Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko vainoharhainen vai salakuunteleeko tietokoneeni minua?

Vierailija
19.09.2019 |

Eilen illalla läppärini (mäkki) oli auki kun mieheni näytti omalta koneeltaan minulle hänen googlaamia sellaisia linkkuveitsiä/monitoimityökaluja ja puhui minulle samalla niistä että haluaisi ostaa sellaisen ja siis käytti noita sanoja ja siinä me niistä hetken puhuimme. Itse en ole koskaan googlannut mitään työkaluihin edes etäisesti liittyvää. Kuitenkin nyt aamulla kun avasin uudelleen koneeni, niin selaimessa pyörivissä mainoksissa mainostettiin juuri niitä linkkuveitsiä/monitoimityökaluja. Koskaan ennen sellaisia mainoksia ei ole tullut eikä selaimessani pyörinyt. Selaimessani pyörii koko ajan sellaisia mainoksia, joita tuotteita olen itse googlannut kuten tiettyjä kirjoja ja lasten vaatteita (eli google kyllä haistelee siinä tehtyjä hakuja ja sitten kohdistaa verkkokauppojen mainokset niihin haettuihin tuotteisiin). Eli mitä ihmettä? Se ei voi olla sattumaa. Salakuunteleeko koneeni minua?!

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette samassa verkossa...

Vierailija
2/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette samassa verkossa...

Totta, molempien koneet on samassa langattomassa kotiverkossa. Mutta koskaan ennen minulle ei ole tullut sellaisia mainoksia, joita tuotteita mies olisi googlaillut omalla koneellaan (mutta ei siis puhunut niistä minulle ääneen). Tämä oli nyt eri tilanne kun mies oli vieressäni ja puhui niistä tuotteista ja niiden hinnoista siinä vieressäni ääneen minulle. Ja miten minun koneeni tietäisi miehen googlailut vaikka olemme samassa verkossa? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko fb? Siinähän annan luvan kuunnella, tätä eivät yllättävän monet tiedä.

Vierailija
4/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelee ja puhelin myös. Esimerkiksi keskustelimme töissä luonaalla tuotteesta x. Läppärit eivät olleet mukana, mutta puhelimet olivat. Minä googlailin lounaalla tuotetta, joten aloin luonnollisesti saada siitä mainoksia. Työkaveri ei googlannut.

Kun palasimme lounaalta, työkaveri alkoi saada tuotteesta mainoksia läppäriinsä.

Vierailija
5/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko fb? Siinähän annan luvan kuunnella, tätä eivät yllättävän monet tiedä.

Olen fb, mutta käytän fb:tä aina vain eri selaimessa kuin mitä selainta muuten käytän. Ja ne linkkarimainokset pyörii nyt tässä selaimessa, jossa ei ole koskaan ollut fb auki. Koska tiedän, että fb tekee tuota enkä halua että fb tietää mitä esim. googlaan. Ap

Vierailija
6/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelee ja puhelin myös. Esimerkiksi keskustelimme töissä luonaalla tuotteesta x. Läppärit eivät olleet mukana, mutta puhelimet olivat. Minä googlailin lounaalla tuotetta, joten aloin luonnollisesti saada siitä mainoksia. Työkaveri ei googlannut.

Kun palasimme lounaalta, työkaveri alkoi saada tuotteesta mainoksia läppäriinsä.

Pelottavaa. Ap

Vierailija
7/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emmekä ole facebook-kavereita. En ole facessa.

Vierailija
8/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on samassa wifi-verkossa tuota tapahtuu.

Vierailija
9/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis. Jos läppärini oikeasti salakuuntelee minua, niin tekeekö se sen vain ollessaan auki vai myös kansi kiinni? Ja voinko estää sen jotenkin (kuten kameran voi teipata piiloon niin kone ei voi salaa kuvata)? Ap

Vierailija
10/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin kuuntelee ja kohta läppärissä niitä mainoksia

Vierailija
11/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google kuuntelee kyllä. Etkö ole lukenut käyttäjäehtoja? Kuuntelee, lukee viestisi jne, myös windows tekee tämän, eli jos olet sallinut asetuksista että sinua saa kuunnella niin se tekee sen. Kummankin palvelun etu on mukamas se että voi tarjota kohdennettua mainontaa. Itse olen kieltänyt kaikki nämä toiminnot koska en halua että joku muu päättää miltä todellisuuteni saa näyttää.

Vierailija
12/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän puhelimet ns. kuuntelee, voithan itsekin antaa haku käskyjä Googleen puhumalla.

Sama juttu ipadeilla ja muilla.

Vierailija
13/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on samassa wifi-verkossa tuota tapahtuu.

Joo sama koti-wifi. Mutta miksi ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin, vaikka olemme olleet samassa wifissä vuosia? Ja miten tuo teknisesti muka menee, että kone haistelee wifissä tapahtuvaa muiden koneiden liikennettä? Ap

Vierailija
14/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin itse kovasti kun työkoneella nettisivuilla näkyi mainoksia tuotteista joita olin googletellut kännykälläni... en ole työkoneella kirjautunut millään henk.kohtaisilla tunnuksilla enkä käytä sitä muuhun kuin työasioihin ja satunnaiseen uutissivujen lukemiseen.

Vierailija
15/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Google kuuntelee kyllä. Etkö ole lukenut käyttäjäehtoja? Kuuntelee, lukee viestisi jne, myös windows tekee tämän, eli jos olet sallinut asetuksista että sinua saa kuunnella niin se tekee sen. Kummankin palvelun etu on mukamas se että voi tarjota kohdennettua mainontaa. Itse olen kieltänyt kaikki nämä toiminnot koska en halua että joku muu päättää miltä todellisuuteni saa näyttää.

Joo siis kuten kirjoitin jo aloitukseen niin minulla on mäkki eli ei windowssia. Käytän Safari-selainta. Kuunteleeko google vaikka google ei olisi selaimessa auki? Koska eilen ei ollut. Ap

Vierailija
16/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ne kuuntelee. Ovat kuunnelleet niin kauan kuin mikrofonitekniikkaa on tietokoneisiin ja puhelimiin laitettu. Jos sulla on älypuhelin päällä ja käytät someja ja annat luvan kaikkiin mainoksiin ja muuhun lööperiin, niin tottakai se sun puhetta nauhoittaa, kääntää ja ohjaa sitten tietyjä mainoksia avainsanoilla sinulle. Ja se on siis ihan automatisoitu järjestelmä, ei siellä kukaan ihminen ole kuuntelemassa. Elämme Orwellin dystopian alkuaikoja, ilmasto tuhoutuu, kulutus ja ahneus kasvaa ja valta on yksityisillä korporaatioilla.

Vierailija
17/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä laitteet tietoturvallisia ole.

Mitä enemmän antaa erilaisia lupia laitteelleen, sitä enemmän se sinusta tietää: kuten sijainnit ja  kaikki muut. Myös ilmaiset viestit whats upit ovat julkista riistaa ja niiden myötä puhelinnrosi.

Itse voi säätää, minkä verran haluaa muun maailman ja erityisesti mainostajien itsestään tietävän.

Vierailija
18/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo siis kuten kirjoitin jo aloitukseen niin minulla on mäkki eli ei windowssia. Käytän Safari-selainta. Kuunteleeko google vaikka google ei olisi selaimessa auki? Koska eilen ei ollut. Ap

Jos siinä laitteessa on vähänkin virtaa niin se kuuntelee.

Vierailija
19/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin itse kovasti kun työkoneella nettisivuilla näkyi mainoksia tuotteista joita olin googletellut kännykälläni... en ole työkoneella kirjautunut millään henk.kohtaisilla tunnuksilla enkä käytä sitä muuhun kuin työasioihin ja satunnaiseen uutissivujen lukemiseen.

Vielä pelottavampaa. Miten tuo on mahdollista? Onko kännykkäsi työkännykkä, jossa olisi asennettuna joku windowsin työsähköposti? Ap

Vierailija
20/102 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ne kuuntelee. Ovat kuunnelleet niin kauan kuin mikrofonitekniikkaa on tietokoneisiin ja puhelimiin laitettu. Jos sulla on älypuhelin päällä ja käytät someja ja annat luvan kaikkiin mainoksiin ja muuhun lööperiin, niin tottakai se sun puhetta nauhoittaa, kääntää ja ohjaa sitten tietyjä mainoksia avainsanoilla sinulle. Ja se on siis ihan automatisoitu järjestelmä, ei siellä kukaan ihminen ole kuuntelemassa. Elämme Orwellin dystopian alkuaikoja, ilmasto tuhoutuu, kulutus ja ahneus kasvaa ja valta on yksityisillä korporaatioilla.

En tarkoittanutkaan, että joku ihminen niitä kuulisi tai kuuntelisi vaan että vakoileeko läppärini kaikkea mitä puhun sen koneen mikin kautta juurikin mainostamisen vuoksi. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän