Miksi Pori on ollut muuttotappiokaupunki jo 30-vuotta vaikka siellä on kaikki asiat niin hyvin
On koulut, päiväkodit, meren rantaa, halvat asunnot ja hyvä sää. Työpaikkoja ei aina ihan keskustasta löydy mutta syrjempää kylläkin. Oma vika jos ei viihdy!
Kommentit (71)
Koska laumailmiö. Kaikki pieniin kalliisiin kopperoihin istumaan ruuhkassa ja jonottamaan, syömään ahdistukseen lääkkeitä. Koska muutkin. Ollaan laumaeläimiä. Jokunen rohkea itsenäinen joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt. Pori on muutenkin kuin valtio valtion sisässä.
Ei nyt valtio, mutta kuin pikkukylä, jossa kaikki tietää toistensa asiat paremmin kuin itse. :)
Jännä mitä kommentteja, kyllä mä olen viihtynyt. Olen 5 vuotta asunut täällä ja tykkään tosi paljon.
On lapsille iso leikkipaikka (kirjurinluoto)
Kesällä lyhyt matka yyteriin rannalle
Kiva maauimala ja uimahalli
Hyvät harrastusmahdollisuudet monelle lajille.
Ja kyllä täällä ihmisetkin mukavia ovat.
Kai se on vähän asenteestakin kiinni, mä olen viihtynyt monessa kaupungissa/kunnassa, aina saanut ystäviä.
Ihmettelen myös kommenttien negatiivista sävyä, itse olen täällä koko elämäni asustellut ja viihtynyt erittäin hyvin. Minulla on toki laaja ystäväpiiri ja olen työllistynyt haluamalleni alalle, enkä juuri koe täältä puuttuvan minulle oleellisia palveluita. Harmillista, että olette tavanneet niin vääriä ihmisiä että sijoittatte koko kaupungin asukit samaan lokeroon, ettekä ole päässeet näkemään Porin luontoa kansallispuistoineen ja hiekkarantoineen kaikessa kauneudessaan.
Ja ohiksena kommentoijalle numero 21, kannattaisi nuo maantieteelliset asiat kurkistaa ennen kommentointia, Porista kun ajaa Helsinkiin 3 tunnissa, ei viidessä ;)
Jos kaupungin virallinen nimi olisi Björneborg, Karhulinna tai edes Borg, ihmiset muuttaisivat sinne heti.
Täällä Porissa ei viihdy kuin kateus ja keuhkotauti, mutta muuten ei ole valittamista. Merenrantaa, luontoa ja pyöräteitä riittää, kunnan palvelut ovat hyvällä mallilla verraten moneen muuhun kaupunkiin. Ihmisvihaajille sopiva paikka, ei tarvitse pelätä, että kukaan tulee puhumaan mitään, jos et halua ja vaikka haluaisitkin. En täältä osaa poiskaan lähteä.
Kaverini muutti Turusta Poriin ja tykkää kyllä. On asunut siellä nyt abt 10 v.
Olen asunut yli 10 vuotta ja oikeasti oli kulttuurishokki kun ihmiset oli jotenkin niin töykeän oloisia. Siihen on jo tottunut eikä enää edes odota esim. kaupoissa mitään erityistä palvelua... Pieni paikka siinä mielessä, että aina joku tuntee jonkun ja tietää muiden asiat. Tietyillä aloilla on töitä ja muilla sitten ei. Toisaalta kaikki tarvittava löytyy, ei tarvitse lähteä pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös kommenttien negatiivista sävyä, itse olen täällä koko elämäni asustellut ja viihtynyt erittäin hyvin. Minulla on toki laaja ystäväpiiri ja olen työllistynyt haluamalleni alalle, enkä juuri koe täältä puuttuvan minulle oleellisia palveluita. Harmillista, että olette tavanneet niin vääriä ihmisiä että sijoittatte koko kaupungin asukit samaan lokeroon, ettekä ole päässeet näkemään Porin luontoa kansallispuistoineen ja hiekkarantoineen kaikessa kauneudessaan.
Ja ohiksena kommentoijalle numero 21, kannattaisi nuo maantieteelliset asiat kurkistaa ennen kommentointia, Porista kun ajaa Helsinkiin 3 tunnissa, ei viidessä ;)
Tuo on totta: suuri osa kantaporilaisista viihtyy kotikaupungissaan ja monella on laaja kaveri/ystäväverkosto. Tällä on suuri merkitys. Tulokas voi sopeutua paremmin esim. pariutumalla porilaisen kanssa.  Jos joku huolii.
Ovathan porilaiset ihan omanlaisiaan, heistä joko tykkää tai sitten ei.
Porin ja Tampereen välissä asuvana käyn nykyään paljon mieluummin Porissa isommilla ostoksilla. Tampere ratikkatyömaineen on niin kankea mesta ettei mitään rajaa.
Häivyin Porista parikymppisenä opiskelemaan. Vieläkin naurattaa se yhden "legendaarisen" kaupunginjohtajan heitto, ettei Porissa tarvita korkeakoulua, koska se on duunarikaupunki. Sääli, suru ja sääli. Kyllä se pudottaa tämän kaupungin B-kategoriaan. Käyn siellä kesäisin ja tykkään monista asioista. Porilainen ei ole töykeä vaan koruton ja teeskentelemätön. Jos laskee reuna- ja liitosalueet (hieno Reposaari, Ruosniemi, Ahlainen ja Noormarkku), siellä on maisemaa ja asuinmiljöötä joka lähtöön. Vaarallisinta on mennä yöllä nakkikioskille, ja siellä on myös ongelmaksi asti nuoria kaahareita. Olen kierrellyt Suomea työni takia aika paljon, ja arvostan Poria enemmän kuin esim. Lahtea ja Joensuuta, joiden kanssa se on jotenkin samassa ryhmässä, vaikka Pielisensuulla onkin yliopisto. Pori on OK mesta, jos ei kaipaa akateemista tuulahdusta.
exbjörnare kirjoitti:
Häivyin Porista parikymppisenä opiskelemaan. Vieläkin naurattaa se yhden "legendaarisen" kaupunginjohtajan heitto, ettei Porissa tarvita korkeakoulua, koska se on duunarikaupunki. Sääli, suru ja sääli. Kyllä se pudottaa tämän kaupungin B-kategoriaan. Käyn siellä kesäisin ja tykkään monista asioista. Porilainen ei ole töykeä vaan koruton ja teeskentelemätön. Jos laskee reuna- ja liitosalueet (hieno Reposaari, Ruosniemi, Ahlainen ja Noormarkku), siellä on maisemaa ja asuinmiljöötä joka lähtöön. Vaarallisinta on mennä yöllä nakkikioskille, ja siellä on myös ongelmaksi asti nuoria kaahareita. Olen kierrellyt Suomea työni takia aika paljon, ja arvostan Poria enemmän kuin esim. Lahtea ja Joensuuta, joiden kanssa se on jotenkin samassa ryhmässä, vaikka Pielisensuulla onkin yliopisto. Pori on OK mesta, jos ei kaipaa akateemista tuulahdusta.
https://www.studentum.fi/koulutushaku/ammattikorkeakoulut-pori/a41-d858…
Itse etelästä muuttaneena en ymmärrä miksi porilaisia sanotaan töykeiksi. Täällähän esim tervehditään, kun menet kauppaan asiakkaaksi :D
Porin suurin muuttotappio oli panimon lopettaminen ja Karhun valmistuksen siirtyminen muualle.
exbjörnare kirjoitti:
,
Onhan Porissa ollut Turun ja Tampereen yliopistojen sivutoimipisteet jo jotain 30 vuotta. TTKK taisi aloittaa jo 80-luvulla.
Pori on sellainen kaupunki että ne jotka pystyvät, ne lähtevät ja menestyvät lähdettyään paremmin kuin muut. Kun menestys on taattu niin paluu kotikaupunkiin on edessä ennemmin tai myöhemmin. Ihme että koko kaupunki ole edelleen olemassa, sen verran sitä on dissattu kaikella saralla. Veikkaan ettei suurin osa suomalaisista tiedä mitä kaikkea Porista kotoisin olevaa he ovat käyttäneet onnellisina elämässään. Tai ketkä kaikki menestyjät ovat alunperin Porista kotoisin.
Porissa mennään baariin sisään siinä kunnossa,jossa muualla Suomessa lennetään ulos. Ihmisten tapaaminen, saatika parin etsiminen ei suinkaan ole pääasia, vaan hyvän tappelun löytäminen tai aiheuttaminen, mitä
Isompi mylly käyntiin sitä parempi.
Muutama politrukki johtaa koko kylää ja tekee keskenään päätökset
Jokunen akateeminen päätynyt hautautumasta kaupunkiin jotain virkaa näpertelemään, kaikkein juopoimpia myös he.
Oon Porissa asunut ja suku sieltäpäin kotoisin, ja on melkoinen viha-rakkaussuhde kaupunkiin kyllä. Tottakai hyviä puolia löytyy, mm. jokirannassa on oikeasti kauniita rakennuksia ja kesällä tapahtumia riittää. Reposaari on hieno paikka myös. Mutta ne ihmiset... Erilaisuuden hyväksyntä on tosi heikkoa ja tosiaan kulttuuri aika töykeä. Jotain kertoo myös se, että Porissa on paljon pelottavampaa liikkua myöhään illalla yksin kuin esim. Turussa tai Tampereella, vaikka ne ovat isoja kaupunkeja. En haluaisi muuttaa sinne takaisin. Työllisyystilannekin on mitä on, kun en satu olemaan automaatiotekniikan insinööri tai muu robottiosaaja, joita Satakuntaan kovasti houkutellaan.
Porista muutetaan tosi paljon opiskelemaan muualle, ei ne muiden yliopistojen sivupisteet oikein houkuta, koska ei tarjonta ole tarpeeksi monipuolista. Yliopiston puute myös tekee sen, ettei näille koulutetuille sitten ole oikein töitä tai ei ainakaan valinnan varaa. Ja kyllähän monet jää opiskelupaikkakunnilleen muutenkin, perustetaan perheet sinne jne. Pori on myös perinteinen tehdaskaupunki ja ei noi tehtaat työllistä entiseen malliin.
Helsinkiin 5 tunnin matka
Talvi ja merituuli, sielukin jäätyy
Ei töitä