Miksi toisilla paino nousee raudanpuutteessa ja toisilla ei?
Mistä mahtaa johtua? Raudanpuute kun hidastaa aineenvaihduntaa, miksei se toisilla vaikuta painoon?
Raudanpuute-listoissakin lukee oireina sekä painon nousu että painon lasku
Kommentit (41)
Luulisi raudanpuutteessa painon laskevan,rauta on sentään melko painavaa.
Veikkaan, että ulkomailla hoidon saa heti ja siksi ei ole tarve puhua esim. raudanpuuteanemian vaikutuksista arkeen. Vakuutan kyllä, että useampi vuosi raudanpuuteanemian kanssa on ihan yhtä helvettiä - näin ainakin minulla. Olen ihan tolkuttoman väsynyt, hiukset lähtee päästä, kynnet tippuvat, jatkuvasti päänsärkyä, levottomat jalat öisin, kauheita ruokahimoja esim. mullakin noi pähkinät, joita syön helposti pussin päivässä. Oireita on ollut nyt viisi vuotta, diagnoosin raudanpuuteanemiaan sain kaksi vuotta sitten. Tuolloin ensimmäisen kerran mitattiin ferritiini, joka oli 7. Kaksi vuotta rautakuuria ja ferritiini on nyt 8, punasolut edelleen tolkuttoman pieniä.
Saan kyllä myötätuntoa lääkäreilta mutta en mitään konkreettista apua. Olen yrittänyt selittää, että elämä on oikeasti kamalaa, kun teen töitä ja nukun koko ajan, en oikeastaan muuta, ja töitäkin jaksan pähkinäpussin ja kahvin voimalla. Viikonloput menee nukkuessa. On päiviä, jolloin en jaksa nostaa edes kättäni ja tuntuu kuin leijailisin jossakin tyhjiössä. Raahustan töissä kuin haamu mutta se riittää kaikille. Kyllä nyt anemiassakin pitää jaksaa käydä töissä, viis siitä, että muuta elämää ei olekaan ja lapsetkin näkevät minua silloin, kun könyän sängystä vessaan.
En saa rautaa suoneen, koska raudanpuuteanemian syy piti selvittää ja nyt sitten pitää odottaa, että pääsen kohdunpoistoon, jotta se syy katoaa ja rauta alkaa taas imeytyä. Mitä siitä, että toimintakykyyn palaamiseksi menee taas kuukausia? Jaksettava vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Ohis, mutta miten porukalla on nain paljon raudanpuutetta - ja nimenomaan suomalaisilla?
Taalla varmaan nauraisivat ulos jos alkaisin selittamaan jostain varastoraudasta. (Keski-Eurooppa.) Sama juttu tosin vaikka laktoosi-intoleranssin tai keliakian kanssa, ei kellaan vaan ole. (Tai sitten niista ei puhuta.)
Et taida sitten tietää mitään. Juuri Keski-Euroopassa ferritiiniarvot otetaan vakavasti. Sveitsissä suoraan suoneen saa aika helpostikin. Saksassa lääkäri ottaa veriarvon kysymättäkin rutiinitarkastusten yhteydessä. Ja hoidetaan heti, koska (Saksassa,) lääkärin mukaan en muuten voi elää normaalia elämää.
Tuo viesti on melko tyypillinen oikeastaan, ihmettelisin jos jossain ketjussa joku ulkosuomalainen ei haukkuisi suomalaisia jollain tavalla huonommaksi kuin muut eurooppalaiset.
Mista sa mun viestista "haukkumiset" sait? Ihmettelin vaan.
Oikeasti en tykkaa asua taalla, joten en ole myoskaan sita mielta etta Suomi olisi jotenkin huonompi paikka asua. Ja todellakaan ei suomalaiset ole huonompia kuin paikalliset - en suostu edes seurustelemaan paikallisten kanssa kun en voi oikein sietaa heidan kulttuuriaan ja kaytostapojaan :D
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Ohis, mutta miten porukalla on nain paljon raudanpuutetta - ja nimenomaan suomalaisilla?
Taalla varmaan nauraisivat ulos jos alkaisin selittamaan jostain varastoraudasta. (Keski-Eurooppa.) Sama juttu tosin vaikka laktoosi-intoleranssin tai keliakian kanssa, ei kellaan vaan ole. (Tai sitten niista ei puhuta.)
Et taida sitten tietää mitään. Juuri Keski-Euroopassa ferritiiniarvot otetaan vakavasti. Sveitsissä suoraan suoneen saa aika helpostikin. Saksassa lääkäri ottaa veriarvon kysymättäkin rutiinitarkastusten yhteydessä. Ja hoidetaan heti, koska (Saksassa,) lääkärin mukaan en muuten voi elää normaalia elämää.
Saksassa ehka (ja Sveitsissa varmasti), taalla (Alankomaissa) ei niinkaan. Taalla ei muutenkaan ole mitaan ennaltaehkaisevaa terveydenhuoltoa, jos erehdyt laakarille niin se maaraa parasetamolia ja lahettaa kotiin. Ei myoskaan mitaan papa-kokeita, ei mitaan perus-terveystarkastuksia ym. Ja maksan itse 140 euroa kuussa vakuutusta.
Vai etta rutiinitarkastukset :D Oireettomana et saa tuommoisia.
Siksi, koska painonvaihteluun vaikuttaa huomattavasti enemmän muut asiat kuin se, onko raudanpuutetta vai ei. Raudanpuute yksinään ei selitä painonvaihtelua millään lailla, vaikka oishan se kiva ajatella olevansa ylipainoinen raudanpuutteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Sveitsissä ferritiini mitataan myös perus verikoepaketissa. Mulla oli ferritiini 23 ja rautakuuri aloitettiin heti, kontrollikäynnit 3-6 kk välein kunnes arvo on väh. 70 eli kyllä täällä siihen puututaan. Infuusioon olisin päässyt myös jos ei olis tableteilla noussut riittävästi mutta 3 kk:n jälkeen oli lukema jo 50.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Ihmettelen samaa koska Suomessa syödään lihaa paljon, mistä tuota rautaa juuri saa.
Runsas maitotuotteiden ja kahvin kulutus. Kumpikin blokkaa raudan imeytymisen tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla raudanpuuteanemia teki kilpparin vakaatoiminnan.
Olen koko okäni ollut samanpinoinen, treenannut yhtä kovaa (5 krt vko) ja syönyt samalla lailla ja tosiaan hämmensi äkilseltään tulleet 10-12 kg. Pitkään laitettiin iän piikkiin, terveyskeskus ei suostunut ottamaan ferritiinikoetta (terve ihminen ei sellaista kaipaa).
Otatin yksityisellä ja hb 109 ja ferritiini 9On kurjaa, sillä em voi syödä rautalääkkeitä (oksennan ja ripuloin ne ulos, kaikki on kokeiltu) ja arvauskeskus ei anna sitä rautatippa suoneen. Ainoa hidas keino on se luontaistuote rautamehu. Laskin että menee 4 vuotta saada ferritiini kuntoon rautamehulla. Nousee 2 yksikköä kuukaudessa tuolla lailla. Tiputuksella nousisi kuntoon kerrasta.
Mulla sama ongelma rautalisien kanssa, ei vaan onnistu niiden syöminen. Eikä toivoa mistään infuusiosta täälläkään... En enää muuta keksinyt niin aloin syödä verilettuja 5-6kpl joka päivä niin johan lähti lopulta ferritiini nousuun. Yökkien tuli alkuun syötyä kun ovat niin ällöjä/pahoja mutta pikku hiljaa niihin tottuu ja kun alkoi huomata olonkin paranevan niin nyt syöminen menee jo rutiinilla.
Minulla on ollut vakava raudanpute nyt 1,5 vuotta, infuusiossa olen käynyt 3 kertaa. Paino on pysynyt koko ajan samana mutta karkit ja suklaat ovat multa jääneet pois, ei enää tee yhtään mieli syödä niitä. En kyllä tiedä johtuuko raudanpuutteesta, en koe himoitsevani mitään ruokaa erityisesti. Olen normaalipainoinen.
Jos on runsaat kuukautiset, niin jossain kohtaa elämää päätyy väistämättä raudanpuutteiseksi. Näin se vain on. Hankkiudu raskaaksi, niin päädyt raudanpuutteiseksi nopeammin. Jos nainen vuotaa kuin seula joka kuukausi kymmenien vuosien ajan, ei lihansyönti yksinkertaisesti riitä.
Varastorautaa ei ole osattu korjata kunnolla (kun ei sitä edes olla mitattu kuin erikoissairaanhoidossa), vasta nyt asiasta on alettu puhua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut vakava raudanpute nyt 1,5 vuotta, infuusiossa olen käynyt 3 kertaa. Paino on pysynyt koko ajan samana mutta karkit ja suklaat ovat multa jääneet pois, ei enää tee yhtään mieli syödä niitä. En kyllä tiedä johtuuko raudanpuutteesta, en koe himoitsevani mitään ruokaa erityisesti. Olen normaalipainoinen.
Ai niin , unohdin mainita, raudanpuutteeni johtuu suolistosairaudesta, eli sille on ihan oikea syy.
Vierailija kirjoitti:
Jos on runsaat kuukautiset, niin jossain kohtaa elämää päätyy väistämättä raudanpuutteiseksi. Näin se vain on. Hankkiudu raskaaksi, niin päädyt raudanpuutteiseksi nopeammin. Jos nainen vuotaa kuin seula joka kuukausi kymmenien vuosien ajan, ei lihansyönti yksinkertaisesti riitä.
Varastorautaa ei ole osattu korjata kunnolla (kun ei sitä edes olla mitattu kuin erikoissairaanhoidossa), vasta nyt asiasta on alettu puhua.
Ma vuodan kanssa aika runsaasti, mutta etenkin just ennen kuukautisia tulee hirvea himo sisaelimia sisaltaviin ruokiin, pinaattiin ja kaikenlaisiin merenelaviin (pl. kala). Tama jopa siina maarin, etta miesystava kiinnitti siihen huomiota (han kokkaa ja mina esitan ateriatoiveita) ja kun googletettiin niin tajuttiin etta nama ovat kaikki erityisen rautapitoisia ruokia. Eli voisikohan jopa olla etta mun keho ennakoi lisaantyvaa raudan tarvetta..? (Mua tosin himottaa myos punajuuri, siina ei liene erityisesti rautaa.)
Papuja, linsseja, kikherneita ym syodaan myos lahes paivittain.
Ma en "usko" etta mulla on raudanpuutetta, talla ruokavaliolla.
Usko vain, että jos vuodat erittäin runsaasti joka kuukausi verta, vuosikymmeniä, et pysty pitämään varastorautaasi ennallaan pelkästään syömällä rautapitoisia ruokia, vaan raudan määrä vähenee kehossa vuosien saatossa. Kunnes on niin alhainen, että vaikuttaa jo hemoglobiiniinkin. Sillon onkin työlästä korjaa ylös arvot.
Miehillähän tätä ongelmaa ei käytännössä ole.
treffit kirjoitti:
Täällä Etelä-Euroopassa sitten taas puhutaan. Lidlissä esimerkiksi on myynnissä gluteenittomia tuotteita ja omilta lapsiltani on mitattu ferritiini. Tunnen myös monia joilla on laktoosi-intoleranssi. Monet vain puhuvat etteivät siedä maitoa. Suuremmin vetämällä tieteellisiä termejä mukaan.
Täällä etelämmässä ei kukaan naura jonkun toisen terveysongelmille.
Heti, jos lapsi ei kasva käyrien mukaan testataan keliakia.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Saksassa ehka (ja Sveitsissa varmasti), taalla (Alankomaissa) ei niinkaan. Taalla ei muutenkaan ole mitaan ennaltaehkaisevaa terveydenhuoltoa, jos erehdyt laakarille niin se maaraa parasetamolia ja lahettaa kotiin. Ei myoskaan mitaan papa-kokeita, ei mitaan perus-terveystarkastuksia ym. Ja maksan itse 140 euroa kuussa vakuutusta.
Vaihda lääkäriä tai maata kokonaan. Muualla Euroopassa homma toimii paremmin.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Minä sain. Tai ehkä lääkäri näki oireet, Mulla ei ollut aavistustakaan mistään ferritiinistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Tuo viesti on melko tyypillinen oikeastaan, ihmettelisin jos jossain ketjussa joku ulkosuomalainen ei haukkuisi suomalaisia jollain tavalla huonommaksi kuin muut eurooppalaiset.
Mitä ihmettä!!! Vain suomalainen voi nähdä tässä jotain haukkumista!! Sekö suomalaisten haukkumista, että muualla(kin) hommat toimii??
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Mista sa mun viestista "haukkumiset" sait? Ihmettelin vaan.
Oikeasti en tykkaa asua taalla, joten en ole myoskaan sita mielta etta Suomi olisi jotenkin huonompi paikka asua. Ja todellakaan ei suomalaiset ole huonompia kuin paikalliset - en suostu edes seurustelemaan paikallisten kanssa kun en voi oikein sietaa heidan kulttuuriaan ja kaytostapojaan :D
Ei se edes ollut sinun viestisi.