Kertokaa viisaammat!!! Saako sairaslomapäiviltä palkkaa?
Olin 2 päivää itse sairaana ja lapsi sairaana 3 päivää, eri aikoina siiseli yhteensä 5 päivää pois töistä sairastelujen vuoksi. Saanko näiltä päiviltä palkkaa?
Kommentit (5)
elintarvikealalla ja piti olla kuukauden töissä että sai omalta sairaslomaltaan palkkaa, lapsesta maksetaan 3pvä.
Ennen olin kaupungin töissä joissa raja oli 3kk että alettiin maksamaan.
Mies on metallialalla ja siellä myös kuukausi rajana
Yleensä vaaditaan 1kk työssäolo ennen sairautta, siis jos aloitat tällä viikolla työt ja olet ensi viikolla sairaana, niin sairastat omaan piikkiin. Suurin osa työpaikoista maksaa myös lapsen sairausajalta (alle 10-vuotiaan lapsen äkillinen sairastuminen) 3 päivää palkkaa.
Monissa TES:issa tai paikallisissa sopimuksissa saa palkallisesti olla poissa kolme päivää lapsen sairauden takia. Mutta lain mukaan palkkaa ei ole pakko maksaa eli jos työpaikallasi ei ole mitään tällaista sopimusta, et saa palkkaa.
Kaikillla työpaikoilla ei kuulemma saa lapsen sairauden takia palkallista vapaata, tarkista se omasta työehtosopimuksestasi tms.
ainakaan metallialalla. On karenssipäivä niin omissa kuin lastenkin sairauksissa ja joka lapselle/sairaudelle erikseen.