Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viiden päivän ruuat 20 eurolla

Vierailija
18.09.2019 |

Olen tottunut olemaan katsomatta ruuan hintalappuja, joten ruuasta pystyisin säästämään aika paljon. Rahaa kyllä siis on (eli en tarvitse saarnaa ”mitä tuhlasit” tai ehdotusta leipäjonosta), mutta haluan säästää.

Mitä itse söisit tuolla rahalla loppuviikon? Yksi sekasyöjä, kaapeissa ei ole ennestään juuri mitään kun aika vähän olen kokkaillut viime aikoina. Sokeria, öljyä, riisiä, kikherneitä ja omenahilloa löytyy. Mausteinakin olen tottunut käyttämään lähinnä tuoreita yrttejä, inkivääriä, chiliä ym. joten maustekaapistakaan ei löydy hirveästi suolaa ja muutamaa pippuria kummempaa.

Saa myös ehdottaa ensi viikolle ruokalistaa 30-40 eurolla.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylijäämäjyrsijä kirjoitti:

20€, tekisin perus keittoa ison kattilallisen jossa pelkät kasvis-kamat (Itse käytän peruna/porkkana/sipuli/valkosipulia, erittäin edullista, ja kikherneet menevät myös). Siihen lisäksi pari pussia reissumiestä tai vastaavaa edullista leipää.

Joka päiväksi sitten proteiinia erikseen vaihteluksi. ELi lämmität keiton, ja lautaselle vasta annostelet proteiinit, jolloin ei väsy syömään "samaa" joka päivä.

Jos olet sekasyöjä, makkaraa yhdeksi päiväksi ( saa leivän päälle toisen lenkin aamu-ja iltapalaksi).  

Toiseksi, esim tonnikalaa

Yksi päivä voisi mennä pelkällä kasvis-versiolla, proteiiniksi vaikka raejuustoa

Viimeisenä päivänä sitten lisäät vielä vähän perunaa ja teet loppukeitosta sosekeittoa, päälle raejuustonjämät ja revittyä leipää.

Yhdellä valmistelulla 4-5 päivän safkat.

Teen usein sunnuntaina iso kattilallisen, ja vien 5 kpl annoskeppoa töihin evääksi joihin lisään töissä protskuksi sattumanvaraista tarjouskamaa ja tulisuutta tarpeen mukaan.

No stress, ja keitto maistuu paremmalta mitä pidemmälle viikkoa mennään.

Ja noilla safkoilla on nälkä jatkuva.

Kasviskeittojen suosittelijat tosiaan aina näissä ihmetyttää.

Onko tässä suositeltu pelkkää kasviskeittoa? Mä en oo huomannu?

Lisäkkeetkin jäi vähiin,ei riitä ellei ole 30-kiloinen nainen.

Vierailija
22/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta yksi iso muhkura sitä Valion arkijuustoa, se maksaa jotain vitosen ja sillähän saa koko porukka koko viikon proteiinit. Sitä voi raastaa vaikka munakkaan sekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettua riisia. Onnistuu jo ihan pelkilla pakasteherneilla, sipulilla ja kananmunilla. Siihen kylkiaiseksi joku proteiini, katso mita on tarjouksessa, ja suikaloit sen ja marinoit itamaisesti. Liha/kana/kala/katkaravut/tofu/jne. Suikalointi = vahemman g/henki tarvitaan. (Itse olen tehnyt kahden ihmisen aterian yhdesta pienesta rib-eyesta kun suikaloin sen.)

Pastaa. Pakastepinaatti, feta, sipuli, valkosipuli.

Tai sienipastaa: sienia, valkosipulia, kermaa, parmesaania, creme fraichea. 

Uuniperunoita (paljon!), keitettyja vihanneksia (tai uunijuureksia) ja jotain proteiinia (tarjouksesta). 

Seuraavana paivana pyttipannu ylijaaneista uuniperunoista (-juureksista) ja sipulista, vaikka palvikinkkukuutioita sekaan ja paistettu kananmuna paalle. 

Tai espanjalainen uunimunakas niista perunoista. 

Kikherneista voisit tehda falafeleja tai vaihtoehtoisesti tehda hummukseksi leivan paalle. 

Vierailija
24/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20€, tekisin perus keittoa ison kattilallisen jossa pelkät kasvis-kamat (Itse käytän peruna/porkkana/sipuli/valkosipulia, erittäin edullista, ja kikherneet menevät myös). Siihen lisäksi pari pussia reissumiestä tai vastaavaa edullista leipää.

Joka päiväksi sitten proteiinia erikseen vaihteluksi. ELi lämmität keiton, ja lautaselle vasta annostelet proteiinit, jolloin ei väsy syömään "samaa" joka päivä.

Jos olet sekasyöjä, makkaraa yhdeksi päiväksi ( saa leivän päälle toisen lenkin aamu-ja iltapalaksi).  

Toiseksi, esim tonnikalaa. 

Yksi päivä voisi mennä pelkällä kasvis-versiolla, proteiiniksi vaikka raejuustoa. 

Viimeisenä päivänä sitten lisäät vielä vähän perunaa ja teet loppukeitosta sosekeittoa, päälle raejuustonjämät ja revittyä leipää.

Teen usein sunnuntaina iso kattilallisen, ja vien 5 kpl annoskeppoa töihin evääksi joihin lisään töissä protskuksi sattumanvaraista tarjouskamaa ja tulisuutta tarpeen mukaan.

Ja noilla safkoilla on nälkä jatkuva.

Kasviskeittojen suosittelijat tosiaan aina näissä ihmetyttää.

Kasviskeitto on edullista vaikka siihen lisäisi esim linssejä proteiiniksi. Luuletko ettei köyhät näe nälkää?

Vierailija
25/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intialaistyyliin naanleipää, riisiä, hummusta

Vierailija
26/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla oli tuon tapainen budjetti, vähän tiukempikin.

Yritän muistaa mitä aterioita söin, mutta esimerkiksi:

-stir-fry/steam: tuoreita (halpoja) sesongin kasviksia, siis esim. porkkana, kesäkurpitsa, kaali. Proteiiniksi vaikka sitä kikhernettä (samaa käytin itsekin). Paista/höyrytä, tarjoa riisin kanssa. Itselläni käytössä oli itsetehty chilikastike, mutta esim.tuore chili ja inkivääri ostettuna irtona ei paljoa maksa. Soija kastike myös hyvää, n. 1.5e pullo (älä osta kiinalaista).

- tortillat: kaupasta tortilloja n.1e, tai erittäin nuukana voit tehdä itsekin jauhoista/suolasta/vedestä. Täytteenä voi olla tietysti ihan mitä vaan, mutta itselläni oli maustettuja papuja ja salaattia. Valmiit salsat tms. ovat kalliita, tee itse sen sijaan

-perunoita + nakkeja/kasvispihvjejä käytännössä mitä tahansa perunoiden kanssa sopivaa. Itselläni oli (pakaste)kasvispihvejä, itse tein tomaatti/maapähkinäpohjaisen kastikkeen, mutta ei tietysti ehkä kaikkien mieleen... Jokin (itsetehty) tartartyylinen kastike ei varmaan paljoa maksa.

Aamupalana kaurapuuroa tai ruisleipää.

Vierailija
27/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tähän pitkän vastauksen hintoineen, mutta suljin vahingossa väärän välilehden.

Tiivistettynä vuorottelisin aamiaisilla jogurttia omenahillolla ja puuroa omenahillolla ja voisilmällä, söisin välipaloina omenaa, kananmunia tai leipää. Lämpiminä ruokina olisi kikherne-tomaattikastike riisillä kahtena päivänä valkosipulilla maustetun jogurtin kanssa ja Yellow Moodin linssikeitto (hyvä resepti netissä, kattilasta tulee n. 5 annosta) kahtena-kolmena päivänä sämpylöiden kanssa.  Hetkeen jolloin ei tee mieli syödä samaa ruokaa putken, söisin Maman nuudelikeiton pehmeäksi keitetyllä kananmunalla tai munakkaan.

Syön suunnilleen noin vaikka en pihistelekään, erona se että ostan kaiken luomuna. 

