Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko VLCD onkin nyt pitkäkestoinen ratkaisu?

Vierailija
16.09.2019 |

Tuossa yhdessä ketjussa kertoiltiin, että uusimpien tutkimusten valossa takaisinlihomiseen ei ole sen suurempaa riskiä kuin muissakaan menetelmissä.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vlcd on karppausta/keto vtun pöntöt. Et sinä paljon hiilareita saa jos syöt vain 600-800 kcal per päivä. Ja tämän olen itse myös varmistanut ketoglukoosi mittarilla kun noita nutrilettejä syön.

Joten turha tulla mussuttamaan että karppaus olisi jotenkin autuaampi kuin vlcd.

Ja kyllä vlcd on pitkä aikainen ratkaisu. Itse vedän viikon vlcd joka kolmas kuukausi jotta paino pysyisi kurissa. Pysyisi kurissa ilmankin jos katsoisin mitä syön mutta mulle sopii paremmin tuon jossa mussuttelen vapaasti fazerin karkeilla ja sinisellä, benjerry håöägen dähls jäätelöllä, siiderillä, kokiksella ja sipseillä ne loput 2.8kk.

t. 32kg hävinnyt ja pysynyt poissa 8v

Ei ole karppausta eikä edes ketoa, pönttö. VLCD on very low calorie diet. Karppaus on CRD josta tyypillisin on LCHF eli low carbs high fat.

Vierailija
42/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskaa. Nutrileteillä on moni tappanut itsensä, kun on sydänlihas pettänyt. Varmemmat ja tieteellisesti vahvistetut tulokset tulevat karppauksella. Sillä lähtee rasvamaksakin kahdessa viikossa.

Paitsi että voi käydä juuri toisinpäin, kuten kahdelle läheiselle, jotka aloittivat paljon kehutun kaappauksen:toinen sai rasvamaksan ja toinen sydärin ja syynä oli tämä "hieno" runsas tyydyttynyttä rasvaa sisältävä lchf dieetti.Että semmoista.

Suomalaiset, Ruotsalaiset ja Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat kuitenkin todistaneet toisin. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6706084/

"An Integrated Understanding of the Rapid Metabolic Benefits of a Carbohydrate-Restricted Diet on Hepatic Steatosis in Humans"

Adil Mardinoglu,1,2,8 Hao Wu,3,8 Elias Bjornson,2,3 Cheng Zhang,1 Antti Hakkarainen,4 Sari M. Räsänen,5 Sunjae Lee,1 Rosellina M. Mancina,3 Mattias Bergentall,3 Kirsi H. Pietiläinen,5,6 Sanni Söderlund,5 Niina Matikainen,5,6 Marcus Ståhlman,3 Per-Olof Bergh,3 Martin Adiels,3 Brian D. Piening,7 Marit Granér,5 Nina Lundbom,4 Kevin J. Williams,3 Stefano Romeo,3 Jens Nielsen,2 Michael Snyder,7 Mathias Uhlén,1 Göran Bergström,3 Rosie Perkins,3 Hanns-Ulrich Marschall,3 Fredrik Bäckhed,3,* Marja-Riitta Taskinen,5 and Jan Borén3,9,*

A carbohydrate-restricted diet is a widely recommended intervention for non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD), but a systematic perspective on the multiple benefits of this diet is lacking. Here, we performed a short-term intervention with an isocaloric low-carbohydrate diet with increased protein content in obese subjects with NAFLD and characterized the resulting alterations in metabolism and the gut microbiota using a multi-omics approach. We observed rapid and dramatic reductions of liver fat and other cardiometabolic risk factors paralleled by (1) marked decreases in hepatic de novo lipogenesis; (2) large increases in serum β-hydroxybutyrate concentrations, reflecting increased mitochondrial β-oxidation; and (3) rapid increases in folate-producing Streptococcus and serum folate concentrations. Liver transcriptomic analysis on biopsy samples from a second cohort revealed downregulation of the fatty acid synthesis pathway and upregulation of folate-mediated one-carbon metabolism and fatty acid oxidation pathways. Our results highlight the potential of exploring diet-microbiota interactions for treating NAFLD.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle karppaus ja ketoilu on vaikeaa, vähät siitä pelottelusta, mutta se, että jotain saa syödä ja jotain ei, tuntuu jostain käsittämättömästä syystä vaikeammalta kuin ankeiden ene-pussien ryystäminen. Toisin tekisin, jos voisin. Oonko ketoillessa sit syönyt liian vähän, kun ne hiilarit niin houkuttelee?

Näläntunne häviää kun on juonut pussit ja syönyt kasvikset koska elimistö on ketoosissa kun kokonaishiilihydraattimäärä on korkeintaan 100g vuorokaudessa ja kokoinaiskalorimäärä on se enintään 800 kcal naisilla vuorokaudessa. Neljä ensimmäistä päivää on vaikeinta mutta viidentenä päivänä sitten näläntunne on kadonnut.

ja sitten laukeaa kilpirauhanen. Valitettavasti.

Taas näitä mihinkään oikeaan tutkimukseen perustuvia pelotteluja. Oikeita, tutkittuja riskejäkin on joitakin, ja löytyy esim. aikuisten lihavuuden Käypä Hoito -suosituksen ENE-dieettejä koskevasta osiosta. Kilpirauhasen hajoaminen ei kuitenkaan näihin riskeihin kuulu. 

Vierailija
44/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vlcd on karppausta/keto vtun pöntöt. Et sinä paljon hiilareita saa jos syöt vain 600-800 kcal per päivä. Ja tämän olen itse myös varmistanut ketoglukoosi mittarilla kun noita nutrilettejä syön.

Joten turha tulla mussuttamaan että karppaus olisi jotenkin autuaampi kuin vlcd.

Ja kyllä vlcd on pitkä aikainen ratkaisu. Itse vedän viikon vlcd joka kolmas kuukausi jotta paino pysyisi kurissa. Pysyisi kurissa ilmankin jos katsoisin mitä syön mutta mulle sopii paremmin tuon jossa mussuttelen vapaasti fazerin karkeilla ja sinisellä, benjerry håöägen dähls jäätelöllä, siiderillä, kokiksella ja sipseillä ne loput 2.8kk.

Ei ole karppausta eikä edes ketoa, pönttö. VLCD on very low calorie diet. Karppaus on CRD josta tyypillisin on LCHF eli low carbs high fat.

Ketoa kyllä on. VLCD-dieettien kaloreilla kukaan ei jaksaisi olla viikkokausia, ellei olisi ketoosissa ja sen takia näläntunteet pois.

Vierailija
45/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VLCD ei suinkaan ole karppausta. Karppaus on muutakin kuin vähiä hiilareita.

Vierailija
46/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskaa. Nutrileteillä on moni tappanut itsensä, kun on sydänlihas pettänyt. Varmemmat ja tieteellisesti vahvistetut tulokset tulevat karppauksella. Sillä lähtee rasvamaksakin kahdessa viikossa.

VLCD-dieetteihin liittyvät kuolemat liittyy lähinnä anorektikoihin, jotka on käyttäneet näitä tuotteita jo valmiiksi alipainoisina. Jos noudattaa suosituksia, riski on kyllä erittäin pieni mihinkään vakaviin haittoihin. VLCD:tähän suositellaan vain, jos BMI on yli 30, ei ole tyypin 1 diabetestä, vaikeaa munuais- tai maksasairautta tai epästabiilia sydänsairautta tai kliinistä syömishäiriötä (ahmimishäiriöiselle tai bulimikolle VLCD todennäköisesti johtaa syömishäiriökäytöksen voimistumiseen).

Kutakuinkin näin, mutta ei VLCD ole mikään ratkaisu. Karppaus olisi ollut, mutta joku helvetin idiootti meni leimaamaan sen haitalliseksi, vaikka tutkimustulokset ovat täysin selviä: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6706084/

"An Integrated Understanding of the Rapid Metabolic Benefits of a Carbohydrate-Restricted Diet on Hepatic Steatosis in Humans"

"A carbohydrate-restricted diet is a widely recommended intervention for non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD), but a systematic perspective on the multiple benefits of this diet is lacking. Here, we performed a short-term intervention with an isocaloric low-carbohydrate diet with increased protein content in obese subjects with NAFLD and characterized the resulting alterations in metabolism and the gut microbiota using a multi-omics approach. We observed rapid and dramatic reductions of liver fat and other cardiometabolic risk factors paralleled by (1) marked decreases in hepatic de novo lipogenesis; (2) large increases in serum β-hydroxybutyrate concentrations, reflecting increased mitochondrial β-oxidation; and (3) rapid increases in folate-producing Streptococcus and serum folate concentrations. Liver transcriptomic analysis on biopsy samples from a second cohort revealed downregulation of the fatty acid synthesis pathway and upregulation of folate-mediated one-carbon metabolism and fatty acid oxidation pathways. Our results highlight the potential of exploring diet-microbiota interactions for treating NAFLD."

Se karppaus vaan on monelle niin pirun vaikeaa. Mullakin se oli yksi tapa jolla yritin omatoimisesti laihduttaa, mutta siitä tuli taas se tavallinen laihtuu-repsahtaa-lihoo kaiken takaisin jojokierros vaan. Ongelma oli että toisaalta se ei ole totaalikatkos syömiseen kuten VLCD, mutta toisaalta kuitenkin aika iso  muutos siihen miten useimmat Suomessa syö. Eli sitä osallistui esim. työpaikkaruokailuun, juhliin tms. mutta koko ajan joutui tahdonvoimalla pidättelemään että älä ota niitä perunoita tai leipää vaikka himottaa. Sitä jaksoi tietyn ajan ja sen ajan paino laski, mutta lopulta ei jaksanut elää niin ankarasti enää, halusi syödä jäätelöitä ja riisiä ja pastaa ja perunaa jne.

Sitten kun laihdutin VLCD:llä alkuun niin se ruokavalio mihin ohjattiin oli virallisterveellinen, mikä on minulle paljon helpompi noudattaa pysyvästi arjessa kuin karppaus. 

Tuskin kukaan haluaa jonkun lisäainepussin (Nutrilet tms) kanssa hillua juhlissa, mutta karppaajalle löytyy aina vaihtoehtoja.

Suurin syy karppauksen epäonnistumiseen oli ravitsemustieteilijöiden ja lääkäreiden pelottelu. Ei mikään muu.

Entisellä työkaverillani tuli pallolaajennus eteen alle neljäkymppisenä karppaamisen autuuden jälkeen. Karppaajat ovat jotenkin putkiaivoista väkeä kun he eivät ymmärrä sitä, että kaikki eivät välttämättä ole persoja juustoille, voille ja sille kermalle. Meillä menee kermaa lähinnä merkkipäivinä kakun koristeluun ja jouluna luumurahkaan ja punajuurivaahtoon. Meinasin unohtaa, että pääsiäisenä syödään mämmiä kerman kanssa. Siinäpä ne vuoden alle kymmenen purkkia sitten ovatkin.

Mulla tuli pallonlaajennuus eteen 40 vuotiaana ihan normaali ruokavaliolla, siis sillä mitä esim. Pekka Puska suosittelee.  Sen jälkeen olenkin syöny vähähiilarisesti.

Vierailija
47/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle karppaus ja ketoilu on vaikeaa, vähät siitä pelottelusta, mutta se, että jotain saa syödä ja jotain ei, tuntuu jostain käsittämättömästä syystä vaikeammalta kuin ankeiden ene-pussien ryystäminen. Toisin tekisin, jos voisin. Oonko ketoillessa sit syönyt liian vähän, kun ne hiilarit niin houkuttelee?

Näläntunne häviää kun on juonut pussit ja syönyt kasvikset koska elimistö on ketoosissa kun kokonaishiilihydraattimäärä on korkeintaan 100g vuorokaudessa ja kokoinaiskalorimäärä on se enintään 800 kcal naisilla vuorokaudessa. Neljä ensimmäistä päivää on vaikeinta mutta viidentenä päivänä sitten näläntunne on kadonnut.

ja sitten laukeaa kilpirauhanen. Valitettavasti.

Taas näitä mihinkään oikeaan tutkimukseen perustuvia pelotteluja. Oikeita, tutkittuja riskejäkin on joitakin, ja löytyy esim. aikuisten lihavuuden Käypä Hoito -suosituksen ENE-dieettejä koskevasta osiosta. Kilpirauhasen hajoaminen ei kuitenkaan näihin riskeihin kuulu. 

Odottele rauhassa. Voihan olla niin että kilpirauhanen jopa pitää nopeasta laihtumisesta. Suosituksia lukiessa muista aina katsoa ihmisten taustat. Voit yllättyä.

Vierailija
48/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wikibedian sivuilta:

Vähähiilihydraattinen ruokavalio

Siirry navigaatioonSiirry hakuun

Esimerkki vähähiilihydraattisen ruokavalion mukaisesta lounaasta: munakas vihannesten ja juuston kera

Vähähiilihydraattinen ruokavalio (VHH), tai karppaus tai alakarppaus (johdettu englanninkielisestä nimityksestä "low carb") on erityisruokavalio, joka perustuu hiilihydraattien rajoittamiseen. Hiilihydraatin suositeltava päivittäinen enimmäissaanti vaihtelee ruokavalion eri versioissa alle 20 gramman ja noin 100 gramman välillä, sekä henkilökohtaisen tarpeen mukaan.

Noissa pussikeitoissa on n. 3x15g eli 45g hiilareita päivässä!!! Onko 45g 20 ja 100 välillä??? Ja keto se on kun kerta veressäni oli ketooneja niin paljon että olin ketoosissa!! Ole kirjoittamasta jos et tiedä mistä puhut.

Vierailija
49/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VLCD-dieetteihin liittyvät kuolemat liittyy lähinnä anorektikoihin, jotka on käyttäneet näitä tuotteita jo valmiiksi alipainoisina. Jos noudattaa suosituksia, riski on kyllä erittäin pieni mihinkään vakaviin haittoihin. VLCD:tähän suositellaan vain, jos BMI on yli 30, ei ole tyypin 1 diabetestä, vaikeaa munuais- tai maksasairautta tai epästabiilia sydänsairautta tai kliinistä syömishäiriötä (ahmimishäiriöiselle tai bulimikolle VLCD todennäköisesti johtaa syömishäiriökäytöksen voimistumiseen).

Kutakuinkin näin, mutta ei VLCD ole mikään ratkaisu. Karppaus olisi ollut, mutta joku helvetin idiootti meni leimaamaan sen haitalliseksi, vaikka tutkimustulokset ovat täysin selviä: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6706084/

"A carbohydrate-restricted diet is a widely recommended intervention for non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD), but a systematic perspective on the multiple benefits of this diet is lacking. Here, we performed a short-term intervention with an isocaloric low-carbohydrate diet with increased protein content in obese subjects with NAFLD and characterized the resulting alterations in metabolism and the gut microbiota using a multi-omics approach. We observed rapid and dramatic reductions of liver fat and other cardiometabolic risk factors paralleled by (1) marked decreases in hepatic de novo lipogenesis; (2) large increases in serum β-hydroxybutyrate concentrations, reflecting increased mitochondrial β-oxidation; and (3) rapid increases in folate-producing Streptococcus and serum folate concentrations. Liver transcriptomic analysis on biopsy samples from a second cohort revealed downregulation of the fatty acid synthesis pathway and upregulation of folate-mediated one-carbon metabolism and fatty acid oxidation pathways. Our results highlight the potential of exploring diet-microbiota interactions for treating NAFLD."

Rasva lähtee VLCD-kuurilla ensimmäiseksi maksan ympäriltä. Tietenkään karppaajat eivät kestä sitä kun joutuu elämään ilman kermaa ja voita jonkin aikaa. Joku on kritisoinut sitäkin, että vuorokaudessa saa kasviksineen olla korkeintaan 100 grammaa hiilihydraatteja. Karppaajien pitäisi ymmärtää, etteivät kaikki pysty mihinkään alle 30 gramman per vuorokausi hiilihydraattitajoituksiin. Ja onhan se epäilyttävää kun ei tarvi ryhtyä miksikään ”lahkolaiseksi” kuurin aikana ja kirjoitella aggressiivisesti netissä.

Joka tapauksessa jo VLCD-kuurin aikana iskostuu se, että sallittuja kasviksia pitää syödä puoli kiloa pussien lisäksi joka päivä. Mitä se kenellekään kuuluu jos minä teen kuten yksinkertaisissa ohjeissa sanotaan?

Niin niin. Nutrilettejä on ollut vuosikymmeniä, ne ovat myös tappaneet populaa toisin kuin karppaus. Tilastojen valossa huomaat ihmisten laihtuneen karppaustrendin aikaan, mutta lihoneen VLCD-kuurien aikaan.

Minä en tunne itseni lisäksi yhtään VLCD-kuurilla ollutta ja jouduin itsekin tilaamaan aikoinaan tuotteeni apteekin kautta tänne syrjäseudulle. Tuskinpa sairaaloissa laitettaisiin pikaisen laihtumisen tarpeessa olevaa ihmistä VLCD-kuurille jos olisi jokin muu vaihtoehto. Välillä potilaiden on pakko laihtua ennen leikkausta. Mistään massakuolemista ei ole raportoitu Suomessa missään.

Ihminen voi heittää henkensä pikemminkin leikkausjonossa tai leikkauksen komplikaation vuoksi. Leikkausjonossa pysyy jos ei painon kanssa tapahdu sitä noin 5% pudotusta.

Kaikissa kaupoissa myydään Nutrilettejä, joka on VLCD:tä. Sitä on myyty ties kuinka pitkään. Kun menet sinne ravitsemusterapeutille sairaalaan, sen huone on vuorattu Nutrilet-purkeilla ja esitteissä on varmasti jonkun VLCD-firman mainos. Karppaus olisi vähintään yhtä tehokas tai jopa tehokkaampi, mutta koska meillä ollaan kehityksessä jäljessä, karppauksella pelotellaan. Muutos on kuitenkin tulossa, mutta valitettavasti taas kerran ravitsemustieteilijät pilasivat monen ihmisen mahdollisuudet pelottelullaan.

Minun kyläkaupassani ei todellakaan myyty Nutriletteja. Ravitsemusteraputille en edes päässyt ja pieneen koppiin ahdetulla sairaanhoitajalla ei ollut huoneessa koneen ja printterin lisäksi mitään muuta kuin vaaka, mittanauha ja verenpainemittari. Koska veriarvoni jne olivat kunnossa neuvoi hoitaja pitämään sen puolen vuoden välin, että elimistö ei joutuisi liian koville nutraaminen vuoksi.

Hoitaja kysyi minulta, että minkälaista menetelmää olin ajatellut. Sitten kertoi senaikaiset tiedot, jotka saa myös netistä. Sain paperisen listan sallituista kasviksista. Varsinaisen esitteen ihan pakkauksesta.

Minulla ei ollut siis minkäänlaisia muita ongelmia kuin se paino. Jälkitarkastuksen lääkäri laittoi labrakokeisiin ja sitten sen jälkeen elämäntapoihin keskittyneen hoitajan koppiin. Siellä kävivät myös tupakoijat jne keskustelemassa terveellisemmistä elintavoista. Ravitsemusterapeutille pääsyyn olisin tarvinut lähetteen ja jonkun muunkin korjattavan arvon kuin painolukeman.

Vierailija
50/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketoa kyllä on. VLCD-dieettien kaloreilla kukaan ei jaksaisi olla viikkokausia, ellei olisi ketoosissa ja sen takia näläntunteet pois.

Ketoosissa meistä on jokainen esimerkiksi nukkuessaan. Kuitenkin aina kun tunget sen lisäainehiilaristokun sisuksiisi, inskaa pumpataan niin pirusti jotta saadaan edes jotain talteen. Kaikki ei kuitenkaan mene polttoon glykolyysissä. Se on oikeastaan se keskeinen ongelma: insuliiniresistenssi ja lihavuudessa leptiiniresistenssi.

Vierailija
51/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasva lähtee VLCD-kuurilla ensimmäiseksi maksan ympäriltä. Tietenkään karppaajat eivät kestä sitä kun joutuu elämään ilman kermaa ja voita jonkin aikaa. Joku on kritisoinut sitäkin, että vuorokaudessa saa kasviksineen olla korkeintaan 100 grammaa hiilihydraatteja. Karppaajien pitäisi ymmärtää, etteivät kaikki pysty mihinkään alle 30 gramman per vuorokausi hiilihydraattitajoituksiin. Ja onhan se epäilyttävää kun ei tarvi ryhtyä miksikään ”lahkolaiseksi” kuurin aikana ja kirjoitella aggressiivisesti netissä.

Joka tapauksessa jo VLCD-kuurin aikana iskostuu se, että sallittuja kasviksia pitää syödä puoli kiloa pussien lisäksi joka päivä. Mitä se kenellekään kuuluu jos minä teen kuten yksinkertaisissa ohjeissa sanotaan?

Niin niin. Nutrilettejä on ollut vuosikymmeniä, ne ovat myös tappaneet populaa toisin kuin karppaus. Tilastojen valossa huomaat ihmisten laihtuneen karppaustrendin aikaan, mutta lihoneen VLCD-kuurien aikaan.

Minä en tunne itseni lisäksi yhtään VLCD-kuurilla ollutta ja jouduin itsekin tilaamaan aikoinaan tuotteeni apteekin kautta tänne syrjäseudulle. Tuskinpa sairaaloissa laitettaisiin pikaisen laihtumisen tarpeessa olevaa ihmistä VLCD-kuurille jos olisi jokin muu vaihtoehto. Välillä potilaiden on pakko laihtua ennen leikkausta. Mistään massakuolemista ei ole raportoitu Suomessa missään.

Ihminen voi heittää henkensä pikemminkin leikkausjonossa tai leikkauksen komplikaation vuoksi. Leikkausjonossa pysyy jos ei painon kanssa tapahdu sitä noin 5% pudotusta.

Kaikissa kaupoissa myydään Nutrilettejä, joka on VLCD:tä. Sitä on myyty ties kuinka pitkään. Kun menet sinne ravitsemusterapeutille sairaalaan, sen huone on vuorattu Nutrilet-purkeilla ja esitteissä on varmasti jonkun VLCD-firman mainos. Karppaus olisi vähintään yhtä tehokas tai jopa tehokkaampi, mutta koska meillä ollaan kehityksessä jäljessä, karppauksella pelotellaan. Muutos on kuitenkin tulossa, mutta valitettavasti taas kerran ravitsemustieteilijät pilasivat monen ihmisen mahdollisuudet pelottelullaan.

