Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako pyykkikoria teillä on?

Vierailija
16.09.2019 |

Miten lajittelette pyykit? Tarvitsen ideoita.

Meillä on nyt yksi tosi iso pyykki"saavi", mutta se on epäkäytännöllinen. Käytännössä on kolme pesuohjelmaa käytössä: 40 astetta perusvaatteet, 60 astetta alusvaatteet uhreiluvaatteet ja sukat, ja 90 astetta lakanat ja pyyhkeet. Mutta kun on niin eri värisiäkin kaikissa noissa! Jos jakaisin kaikki nuo vielä kahtia tummiin ja vaaleisiin, olisi 6 pyykkikoria. Ei MITÄÄN järkeä.

Tavoite on siis tehdä koko hommasta mahdollisimman yksinkertaista, nopeaa ja helppoa.

Hjälp!

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi, konetta täytettäessä sortteerataan.

Vierailija
22/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkäri kirjoitti:

Yksi pyykkikori. Pestään vuoronperään tummia ja vaaleita ja kaikki aina 40 asteessa. Näinhän ei pyykkifasistien mielestä tietenkään pitäisi tehdä, mutta mitä väliä.

En koe, että olen pyykkifasisti, kun haluan puhdasta pyykkiä.

Ihan puhdasta tulee 40 asteessa. Sappisaippuaa tahroihin jos sellaisia on.

En mä nyt puhunut tahroista (jotka käsittelen aina sappisaippualla, eikä monenkaan tahran kohdalla juuri kuuma lämpötila ole  se poistava tekijä, osan kohdalla juuri päinvastoin), vaan ennen kaikkea ihosta jäävästä rasvasta. Esim. mun miehen t-paidat, sukat ja alkkarit voi pestä kyllä silloin tällöin 40 asteessa, mutta jos pesee jatkuvasti, ne alkavat haista. Meidän aikuisten lakanat pesen 90 asteessa, koska edes 60 asteen pesu ei riitä irrottamaan ihosta jäänyttä rasvaa, etenkään tyynyliinoista.

Pese ihan rauhassa 40 asteessa, mutta älä nimittele pyykkifasisteiksi niitä, jotka haluavat puhdasta pyykkiä.

Mita ihmeen kavelevia talirauhasia te olette? :D 

No ei mut sit vakavissaan: mitka lakanat saa pesuohjeen mukaan edes pesta 90 asteessa? 

Meilla pestaan 40 asteessa ja ihan puhtaita on lakanat, eivat haise tai ole mitaan rasvalaikkia tai tahroja muutenkaan koskaan. o_0 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 koska tilanpuute, mutta tarvitsisi olla ainakin 3. Varmaan kaksi aikuista pärjää hyvin yhdellä kahdella mutta meitä on 6 yhteensä. Korit pursuilee aina yli ja kun teinillä on ikävä tapa hamstrata niitä huoneeseensa ja tuoda kerralla karmea kasa pyykkiin

Vierailija
24/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkäri kirjoitti:

Yksi pyykkikori. Pestään vuoronperään tummia ja vaaleita ja kaikki aina 40 asteessa. Näinhän ei pyykkifasistien mielestä tietenkään pitäisi tehdä, mutta mitä väliä.

En mä nyt puhunut tahroista (jotka käsittelen aina sappisaippualla, eikä monenkaan tahran kohdalla juuri kuuma lämpötila ole  se poistava tekijä, osan kohdalla juuri päinvastoin), vaan ennen kaikkea ihosta jäävästä rasvasta. Esim. mun miehen t-paidat, sukat ja alkkarit voi pestä kyllä silloin tällöin 40 asteessa, mutta jos pesee jatkuvasti, ne alkavat haista. Meidän aikuisten lakanat pesen 90 asteessa, koska edes 60 asteen pesu ei riitä irrottamaan ihosta jäänyttä rasvaa, etenkään tyynyliinoista.

Pese ihan rauhassa 40 asteessa, mutta älä nimittele pyykkifasisteiksi niitä, jotka haluavat puhdasta pyykkiä.

No ei mut sit vakavissaan: mitka lakanat saa pesuohjeen mukaan edes pesta 90 asteessa? 

Meilla pestaan 40 asteessa ja ihan puhtaita on lakanat, eivat haise tai ole mitaan rasvalaikkia tai tahroja muutenkaan koskaan. o_0 

Pesuohjeet - they are more like guidelines, anyway.

Toistaiseksi kaikki lakanani ovat kestäneet vuosien ajan 90 asteessa pesemisen.

Vierailija
25/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkäri kirjoitti:

Mitkä ihmeen... onko sulle jotenkin vieras asia se, että toisilla ihmisillä on rasvaisempi iho kuin toisilla?

Pesuohje ei kerro automaattisesti siitä, minkä asteen pyykki kestää. Paremmin voi kysyä, onko olemassa sellaisia puuvillaisia lakanoita, jotka eivät kestä 90 asteen pesua.

Ei niissä meidänkään lakanoissa ole rasvaläikkiä tai -tahroja vaikka ne pesisi 40 ja 60 asteessa, vaan ne kyllästyvät sillä ihon rasvalla.

Vierailija
26/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi. Helppo on jättää ne vaaleat pois tummien joukosta (tai toisinpäin), kun lappaa vaatteet korista koneeseen. Lakana- ja pyyhepyykki menee suoraan käytostä koneeseen, ei ole tarvetta säiloä missään odottamassa pesua.

Vierailija
27/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kori normipyykille kodinhoitohuoneessa (lajittelen koneeseen laitettaessa) ja eritepyykille kylppärissä.

- Värilliset 40c

- Vaaleat 40c

- Mustat/tummat 40c

- Urheiluvaatteet/tekniset materiaalit (tähän myös rintaliivit pesupussissa) 40c

- Vaaleat lakanat/pyyhkeet/alkkarit/sukat 60c

- Värilliset lakanat/pyyhkeet/alkkarit/sukat, siivousrätit 60c

- Eritepyykki 60c (aiemmin kestovaippoja, nykyisin kestositeitä, nenäliinoja, rättejä, alkkareita) 

- Villa 30c (villapesuohjelma)

Joskus pesen koneen sitruunahapolla 90c ja siinä prosessissa menee samalla vaaleita pyyhkeitä tms. 

Vierailija
28/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkäri kirjoitti:

Samaa ihmettelin. Itse tosin pesin 60:ssa.

Vierailija
29/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkäri kirjoitti:

Mitkä ihmeen... onko sulle jotenkin vieras asia se, että toisilla ihmisillä on rasvaisempi iho kuin toisilla?

Pesuohje ei kerro automaattisesti siitä, minkä asteen pyykki kestää. Paremmin voi kysyä, onko olemassa sellaisia puuvillaisia lakanoita, jotka eivät kestä 90 asteen pesua.

Ei niissä meidänkään lakanoissa ole rasvaläikkiä tai -tahroja vaikka ne pesisi 40 ja 60 asteessa, vaan ne kyllästyvät sillä ihon rasvalla.

Lakanat ehkä kestäisikin, niissä olevat kuminauhat tuskin.

Vierailija
30/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkäri kirjoitti:

Mistä ihmeestä tiedät että ne ovat rasvaisia jos ei niissä kuitenkaan mitään rasvaa näy??

Vierailija
31/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Kasassa lattialla likapyykki.

Vierailija
32/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan sitten (olin joku 18-19v) mul oli 2 perinteistä pyykkikoria, mutta äkkiä se alko ärsyttää kun piti aina lajitella. Sit viritin nauhoilla niiden korin reikiän läpi puoliksi, että olis 4 osiota, vaikka aika pieniksi osiksi jäi, mut helpotti ees vähän. Kunnes tajusin että pakko olla parempia vaihtoehtoja. Mitkä toimii paremmin ja näyttää kivemmalta kun ne reikäset muovikorit, ei nimittäin hivelly esteettistä silmää yhtään..

Oon todennu itelle parhaaks ihan vaan ikean pax kaapin: 50cm levee ja sinne vetokoreja, tosi kätevää. lisäksi kaapin yläosaan jää muuta säilytystilaa (mulla pesuaineet ja vessapaperit jne). Korit menee niin et on 60' pyykit, 40' pyykit, 30' pyykit, mustat pyykit ja valkoset pyykit. Eli 5 koria. Vielä vois olla villa (ja silkki) vaatteille oma, mutta niitä sen verran harvoin käytetään niin ei ole omaa niille.

Mut ihan kunkin tarpeen mukaa. Mä pärjään noilla. Ehkä joku haluu urheiluvaatteille oman korin tai 90' pyykeille oman. Mutta en voi muuta kun suositella, niin kätevää ja helppoa.

Vierailija
33/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pyykkikori. Meillä on suurperhe ja pestään tällaisia koneellisia:

1. Valkoinen pyykki 60 asteessa

2. Musta pyykki 40 asteessa

3. Vaalea värillinen pyykki, vähän riippuen pyykeistä 40-60 asteessa

4. Tumma värillinen pyykki, riippuen pyykeistä 40-60 asteessa

5. Punainen pyykki (kyllä, suurperheessä voi pestä väreittäin..) 40-60 asteessa

6. Urheiluvaatteet 40 asteessa

7. Peruslakanapyykki 60 asteessa, pestään väreittäin (keltainen, valkoinen, harmaa/sininen jne..) koneellinen

8. WC:n pesemiseen käytetyt rätit 60-90 asteessa

Pyykkiä pyörii tasaisesti. Jos ei joka päivä, niin viikonloppuna helposti 5 koneellista kumpanakin päivänä.

