Ulkonäön vaihtelevuus "kaunottaresta" "hirviöksi", voiko liittyä johonkin sairauteen?
Hei,
Onko täällä muita, joilla ulkonäkö "vaihtelee" radikaalisti ilman, että kyseessä olisi elintapojen muutos, sairauden tai lääkityksen aiheuttamat muutokset, väsymys, meikkaus tms.?
Oma ulkonäköni vaihtelee ilman selkeää syytä, tästä ovat myös muut huomautelleet paljon.
Joinakin päivinä näytän ihan kivalta ja saatan saada kehuja tuntemattomiltakin. Useimmiten näytän kuitenkin vastakohdalta.
Kasvot poikkeavat todella selkeästi "näteistä" päivistä, mistään aivan pienestä muutoksesta ei ole kyse (monesti on kommentoitu nätteinä päivinä, että minua ei ole tunnistaa).
Useimmissa esim. väsymys näkyy enimmäkseen nuutuneena olemuksena ja mahdollisina tummina silmänaluksina ja silmäpusseina. Ja kivan näköinen ihminen on yleensä kivan näköinen iho-ongelmistakin kärsiessään, vaikka ihottumat tms. eivät ketään varsinaisesti kaunistakaan.
Joka tapauksessa ihmiset näyttävät yleensä aina yhtä kivoilta, toisinaan vain vähän väsyneemmiltä.
Olen selvittämässä syitä krooniseen uupumukseeni ("kaksinaamaisuus" ei kuitenkaan varsinaisesti liity väsymykseeni) ja tuli mieleen, että voisiko naaman ulkonäön vaihtelu olla normaalin sijasta kuitenkin oire jostakin muusta?
Kommentit (19)
Voisiko turvotus vaikuttaa? Sehän voi vaihdella päivästä riippuen paljonkin ja varsinkin kasvoista eron voi helposti huomata.
Mitkä kohdat kasvoissa muuttavat muotoaan ja muuttuuko ihonkin kunto?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina ollut tuo sama. Pitkään ajattelin että se on vain omassa päässäni, että mielialasta riippuen näen itseni joko ihan ok:na tai suohirviönä. Mutta suorasanainen exäkin oli tämän huomannut ja suoraan sanoi, että miten voi olla että olet joinain päivinä ihan nätti ja joinain päivinä ihan kamalan näköinen akka. Ei ole tiedossa että olisi mitään sairautta tai erityistä syytä tähän vaihteluun.
Joo, ei ole kyllä mitenkään yleistä. Tiedän itseni lisäksi yhden, jolla vähän samaa taipumusta, mutta kuitenkin vähän lievempänä.
Itse olen kuullut kanssa samanlaisia kommentteja.
Joskus on myös ollut "hauskaa" kun olen ollut vaikka kaverin kanssa juhlissa tms ja tutut/puolitutut ovat kyselleet vieressäni olevalta kaverilta, että enkö tullutkaan mukaan.
Unen laatu? Ruokavalion pienet muutokset joita ei huomioi? Kuukautiskierto? Mikä mieliala?
Samaa vikaa. Se on vain elettävä. :(
Minulla ihan sama, ja ilmiö voimistuu iän myötä. Huomaan ainakin kk-kierron vaikuttavan, ja juuri ennen menkkoja olen rumimmillani. Ovulaation aikaan vielä ripaus nuoruuden hehkua, joten menopaussin myötä jäänen pysyvästi rumaksi. Jei.
Mulla on sama mutta ei niin että muut huomauttelisivat.. juurikin turvotus vaikuttaa. Tähän vaikuttaa ennen kaikkea hormonit (siis menkkojen aikaan turvottaa), syöminen ja juominen ja varmaan myös nukkuminen. Ylensyönti turvottaa, veden juonti vähentää turvotusta, niukasti syöminen vähentää turvotusta, päiväunet saattavat kaunistaa, samoin hyvin nukuttu yö. Kun vielä käytin alkoholia, niin kostean illan jälkeisenä aamuna olin erityisen nätti, koska alkoholi poistaa nesteitä ja turvotusta niin voimakkaasti. Nykyään olen kyllä kristitty enkä enää halua juopua, koska se on synti.
Esim. silmät ovat todella eri näköiset riippuen siitä onko turvotus vai "kuivatus". Kun ei ole ylimääräistä nestettä naamassa, iho menee kauniisti luita pitkin eikä roiku eikä pöhötä.
Vierailija kirjoitti:
Yritin miettiä jo aloitukseen, että miten sitä naaman muuttumista kuvaisi. Iho on ollut aina ihan kohtalaisen hyvä, eli ainakaan mitään isoja tai huomattavia ihomuutoksia ei ole. Turvotuksestakaan en oikein osaa sanoa, että vaikuttaako miten.
Ehkä voisi kuvata vaikka niin, että rumina päivinä silmät ovat syvällä kuopissa, nenä näyttää isommalta, kasvot ovat vähemmän selkeät. Huomattavasti epäsymmetrisemmän oloiset, leukalinja roikkuu tms.
Jäin nyt miettimään sitä turvotusta. Ei varmaan kuitenkaan ihan yksinään selitä, turvotusta voi olla tai olla olematta myös rumina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ihan sama, ja ilmiö voimistuu iän myötä. Huomaan ainakin kk-kierron vaikuttavan, ja juuri ennen menkkoja olen rumimmillani. Ovulaation aikaan vielä ripaus nuoruuden hehkua, joten menopaussin myötä jäänen pysyvästi rumaksi. Jei.
Mä oon huomannut, että monella vanhuksella silmät muuttuu jostain syystä tosi kauniiksi. :) Jotenkin just se kaikki turvotus poistuu. :) Ei vanha ole yhtä kuin ruma, todellakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin miettiä jo aloitukseen, että miten sitä naaman muuttumista kuvaisi. Iho on ollut aina ihan kohtalaisen hyvä, eli ainakaan mitään isoja tai huomattavia ihomuutoksia ei ole. Turvotuksestakaan en oikein osaa sanoa, että vaikuttaako miten.
Ehkä voisi kuvata vaikka niin, että rumina päivinä silmät ovat syvällä kuopissa, nenä näyttää isommalta, kasvot ovat vähemmän selkeät. Huomattavasti epäsymmetrisemmän oloiset, leukalinja roikkuu tms.
Jäin nyt miettimään sitä turvotusta. Ei varmaan kuitenkaan ihan yksinään selitä, turvotusta voi olla tai olla olematta myös rumina päivinä.
Pistä kuvat! ;)
Minulla on tämä sama ongelma. Pahinta oli, kun puolituttu naapurinmummokin kerran sanoi, että kauneuteni 'niin vaihtelee päivän mukaan'. Sain ihan traumat siitä.
En meikkaa juuri ollenkaan ja pukeudun joka päivä yhtä asiallisesti. Vartaloltani olen hoikka. Sen olen havainnut, että kuukautiskierto muuttaa kasvojen ihoa ja jopa muotoa ihan radikaalisti. Pms:n aikana iho on samea ja silmätkin näyttävät pienemmiltä. Pms kerää vartalooni aina muutaman kilon ylimääräistä nestettä.
Minulla on vähän samaa, ja epäilen sen liittyvän turvotukseen. Minulla on myös rosacea, joka tuntuu ihme kyllä vaikuttavan myös kasvonpiirteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Unen laatu? Ruokavalion pienet muutokset joita ei huomioi? Kuukautiskierto? Mikä mieliala?
Samaa vikaa. Se on vain elettävä. :(
Unen laatu on aina ollut heikkoa. Ei mene myöskään selkeästi kierron mukaan, mutta voisi kyllä liittyä hormoneihin.
Ehkä päiväkirjaa pitämällä voisi selvitä :/
Turvotukseen paljolti liittyy tosiaan mullakin. Sitä turvotusta vaan voi tulla ihan mistä syystä vaan. Varmasti sitä on PMS-oireiden aikaan ennen menkkoja, mutta muuten tuntuu menevän aika satunnaisesti. Ei esim. pysty suolaa tai hiilareita välttämällä estämään sitä että voikin olla turvonnut päivä tulossa. Unettomuus ja huonot unet ehkä turvottaa jonkin verran aina.
Mulla hassua on, että kauneimmillani olen kovassa krapulassa. Sellaisessa, jossa on oikein kuivunut ja kalpea. Silloin on selkeät kasvonpiirteet, silmät näyttää isoilta, iho on tasaisen värinen. Sitten kun vähänkin on normaalimpi määrä nestettä niin sirot, hennot kasvonpiirteet alkaa jo hukkua turvotukseen, ja sitten kun on erityinen turvotuspäivä, niin naamastani voisi luulla että olen superläski, vaikka olen normaalipainoinen. Ihan tulee kaksoisleuka, silmät uppoaa turvotus"ihraan", poskipäät ei erotu jne.
- 1
Mullakin vähän samaa.. tosin luulen et lähinnä omassa päässäni. Mut jotenkin mun naamasta näkyy tosi herkästi kaikki. Esim pienikin krapula saa näyttämään kamalalta.
Sitten taas esim eilen olin tosi hehkeä ilman mitään laittautumisia, koska olin ed iltana harrastanut hyvää seksiä. Se totta tosiaan näkyy naamasta... Kai se on sellainen " yleinen olen onnellinen- ilme... sen huomaavat muutkin, katseista päätellen 🤔
Mutta tosiaan, mielialat, kaikki vaikuttaa tosi herkästi siihen miltä näytän.
Mä olen huomannut itsessäni mutta myös parissa kumppanissani saman eli toisinaan silmät näyttää lähempänä toisiaan olevilta. Jos ei ole nukkunut tarpeeksi tai unen laatu on ollut huonoa, niin silmät eivät saa levättyä ja ne näyttävät lähempänä toisiaan olevilta. Sen sijaan hyvien yöunien jälkeen silmät lepäävät ja tämä vaikuttaa paljon niiden ulkonäköön ja sijaintiin. Tämä on oikeasti totta tiettyjen ihmisten kohdalla. Kahdella miehistä joiden kanssa olen ollut on ollut juuri tämä sama ongelma. Ei siis ole mikään minäkuvan häiriö.
Tämä vaikuttaa itselläni todella vahvasti siihen olenko kaunis vai en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistä kuvat! ;)
En taida.
Mutta ero naamassa päivien mukaan näyttää suunnilleen näiltä:
https://i2.wp.com/www.metdaan.com/wp-content/uploads/2018/10/13-91.jpg?…
https://img-s3.onedio.com/id-5bbf4700e0b688ad1312c82c/rev-0/raw/s-0372e…
https://www.dv.is/wp-content/uploads/2018/12/pretty-girls-transforming-…
Vierailija kirjoitti:
Turvotukseen paljolti liittyy tosiaan mullakin. Sitä turvotusta vaan voi tulla ihan mistä syystä vaan. Varmasti sitä on PMS-oireiden aikaan ennen menkkoja, mutta muuten tuntuu menevän aika satunnaisesti. Ei esim. pysty suolaa tai hiilareita välttämällä estämään sitä että voikin olla turvonnut päivä tulossa. Unettomuus ja huonot unet ehkä turvottaa jonkin verran aina.
Mulla hassua on, että kauneimmillani olen kovassa krapulassa. Sellaisessa, jossa on oikein kuivunut ja kalpea. Silloin on selkeät kasvonpiirteet, silmät näyttää isoilta, iho on tasaisen värinen. Sitten kun vähänkin on normaalimpi määrä nestettä niin sirot, hennot kasvonpiirteet alkaa jo hukkua turvotukseen, ja sitten kun on erityinen turvotuspäivä, niin naamastani voisi luulla että olen superläski, vaikka olen normaalipainoinen. Ihan tulee kaksoisleuka, silmät uppoaa turvotus"ihraan", poskipäät ei erotu jne.
- 1
Mulla oli kanssa samaa nuorempana, olin krapulassa kauneimmillani :D En ole juonut vuosiin, mutta sitähän voisi taas ryypätä itsensä hehkeäksi " ai mikä on kauneuteni salaisuus? Pari pulloa kossua iltaisin"
-ap
Kommentoin jo mut piti lisätä et mä näen miehenikin niin... kuten exänikin. Varsinkin exän kanssa tämä häiritsi. On monien mielestä komea mies, ja minunkin mielestäni. Useimmiten. Sit tas joinain päivinä näin vain isohkon nenän ja kaikki jotenkin rumana.. ihan kuin ois vähän rikkinäisestä, vääristävästä peilistä katsonut. Fiilis kuvaa muuten itseänikin, kun on ns huono päivä. Kaikki on rumaa mössöä. Oonkohan sairas...
Mulla on aina ollut tuo sama. Pitkään ajattelin että se on vain omassa päässäni, että mielialasta riippuen näen itseni joko ihan ok:na tai suohirviönä. Mutta suorasanainen exäkin oli tämän huomannut ja suoraan sanoi, että miten voi olla että olet joinain päivinä ihan nätti ja joinain päivinä ihan kamalan näköinen akka. Ei ole tiedossa että olisi mitään sairautta tai erityistä syytä tähän vaihteluun.