Minun kyläkaupassani ei todellakaan myyty Nutriletteja. Ravitsemusteraputille en edes päässyt ja pieneen koppiin ahdetulla sairaanhoitajalla ei ollut huoneessa koneen ja printterin lisäksi mitään muuta kuin vaaka, mittanauha ja verenpainemittari. Koska veriarvoni jne olivat kunnossa neuvoi hoitaja pitämään sen puolen vuoden välin, että elimistö ei joutuisi liian koville nutraaminen vuoksi.

Hoitaja kysyi minulta, että minkälaista menetelmää olin ajatellut. Sitten kertoi senaikaiset tiedot, jotka saa myös netistä. Sain paperisen listan sallituista kasviksista. Varsinaisen esitteen ihan pakkauksesta.

Minulla ei ollut siis minkäänlaisia muita ongelmia kuin se paino. Jälkitarkastuksen lääkäri laittoi labrakokeisiin ja sitten sen jälkeen elämäntapoihin keskittyneen hoitajan koppiin. Siellä kävivät myös tupakoijat jne keskustelemassa terveellisemmistä elintavoista. Ravitsemusterapeutille pääsyyn olisin tarvinut lähetteen ja jonkun muunkin korjattavan arvon kuin painolukeman.

Jaa. Sulkiko endokrinologi pois mahdollliset hormonaaliset ongelmat ja jututtiko psykologi mahdollisten psyykkisten ongelmien poissulkemisessa? Koko prosessihan on täysin turha, jos juurisyynä on esimerkiksi masennus, stressi tai jokin muu tekijä, joka ei leikkauksella parane.

Vierailija
52/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wikibedian sivuilta:

Esimerkki vähähiilihydraattisen ruokavalion mukaisesta lounaasta: munakas vihannesten ja juuston kera

Vähähiilihydraattinen ruokavalio (VHH), tai karppaus tai alakarppaus (johdettu englanninkielisestä nimityksestä "low carb") on erityisruokavalio, joka perustuu hiilihydraattien rajoittamiseen. Hiilihydraatin suositeltava päivittäinen enimmäissaanti vaihtelee ruokavalion eri versioissa alle 20 gramman ja noin 100 gramman välillä, sekä henkilökohtaisen tarpeen mukaan.

Noissa pussikeitoissa on n. 3x15g eli 45g hiilareita päivässä!!! Onko 45g 20 ja 100 välillä??? Ja keto se on kun kerta veressäni oli ketooneja niin paljon että olin ketoosissa!! Ole kirjoittamasta jos et tiedä mistä puhut.

Karppaus on muutakin kuin vähiä hiilareita.

Vierailija
53/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wikibedian sivuilta:

Jaajaa, se on sun mielipide eikä mikään virallinen määritelmä.

Vierailija
54/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketoosissa meistä on jokainen esimerkiksi nukkuessaan. Kuitenkin aina kun tunget sen lisäainehiilaristokun sisuksiisi, inskaa pumpataan niin pirusti jotta saadaan edes jotain talteen. Kaikki ei kuitenkaan mene polttoon glykolyysissä. Se on oikeastaan se keskeinen ongelma: insuliiniresistenssi ja lihavuudessa leptiiniresistenssi.

Hiilarien vuorokautinen saanti on varsin alhaista noista valmisteista, syystä että niitä kaloreitakin on niin vähän. Ja koska hiilarigrammat on alhaalla, ei sitä insuliiniakaan hullun lailla pumpata.

Vierailija
55/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli tarkoitat leikkausjonolla jotain sleeve tai bypass-tyyppistä leikkausta, niin niistä noin joka 1000. kuolee leikkauspöydälle, muille tulee leikkaustavoista poiketen todella usein komplikaatioita, joko akuutteja tai kroonisia https://www.verywellhealth.com/long-term-complications-after-gastric-sl…

näitä ei juuri tulisi karppauksella ja elämäntapaohjauksella.

Riippuu maasta, missä leikataan. Suomessa ja Ruotsissa tulokset ovat poikkeuksellisen hyvät verrattuna vaikkapa Isoon-Britanniaan tai Yhdysvaltoihin.

Nykyään jokainen nettiin pääsevä voi ottaa ja hankkia vaikka itse itselleen sitä elämäntapaohjausta. Miksi niin ei sitten käy? Se johtuu siitä, etteivät ihmiset ole sillä hetkellä henkisesti valmiita muuttamaan elämäntapojaan. Ymmärrän heitä hyvin koska kun elämässä on paljon muuta mietittävää, ei jaksa muuttaa elämäntapoja. Kenenkään luona jutteleminen ei hyödytä ketään jos yksilö ei ole henkisesti valmis muutokseen. Koskee niin huumeita, alkoholia, tupakkaa kuin myös epäterveellisiä syömisiä.

Vierailija
56/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wikibedian sivuilta:

Jaajaa, se on sun mielipide eikä mikään virallinen määritelmä.

Karppaus on kuin liukas saippua: se muuttuu aina kun yrität jotenkin tarttua siihen. Mun historia on, että yritin laihduttaa karppaamalla, mutta en lähtenyt laihtumaan, paitsi että ekalla viikolla lähti muutama nestekilo. Sen jälkeen paino ei vaan laskenut vaikka hiilarinsaanti oli alhaalla. 

Menin kyselemään neuvoa karppaamiseen keskittyneeltä keskustelupalstalta, ja pääosin en saanut ystävällisiä neuvoja vaan KARPPAAT VÄÄRIN! tyyppistä huutelua. Yritin tietysti saada selville, että millä tavalla väärin, jotta voin korjata karppaustani, mutta sitäpä ei ollutkaan helppo saada selville. Lopulta tuntui että joka karppaaja käsitti vähän eri tavalla sen miten oikein karpataan ja siellä ne sitten tappelivat siitä keskenään. Tuntuu että jokaisella karppaajalla on oma käsityksensä siitä mitä on karppaus, ja jokaisen niistä mielestä juuri hänen noudattama linja on se oikea karppaus ja kaikki muut karppaa väärin. 

Vierailija
57/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, mutta toki, sen VLCD:n jälkeen täytyy muuttaa elämäntapoja vanhaan nähden, ettei liho takaisin. Tämä kuitenkin näyttää onnistuvan varsin hyvin useimmilta ihmisiltä. Sairaaloiden laihdutusryhmissä ainakin ENE/VLCD laihdutukseen kuuluu myös elämäntapaohjaus siitä, miten kuuluisi syödä kun pussikuuri loppuu. Samoin esim. Cambridge dieetissä pudotetaan painoa aluksi vain pusseilla, mutta vähitellen aletaan lisätä normaalia ruokaa niin, että tavoitteena on oppia virallisterveellinen ruokavalio ja jättää pussit asteittain kokonaan pois. 

VLCD itsessään on painonpudotus-, ei painonhallintakeino. Se ei näytä tosiaan tutkimusten mukaan johtavan mihinkään hillittömiin ahmimishimoihin tms. jotka johtaisivat hitaampaa laihtumista todennäköisemmin painon takaisinnousuun (yleisesti ottaen tosin ihan kaikilla painonpudotusmenetelmillä tulokset 5 v. päästä on aika vaatimattomat). Ei se normaali syöminen niin rakettitiedettä ole, että sitä pitäisi valtavasti opetella jo laihduttaessaan, sen voi oppia myös laihdutuksen päätyttyä. 

Enpä usko. Syöminen on tiedostamatonta toimintaa suurimmaksi osaksi. Et voi korvata tiedostamattomia toimintatapojasi valistuksella. Yrittää voit, mutta tulokset ovat huonoja. Useimmiten johtaa syömishäiriöihin ja mielen sairauksiin.

Keskeistä on puuttua obesogeeniseen ympäristöön. Lähtee ympäristömyrkkyjen poistamisella, ruokatuotannon muutoksella ja lihavuuden stigmatisoinnin poistamisella.

Ei se syöminen voi vaikeasta lihavuudesta toipuvalla enää koskaan olla suurimmaksi osin tiedostamatonta toimintaa. Siitä on pakko tehdä tietoista ja suunniteltua toimintaa, että on mahdollisuuksia onnistua pysyvässä painonhallinnassa. 

Kokemusta on sen verran että painoin pahimmillani 125 kg ja nykyisin painan 67 kg. Laihdutusmenetelmäni on ollut juurikin sairaalan painonhallintaryhmä johon kuului alkuun ENE-jakso, ja ravitsemusohjausta. Se oli oikeastaan aika helppo omaksua uudet ruokailutavat, kun ENE-jakson aikana esim. riippuvuudet tiettyihin ruokiin ja tunteiden lääkitsemiseen ruoalla oli pakkokatkenneet. Mutta kyllä pidän selvänä, että loppuikäni minun on suunniteltava viikon ateriani aina etukäteen kaloreita laskien, ja syötävä tiukasti suunnitelmieni mukaan, etten alkaisi lihoa takaisin.

Odota seuraavaan elämänmuutokseen ja tule kertomaan minkä verran lihoit. Tarkasteluvälinä 5v alkaa olla aika sopiva, kaikki sen alle ei kerro mistään mitään.

Mikä vika on järkevään tietoon ja strategiaan perustuvalla suunnitelmallisella syömisellä? Eiväthän tupakkalakkolaiset ryhdy polttamaan jos ovat päättäneet lopettaa kerralla.

Ei näitä voi ihan verrata, mutta katso tilastoja: käyttämäsi metodi on ollut aina saatavilla, silti ihmiset lihovat ja erityisen huonosti onnistuvat lääkärit ja ravitsemusterapeutit, alle 5% noin 5v tarkasteluvälillä.

Suomessa eri painonhallintaryhmät ovat todella aliresursoituja jokaisessa sairaanhoitopiirissä. Ihmiset eivät tiedä sitä, että voisivat pyytää lääkäriltä lähetettä Terveyskylän nettilaihdutusryhmään joko ilman tai uudehkon laihdutuslääkkeen kanssa.

Haja-asutusalueella on muutenkin vaikeaa järjestää minkäänlaisia ryhmiä ja tapaamisia. Monesti esimerkiksi ravitsemusterapeutin palvelut ostetaan ja harva asettuu seudulle vetämään vuodeksi ryhmää terveydenhoitajan kanssa.

Vierailija
58/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ❤

Minua ainakin suoraan sanottuna iljetti se MCT-öljy kun kokeilin ketoilla. Sen lisäksi kamala ummetus.

Vierailija
59/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ❤

Minua ainakin suoraan sanottuna iljetti se MCT-öljy kun kokeilin ketoilla. Sen lisäksi kamala ummetus.

Pakkoko sitä öljyä oli syödä?

En tiedä mitä ruokaa söit, mutta ketolla ummetus johtuu useimmiten siitä, että proteiinia syödään liikaa.

Vierailija
60/74 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainoon pääseminen ja siinä pysyminen ei ole salatiedettä eikä siihen tarvita kalliita tai vaarallisia dieettejä.  Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu varmasti.  Voi syödä kaikkea mitä mieli tekee, mutta kohtuudella. Aterioita päivän mittaan niin monta kuin itselle tuntuu sopivalta, mutta ei tietenkään mitään hevosen annoksia. Selkeät välit syömisessä, että ruuansulatus saa toimia rauhassa. Turha välipalojen puputtaminen pois, samoin liiallinen alkoholi.

Siinä se.

Meinaatko että lihavat ihmiset ei tiedä näitä asioita? Kyllä tietävät, mutta sepä onkin helpommin sanottu kuin tehty se kohtuusyöminen, kun on ehdollistanut psyykensä kohtuuttomaan syömiseen ja lisäksi merkittävä lihavuus aiheuttaa ihan fysiologisia muutoksia, jotka lisäävät ruokahalua ja vähentävät kylläisyyden tunnetta. Eli "läskillä" joka yrittää syödä kohtuullisesti, on ihan julmetusti huutavampi nälkä ja syömishimot kuin sellaisella, joka on aina syönyt kohtuullisesti. Sitä tahdonvoimaa siis tarvitsisi todella paljon, eikä sitä aina arjen pyörityksessä tahdo riittää joka tilanteessa. 

Moni ei tajua sitä, että kehon ja aivot kuvittelevat sen kaikista painavimmat painon olevan ikäänkuin normaalipaino. Sen vuoksi kerran laihduttanut tarvii keskimäärin 300-500 kcal kaloria vähemmän kuin samaa työtä tekevä, yhtä aktiivinen, yhtä vanha jne ikinä laihduttamaton ihminen.

Keho kuvittelee olevansa nälkäkuoleman partaalla ja sen vuoksi aineenvaihdunta hidastuu. Jos ei tee elämäntapamuutosta vaan vetää jonkin kuurin läpi ja kuvittelee pysyvänsä saavutetuissa mitoissa yhtä suurella kalorimäärällä kuin se ikinä laihduttamaton, erehtyy raskaasti. Jojo-laihdutuksella saa pienennettyä todella tehokkaasti perusaineenvaihduntaan kuluvaa energiamäärää.

Tilanteessa ei ole mitään muita tapoja säilyttää saavutettu paino kuin hyväksyä tilanne sekä mielellään hankkia enemmän energiaa kuluttavaa lihasmassaa parhaansa mukaan. Naisilla lihasmassan hankkimisessa ei ole edes apua testosteronista kuten nuorella miehellä, jonka suonissa kohisee testosteroni. Miehilläkin testosteronin määrä vähenee iän myötä muutenkin.

Psyykkisistä seikoista en kommentoi mitään koska en ole syömishäiriöiden asiantuntija enkä kiinnostunut niistä. Paino nousee ilman syömishäiriöäkin jos joka ilta syö kulutukseensa nähden yhden eväsleivän liikaa vuodesta toiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan