Kuukauden ruoat neljän hengen perheelle ilman hellaa tai uunia?!
Noniin, seuraavat 32 päivää ilman... Lapset tarvitsee ja kaipaa myös lämpimiä ruokia, joten pakko miettiä toimintasuunnitelma.
Aamu-, ilta- ja välipalat voivat hyvin olla tavanomaista leipää, rahkaa, hedelmää ym. Puuro tulee mikrossakin. Pizzaleipiä voi myös vääntää mikrossa leffailtaa varten ja kyllä me nyt yksi kuukausi leipomatta herkkuja pärjätään, ostetaan herkkupäivänä jätskiä.
Sitten itse ateriat, ainoa millä valmistaa on mikro - niin ja vedenkeitin. Miehen kanssa sovittiin että kerran viikossa tilataan pizzaa, kiinalaista tai jotain muuta valmista. Eineksiä en halua terveys- tai kustannussyistä syöttää joka päivä (kaiken kukkuraksi eiväthän ne oikein täytä), mutta ajattelin että saarioisten ja kokkikartanon laatikoihin voi turvautua. Siihen kylkeen salaattia ja raejuustoa niin se on jo hyvä ateria.
Kylmiksi ruuiksi ajattelin että jos ostan valmista kanaa, siitä saa ruokaisia salaatteja ja tortilloja. Toinen on vaikka iso kypsä "joulukinkku" jota sitten vaikka perunalaatikon kanssa. Kylmäsavulohi lisukkeineen, tonnikalasalaatti jne.
Sitten lämpimät. Mikrossa lämpenee kaikki valmiit keitot. Herne, tomaatti, pinaatti, kasvissose jne. joiden kanssa leipää, kananmunaa, raejuustoa... Tiedän autuailta opiskeluajoilta että mikrossa voi keittää makaronia (isojakin määriä) mutta siinä kestää n. 20-30 min. Siellä kuulottaa myös sipulin ja lämmittää tomaattikastikkeen, pastakastike on taattu. Valmisperunamuusi + valmislihapullat/nugetit/tmv. hoituvat mikrossa myös.
Eiköhän me kuukausi selvitä?
Kommentit (7)
Itse olisin varmaan ennakoinut silleen, etta olisin tehnyt pakkasen tayteen ruokia, jotka olisi sitten vaan voinut lammittaa mikrossa.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/384411/Keittolevy-1-levyn
https://m.motonet.fi/fi/tuote/466064/Prego-poytaliesi-uunilla-ja-kahdel…
Näiden hinta ei päätä huimaa ja helpottaa todella paljon elämää. Me pärjäiltiin tuon miniuunin varassa pitkähkön remonttijakson (reilu 3 kk) loistavasti. Siinä voi leipoakin.
Kummallekin on käyttöä myöhemmin, voi mm paistaa lättyjä ulkona tai keitellä perunat pihagrillin vieressä.
Eikö ole todella mahdollista lainata/osraa yhtä keittolevyä, jonka saa pistorasialla seinään? Sillä saa jo todella paljon tehtyä.
Parilla kympillä saa kahden levyn keittolevyn. Itse ostettiin tuollainen mökille grillin seuraksi.
Me käytetään joskus noita valmiiksi keitettyjä riisejä pusseissaan. On kaikenmaailman täysjyväriisejä yms..
Vedenkeittimellä saa myös äkkiä tehtyä cous cousia. Ostan myös joskus noita broilerin sisäfileitä, jotka on valmiiksi kypsennettyjä, taitaa olla Kariniemen?
Minä en selviäisi vaan ostaisin yhden tai kaksi keittolevyä ruuanlaittoa varten.
Joo, kyllä kai. Saahan mikrossa potutkin tehtyä.
Itse voisin kyllä harkita erillisen halvan keittolevyn ostamista, jollei mulla olisi jo, kun onhan isompien määrien tekeminen mikrossa vähän hidasta ja ärsyttävää, ja maksaa ne nuo valmisruoatkin.