Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisäilmaoireet ja esimiehen itku

Vierailija
17.09.2019 |

Olen oireillut koko kesän ja syksyn, oireeni:

-poskiontelotulehduksia, lähtee antibiootilla, pari päivää antibiootin loppumisen jälkeen palaa takaisin. Nyt neljä antibioottikuuria.
-keuhkoputkentulehduksia, tähystämällä todettuja
-kurkunpääntulehduksia, tähystämällä todettuja
-ääni ei kestä
-limaisuutta
-raskas hengittää, avaavat lääkkeet auttavat hetkeksi
-nenä tukossa, ei pysy suihkeilla kuin hetken auki
-ihottumia, olen atoopikko, mutta en ole vuosiin oireillut näin.
-valtavia mustelmia ilmestyy itsestään.
-nenäverenvuotoja, nenäni ei ole vuotanut verta koskaan aiemmin
-ruoka-aineallergioita on puhjennut, en ole kärsinyt näistä viimeksi kuin lapsena
-imusolmukkeita turvoksissa
-puutumista rajoissa ja kasvoissa
-muistihäiriöt ovat sillä tasolla, että jatkuvasti hukassa avaimet ja pankkikortti, asioita unohtuu.
Olen joutunut pari kertaa tänä aikana soittamaan yöllä ambulanssinkin.

Nyt olen ollut reilun viikon pois töistä ja oireet alkoivat helpottamaan noin 2-3 poissaolopäivän jälkeen, nyt olen ”terve”. Menen huomenna takaisin töihin ja lähetin eilen viestin esimiehelleni, joka ei vastaa. Hän itki silloin kun soitin, että jään sairaslomalle ja sanoi ettei jaksa. On myös koko ajan epäillyt oireitani ja vaatinut lääkärintodistukset jokaikisestä poissaolosta, vaikka 1-3päivää pitäisi pystyä olemaan omalla ilmoituksella pois. Tämä on raskasta, koska sen lisäksi, että elämäni on ollut yhtä helvettiä tämän sairastelun vuoksi niin saan vielä selitellä hänelle näitä. Meillä on ollut raskasta kotonakin kun mieskään ei ole kunnolla nukkunut kun olen muutaman kuukauden yskinyt joka yö kun henki salpaantui. Nyt on ollut helppoa. Pelkään töihin paluuta. Onko kenelläkään tietoa auttaako esimerkiksi joku maski? Minulla on 6viikkoa töitä jäljellä tuossa paikassa ja pitäisi keksiä miten selviän niistä, tuota jatkuvaa sairastelua en kestä. Meillä on työpaikalla kaksi muuta työntekijää ja he eivät oireile.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, minä ehdin olemaan töissä reilun 1,5kk kun oireet alkoi, samassa paikassa on kaksi muuta työntekijää ja he ovat olleet vuosia.

Ap

Miksei heillä ole oireita? Työskentelevätkö eri huoneissa tai jotain?

Vierailija
22/31 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, minä ehdin olemaan töissä reilun 1,5kk kun oireet alkoi, samassa paikassa on kaksi muuta työntekijää ja he ovat olleet vuosia.

Ap

Ehkäpä siksi, että toiset ihmiset kestävät mitä vaan, toiset eivät juuri mitään. Ihmiset kun ovat erilaisia. Kaikki tupakoijat eivät saa keuhkosyöpää. Joku voi juoda koko ikänsä runsaasti viinaa saamatta maksakirroosiota, haimatulehdusta tai suolistosyöpää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa se onkin työpaikan huono ilmapiiri, joka saa sinut oireilemaan?

Työni on minulle mielekästä ja siellä on ollut erittäin hyvä ilmapiiri ja mukavat työkaverit minun sairastumiseen asti.

Ap

Vierailija
24/31 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, älä käsitä väärin, mutta esim. thl:n näkemys on, että nämä "sisäilmaoireet" ovat pitkälti bullshittia eikä niistä pitäisi mitään sairaustodistuksia kirjoitella. Esimiehesi on sikäli aivan oikeassa, kun epäilee asiaa. Aika moni ihminen rupeaa liittämään kaikki elämänsä ongelmat näihin mystisiin "sisäilmaoireisiin" ja vähän tekstistäsi myös tälläinen paistaa läpi kun puhut jostain muistihäiriöistä ja puutumisista ym. jotka eivät taatusti liity  asiaan millään tavalla.

Noin minäkin joskus luulin. Ajattelin, että sisäilmaoireiset ovat jotenkin liian herkkiä ja syyttävät helposti sisäilmaa.

Kunnes sitten sairastuttiin koko perhe. Pienimmällä oli kuolema lähellä ja sädesientä löytyi kodista kun alettiin tutkimaan.

Tiesitkö, että sieni voi joskus alkaa kasvamaan ihmisen sisällä? Tavallisimmat on kynsisienet, mutta tarpeeksi heikoksi kun vastustuskyky menee niin jopa keuhkoissa voi kasvaa sieni. Nämä on vakavia asioita ja sairastuttaa ihan oikeasti.

Vierailija
25/31 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En minä tiedä. Tavallaan eri huoneissa, mutta ovet ovat auki, joten voisi sanoa, että samassa tilassa ollaan.

Ap

Vierailija
26/31 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

On yksilöllistä miten sisäilman laatuun oireilee. Jotkut sairastuu pahasti ja toisille ei tule mitään. Ihan sama asia kuin koirille on jotkut allergisia, osa ei. Joidenkin maha kestää mitä vain ruokaa ja joillekkin tulee refluksia tai ripulia jne. Ei voi vetää mitään johtopäätöstä siitä onko muilla oireita. Voi olla, että pidempään talossa olleet ovat 'siedättyneet' ja kun työ loppuu niin oireet tulee vasta sitten jos palaa samaan ilmastoon.

Joku sinulla ap on vialla. Jos olet kipeä, niin hae sairaslomaa. Ei ole sinun vika, että työpaikka ei hoida asiaa kuntoon. Elä syyllisty pomon itkuista.

Vierailija
27/31 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en parane koskaan. Monikemikalioallergia, astma, krooninen silmätulehdus ja nivelpsori tulivat pikkuhiljaa työpaikan (koulun) vuoksi. Olen myös atoopikko. Puutumista on myös raajoissa ja käsissä, ei ole ms-tautia, se  on poissuljettu. Syöpää on monella työkaverilla. Kolme kuollut jo siihen. Ap, älä mene sinne enää. Kadun, että sinnittelin astmalääkeiden ja sairaslomien kanssa, ikkunaa pidin auki työpöydän vieressä vuosikausia. Ei työ saa sairastuttaa.

Vierailija
28/31 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin v*tuttaa nää jotka sanoo että sisäilmaoireet on hysteerikkojen itse keksimiä ja huomionhaku-sairauksia. Mä en ole voinut keksiä itse sitä mitä keuhkotomografiassa näkyy eli useita tuhoutuneita keihkorakkuloita jotka ei korjaannu ikinä. Pysyvä vaurio taphrunut ja vaarana parantumaton ahtauma. Keuhkot ovat olleet ennen työpaikkaa terveet (kuvannettu aiemmin).

Lisäksi keskustelu vääristyy kun puhutaan sisäilmasta. Kuse on aina RAKENTEISTA. Rakenteissa on sädesientä, aspergillusta, itiöitä, alkueläim, asbestia, villapölyä, voc päästöjä tai muuta sellaista. Se on se talo/toimisto mikä on paska, ja se paska sekoittuu sisäilmaan.

Mutta, karma is a bitch, niin mäkin luulin että hysteerikkojen höpötystä kunnes napsahti omaan nilkkaan ja sairastuin.

Vierailija
29/31 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua niin v*tuttaa nää jotka sanoo että sisäilmaoireet on hysteerikkojen itse keksimiä ja huomionhaku-sairauksia. Mä en ole voinut keksiä itse sitä mitä keuhkotomografiassa näkyy eli useita tuhoutuneita keihkorakkuloita jotka ei korjaannu ikinä. Pysyvä vaurio taphrunut ja vaarana parantumaton ahtauma. Keuhkot ovat olleet ennen työpaikkaa terveet (kuvannettu aiemmin).

Lisäksi keskustelu vääristyy kun puhutaan sisäilmasta. Kuse on aina RAKENTEISTA. Rakenteissa on sädesientä, aspergillusta, itiöitä, alkueläim, asbestia, villapölyä, voc päästöjä tai muuta sellaista. Se on se talo/toimisto mikä on paska, ja se paska sekoittuu sisäilmaan.

Mutta, karma is a bitch, niin mäkin luulin että hysteerikkojen höpötystä kunnes napsahti omaan nilkkaan ja sairastuin.

Kuten aiemmin sanoin, minäkin olen syyllistynyt vähättelemään ja jopa epäilemään toisten oireilua. Nytkin ajattelin viimeiseen asti, että mulla on joku bakteeri tai virus, mutta kun oireet kiertää kehää ja lisääntyy, tulehdusarvo on alle 1 ja muut veriarvot hyvät niin lääkäritkin sai mut vakuutettua ettei tämä voi mistään bakteerista tai viruksesta johtua. Mua on hoidettu jo lapsena sairaalassa vaikeiden allergioiden takia ja atoopikko olen, joten altistavia tekijöitä löytyy.

Täytyy toivoa, että tämä oli nyt vain jostain muusta johtuvaa ja oireet ei palaa kun menen töihin, en enää kestä sairastelua ja kieltämättä nämä monien mainitsemat pitkäaikaiset haitat pelottaa.

Vierailija
30/31 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanne on lähes identtinen minun tilanteen kanssa. Huomenna kokeilemaan töihin, että palaako oireet. Tällä hetkellä olen pitkästä aikaa oireeton kun olen ollut pois töistä.

Vierailija
31/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuin on mennyt työssä, tuliko oireita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan