Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako pyykkikoria teillä on?

Vierailija
16.09.2019 |

Miten lajittelette pyykit? Tarvitsen ideoita.

Meillä on nyt yksi tosi iso pyykki"saavi", mutta se on epäkäytännöllinen. Käytännössä on kolme pesuohjelmaa käytössä: 40 astetta perusvaatteet, 60 astetta alusvaatteet uhreiluvaatteet ja sukat, ja 90 astetta lakanat ja pyyhkeet. Mutta kun on niin eri värisiäkin kaikissa noissa! Jos jakaisin kaikki nuo vielä kahtia tummiin ja vaaleisiin, olisi 6 pyykkikoria. Ei MITÄÄN järkeä.

Tavoite on siis tehdä koko hommasta mahdollisimman yksinkertaista, nopeaa ja helppoa.

Hjälp!

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eritepyykki" 😂😂😂

Vierailija
42/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eritepyykki" 😂😂😂

Vanhainkodissa työskennelleelle ihan tuttu sana ja ilmiö. - eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulin aloitusta vitsiksi, mutta ei himskatti, täällä ollaankin ihan tosissaan! Nyt mulle iski paniikki jotta kuinka ihmeessä mä oon selvinnyt lähes neljäkytä vuotta yhdellä pyykkikorilla ilman ongelmia ja ihan helpolla...Apua, oonko mä ollu väärässä ja mulla on sittenkin ollut hirmu vaikeeta, en ole vaan tajunnu.

Anna toisten tehdä asiat niin kuin haluavat ja tee itse niin kuin haluat. Niin helppoa.

No enhän mä voi ketään kieltää, tietenkin saavat hankkia pyykkikoreja vaikka tuvan nurkat täyteen ja itte tyydyn helppoon yhden korin systeemiin :D  Älä ny hermostu.

Mullakin on yhden korin systeemi ja haaveilen niin tilavasta kodinhoitohuoneesta, että sinne sopisi useampi.

Vierailija
44/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tuli vuokra-asunnon puolesta ja yksi oli mulla valmiiksi.

- 60-90 pyykki

- 40 kirjopyykki

- 40 tumma pyykki

- kaikki erikoisemmat, joita tulee harvemmin pestyä, esim. valkoinen, punainen, 30 varovaiset ohjelmat jne.

Vierailija
45/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille oma( neljä hlöä), koska jokainen pesee pyykkinsä itse. Liinavaatteet hoidan minä.

Vierailija
46/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 kori riittää, 4-hengen perhe. Pesen joka toinen päivä pyykin niin ei pääse kertymään valtavaa kasaa.

Vierailija
47/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi pyykkikoria pesuhuoneen kaapissa. Toiseen laitamme tummat vaatteet ja toiseen vaaleat vaatteet. Sitten konetta täyttäessä katson, voiko kaikkia samanvärisiä laittaa samaan koneelliseen, esim. villavaatteet pesen erikseen.

Vierailija
48/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosia ollut vain yksi kori ja toimii oikein hyvin

Vierailija
49/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Pesen heti kaikki, lakanat ja muut. Pyykkikoria ei tarvita. Ja 60 ja 90 asteessa.

Vierailija
50/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eritepyykki" 😂😂😂

Vanhainkodissa työskennelleelle ihan tuttu sana ja ilmiö. - eri

Juu, samoin sairaalassa. Mutta _kotona_. Oikeesti. Toki jos kotona on noroa tai ebolaa tms. niin se pyykki varmaan pestään erikseen, mutta eikö sen voi tehdä lman erillistä eritepyykkikoriakin.

Vierailija
51/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkäri kirjoitti:

Yksi pyykkikori. Pestään vuoronperään tummia ja vaaleita ja kaikki aina 40 asteessa. Näinhän ei pyykkifasistien mielestä tietenkään pitäisi tehdä, mutta mitä väliä.

En koe, että olen pyykkifasisti, kun haluan puhdasta pyykkiä.

Ihan puhdasta tulee 40 asteessa. Sappisaippuaa tahroihin jos sellaisia on.

Itse käytän 40 astetta jos tarvii paidat ns raikastusta eivätkä ole varsinaisesti likaisia.

Sukat ja alusvaatteet tulee pestä 60 asteessa siksi että 40 ei tapa bakteereja ja muita pöpöjä. Samasta syystä lakanatkin menee aina vähintään 60, hyvä välillä pestä 90 asteessa.

Se että on näkyvästi puhtaan näköinen ei tarkoita että on oikeasti. Mikrobeja yms kun ei näe silmillä.

Vierailija
52/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme. Yksi pihasaunalla, yksi kylppärissä ja yksi yläkerrassa. Kun pyykkään, roudaan kaikki pyykit kylppäriin ja heittelen 60:ssä pestävät koneeseen ja 40:ssä pestävät kylppärin koriin. Tyhjät korit takas paikoilleen ja pyykit pyörimään. En lajittele värin mukaan.

Vierailija
53/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkäri kirjoitti:

Yksi pyykkikori. Pestään vuoronperään tummia ja vaaleita ja kaikki aina 40 asteessa. Näinhän ei pyykkifasistien mielestä tietenkään pitäisi tehdä, mutta mitä väliä.

Itse käytän 40 astetta jos tarvii paidat ns raikastusta eivätkä ole varsinaisesti likaisia.

Sukat ja alusvaatteet tulee pestä 60 asteessa siksi että 40 ei tapa bakteereja ja muita pöpöjä. Samasta syystä lakanatkin menee aina vähintään 60, hyvä välillä pestä 90 asteessa.

Se että on näkyvästi puhtaan näköinen ei tarkoita että on oikeasti. Mikrobeja yms kun ei näe silmillä.

Mikrobeja on kaikkialla ympäristössämme. Suurin osa niistä on joko harmittomia tai hyödyllisiä. Pyykissä mikrobit ovat aniharvoin ongelma - lähinnä jos teillä on joku vakava tartuntatauti tai pyykit kakkaisia.

Vierailija
54/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkäri kirjoitti:

Se että on näkyvästi puhtaan näköin

en ei tarkoita että on oikeasti. Mikrobeja yms kun ei näe silmillä.

Ei 60 eikä edes 90 asteen pesu tapa läheskään kaikkia bakteereja. Eikä tarvitsekaan. Vai mitä ihmeen bakteereita teillä vaatteisiin tulee?

Vierailija
55/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi.

Mut pesen silti vaaleat/tummat 40 tai 60 astetta. Ei o iso juttu noukkia oikeita värejä. Eikä maailma kaadu vaikka se yks sukka jäis pesemät.

Yleensä pesen 2-3koneellista peräkkäin. Eli kippaan pyykit lattialle, lajittelen värin ja lämpötilan mukaan ja nakkaan koneen täyteen. Jos jostain tulee vajaa niin kierrän talon ja noukin ne vähän käytetyt mukaan myös.

Vierailija
56/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 likaisille ja 2 puhtaille.

Puhtaille riittää kaksi, koska ne viedään nopeasti kaappeihin, sillä äiti alkaa rähjäämään jos ei viedä.

Yksi pyykkikori on keittiössä. Sinne laitetaan käsipyyhkeet ja pöytäluutut ja kaikki epämääräiset "liinat" (meillä siis ei käytetä talouspaperia juuri lainkaan). Se tulee täyteen n. 2 viikossa. Pesen ne 95 asteessa.

Pyykkikoneen vieressä on 60 asteisille oma kori, 40 asteisille 2 koria, ja yksi kori villapyykille yms.

Jos perheessä on sen ikäisiä lapsia, että he vievät itse vaatteitaan pyykkiin, se pyykki on käytännössä joka tapauksessa lajiteltava ennen koneeseen laittoa. Mutta useammasta pyykkikorista on se hyöty, että lajittelun yhteydessä voi laittaa eri koneellisiin menevät pyykit eri koreihin valmiiksi.

57/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja tilaa ei ole paljon, joten löytyy vain yksi kori. Jos olisi kodinhoitohuone tai enemmän tilaa, voisin lajitella pyykit omiin koreihinsa. Tuosta yhdestä korista sitten lajittelen pyykit pesuun lämpötilan mukaan. Pesen kaikki värit samassa, koska melkein kaikki on kirjopyykkiä. Lakanat menee yleensä sängystä suoraan koneeseen.

Vierailija
58/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 2 koska tilanpuute, mutta tarvitsisi olla ainakin 3. Varmaan kaksi aikuista pärjää hyvin yhdellä kahdella mutta meitä on 6 yhteensä. Korit pursuilee aina yli ja kun teinillä on ikävä tapa hamstrata niitä huoneeseensa ja tuoda kerralla karmea kasa pyykkiin

Kun meillä teini alkoi tehdä tuota, että jemmasi pyykkinsä omaan huoneeseen, opetin hänelle, miten ne pyykit pestään. Sen jälkeen hän on pessyt suurimman osan pyykeistään itse. Hän muuttikin yllättäen aika nuorena omilleen, kun löysy mieleisen koulun toiselta paikkakunnalta. Nyt hän on tyytyväinen siitä, että oppi pesemään pyykkinsä itse jo kotona asuessaan.

Vierailija
59/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään. Pesen heti kaikki, lakanat ja muut. Pyykkikoria ei tarvita. Ja 60 ja 90 asteessa.

Pesetkö jokaisen paidan ja sukkaparin erikseen?

Vierailija
60/101 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 2 koska tilanpuute, mutta tarvitsisi olla ainakin 3. Varmaan kaksi aikuista pärjää hyvin yhdellä kahdella mutta meitä on 6 yhteensä. Korit pursuilee aina yli ja kun teinillä on ikävä tapa hamstrata niitä huoneeseensa ja tuoda kerralla karmea kasa pyykkiin

Kun meillä teini alkoi tehdä tuota, että jemmasi pyykkinsä omaan huoneeseen, opetin hänelle, miten ne pyykit pestään. Sen jälkeen hän on pessyt suurimman osan pyykeistään itse. Hän muuttikin yllättäen aika nuorena omilleen, kun löysy mieleisen koulun toiselta paikkakunnalta. Nyt hän on tyytyväinen siitä, että oppi pesemään pyykkinsä itse jo kotona asuessaan.

No vau onpas reipas ja hyvin kasvatettu nuori! On ihan normaalia, että lapset pesevät oman pyykkinsä oma-aloitteisesti jo ennen teini-ikää.