Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhteiskunnan edun pitäisi mennä minun ja perheeni edun edelle?

Vierailija
15.09.2019 |

Vain sillä tuntuu olevan merkitystä, miten voit olla hyödyksi yhteiskunnalle - eli miten paljon maksat veroja palkkatyöstäsi ja kulutuksestasi.
Ei ole väliä, kärsitkö sinä tai perheesi siitä, miten paljon olet töissä ja miten huonolla palkalla, pääasia tuntuu olevan, että käyt siellä töissä.
Mutta miksi? Miksi minun pitäisi ottaa vastaan työ, jossa työajat ovat surkeat tai työtunteja liian vähän tarjota? Olet töissä aamuisin, iltaisin ja viikonloppuisin. Lapset näkevät vanhempansa pikaisesti viitenä päivänä viikossa, kun lapsi tulee koulusta ja äiti lähtee samalla oven avauksella töihin. Viikonloppuna lapset ovat yksin yli puolet päivästä, koska äidin on oltava töissä. Rahaa ei siltikään juuri saa tai jos saa, siitä ei ole aikaa nauttia.
Jos yhteiskunnalla ei ole tarjota töitä, joka sopii parhaiten omaan elämäntilanteeseen työaikojen ja palkan osalta, miksi minunkaan pitäisi tarjota osaamistani surkeassa työpaikassa?
Itse esimerkiksi työskentelisin mieluiten arkisin klo 06 - 14, mutta jos sellaista työpaikkaa ei ole tarjolla juuri nyt, niin miksi pitäisi hakea työpaikkaa, jossa saatat olla ma-ke töissä klo 08 - 16, to - la klo 13 - 21, su vapaa ja maanantaina taas johonkin vuoroon, kun sellainen ei kertakaikkiaan ole mahdollista, tai ainakin se tekee elämästä hemmetin vaikeaa.
Valmistuin toiseen ammattiin huhtikuussa 2019, enkä ole vielä onnistunut työpaikkaa saamaan. Kyllä minä haluaisin mieluummin tienata itse omat rahani, mutta työaikojen olisi oltava minulle sopivat ja rahaa jäätävä käteen enemmän kuin vain ja ainoastaan pakollisiin menoihin. Haluan olla kotona viikonloput kun lapsetkin ovat kotona, samoin illat kun lapset ovat kotona. Aivan sama mitä yhteiskunta siitä ajattelee, minun ei tarvitse kärsiä enää yhtään sen enenpää kuin tähän asti olen saanut kärsiä, uhrautua ja suorittaa.
Ymmärrän, ettei Suomen talous kestä "vapaa matkustajia", mutta ei se kestä minunkaan talous tai pää surkeaa palkkaa ja työaikoja.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat makoilla kotona, ole hyvä ja tee se omalla kustannuksellasi äläkä vaadi yhteiskunnalta vastikeettomia tukia.

Vierailija
2/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhteiskunnan pitäis tarjota sulle haluamasi elämä, mutta sun ei tarvi antaa yhteiskunnalle mitään vastinetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli yhteiskunnan pitäis tarjota sulle haluamasi elämä, mutta sun ei tarvi antaa yhteiskunnalle mitään vastinetta.

Eikö se työnteko sitten ole vastinetta yhteiskunnalle?

Ap

Vierailija
4/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat makoilla kotona, ole hyvä ja tee se omalla kustannuksellasi äläkä vaadi yhteiskunnalta vastikeettomia tukia.

Ensinnäkään en makoile kotona, ja toisekseen kuten aloituksessa kerroin, kyllä minä haluan itse elantoni tienata, mutta ei pidä odottaa, että ihan mitä tahansa työtä alan tekemään. Kenenkään ei pitäisi joutua raatamaan huonossa työpaikassa huonolla palkalla.

Ap

Vierailija
5/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että monen mielestä meni 80 vuotta sitten

Vierailija
6/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä työtä useinkaan lopultakaan se yhteiskunta tarjoa, vaan yritykset, jotka haluavat sinulta työpanoksen ja vastineeksi siitä saat palkkaa. 

Vierailija
7/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin aion ajatella vain omaa perhettäni ja sitä mikä minun mielestäni on parasta perheelleni. Niin ne päättäjinä olevat narsistikin ajatellee vain itseään mutta jostain syystä heille se on sallittua vaikka taatusti heidän toimintansa rasittaa yhteiskuntaa ja maapalloa paljon enemmän kuin meidän.

Vierailija
8/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä työtä useinkaan lopultakaan se yhteiskunta tarjoa, vaan yritykset, jotka haluavat sinulta työpanoksen ja vastineeksi siitä saat palkkaa. 

Mutta miksi pitää olla niin uskomattoman typerät työajat? Aamuun, iltaan, viikonloppuin, iltaan, aamuun jne? Miksi ei hyödynnetä sitä, että he, jotka narisevat siitä, miksi töiden pitää alkaa aikaisin illalla palkattaisiin niihin ilta- ja yövuoroihin, ja viikonloppuisin saisi tuplapalkan porkkanana, jolloin halukkaat saisivat viikonloppuvuorot. Kun taas aamuvirkut saisivat aloittaa työt kun iltavirkut vielä onnellisina nukkuvat sängyissään?

Palkkojen pitäisi myös nousta, sillä alle 2000e nettona kuussa on naurettava korvaus menetetystä vapaa-ajasta.

Ap

Vierailija
9/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin aion ajatella vain omaa perhettäni ja sitä mikä minun mielestäni on parasta perheelleni. Niin ne päättäjinä olevat narsistikin ajatellee vain itseään mutta jostain syystä heille se on sallittua vaikka taatusti heidän toimintansa rasittaa yhteiskuntaa ja maapalloa paljon enemmän kuin meidän.

Juuri näin. Elättäisin itseni kyllä ilman tukia tällä hetkellä, jos valtio ei heti haluaisi rahoja siitä, kun möisin käsitöitäni. Eihän se kannata tauluja maalata tai lasten talosänkyjä rakentaa ja myydä, kun niiden tuotoista puolet menisi verokarhulle.

Ap

Vierailija
10/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi pitää olla niin uskomattoman typerät työajat? Aamuun, iltaan, viikonloppuin, iltaan, aamuun jne? Miksi ei hyödynnetä sitä, että he, jotka narisevat siitä, miksi töiden pitää alkaa aikaisin illalla palkattaisiin niihin ilta- ja yövuoroihin, ja viikonloppuisin saisi tuplapalkan porkkanana, jolloin halukkaat saisivat viikonloppuvuorot. Kun taas aamuvirkut saisivat aloittaa työt kun iltavirkut vielä onnellisina nukkuvat sängyissään?

Palkkojen pitäisi myös nousta, sillä alle 2000e nettona kuussa on naurettava korvaus menetetystä vapaa-ajasta.

Ap

*aikaisin aamulla

Vierailija
11/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No tuo on kyllä totta, että varmasti olisi tehtävissä jotain sille, että jos työaikoja on samasta tehtävästä useammanlaisia, niin ihmiset voisivat tehdä niitä itselleen parhaiten sopivia vuoroja. Mutta onko niin kovinkaan usein? Työnantajalla on luonnollisesti agendana saada työntekijät niille ajoille, joina sitä kyseistä työtä pitää tehdä. Eikä se ole mitään hyväntekeväisyyttä kuitenkaan, jossa työnantaja kyselee, että viitsisitsä etsä viitsis tulla töihin, kun täällä olisi tää duuni. Ai et, no voi harmi. 

Vierailija
12/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään en makoile kotona, ja toisekseen kuten aloituksessa kerroin, kyllä minä haluan itse elantoni tienata, mutta ei pidä odottaa, että ihan mitä tahansa työtä alan tekemään. Kenenkään ei pitäisi joutua raatamaan huonossa työpaikassa huonolla palkalla.

Ap

Kannattanee opiskella sellainen ammatti jossa ei joudu vuorotöitä tekemään ja saa kohtuullista palkkaa. Mikäli olet perusterve, ei tässä pitäisi olla ongelmaa, vai onko nykyinen tilanteesi pelkästään yhteiskunnan syytä?

Vierailija
13/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on todella naiivi. Tee mitä teet mutta olet VELVOLLINEN elättämään itsesi kun olet terve ja työkykyinen. Vai oliko niin että sun mielestä on ihan ookoo että otat elantosi muiden ahkerien työssäkäyvien taskuista, ikäänkuin niistä olisi kiva tehdä iltavuoroa elättääkseso sinut.

Voi luoja, saataisiinpa oikeistohallitus niin nää parasiitti-verenimijät laitettaisiin aisoihin.

Jokainen elättää oman perheen itse.

Vierailija
14/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No tuo on kyllä totta, että varmasti olisi tehtävissä jotain sille, että jos työaikoja on samasta tehtävästä useammanlaisia, niin ihmiset voisivat tehdä niitä itselleen parhaiten sopivia vuoroja. Mutta onko niin kovinkaan usein? Työnantajalla on luonnollisesti agendana saada työntekijät niille ajoille, joina sitä kyseistä työtä pitää tehdä. Eikä se ole mitään hyväntekeväisyyttä kuitenkaan, jossa työnantaja kyselee, että viitsisitsä etsä viitsis tulla töihin, kun täällä olisi tää duuni. Ai et, no voi harmi. 

Mites olis jo työnhaussa: haetaan työntekijää aamuvuoroihin, haetaan työntekijää iltavuoroihin? Ihmiset hakisivat sitten sen vuoron työpaikkaa, kuin itselle sopii ja työnantaja heistä valkkaa parhaimmat.

Viikonloppuihin sitten töihin tuplapalkalla ja siten, että kahtena viikonloppuna peräkkäin ei tarvitse olla, eikä myöskään molempina päivinä. Monella alalla voisi myös hyödyntää opiskelijoita viikonlopputöihin.

Ap

Vierailija
15/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle: Ja sinä uskot.

Vierailija
16/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennen ollut näin monenkirjavia työaikoja joka-alalla. Esim. tehdastyössä ei pitäisi olla mikään automaatio että sitä tehdään kolmessa vuorossa. Ei ole mikään pakko pakata elintarvikkeita aamusta iltaan ja yöhön vaan työnantaja ostakoon laitteita niin paljon että päivävuoro riittää. Tuolla saattaisi olla myös työllisyyttä lisäävä vaikutus.

Vierailija
17/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hyvin työorientoitunut ja menin jo nuorena töihin jotta saisin omaa rahaa. Revin kaikki koneistosta irti opiskelun ohella ja tein töitä kaiket lomat ja vapaa-ajan. Okei nuorena jaksaa paremmin. Näin jälkikäteen ajateltuna tuosta ei ollut mitään hyötyä, tosin eläkkeeni karttui, mutta nykyisin saisin lähes saman takuueläkkeenä joten plus miinus nolla. Kulutin kaikki henkiset ja fyysiset voimavarat tekemällä töitä hullun lailla. Töitä ei ollut kuitenkaan niin paljon että opiskelijana olisi päässyt rikastumaan, mutta silti olin töissä illat, viikonloput ja lomat. Mitä jäi käteen? Ei yhtään mitään. Tosin onhan se työkokemus takataskussa mutta mitenkään tuo ei edistänyt elämässäni yhtään mitään vaikka kaikki revinkin itsestäni irti.

Nyt olen ihmisrauniona työkyvyttömyyseläkkeellä ja mietin miten hullu olin tuolloin menneinä vuosina. Ei elämäni ole sen parempaa nykyisinkään mutta eipä tarvitse suorittaa hullun lailla jotakin mistä ei ole mitään hyötyä eli vaikka elämäni on tylsääkin tylsempää niin en ole enää pelinappula oravanpyörässä joka ei koskaan johda mihinkään.

Vierailija
18/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa valitettavasti kermaprseen kitinältä. Jaa että itse pitäisi saada valita työaikakin... Teen itse epäsäännöllistä vuorotyötä ja niin tekee moni perheellinen työkaverikin. Kyllähän se välillä ottaa päähän, mutta sellaista se elämä on.

Vierailija
19/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei sinun tarvitse ottaa yhteiskunnalta mitään vastaan jolloin se ei myöskään kovin paljon sinulta vaadi. Omavaraistaloudessa makselet hyvin mitättömiä veroja ja jäät kuitenkin voiton puolelle, kun kunta ja valtio tarjoavat infrastruktuurin joka mahdollistaa sen, että pääset päällystettyä tietä pitkin vaihtamaan oravannahkoja ja voit jopa myydä niitä netin kautta, kun on sähköä ja liittymä.

Vierailija
20/47 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Herätys: 80 prossaa työssäkäyvistä ihmisistä raataa liian huonossa työpaikassa liian huonolla palkalla, jos heiltä itseltään kysytään. Voit miettiä, miksi näin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan