Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koulussa lihapäivänä on kasvisvaihtoehto, mutta kasvispäivänä ei saa liharuokaa?

Vierailija
15.09.2019 |

Taas on epätasapaino ihan selvässä asiassa!

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, onpa tasokasta keskustelua. Aloitus on täysin turha, mutta eipä kyllä vakuuta kasvisruoan puolustajienkaan kommentit. Lihahomoja ja ties mitä oksettavia mällijuttuja... Ensinnäkin, todella edistyksellistä käyttää homoa haukkumasanana ja toisekseen, miksi ihmeessä pitää laskeutua idioottien kanssa samalle tasolle? Aivan käsittämätöntä. Suomalainen keskustelukulttuuri on pilalla, ja siitä on turha syyttää pelkkiä persuja ym. vastaavia tahoja. Jokainen joka kommentoi tässäkin ketjussa nähtyjä aivopieruja, on omalta taholtaan vastuussa keskustelukulttuurin näivettymisestä.

Vierailija
42/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen tietää olevan kermapeppujen tasavalta jo siitä, että siellä asuu kovin paljon väkeä jolla tosiaan näyttää olevan aikaa nitistä siitä että kamalaa, lapseni saa ilmaista ruokaa ja nyt minä mieleni pahoitin kun se ilmainen ruoka ei ole juuri sellaista kuin haluan.

Voit toki käydä ruokatunnilla lapsesi kanssa vaikka Raxin pizzabuffetissa, kuka estää?

Tuossa mielensäpahoittamisessa ovat m__am u t ihan ykkösiä. Eli hyvin ovat kotoutuneet :)

t. kouluruokalan täti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viestini tässä keskustelusta poistettiin? Kirjoitin siitä että kun meillä oli koulussa kasvisruokapäivä niin me oppilaat tilasimme ruokamme muualta (pitsaa & kebabia tms.), ja pidimme myös omat mausteet mukanamme aina kun söimme koulun ruokalassa, tämä siitä syystä että mausteita ei enää koulu saanut tarjota. Onko nykyisin muuten näin että kasvissyöjät/vegaanit saavat oikeasti päättää mitä sekasyöjät syövät?

Minun mielestäni kummankaan "taistelun" osapuolen ei kuuluisi puuttua toisen ruokavalioon.

Vierailija
44/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihminen pärjää ilman lihaa mutta ei ilman kasviksia. Koska on hyvä välillä puhdistaa suolisto lihasta, joka jää mätänemään sisuksiin moneksi päiväksi.

Ilmeisesti pelkkä kasvisruoka mädättää aivot. Liha ei mätäne suolistossa vaan entsyymit hajoittavat sen hyvinkin nopeasti. Tämä on ihan perustietoa ravitsemuksesta, mutta vegeaivoille ylivoimaista käsitellä.

Vierailija
45/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen tietää olevan kermapeppujen tasavalta jo siitä, että siellä asuu kovin paljon väkeä jolla tosiaan näyttää olevan aikaa nitistä siitä että kamalaa, lapseni saa ilmaista ruokaa ja nyt minä mieleni pahoitin kun se ilmainen ruoka ei ole juuri sellaista kuin haluan.

Voit toki käydä ruokatunnilla lapsesi kanssa vaikka Raxin pizzabuffetissa, kuka estää?

Tuossa mielensäpahoittamisessa ovat m__am u t ihan ykkösiä. Eli hyvin ovat kotoutuneet :)

t. kouluruokalan täti

Ai katsos, joku pakkomielteinen persus keksi taas pakollisen aasinsillan lemppariaiheeseensa. :D

Miltähän näiden pakkomielteisten persusten arki tuntuu? Varmaan yhtä psykedeliaa, kun ihan kaikki mitä tapahtuu on heidän mielikuvituspelkojensa kohteena olevien vika. Vessapaperi loppu? - syyllinen on tiedossa! Käänykästä pimeni akku? - syyllinen tiedossa? Ukko lähti ja jätti elatuksen maksamatta? - syyllinen tiedossa!

Meinaan, että ei-suomalainen vaimo se oli sillä Thaimaassa kuolleella Odinin Salihousullakin... tyhmä jätkä muuten, kun ei osannut edes matkavakuutusta ottaa. Eihän ne maksakaan kuin muutaman kympin.

Vierailija
46/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruokailu on kyllä vapaaehtoinen, eikä ketään pakoteta syömään.

Suomi on niitä harvoja maita, missä edes koulussa tarjotaan ilmainen ateria. Ja pöyristyttävää, kuinka joku edes ilkeää vaatia liha-aterioita ja vielä joka päivä.

Muissa Eu-maissa ja muualla oppilaat tuovat eväät tai käyvät kotona syömässä tai automaatista ostetaan hedelmiä ja juomia ja tietenkin jokainen maksaa itse.

Tervetuloa ap. työelämään, jokaisesta murusesta maksat itse ja helposti kouluruokailua vastaavasta lounaasta maksat 12-17€/ateria.

Jopa heikkokuntoiset vanhukset, jotka eivät enää vointinsa vuoksi pysty valmistamaan ruokaansa maksavat omasta pussistaan yli 12€/ateria.

Ja nyt kouluihin ollaan vaatimassa sisäfilettä päivittäin ja tietysti veronmaksajien piikkiin.

Kyllä maailma on mallillaan.

Vierailija
47/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liharuoka on homojen ruokaa.

Vierailija
48/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma ettei nuorista kukaan valita kasvisruokapäivänä, kun on tarjolla pinaattilettuja. Puuropäivätkin ovat suosittuja vaikka niitä on todella harvoin.

Vierailija
49/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän siinä käy, kun mätetään lihaa mahaa. Jo parikymppisenä on verisuonet tukossa, eikä enää järki juokse ja jopa 13v korkeat kolestroliarvot, jotka vielä 90-luvulle asti oli vanhuksien sairauksia. Nyt joka kolmas lapsi ja nuori on ylipainoinen, eikä jakseta edes liikkua ja kolmikymppisenä saadaan sydäri.

https://yle.fi/uutiset/3-10754087

Vierailija
50/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti tätä järjen juoksua.

Missähän maailmassa ap. elää?

Tiedätkö, missään maailman kolkassa, eikä yksikään sukupolvi ole aikaisemmin syönyt lihaa niin paljon kuin nykyään, eikä ole tarkoituskaan syödä lihaa jokapäivä, vaan kerran pari viikossa, muina päivänä syödään kasviksia ja viljatuotteita.

Maailma tuhoutuu tällä lihan kulutuksella.

Ja mikä tekee juuri tämän sukupolven ihmisistä niin erityisiä ja vaativia, että eläkseen tarvitsevat lihaa niin paljon, kun vielä 80-90-luvulla lihaa syötiin vain viikonloppuisin, eikä kukaan puhunut kasvispäivistä, kun se oli normaalia ruokaa.

Olin tänään katketa nauruun, kun radio oli auki ja johonkin Kansan radioon soitti joku teini ja kertoi vastaavan vitsin, jolla vielä korvan taustat oli märkänä. Ja kuvitteli olevansa ruudin keksijä.

No ihan höpsis. Olen syntynyt vuonna 1971 ja koulussa oli kuvaamillasi 80- ja 90-luvuilla melkeen joka ruoalla koulussakin lihaa. Toki oli kasvisruokapäiviä, tekemättä niistä numeroa: puuroa, pinaattikeittoa, pinaattilettuja. Ei ne olleet kasvisruokapäiviä, silloin vaan ei ollut ruoassa lihaa ja esim. ohrapuuro oli ihan kaikkien suosikki, samoin pinaattiletut.

80 ja 90 -luvuilla kasvssyönti oli todella harvinaista, se oli erikoisruokavalio. En tunne yhtäkään ihmistä 80-luvulta, joka olisi ollut kasvissyöjä. Itse nykyisin olen, kuten moni muukin. Koulussa esim. ei saanut 80-luvulla kasvisruokaa kuin lääkärin todistuksella.

Tuona aikakautena lihaa syötiin todella paljon. Ehkä 40-50 -luvulla sotien jäkeen lihattomuus oli olosuhteiden pakosta minimissä. Mutta että muka 90-luvulla olisi syöty lihaa vain viikonloppuisin, pyh.

Kasvisruokapäivä on hyvä ja meillä ainakin lasten koulussa joka päivä on kasvisruoka ja myös vegaaninen, jos on ilmoittautunut vegaaniksi.

Vierailija
51/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi viestini tässä keskustelusta poistettiin? Kirjoitin siitä että kun meillä oli koulussa kasvisruokapäivä niin me oppilaat tilasimme ruokamme muualta (pitsaa & kebabia tms.), ja pidimme myös omat mausteet mukanamme aina kun söimme koulun ruokalassa, tämä siitä syystä että mausteita ei enää koulu saanut tarjota. Onko nykyisin muuten näin että kasvissyöjät/vegaanit saavat oikeasti päättää mitä sekasyöjät syövät?

Minun mielestäni kummankaan "taistelun" osapuolen ei kuuluisi puuttua toisen ruokavalioon.

Kyllä silloin on puututtava, jos lapsen oma järki ei riitä ymmärtämään omaa parasta.

Jos et tätiä usko niin usko edes lihamiehiä:

https://www.lihatiedotus.fi/liha-ja-terveys/liha-ja-syopa.html

Vierailija
52/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän siinä käy, kun mätetään lihaa mahaa. Jo parikymppisenä on verisuonet tukossa, eikä enää järki juokse ja jopa 13v korkeat kolestroliarvot, jotka vielä 90-luvulle asti oli vanhuksien sairauksia. Nyt joka kolmas lapsi ja nuori on ylipainoinen, eikä jakseta edes liikkua ja kolmikymppisenä saadaan sydäri.

https://yle.fi/uutiset/3-10754087

Ei pidä paikkaansa - ensimmäisen sydärin sain 4-kakkosena ja nyt takana on kolme palloavarrusta.

M 48

Vierailija
53/59 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on niitä harvoja maita, missä edes koulussa tarjotaan ilmainen ateria. Ja pöyristyttävää, kuinka joku edes ilkeää vaatia liha-aterioita ja vielä joka päivä.

Muissa Eu-maissa ja muualla oppilaat tuovat eväät tai käyvät kotona syömässä tai automaatista ostetaan hedelmiä ja juomia ja tietenkin jokainen maksaa itse.

Tervetuloa ap. työelämään, jokaisesta murusesta maksat itse ja helposti kouluruokailua vastaavasta lounaasta maksat 12-17€/ateria.

Jopa heikkokuntoiset vanhukset, jotka eivät enää vointinsa vuoksi pysty valmistamaan ruokaansa maksavat omasta pussistaan yli 12€/ateria.

Ja nyt kouluihin ollaan vaatimassa sisäfilettä päivittäin ja tietysti veronmaksajien piikkiin.

Ei meillä ainakaan koulussa ollut sushibuffettia tai wieninleiketta ruokana

Vierailija
54/59 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit ap. Ilmaisen lasten ja nuorten kolestrolilääkityksen, eikös sekin johda epätasaarvoisuuteen?

Jo nyt mietitään, missä vaiheessa voidaan aloittaa kolestrolilääkityksen pumppaus lapseen, kun jollakin jopa 12v on korkeat kolestroliarvot, kun vielä 80-luvulle saakka ne oli vanhuksien sairauksia.

Ja miten ihmeellä ennen lapset selvisivät, vaikka oli pitkät koulumatkat ja ne tehtiin kävellen ja vapaa-aikana liikuttiin paljon, hiihdettiin, pelattiin palloa jne. ja liharuokaa koulussa oli pari kertaa viikossa. Ja niin, silloin ei ollut ylipainoa.

Ja miten ap. kuvittelet armeijassa selviän, kun siellä kasvisruokaa on tarjottu iät ja ajat 1-2 kertaa viikossa. Vai oletko yhtä tietämätön, kuin ex-puolustusministeri, joka hurskasteli, ettei kukkakaalipirtelöllä puolustusvoimissa pärjää.

Tai miten esi-isämme selvisivät sodassa ja taistelurintamalla, kovissa olosuhteissa, tuiskussa ja pakkasessa, kun heillä "kasvisruokapäiviä" oli tutkijoiden mukaan paljon enemmän, mitä keskim. nykyihmisellä tai vaikka 70-luvulla, kun tänä päivänä lihan kulutus on lisääntynyt moninkertaisesti ja seurauksena joka kolmas lapsi ja nuori on lihava ja elintaso sairas.

Tässä puolustusvoimien ravitsemuksesta

https://politiikasta.fi/kasvisruokaa-varusmiehille-asevelvollisuus-kasv…

Vierailija
55/59 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä söin perjantaina töissä lounaaksi kaalilaatikkoa ja maksoin siitä 13€.

Ei taida wieninleikettä saada alle 25€.

Vierailija
56/59 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti tätä järjen juoksua.

Missähän maailmassa ap. elää?

Tiedätkö, missään maailman kolkassa, eikä yksikään sukupolvi ole aikaisemmin syönyt lihaa niin paljon kuin nykyään, eikä ole tarkoituskaan syödä lihaa jokapäivä, vaan kerran pari viikossa, muina päivänä syödään kasviksia ja viljatuotteita.

Maailma tuhoutuu tällä lihan kulutuksella.

Ja mikä tekee juuri tämän sukupolven ihmisistä niin erityisiä ja vaativia, että eläkseen tarvitsevat lihaa niin paljon, kun vielä 80-90-luvulla lihaa syötiin vain viikonloppuisin, eikä kukaan puhunut kasvispäivistä, kun se oli normaalia ruokaa.

Olin tänään katketa nauruun, kun radio oli auki ja johonkin Kansan radioon soitti joku teini ja kertoi vastaavan vitsin, jolla vielä korvan taustat oli märkänä. Ja kuvitteli olevansa ruudin keksijä.

No ihan höpsis. Olen syntynyt vuonna 1971 ja koulussa oli kuvaamillasi 80- ja 90-luvuilla melkeen joka ruoalla koulussakin lihaa. Toki oli kasvisruokapäiviä, tekemättä niistä numeroa: puuroa, pinaattikeittoa, pinaattilettuja. Ei ne olleet kasvisruokapäiviä, silloin vaan ei ollut ruoassa lihaa ja esim. ohrapuuro oli ihan kaikkien suosikki, samoin pinaattiletut.

80 ja 90 -luvuilla kasvssyönti oli todella harvinaista, se oli erikoisruokavalio. En tunne yhtäkään ihmistä 80-luvulta, joka olisi ollut kasvissyöjä. Itse nykyisin olen, kuten moni muukin. Koulussa esim. ei saanut 80-luvulla kasvisruokaa kuin lääkärin todistuksella.

Tuona aikakautena lihaa syötiin todella paljon. Ehkä 40-50 -luvulla sotien jäkeen lihattomuus oli olosuhteiden pakosta minimissä. Mutta että muka 90-luvulla olisi syöty lihaa vain viikonloppuisin, pyh.

Kasvisruokapäivä on hyvä ja meillä ainakin lasten koulussa joka päivä on kasvisruoka ja myös vegaaninen, jos on ilmoittautunut vegaaniksi.

Kyllä jo 70-luvulla oli paljon kasvissyöjiä, jopa 60-luvulla, niin kuin vanhempani. Ja heidän ystäväpiirissään useita.

Ja nyt yli 70v ovat tosi terveitä ja liikkuvaisia. Ja juuri äidiltäni otettiin laaja verenkuva ja kaikki arvot olivat huippua. Jopa hyvä kolestroli oli 1.8.

Vierailija
57/59 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä silloin on puututtava, jos lapsen oma järki ei riitä ymmärtämään omaa parasta.

Jos et tätiä usko niin usko edes lihamiehiä:

https://www.lihatiedotus.fi/liha-ja-terveys/liha-ja-syopa.html

Miksi uskoisin tuota artikkelia?  Eihän lihan haitallisuudesta ole edes tutkimuksia.

Vierailija
58/59 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi saa kouluruokailussa lihaa päivittäin, niin käytännössä se tarkoittaisi lihan syöntiä kolminkertaisen annoksen, koska kouluruoka kattaa vain 1/3 ruuan tarpeesta ja loput lapsi syö kotona.

Ja monessa perheessä lapsi saa sitä lihaa päivittäin, vaikka olisi pari kolme kasvisruokapäivää koulussa ja kotona, jos syödään lounas ja päivällinen ja aamu- ja iltapalalla leikkeleitä eli lihaa syödään päivittäin jossakin muodossa.

Vai olettaako ap. että kouluruokailu kattaa kokonaan lapsen energiantarpeen ja lihaa on saatava koko päivän tarve? Vai mistä idea?

Vierailija
59/59 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä söin perjantaina töissä lounaaksi kaalilaatikkoa ja maksoin siitä 13€.

Ei taida wieninleikettä saada alle 25€.

Juuri viikonloppuna söin ison wieninleikkeen 11 eurolla. Lounastarjouksella saisi varmaan vielä halvemmalla. 25 eurolla saa jo melkein sisäfileebiffin