Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhteiskunnan edun pitäisi mennä minun ja perheeni edun edelle?

Vierailija
15.09.2019 |

Vain sillä tuntuu olevan merkitystä, miten voit olla hyödyksi yhteiskunnalle - eli miten paljon maksat veroja palkkatyöstäsi ja kulutuksestasi.
Ei ole väliä, kärsitkö sinä tai perheesi siitä, miten paljon olet töissä ja miten huonolla palkalla, pääasia tuntuu olevan, että käyt siellä töissä.
Mutta miksi? Miksi minun pitäisi ottaa vastaan työ, jossa työajat ovat surkeat tai työtunteja liian vähän tarjota? Olet töissä aamuisin, iltaisin ja viikonloppuisin. Lapset näkevät vanhempansa pikaisesti viitenä päivänä viikossa, kun lapsi tulee koulusta ja äiti lähtee samalla oven avauksella töihin. Viikonloppuna lapset ovat yksin yli puolet päivästä, koska äidin on oltava töissä. Rahaa ei siltikään juuri saa tai jos saa, siitä ei ole aikaa nauttia.
Jos yhteiskunnalla ei ole tarjota töitä, joka sopii parhaiten omaan elämäntilanteeseen työaikojen ja palkan osalta, miksi minunkaan pitäisi tarjota osaamistani surkeassa työpaikassa?
Itse esimerkiksi työskentelisin mieluiten arkisin klo 06 - 14, mutta jos sellaista työpaikkaa ei ole tarjolla juuri nyt, niin miksi pitäisi hakea työpaikkaa, jossa saatat olla ma-ke töissä klo 08 - 16, to - la klo 13 - 21, su vapaa ja maanantaina taas johonkin vuoroon, kun sellainen ei kertakaikkiaan ole mahdollista, tai ainakin se tekee elämästä hemmetin vaikeaa.
Valmistuin toiseen ammattiin huhtikuussa 2019, enkä ole vielä onnistunut työpaikkaa saamaan. Kyllä minä haluaisin mieluummin tienata itse omat rahani, mutta työaikojen olisi oltava minulle sopivat ja rahaa jäätävä käteen enemmän kuin vain ja ainoastaan pakollisiin menoihin. Haluan olla kotona viikonloput kun lapsetkin ovat kotona, samoin illat kun lapset ovat kotona. Aivan sama mitä yhteiskunta siitä ajattelee, minun ei tarvitse kärsiä enää yhtään sen enenpää kuin tähän asti olen saanut kärsiä, uhrautua ja suorittaa.
Ymmärrän, ettei Suomen talous kestä "vapaa matkustajia", mutta ei se kestä minunkaan talous tai pää surkeaa palkkaa ja työaikoja.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan ja yksilön pitäisi elää tasapainossa, mutta kyllä se nykyään on keikahtanut niin että yksilöstä revitään kaikki hyöty irti ja vastineeksi ei juuri mitään haluta antaa. Ei kenenkään pitäisi viettää ainoaa elämäänsä ylikuormittuneena työstään ja sen lisäksi joutua vielä laskemaan kaupassa centtejä, palkka jolla ei vain selviä vaan pystyy oikeasti elämään ja toisinaan toteuttamaan unelmiaan on vähintä mitä jokainen ansaitsee.

Moni asia on vain asioiden järjestämisestä kiinni, kuten tuo että työvuorot jaettaisiin sen mukaan mikä kenenkin elämään parhaiten sopii, esim. itse lapsettomana sinkkuna ja vielä iltaihmisenä tekisin mielelläni vain iltavuoroja. Tälläinen muutos ei oikeasti vaatisi paljoakaan järjestämistä, mutta silti sitä ei viitsitä toteuttaa koska työntekijöillä ja heidän yksityiselämällään ei ole työnantajalle mitään arvoa. Miksi muuttaa mitään kun töihin tulijoita kyllä riittää jos joku yksittäinen henkilö ei enää jaksakaan.

