R-vika, voiko vielä aikuisena oppia sen
Oletko kuullut että joku olisi vielä aikuisena oppinut sanomaan ärrän.
Kommentit (36)
Isoäiti opetteli ärrän lapsenlapsen kanssa. Lapsi kävi puheopetuksessa ja sitten harjoittelivat yhdessä.
Ei kannata. Aasialaiset tulevat eivätkä tunnista eloa ällän ja ällän välillä. Ei ole väliä, sanotko ällä vai ällä, loska vai loska. Asiayhteys paljastaa.
Ällä on vanhaa kulttuulia, uulessa kielessä ei ole älliä eikä lee kiljaimia.
Vierailija kirjoitti:
000000000000 kirjoitti:
On mahdollista. Ota yhteyttä kaupungin puheterapeuttiin.
Eivät kunnalliset puheterapeutit hoida aikuisten r-vikoja, eivät kaikkialla lastenkaan. R-vika katsotaan nykyään persoonallisuuspiirteeksi, kun resursseja hoitoon ei ole.
Netistä löytyy kotiharjoitteluohjeita.
Meillä hoidetaan, tarvitaan vaan lääkärin lähete. Taitaa olla paikkakuntakohtaista. Mutta sehän selviää esim. Googleen puheterapia+paikkakunta.
Mulla oli 8 vuotta r- vikainen työkaveri. Oli välttelijä. Oli pakko ihailla kaverin mielikuvitusta keksiä korvaava sana ärrän sisältäville sanoille. Toisaalta oli aika huvittaavaa kuuneltava kaverin jutut ja oli vielä kova puhumaan.
Riippuu kuinka lähellä tämä viallinen äänne on oikeaa. Jos rohauttaa ärrän ikään kuin kurkusta ja on tottunut sen ikänsä niin tekemään, on tuskainen tie oppia.
Sen sijaan, jos kieli on lähempänä oikeaa asentoa, on hyvinkin mahdollista vielä myöhemmälläkin aikuisikällä oppia.
Onhan noita aikuisissakin ärrävikaisia. Jostain syystä paljon enemmän miehissä. Eipä se ainakaan minua haittaa. Aluksi esim. esitelmän alussa siihen kiinnittää vähän huomiota, mutta kohta ei.
Ei minusta mikään iso asia.
Kyllä r-vian voi oppia. Ala vaikka sanoa ärrän tilalle v. Povkkana, pevkele.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sanoa D?
R sanotaan samassa kohdassa.
Laita kieli siihen missä D sanotaan.
Pidä kieli hellästi siinä.
Puhalla ilmaa siitä kielen ja kitalaen välistä.
Jatka kunnes pärisee ilman ääntä.
Lisää ääni.
Koita sanoa är.
Jos ei onnstu sano äd.
Ja puhalla sitten sitä ilmaa heti tuon jälkeen.
Jatka harjoituksia kunnes r onnistuu...
Toivottavasti tuosta ohjeesta on jollekin apua. Minulla ei ole r-vikaa, mutta yritin huvikseni sanoa r:n noilla ohjeilla enkä onnistunut. :D Mutta MELKEIN. Sain vähän jotain surisevaa ääntä aikaiseksi. Osaan siis sanoa r:n, mutta on eri asia osata luonnostaan kuin yrittää tehdä ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä r-vian voi oppia. Ala vaikka sanoa ärrän tilalle v. Povkkana, pevkele.
Jopas näitä nokkelia ihmisiä riittääkin täällä. Et tainnut osannut lukea aloitusta loppuun, kannattaa lukea muutakin kuin otsikko. :) Ja jos aihe ei kiinnosta aina voi skipata.
Vierailija kirjoitti:
000000000000 kirjoitti:
On mahdollista. Ota yhteyttä kaupungin puheterapeuttiin.
Eivät kunnalliset puheterapeutit hoida aikuisten r-vikoja, eivät kaikkialla lastenkaan. R-vika katsotaan nykyään persoonallisuuspiirteeksi, kun resursseja hoitoon ei ole.
Riippuu paikasta. Meillä on hammaslääkäriin pääsy tuskan takana, mutta siskoni pääsi puheterapiaan nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sanoa D?
Lisää ääni.
Koita sanoa är.
Jos ei onnstu sano äd.
Jatka harjoituksia kunnes r onnistuu...
Minä en oppinut tuolla puhallustekniikalla. Puheterapeutilla puhkuin naama punaisena, mutta mitään ei tapahtunut.
Vaihdoin puheterapeuttia, hänellä oli eri systeemi. Padta oli se taikasana joka tepsi. Sen kun opettelin sanomaan tarpeeksi nopeasti, muodostui ensin yksitäryinen r, ja siitä olikin jo helppo siirtyä eteenpäin.
Kitalakeni on aika lyhyt, olen siis lyttykuonoinen, eikä kieli mahdu kunnolla tärisemään oikeassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sanoa D?
Lisää ääni.
Koita sanoa är.
Jos ei onnstu sano äd.
Jatka harjoituksia kunnes r onnistuu...Minä en oppinut tuolla puhallustekniikalla. Puheterapeutilla puhkuin naama punaisena, mutta mitään ei tapahtunut.
Vaihdoin puheterapeuttia, hänellä oli eri systeemi. Padta oli se taikasana joka tepsi. Sen kun opettelin sanomaan tarpeeksi nopeasti, muodostui ensin yksitäryinen r, ja siitä olikin jo helppo siirtyä eteenpäin.
Kitalakeni on aika lyhyt, olen siis lyttykuonoinen, eikä kieli mahdu kunnolla tärisemään oikeassa paikassa.
Kauanko oppiminen kesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sanoa D?
Lisää ääni.
Koita sanoa är.
Jos ei onnstu sano äd.
Jatka harjoituksia kunnes r onnistuu...Minä en oppinut tuolla puhallustekniikalla. Puheterapeutilla puhkuin naama punaisena, mutta mitään ei tapahtunut.
Kauanko oppiminen kesti?
En muista enää, kun tästä on nelisenkymmentä vuotta jo aikaa. Mutta muutamalla käyntikerralla alkoi sujua. Siihen meni vähän enemmän aikaa, että sain tuossa yhdessä sanassa oppimani ärrän siirrettyä muuallekin. Etenkin ennen i-äännettä se oli vaikeaa.
Opin ärrän vasta joskus 18-20-vuotiaana. Kävin lapsena puheopetuksessa, mutta se lopetettiin ja mut todettiin toivottomaksi tapaukseksi. Aloin vain vanhempana laulaa korvaamalla r-kirjaimet deellä, ja pikkuhiljaa ärrä löytyi. Mulla oli tosi paha puhevika; en edes säräyttänyt kurkkuärrää, vaan korvasin ärrän napauttamalla hampaat yhteen.
Nykyään ärräni on täysin normaali, mutta erikoisena yksityiskohtana mainittakoon, etten pysty sanomaan ärrää mielessäni, jos siis puhun päässäni "ääneen".
Käy tutustumassa Äännekoulun nettisivuihin.
Heillä on myynnissä ärrä kurssi jossa saa vinkkejä ja harjoituksia ärrän oppimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntele paljon Uniikin musiikkia. Kyllä se siitä.
Musikkia? *reps*