Vierailija
28/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin tähän pitkän vastauksen hintoineen, mutta suljin vahingossa väärän välilehden.

Tiivistettynä vuorottelisin aamiaisilla jogurttia omenahillolla ja puuroa omenahillolla ja voisilmällä, söisin välipaloina omenaa, kananmunia tai leipää. Lämpiminä ruokina olisi kikherne-tomaattikastike riisillä kahtena päivänä valkosipulilla maustetun jogurtin kanssa ja Yellow Moodin linssikeitto (hyvä resepti netissä, kattilasta tulee n. 5 annosta) kahtena-kolmena päivänä sämpylöiden kanssa.  Hetkeen jolloin ei tee mieli syödä samaa ruokaa putken, söisin Maman nuudelikeiton pehmeäksi keitetyllä kananmunalla tai munakkaan.

Syön suunnilleen noin vaikka en pihistelekään, erona se että ostan kaiken luomuna. 

Maman nuudelikeittoja saa nykyaan luomuna? ;)

Toi kuulostaa hyvalta mutta ei varmaan toimi sekasyojaperheessa, joka on tottunut joskus lihaankin...

Vierailija
29/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi, esim tonnikalaa. 

Yksi päivä voisi mennä pelkällä kasvis-versiolla, proteiiniksi vaikka raejuustoa. 

Hyi! Ällöttävä ajatuskin vanhaa keittopohjaa ha oudousta aineksista. Ne eivät sovi yhteen. Lisäät sitten siihen ällöä makkaraa saati tonnikalaa. En söisi.

Vierailija
30/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi kilosta saa paistettua riisiä moneksi päiväksi - vihannes suikaleita mukaan ja luovuutta.

Vierailija
31/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkka-lihapiirakat ja Snellmanin lauantaimakkarapötkö riittää pitkälle. Makkarasta riittää munakkaisiin, kastikkeisiin ja keittoon. Leipää, kauraryyniä ja jogurttia lisäksi. Arkijuusto ja kinkkua. Munia, perunoita, porkkanaa ja sipulia. Reseptejä löytyy vaikka kuinka.

Vierailija
32/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yhdelle ihmiselle viiden päivän ruoka 20 eurolla? Riittää ihan helposti. Hetken jo luulin että isommalle porukalle.

Vierailija
33/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kik-herneitä, nakkeja, sipulia, vihanneksia.  Siinä yksi ruoka.

Omenahilloa räiskäleiden kanssa.

Kanankoipia riisin kera.

Vierailija
34/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunia, rasvaista lihaa, voita, nämä ovat halpoja ja ravintopitoisia. Loppurahalla kasviksia.

Halpaa ja ravitsevaa.

Vierailija
35/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioin Liitissä, ostan hyvvää ja terveellistä. Alle 5 eur menee keskinäärin päivässä.

Vierailija
36/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia saa valtavan huokealla soijarouheesta/jauheesta. Voi lisätä vaikka mihin, nälkä pysyy poissa.

Vierailija
37/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinia saa valtavan huokealla soijarouheesta/jauheesta. Voi lisätä vaikka mihin, nälkä pysyy poissa.

Halvalla saa ihan ruokaakin, mistä saa proteiinia.

Vierailija
38/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukaan ei viikossa kuole tai edes saa puutostautia vaikka sitä proteiinia ei niin kauheasti olisikaan.

Mä oon superköyhä, joten välilä on pakko syödä suunnilleen valkosipuliöljyllä voideltuja omatekoisia sämpylöitä ja niilläkin pysyy nälkä poissa. 

Samoin paistetut perunat on aika hyvä nälän karkoittaja.

Vierailija
39/39 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kukaan ei viikossa kuole tai edes saa puutostautia vaikka sitä proteiinia ei niin kauheasti olisikaan.

Mä oon superköyhä, joten välilä on pakko syödä suunnilleen valkosipuliöljyllä voideltuja omatekoisia sämpylöitä ja niilläkin pysyy nälkä poissa. 

Samoin paistetut perunat on aika hyvä nälän karkoittaja.

No proteiinia tärkeämpää on rasva. Näitä molempia saa kananmunasta, joka on halpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä