla.
Eilen tein töissä virtsatestin ja minulla on siis edelleen pissatulehdus. Nyt terveydenhoitaja ¿yrittää¿ hoitaa asiaa.
Esikoisesta kärsin oudoista päänsäryistä ja pulssin nousuista jotka alkoivat vaivata juuri näillä viikoilla. Pulssini oli pahimmillaan 160. Valkuaista ei virtsasta löytynyt mutta verenpaine oli koko ajan lievästi koholla.
Ja sitten tosiaan kävi niin kuin kävi: lapsi oli jo pidempään kärsinyt lieväasteisesti hapenpuutteesta, mutta kun kukaan ei ottanut oireita tosissaan !
Nyt tilanne on sama: minulla on koko ajan korkea pulssi 110 ¿ 140, jokapäivä lievää päänsärkyä, lievää verenpainetta joka tosin silloin tällöin on myös normaali. Myös proteiiniä on virtsassa ollut jo muutaman viikon yhdellä plussalla. Tuttava lääkärini ja ystävä terveydenhoitajana sanoivat, että he olisivat aikoja sitten jo passittaneet sinut sairaslomalle/äitiyspolille. Oma terveydenhoitajana sanoi että olen vaan juonut liian vähän ja antoi puolikkaan sairaslomapäivän.
En tiedä olenko itse tulossa hulluksi vai kohdellaanko minua väärin ? Käykö taas niin, että nämä oireet ovat viitteitä siitä, ettei lapsi voi hyvin ? Miksi minua ei kuunnella ? Miksi minua ei hoideta ? Mitä minun pitäisi tehdä ?
Soitin jo tuosta hoitamattomasta pissatulehduksesta äitiyspolillekkin, mutta siellä kätilö sanoi hyvin jyrkästi että neuvolanlääkärin ohjein edetään. Eli puolukkamehulla.
Auttaakohan joku viisaampi ?
Kiitos.
Kommentit (7)
Itselläni ei onneksi ole samaa tilannetta, mutta ensimmäiseksi minulle tulee mieleen, että mitä jos pyytäisit toisen mielipiteen? Tuo hapenpuutejuttu on aika vakava (sikon lapsilla molemmilla ollut sama tilanne syntyessään) ja jos sen voi mitenkään ehkäistä niin hyvä niin. Olisiko sinun mahdollista (vaikka se on kyllä kallista) hankkiutua yksityiselle lääkärille? Kyllä ne sieltä yksityiseltäkin voi laittaa lähetteen äitipolille ihan niinkuin neuvolastakin, ehkä kuitenkin herkemmin... Näin uskoisin itse toimivani jos minulla olis sellainen olo, ettei minua kuunnella...
Voimia ja jaksamista!
Tiina 12+6
Kylläpäs olet saanut huonoa kohtelua! Ilman muuta sinulla pitäisi olla tunne, että sinut otetaan tosissaan, varsinkin kun esikoisen kanssa oli noin rankka kokemus!
Ikävä kyllä, (varsinkin) julkisessa terveydenhuollossa riittää ihmisiä, joiden motiiveja alalle jaksan ihmetellä. Onneksi niitä ihania ja aidosti empaattisiakin on, mutta eipä paljoa lämmitä, kun kohdalle osuu joku potilasta vähättelevä omaa egoaan pönkittävä törppö.
Sinuna marssisin yksityiselle. Onko paikkakunnallasi yksityistä neuvolaa/ gynekologia/ lapsettomuusklinikkaa (usein taitavat olla saman katon alla)? Lompakossa varmaan vähän kirpaisee, mutta KELA korvaa osan ja kunnon hoidosta ja mielenrauhasta kannattaa vähän maksaakin.
Tsemppiä! Ja onnellista, turvallista loppuodotusta :)
- Pomelo, rv 4+4
no on kummaa porukkaa. oletko ennen raskautta ollut kotona vai työelämässä, eli onko mahdollista mennä työpaikkalääkäriin? jos ei, niin sinuna kyllä menisin kiiruusti yksityiselle ja kerro koko tilanne, älä vähättele vaan ole jyrkkä ja pidä omista eduista kiinni. Pyydä sairaslomaa, jos olet työelämässä. sairaalaelämässä pitää olla tiukka!!! ei ne auta, muuten jos ei kuolemaa ole tekemässä.
toivottavasti jaksat kaiken keskellä. muista silti iloita pienistä arkipäivän asoista, kuten auringon paisteesta ja sekä esikoisestasi ja muusta perheestä. ympärilläsi on silti paljon rakastavia ihmisiä.
t. nelli
pakko oli vastata, kun vaikuttaa niin uskomattomalta tuo touhu joissain neuvoloissa.
itselläni on samat oireet kuin sinulla, eli verenpaineet koholla, pissa yhdellä plussalla ja päänsärkyä, ja tästä johtuen olin juuri kaksi vuorokautta osastolla tarkkailussa, sekä nyt kotona kerään pissaa ja kiikutan sitä muutaman päivän välein äitipolille, ihan sen takia että näkevät että lähteekö valkuainen nousemaan vai laskemaan. arvo on tällä hetkellä 0.4. kannattaisin kyllä jo jonkun ehdottamaa yksityistä, antavat varmasti helpommin lähettään äitipolille. itse sain neuvolatädiltä lähetteen synnyttäjien päivystykseen ja minut otettiin suoraan sisään.
meillä neuvolalääkäri on samantyylinen kuin sinulla, ei millään uskonut että minulla on supistuksia jo viikolta 17 alkaen ja hänen kanssaan piti oikeaisti " tapella" että sai kunnon hoitoa. vihdoin sitten selvisi että minulla on streptokokki bakteeri joka joskus aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia. tämän touhun jälkeen sain onneksi vaihtaa neuvolalääkäriä.
ja jos olosi pahenee, niin kannattaa mennä suoraan vaan synnytyssairaalasi päivystykseen, ei ne sinua varmaan poiskaan käännytä. kätilöopistolla ainakin palvelu oli aivan mahtavaa, ja kaikki hoitajat ja lääkärit todella mukavia!
tsemppiä!
Tuo sinun tilanteesi kuulostaa jo siltä, että ihan turhaan yrität päästä julkisella puolella hoitoon. Näin ei tietenkään saisi olla, mutta sinun tilanteessasi varaisin HETI ajan yksityiseltä, etenkin synnytyksiin ja raskauksiin erikoistuneelta lääkäriltä. Soita jollekin lääkäriasemalle ja pyydä aikaa nimenomaan tällaiselle gynelle.
yksityiselle heti vaan ja ne voi ihan yhtä hyvin kirjoittaa saikkua ja määrätä jatkotutkimuksiin.
Itse olen käynyt esim. diacorissa jossa gyne + ultra kustantaa noin 80-90 euroa kela-korvauksen jälkeen. Mehiläisen gyne oli kalliimpi.
Pia
Kaikenmaailman porukkaa pääsee terveyskeskuksiin ja neuvoloihin töihin... Sinuna menisin yksityiselle, että saisin myös toisen ammattilaisen mielipiteen asiasta.