Äitini vienyt isovanhempien antamat rahat
Kun synnyin, isovanhempani perustivat minulle tilin, jonne laittoivat minulle rahaa aina syntymäpäivinä ja jouluisin. Tili oli jostain syystä laitettu äitini nimiin, ei minun. Tarkoitus oli, että kun muutan pois kotoa, minulla on tilillä rahaa, jonka avulla alan rakentaa elämääni.
Muutin pois kotoa jo vuosia sitten, mutten saanut tiliä itselleni, koska se tosiaan oli äitini nimissä. Äitini kiristi sillä minua monet kerrat, muttei koskaan suostunut sitä minun nimiini siirtämään tai rahoja sieltä antanut minulle. Tilillä piti olla 20 000e, mutta luulen äitini käyttäneen ne kaikki.
Luulen näin siksi, että minulla oli muutaman muun sukulaisen perustama tili, jonne he laittoivat rahaa minulle merkkipäivinä. Tämä tili oli minun nimissäni ja sain sen hallintaani kun täytin 18v. Samalla sain tilikirjan, josta näin, että tililtä oli maksettu useita kertoja autojen veroja, siellä oli ihmeellisiä nostoja ja siirtoja äitini tilille. Tilillä piti olla monta tuhatta, muistaakseni yli 5 000e, mutta kun sain tilin itselleni, siellä oli 300e.
Olen nyt viime vuosien aikana lueskellut näitä uutisia, miten lapset ovat haastaneet vanhempiaan oikeuteen tällaisesta ja usein myös voittaneet nämä, joten muistan asian aina välillä. Minunhan ei ole mahdollista tätä tehdä, koska tuo isovanhempieni perustama tili oli äitini nimellä, ei minun. Olenkin miettinyt, että miten on tämän toisen tilin laita? Voisinko siitä haastaa äitini oikeuteen, kun on maksellut sieltä ihan ihmeellisiä asioita, kuten juuri auton veroja, kun minä olin alle 10v?
Kommentit (14)
voit haastaa äitisi, eri asia on se että onko hänellä maksukykyä palauttaa kavaltamansa rahat..muuten on vähän turha oikeudenkäynti kun periaatteessa voitat ja äitisi tuomitaan maksamaan, mutta sitten hän kierrättääkin kaiken ulosoton kautta..ja jos on tulottomana(esim. työttömänä) niin eipä ulosotto voi tyhjästä näitä rahoja repiä.
Ehkä voit. Lakimiehet neuvoo ilmaiseksi niin kauan kun toimeksiantoa ei ole tehty.
Vierailija kirjoitti:
voit haastaa äitisi, eri asia on se että onko hänellä maksukykyä palauttaa kavaltamansa rahat..muuten on vähän turha oikeudenkäynti kun periaatteessa voitat ja äitisi tuomitaan maksamaan, mutta sitten hän kierrättääkin kaiken ulosoton kautta..ja jos on tulottomana(esim. työttömänä) niin eipä ulosotto voi tyhjästä näitä rahoja repiä.
Tämä on kyllä ihan mahdollinen lopputulos, siksi en olekaan jaksanut tähän ryhtyä. Minulla on ollut välit poikki monen syyn takia häneen jo vuosia, en tiedä hänen tilanteestaan nykyään.
Viimeisin tietoni on, että hän oli työtön, joka parhaansa mukaan maksatti kaiken hyväuskoisella äidillään ja joi kaikki rahansa. Siksi isovanhempani laittoivat varmaan tilin hänen nimiinsä aikanaan, kun olivat niin hyväuskoisia ja kilttejä ihmisiä, sääliksi käy heitä, kun luulivat auttavansa minua oman elämän alkuun, mutta todennäköisesti raha menikin äitini juhlimiseen.
Äitini oli koko lapsuuteni ajan työtön, mutta silti oli rahaa juomiseen ja juhlimiseen ja ostaa itselleen kaikkea mahdollista, vasta aikuisena aloin sitäkin ihmettelemään, mutta todennäköisesti on rahoittanut kaiken tuolla minulle tarkoitetulla rahalla.
Ap
Kyllä voit haastaa, mutta luultavasti mitään et häneltä saa. Luulen kyllä, että voittaisit jutun jos sinulla tilikirja on ja tili sinun nimissäsi oli, lasten ei kuulu elättää vanhempiaan.
Mahtaisikohan valtio maksaa sinulle ja periä sitten äidiltäsi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit haastaa, mutta luultavasti mitään et häneltä saa. Luulen kyllä, että voittaisit jutun jos sinulla tilikirja on ja tili sinun nimissäsi oli, lasten ei kuulu elättää vanhempiaan.
No eipä maksa valtio äitien hummaamia lasten rahoja. Oletko jotenkin kuistilla?
T: Valtiovarainministeriö
Isovanhempasi ovat siis kuolleet? He olisivat muuten voineet todistaa, että oli sovittu rahojen olevan tarkoitettu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä maksa valtio äitien hummaamia lasten rahoja. Oletko jotenkin kuistilla?
T: Valtiovarainministeriö
No eikös joku oikeusuhrilaitos tmv. (en muista nimeä) maksa rikoksien uhreille korvaukset ja perivät se sitten tekijöiltä?
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempasi ovat siis kuolleet? He olisivat muuten voineet todistaa, että oli sovittu rahojen olevan tarkoitettu sinulle.
Isoisä on kuollut, isoäiti on hengissä vielä. Hän ei kuitenkaan koskaan suostuisi tuollaiseen, koska on sitä mieltä, että kaikkien pitäisi olla väleissä ja on kauhean kiltti ihminen. En myöskään haluaisi stressata häntä tällaisella, koska on jo reilusti yli 90v ja kaikenlaista vaivaa on jo. Ei myöskään halua uskoa kenestäkään mitään pahaa, eikä tiedä äitini alkoholismista.
Ap
Jos äitisi on ollut työtön, ehkä rahat ovat menneet ihan elämiseen.
Kuka sinulle on vaatteet ostanut ?
Kyllä meilläkin lapset alkoi marisemaan lapsilisistä. Ihan elämiseen ovat menneet.
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi on ollut työtön, ehkä rahat ovat menneet ihan elämiseen.
Kuka sinulle on vaatteet ostanut ?Kyllä meilläkin lapset alkoi marisemaan lapsilisistä. Ihan elämiseen ovat menneet.
Enpä usko, kaiken mahdollisen maksatti vanhemmillaan, meille lapsille isovanhemmat ostivat vaatteet, antoivat rahaa reissuille, tivoliin yms.
Eikä lapsien kuulu elättää vanhempiaan, ne rahat oli tarkoitettu minun oman elämäni rakentamiseen, ei äitini juhlimiseen.
Lapsilisä on ihan eri asia, sillä kuuluu kustantaa lapsen menoja, ei nimenomaan lapselle säästetyillä rahoilla.
Ap
Asianajajaliitto tarjoaa maksutonta oikeudellista neuvontaa eri puolilla Suomea; nämä ovat usein kirjastoissa järjestettyjä tapahtumia. Ehkä voisit käydä siellä kysymässä, onko asiassasi mitään mahdollisuutta edetä? Täältä näet tulevat tilaisuudet, ajankohdat ja paikkakunnat:
https://asianajajaliitto.fi/tapahtumakalenteri/asianajajapaivystys/
Tuo että tili on ollut äitisi nimissä, kuulostaa huonolta. Äitisi on ollut törkeä sinua kohtaan. Täysin ymmärrettävää, että olet pistänyt välit poikki.
Jos tili on ollut äitisi nimissä, omistusoikeus rahoihin on ollut äitisi, vaikka lahjoittajien alkuperäinen tarkoitus olisi ollut mikä. Omissa nimissäsi olleen tilin varojen omistusoikeus on ollut sinun alaikäisyydestä huolimatta, ja niitä voisit yrittää periä äidiltäsi. Eri asia sitten saatko tai onko asia vanhentunut.
toi on aika yleistä rämäsakin kanssa. Onneksi lapset voi irtaantua kulttuurista.
Yhdellekkin serkulle on ostettu osakkeita. Varastettiin ja tuhlattiin. Lopulta iskä suostui korvaamaan potin.
Äiti sai melkein miljoonaperintöä, lahjoitti "amerikkalaiselle upseerille", joka sitten alkoi hakemaan rahaa muiltakin perijöiltä... ku toope oli kai kertonu mistä saisi rahaa että saa kaiken takaisin.
Ja nyt sitten paljastui ulosottoa ja tuhottomasti velkaa. Että semmoisia pieniä eroja serkusten olosuhteissa. Ei ole sille serkulle luvassa miljoonaperintöä.
up