Vierailija
34/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi riittää meillä oikein hyvin 😄

Se joka laittaa pyykkiä pyörimään, osaa ihan itse ottaa korista tummat ja vaaleat erilleen ja jättää epäsopivat odottamaan vuoroaan. Ei ole vaikeaa. Lakanapyykkiä ei säilötä korissa, vaan se tuodaan suoraan koneeseen ja pestään saman tien, kuivatetaan ja samat lakanat laitetaan takaisin sänkyihin samana iltana.

Mihin hittoon tarvitaan kuutta pyykkikoria 😆

Vierailija
35/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pyykkikori. Lakanat laitan suoraan koneeseen ja pyöräytän koneen silloin saman tien. Pyykkiä ei ole hyvä säilöä pesukoneessa, koska siellä ne ummehtuu, kun kone ei pääse tuulettumaan. Pyykkikorista lajittelen tummat ja vaaleat ja pesen sen, kumpaa ensin tulee täysi koneellinen. Miehen remontti- ja työvaatteeet pestään erillisenä pyykkinä, ei muiden tummien seassa ja niitä kerätään kellarissa olevaan koriin. Lakanapyykin pesen joko 60, tai 90 asteessa, riippuen lakanoiden väristä. Muuten meillä pestään pyykki liki aina 60 asteessa, 40 asteessa vain esim. neuleet ja muut, jotka eivät kuumempaa kestä.

Vierailija
36/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi pyykkikori. Meillä on suurperhe ja pestään tällaisia koneellisia:

1. Valkoinen pyykki 60 asteessa

2. Musta pyykki 40 asteessa

3. Vaalea värillinen pyykki, vähän riippuen pyykeistä 40-60 asteessa

4. Tumma värillinen pyykki, riippuen pyykeistä 40-60 asteessa

5. Punainen pyykki (kyllä, suurperheessä voi pestä väreittäin..) 40-60 asteessa

6. Urheiluvaatteet 40 asteessa (tänne usein myös alusvaatteita)

7. Peruslakanapyykki 60 asteessa, pestään väreittäin (keltainen, valkoinen, harmaa/sininen jne..) koneellinen

8. WC:n pesemiseen käytetyt rätit 60-90 asteessa

Pyykkiä pyörii tasaisesti. Jos ei joka päivä, niin viikonloppuna helposti 5 koneellista kumpanakin päivänä.

..ja unohtui toki 

9. Villavaatteet väreittäin 30 asteessa

10. Lenkkarit 30 asteessa

Vierailija
37/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneelle tekee hyvää käyttää  välillä90 asteen ohjelmaa. Tuon huoltopesun voi tehdä tyhjänäkin, mutta samalla sinne heittää muutaman lakanan tai puuvillaisen/pellavaisen keittiöpyyhkeen tms.

Aikoinaan pyykki keitettiin. Silloin käytettiin juurikin pellavaa ja puuvillaa. Keinokuituja (=muovia) en suosittele 90 asteesesa pesemään. Villalle ja silkillekin käy niissä lukemissa köpelösti.

Vierailija
38/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen puhdistuspesun 95 ja heitän tuolloin mukaan jotain siivousrättejä.

Vierailija
39/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulin aloitusta vitsiksi, mutta ei himskatti, täällä ollaankin ihan tosissaan! Nyt mulle iski paniikki jotta kuinka ihmeessä mä oon selvinnyt lähes neljäkytä vuotta yhdellä pyykkikorilla ilman ongelmia ja ihan helpolla...Apua, oonko mä ollu väärässä ja mulla on sittenkin ollut hirmu vaikeeta, en ole vaan tajunnu.

Anna toisten tehdä asiat niin kuin haluavat ja tee itse niin kuin haluat. Niin helppoa.

No enhän mä voi ketään kieltää, tietenkin saavat hankkia pyykkikoreja vaikka tuvan nurkat täyteen ja itte tyydyn helppoon yhden korin systeemiin :D  Älä ny hermostu.

Vierailija
40/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi. Lajittelen pyykätessä kolmeen osaan: tummat, vaaleat, värikkäät 60 astetta, se koneellinen pestään joka täyttyy. Lakanat 90 astetta omanaan.