Aina mietin että miksi alistumme tähän. Olemmeko jo vain liian uupuneita pistämään vastaan. Vai onko se suomalainen asenne että mistään ei saisi valittaa, ennen oli asiat huonommin, pitää olla kiitollinen että saa edes jotain työtä.

Vierailija
42/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täälläkin näkee kuinka huonosti ihmiset voivat, kun pitää tuollaisia kauheuksia ap:lle kirjoittaa. :/ Ei ole mitään pahaa kyseenalaistaa miksi yhteiskunta toimii niin kuin toimii ja esittää vaihtoehtoja vanhoille tavoille jotka eivät hyödytä ketään muuta kuin työnantajia.

Kyllä ihmisten täytyy olla pahasti katkeroituneita kun toivotaan vain pahaa toiselle, sen sijaan että haluaisi kaikilla olevan asiat hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ethän sitten käytä sellaisia palveluja, jotka vaativat muita ihmisiä olemaan töissä "virka-ajan" ulkopuolella? Pelastus- ja sairaanhoitopalvelujen lisäksi olisi ehkä kohtuullista odottaa, että sähkölinjat korjataan mahdollisimman pian eli siellä voisi olla jonkinlainen päivystys, mutta kaikki muut palvelut varmaan jätät käyttämättä. Myös television katsominen, koska sekin edellyttää, että ihmisiä on töissä, samoin tällä palstalla surffaaminen koska mo d e joutuu olemaan töissä ja jos palsta kaatuu, niin ehkä jokunen muukin.

Vai onko mielestäsi ok, että sinä saat valita työvuorosi mutta sinun takiasi muiden pitää tehdä töitä epämukavina ajankohtina?

Vierailija
44/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä miksi puhut asetelmasta sinä vastaan yhteiskunta. Sinähän olet osa yhteiskuntaa. Sinä muodostat sen kaikkien meidän kanssa.

Koska suurinosa tässä YHTEISKUNNASSA olisi valmis tappamaan minut ja perheeni, jos en suostu orjatyöhön. Tässäkin ketjussa jo pari kommenttia tuli joiden mukaan yhteiskunta voisi paremmin, jos ajaisin lasteni kanssa rekan keulaan. Ja mistä syystä? Siitä, että en aijo ottaa vastaa työtä kuin työtä.

Ap

Et sinä voi olettaa että ihmiset haluaa antaa sinulle rahaa. Annatko itse rahasi kenellä vaan kuka pyytää rahaa ettei hänen tarvii mennä töihin? Kun yhteiskunta ei teihin vaikuttaa niin tietysti ihmiset toivoo että random-loiset häviäis kuluttamasta niiden rahoja.

Vierailija
45/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mitä? Tämähän on vain ja ainoastaan ammatinvaliltakysymys! Jos menet kouluttautumaan alalle, jossa on ilta- ja viikonlopputöitä, teet myös niitä.

Tai valitset toisin ja saat päivätyön, parhaimmillaan liukuvan työajan.

Itse vaihdoin ravintola-alalta pois juuri siksi, että ilta- ja viikonloppuhommat ei enää napanneet. Nyt työskentelen ma-pe, valitsen kellon ajan itse. Joskus teen hommia yliajalla ja pidän sitten vapaata kun tarvitsen sitä. Helppoa!

Vierailija
46/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin käydään koulut. Sitten hakeudutaan paskahommien kautta mukavaan positioon ja laitetaan samalla koko työssäoloajan rahaa osakkeisiin. Sitten tehdään lapset, kahvitellaan välillä siellä mukavassa työpaikassa ja eletään perhevapailla leveästi osingoilla. Ei tämä sen vaikeampaa ole. Pääasia on, että jättää asuntolainan ottamatta.

Vierailija
47/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihan normaalia että vasta valmistuneena joutuu aloittamaan pohjalta. Siitä edetään sitten parempiin työaikoihin ja palkkoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi