Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätteiden lajittelu. Jaa vinkkisi ja neuvosi!

Vierailija
19.09.2019 |

Tuli mieleen tuosta muovipussikeskustelusta, että olisi kiva kuulla vinkkejä lajittelun helpottamiseksi.

Esim. mulla on ongelmana se, että kun muovipakkaukset pitää pestä, niin koen sen melko "vaikeaksi". Jostain youtube-videolta kuulin, että pesun pitäisi olla niin hyvä, että pakkausta voi pitää kaksi viikkoa kotona ilman hajuhaittoja. No silloin ei todellakaan mikään huuhtelu riitä.

Miten te toimitte ja mikä teillä toimii? Kyllähän siinä kuluu jo vettäkin, kun alkaa tiskaamaan muovipakkauksia. Nytkin minulla on ollut kaksi päivää kuivumassa salaatinkastikepullo, jonka jouduin huuhtelemaan tiskivedellä, jotta olisin saanut öljyn puhdistettua. Pullo on selvästi vielä öljyinen, eli kaipaisi parempaa pesua, mutta mielestäni kierrätyksen idea kärsii aika pahasti, jos alan tiskaamaan joka muovipakkauksen. Tiskipöytäkin on roskiksen näköinen, kun siinä on erinäisiä muovihärpäkkeitä kuivumassa huuhtelun jälkeen.

Aloitus saa varmasti miljoona alapeukkua, mutta auttakaa minua!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda lajittelu.

Vierailija
2/5 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossahan tuo, ihan tavallisella järjellä varustettu ihminenkin pärjää:

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005848293.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda lajittelu.

Tuossa kun katsoin kuinka Saudi-Arabiassa palaa öljyjalostamo ja kuinka puuvillateollisuus on pilannut maa-alueita loppui minun meuhkaaminen omista jätteistäni.

Vierailija
4/5 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla ma olen ihan vaan kuumalla vedella ja pienella maaralla astianpesuainetta huuhdellut sen verran, etta rasva/hajut lahtee. Sen jalkeen muoville tarkoitettuun kannelliseen roskikseen ja roskiksen tyhjennys n. kerran viikossa. 

Paperin ja pahvin keraan apukeittioon ja vien ulos kerayspaivina.

Keittio- ja puutarhajate (kasviperainen jate) sille tarkoitettuun kannelliseen astiaan ulos suoraan. 

Maito- ja mehupurkit ja sailyketolkit kierratan niinikaan, samoin lasin. 

Sekajatetta tulee ehka 10 litran pussi viikossa.

Yritan myos rajoittaa muovijatteen maaraa kayttamalla kestokasseja, enka ota muovipussia oikeastaan millekaan hevi-osaston tuotteille, pakasteista puhumattakaan.

Vierailija
5/5 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista tuhlausta käyttää puhdasta juomavettä roskien pesemiseen. Tuostakin näköjään ollaan miljoonaa eri mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi