Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummin ei pian tarvitse kuulua kirkkoon

Vierailija
17.09.2019 |

"Kirkkohallitus esittää kirkolliskokoukselle, että evankelis-luterilaisen kirkon jäseneksi kastettavalle lapselle riittäisi jatkossa vain yksi kirkkoon kuuluva kummi. --

Aloite kummien määrän vähentämisestä tehtiin viime toukokuussa kirkolliskokouksessa. Mikäli muutosehdotus hyväksytään, voisi muutos tulla voimaan jo ensi vuoden alusta.

Lasten kastaminen on vähentynyt nopeasti. Kun vielä vuosituhannen alussa noin 90 prosenttia syntyneistä lapsista kastettiin, oli kasteprosentti viime vuonna alle 65. Tänä vuonna tammi-heinäkuun välisenä aikana kastettiin noin 60 prosenttia syntyneistä lapsista.

Kirkon tutkimuskeskuksen kastekyselyn mukaan tärkeimpiä syitä olla kastamatta lasta ovat vanhempien kirkkoon kuulumattomuus, ohut side luterilaiseen kirkkoon sekä halu antaa lapselle vapaus päättää itse uskontokuntaan kuulumisesta."

Koko juttu: https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/kirkkohallitus-esittaa-kastetta…

Kirkosta voi nyt siis hyvällä omallatunnolla erota, koska enää ei tarvitse olla jäsen edes kummiuden takia. Itse pidän kummiutta lähinnä hyödyttömänä muinaisjäänteenä ja tapana rahastaa kummeja vuosittain. Lastani en ole kastanut, eikä hän ole koskaan kummittomuutta valittanut. Jokainen toki tekee valinnan itse, ei siinä mitään.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle väkisin haluaa kummin, voi ihan hyvin sopia kummiudesta ilman uskonnollista latausta. Minua ei kastettu, mutta silti minulla on "kummitäti". Lähipiirissä on lapsia, joilla on kirkkoon kuulumattomia "kummeja".

Vierailija
2/3 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on väärin. Jatkossakin kummin pitää kuulua kirkkoon, mutta kummeja ei tarvitsisi enää olla vähintään 2 vaan yksi riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapselle väkisin haluaa kummin, voi ihan hyvin sopia kummiudesta ilman uskonnollista latausta. Minua ei kastettu, mutta silti minulla on "kummitäti". Lähipiirissä on lapsia, joilla on kirkkoon kuulumattomia "kummeja".

Mutta katsoa, jos lapsen haluaa kastaa ja liittää kirkkoon tarvitaan kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Ja nämä voi olla monille nuorille vanhemmille nykyisin vaikea löytää lähipiiristä. Nyt harkitaan, josko yksi riittäisi.