Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marjoja raakana?

31.05.2006 |

Moi,

miten mustikkaa voi antaa? Lapsi nyt 7 kk, sopivia ruokia löytynyt päärynä, riisi ja kukkakaali. Ajattelin antaa itsepoimittua (pakastettua) mustikkaa tai vadelmaa, miten ne pitää valmistaa? Jotenkin keittää? Vai vaan survoa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon antanut ihan sillänsä. Tietysti olisi hyvä jos suussa olisi muutama hammas:) Voihan niistä tehdä esim. kiisseliä.

Vierailija
2/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa kokeilla ensin marjoja käsiteltyinä eli mm. pakastemarjoina, kiisseleinä keitettynä jne. Yleensä käsiteltyinä kaikki ruoka-aineet sopivat paremmin kuin raakana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis pakastimessa mustikkaa. Ajattelin survoa sitä, mutta eihän sitä sitten enää uudelleen voi pakastaa.

Eli jos ovat pakastettuja, niin sittenkö ne olisivat " turvallisempia" allergiselle lapselle? Ei tarvitse keittää tms.?

Onko kukaan valmistanut itse mustikasta sosetta??

Vierailija
4/5 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergisella vauvallamme on vadelma ja mustikka käytössä - meillä myös pakkasessa itse poimittuja. Annan niitä riisipuuron mukana (esim. Muksu riisipuurohiutaleet). Eli teen puuron ohjeen mukaan ja lisään sinne jäiset marjat, mössään haarukalla, lisään tarvitaessa vähän hedelmäsokeria. En siis keittele marjoja enää erikseen.

Nyt kun välipalat alkavat tulla mukaan kuvioihin, niin ajattelin tehdä kiisseliä, jonka suurustan riisijauhoilla. Jos katsoo kaupan valmiita hedelmäsoseita, niin eiväthän nekään ole " soseutettua marjaa/hedelmää" . Ne ovat todellisuudessa kiisseleitä, joissa on marjoja/hedelmää vain esim. 20%. Kiisselinkin ajattelin tehdä niin, että lisään kiisselipohjaan jäiset marjat, ilman marjojen keittämistä.

Vierailija
5/5 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minulla oli siis pakastettua mustikkaa. Otin pakasterasian, sulatin ja keitin " soseeksi" . Hivenen vettä lisäsin, mutta vain hiukan. Elikkä keitin pitkään, lisäsin hedelmäsokeria (fruisana) ja soseutin bamixilla hyvin perusteellisesti koska poikamme oli ja on edelleen oikea sihtisuu. Emme voineet lisätä mitään tärkkelystä koska pojan tiedettiin olevan niille kaikille allerginen. Ko " sose" oli siis todella aika juoksevaa, mutta hyvin marjaista. Pidin sosetta isossa lasipurkissa jääkaapissa ja se säilyi todella pitkään hyvänä. Valitettavasti meidän pojalle ei mustikka käynyt joten äiti ja isi söivät soseen loput...

Nyt (1,5v) meille käy karpalo jota aina keittelen mehuksi kattilassa, lisään hedelmäsokerin ja siivilöin marjat (soseuttaminen ja siivilöiminen tukki nokkamukit joten päädyin tähän) ja sitten meillä on valmista karpalomehutiivistettä. Tästä teen myöskin kiisseliä käyttäen tärkkelyksenä tapiocaa joka meille käy.