Ketään, joka EI ole käynyt niskapoimu-ultrassa?? Miksi?
Itse mietin, onko np-ultra tarpeellinen. En kuitenkaan pystyisi keskeyttämään raskautta, jos siinä jotain poikkeavaa ilmenisi.
Kommentit (11)
Halusin lapseni kaikesta huolimatta koska oli muutenkin ihme että hänet sain.
Yhdeltä en kerennyt, sitten oli pitkä väli seuraavaan raskauteen ja olin niin innoissani että oli pakko päästä näkemään vauva ultralla. Kolmatta aloin odottaa niin pian edellisestä että innostus oli jo laantunut ja jätin ultrankin väliin.
Ja tänne takaisin tultuani ystävät hysterisoivat sitä, että kun ei nyt sitä ultraa ole otettu. Ja ihmeissäni olin, kun en moisesta ollut koskaan kuullutkaan! Enkä päätäni asialla kyllä mitenkään vaivannut...
En keksi mitään syytä miksi olisin käynyt.
seulontatesteissä, enkä menisi. En halua surra koko odotusaikaa. Siskoni kävi ja hänellä lapsivesipunktiossakin oli jo raskauden alkuvaiheessa lapsivesi vihreää ja ennustettiin todella sairasta lasta ja kehoitettiin aborttiin. No, hän ei halunnut tehdä sitä ja synnytti täysin terveen tytön joka nyt jo 4v.
Mielestäni aivan turha juttu. Lisäisi vain huolta ja pelkoa ja usein ne niskapoimimittaukset kertovat vääristettyä tietoa sikiön terveydentilasta. Lapsi voi olla täysin terve vaikka poimumittaus kertoisi toista. Terkkakin sanoi että älä suotta mene. Rakenneultrassa kävin.
toisen kanssa istukkabiopsiin ja ensimmäisen kanssa lapsivesipunktioon.
Ikäni vuoksi (silloin 38/40), sillä ajattelimme mieheni kanssa, että emme yli kuusikymppisinä pärjäisi kehitysvammaisen aikuisen hoitajina.
Tokihan kaikkea muutakin voi sattua matkan varrella, mutta tämän vaihtoehdon halusimme selvittää varmuudella.
lisäksi np-ultrassa myös tarkistetaan sikiöiden lukumäärä, raskauden kesto ja se, että onko kyseessä tosiaan normaali raskaus eikä esim kohdunulkoinen raskaus.
Monet ongelmat voidaan havaita jo alkuraskaudessa, mm kaksosraskauksissa tila jossa vauvoilla on yhteinen istukka. Tai sikiön sydänvika joka vaatii välitöntä hoitoa heti syntymän jälkeen ja mahdollisesti myös sektiosynnytyksen lapsen hengissäsäilymisen takia.
jotenkin se raskaus ei ielä tuntunut niin todelliselta, halusin nähdä että siellä oikeasti on joku ja että onko se yksin vai kaksin. laskettua aikaakin muutettiin 2 viikolla.
myös mies oli mukana ultrassa ja hänelle varmaan vielä enemmän kuin minulle vauvasta tuli todellinen kun sen näki.
mutta pidin kyllä alusta asti ihan selvänä etten raskautta keskeytä ilman oikeasti painavaa syytä (sikiöltä puuttuu aivot tms), ja ettei siinä mitkään niskapoimut paljoa paina.
tosin lapsi syntyi lapsettomuushoidoista, joten olimme ultrassa joskus viikolla 9, jolloin varmistui syke ja sikiöiden määrä (1 kpl). Niskapoimuja ei mitattu, enkä olisi halunnutkaan. En olisi halunnut murehtia asiaa ja abortti ei olisi tullut kysymykseenkään, kun oli lapsi työllä ja tuskalla väkerretty.
Rakenneultrassa olin ihan kiinnostuksesta, mutta sinne tuli niin kiire (olimme myöhässä), etten ehtinyt jutella kätilön kanssa etukäteen ja sanoa, etten välitä kuulla mittoja ym. kommentteja. Eli kätilö tutki normaalisti mitat, eikä mitään erityistä ollut.
Kunnalliselta en ehtinyt saada aikaa jostain syystä. En siis enää muista.
Yksityiseltä varasin ajan, mutta koska oli siinä raskauden vaiheessa aivan raivohullu hormonivaihdosten takia, perun itkupotkuraivarin vallassa lääkärin 15min ennen sen alkua ilman mitään järkevää syytä.