Miksi kahvi pitää tehdä kahvinkeittimessä - eikö sitä voisi tehdä kuten teetä?
Eli jauhetut kahvipavut teepussiin ja haudutetaan kuumassa vedessä
?
Kommentit (64)
Kahvinkeitin on itselleni täysin turha kapine, enkä sellaista omista.
Juon usein ns. murukahvia. Kahvimurut kuppiin ja kuumaa vettä päälle. Sopii paremmin vatsalle.
Eilen oli myös joku kahvi keskustelu, johon kommentoin. Meillä ei juoda kahvia, luovuttiin kahvinkeittimestä. Turhaa pitää tuollaista vekotinta sen takia että keitettiin vieraille parin kuukauden välein kahvit.
Käytän nykyään tuohon teekannua, jossa on sihti. Joku vieraista totesikin että parempaa kun hautuu rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten me tehtiin kahvi kun ei ollut vielä keittimiä?
Silloin ihmiset joivat Nescafen pikakahvia, jossa kahvijauhe sekoitetaan kiehuvaan veteen. Itse asiassa minä juon suodatinkahvin ohella aina silloin tällöin kyseisen firma lattekahveja, joissa on siis mukana maitojauhetta ja joihin voi lisätä kermaa oman maun mukaan.
Mä keitän kupillisen kuumaa vettä ja laitan lusikallisen kahviporoja. Tämän jälkeen vedän käytetyt sukkahousut pään yli ja juon kahvin niiden läpi. Näin säästän jokaisella kupillisella yhden suodatinpussin.
Vierailija kirjoitti:
Miten me tehtiin kahvi kun ei ollut vielä keittimiä?
Kahvipannulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia kahviteepusseja on itseasiassa olemassa, mutta ulkomailla. Suomessa juodaan jostain syystä suodatinkahvia lähinnä
Olen kyllä noita jonkin ison marketin hyllyllä nähnyt ihan Suomessakin. En muista oliko Eskimo vai jokin muu, valitan.
Kahvi on varmaan ihan syystä vakuumipaketissa, eli ei pysy aromit tallessa yhtä hyvin kuin teessä.
Pikakahvi on sitten kuin matchaa.
Matchaa en ole ikinä juonut.
Vihreää japanilaista senchaa minulla on kaapissa muistona siitä että juuri nuo kyseiset teelehdet pelasti henkeni kerran.
Tämän aloituksen inspiroimana juon nyt pikakahvia, sen jälkeen senchaa ja sitten inkivääriteetä.... ehkä.... pitäisi toimia nyt.
Täällä Englannissa on nyt "Coffee bags" ihan kuin "Tea bags". Tosin en ole löytänyt teepusseja/kahvipusseja narulla niinkuin olin tottunut Ruotsissa
Et tarvitse edes sitä pussia, jos teet pannukahvia. Kiehautat vain veden ja lisäät vähän karkeammat purut eli pannujauhatuksen veden sekaan. Purut painuu pohjalle ja sitten vaan kaadat kuppiin. Onnistunee ehkä jopa kattilassakin, jos et halua kahvipannua hankkia. :)
Vierailija kirjoitti:
Kahvinkeitin on itselleni täysin turha kapine, enkä sellaista omista.
Sulle turha ja mulle tuiki tarpeellinen. Aaamukahvi pitää saada nopeasti. Siinä vanha keitin on hyvä. Parempaa kahvia pannussa mutta aamulla ei ehdi eikä jaksa eikä oikeastaan näekkään ja eniten vtuttaa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Olen löytänyt ihanan luomumurukahvin jota annostelen lusikalla kuppiin ja keitetty vesi päälle. Saan juuri niin vahvaa kahvia kun haluan. Valmiiksi pussitettu kahvi tuntuu oudolta. Valmis murukahvi liukenee kiehuvaan veteen kokonaan. Tee sitävastoin antaa vain värin ja maun, mutta porot jää muuten pussin sisälle. Pussiteen käyttäjä olen myös, koska on helpompi vaihtoehto haudutettuun verrattuna.
Omista valinnoista huolimatta. Kaikella kunnioituksella haudutetun teen ystäville.
Voitko vinkata minkä merkkinen luomumurukahvi on hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli miksi sitten keksittiin kahvinkeitin?? Ihan turha vekotin.
- ap
Kahvinjuojat juovat kahvia yleensä päivässä enemmän kuin teenjuojat teetä. Ja kahvinkeittimellä sitä kahvia saa sitten nopeammin.
Kahvinpurut ei kaiketi säilyisi teepusseissa koska härskiintyvät yms. ja pienten ilmatiiviiden kahvipussipakkausten valmistaminen taitaisi olla suht kallista.
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse edes sitä pussia, jos teet pannukahvia. Kiehautat vain veden ja lisäät vähän karkeammat purut eli pannujauhatuksen veden sekaan. Purut painuu pohjalle ja sitten vaan kaadat kuppiin. Onnistunee ehkä jopa kattilassakin, jos et halua kahvipannua hankkia. :)
Tuossa likaantuu pannu/kattila. Kahvipussi olisi kätevämpi.
Kätevin yhdelle on pressopannu. Parissa minuutissa mukillinen just sellasta kahvia ku haluaa. Keittimillä ei tule pienistä määristä hyviä ja pikakahvit on pahoja.
Tämähän onkin mielenkiintoinen idea. Pitäisiköhän yrittää askarrella suodatinpussista pieni "teepussi" kahville ja kokeilla onnistuisiko yhden kahvikupillisen valmistaminen sillä tavoin.
Kyllä muuten kahvin valmistaminen onnistuu kahvihammasta kolottaessa vaikka miten. Nuorena, juuri kotoa muuttaneena keitin kahvit pienessä kattilassa kun ei kahvipannua eikä -keitintä ollut. Hyvää tuli!
Nykyisin keittelen keittimellä ja Bodum-pressopannukin löytyy. Sillä keittelen joskus espresso-tyylistä kahvia. Joskus lämmitän vielä maidon ja teen Caffè lattea sunnuntaiaamuna.
Minä kokeilen tässä jonkun päivän päästä, että onnistuuko kahvi myös teesiivilällä. Voihan se onnistua näinkin ja luulisi veteen makua tulevan, kun teestäkin liukenee makua kuumaan veteen. Löysin tämmöisen lasisen teepannun kirppikseltä, jossa oli siivilä sisällä.
Miksi tee pitää tehdä teepannulla?
Olen kyllä noita jonkin ison marketin hyllyllä nähnyt ihan Suomessakin. En muista oliko Eskimo vai jokin muu, valitan.