Aikuisten ihmisten käytöstapojen puute ja koiran ulkoilutus
Hei. Meillä on harvassa ne päivät kun koiraa ulkoiluttaessa ei ole kukaan aikuinen ihminen lenkkeilyä häirinnyt. Yleisintä on että koiraa innostetaan jolloin se lähtee vetämään ja hyppää vasten, tilanteet tulevat liian nopeasti yleensä niin en ehdi reagoida kuin vasta jälkikäteen.
Ihminen sitten saattaa loukkaantua kun käsken koiran takaisin sivuun ja rauhoittumaan, "ei mua haittaa/ anna sen tulla vaan" sanovat, eli he kokevat että heillä on sananvalta siinä miten koirani saa käyttäytyä ja ketä tervehtiä. Koskaan(!) ei ole kysynyt aikuinen että saako koiraa tervehtiä/silittää. Lapset osaavat kyllä kysyä aina lupaa ensin.
Sitten joskus aikuinen viheltelee/tekee muita ääniä yrittäen saada koiran huomion tai ihan kutsuu luokseen. Onneksi koira osaa olla välittämättä näissä tilanteissa kun kerron sille että "anna olla" loppuu sen mielenkiinto hekilöön. Nuo yhtäkkiä tulevat tilanteet ovatkin pahimpia, jälkimmäiset vain rasittavia.
Ne joilla on oma koira mukana onkin oma lukunsa niin pidättäydynnyt näissä pelkissä ihmisissä.
Kommentit (58)
No jaa. Itseäni ei yhtään haittaa että ihmiset tykkäävät koiristani ja huomioivat niitä. Jos ihmisten mielestä on ok että isot koirani hyppivät jne, niin sitten se on minullekin ok. Eikä minulta tarvitse erikseen kysyä saako silittää, ainahan nuo koirat tykkää tervehtimään tulijoista ja saa siis tulla.
Joskus nuorena muistan että olin itsekin tiukkiksempi, luulin että koirat ja niiden koulutus menee jotenkin pilalle jos ei joka lenkilläkin ole tiukkana. Vuosien myötä olen huomannut että ei näin ole. Olen kisannut paljon koiraharrastuslajeissa, ja kyllä koirat osaa erottaa miten käyttäydytään minkä tahansa käskyn alla, ja miten silloin kun lenkillä mennään vapaalla vaihteella. Lenkit on meillä rentoilua, haistelua, vapaana olemista, ihmisten tervehtimistä. Treeni on sitten erikseen.
En ole kokenut muita jalkaisin lenkkeilijöitä ongelmana koirieni kanssa liikkuessa. Enemmän haittaa on irti tai pitkässä hihnassa juoksevista koirista. Poluilla sinkoilevista pyöräilijöistä en edes jaksa avautua.
Minua ei ainakaan kiinnosta paskaakaan vastaan tulevat piskit. Kunhan pysyy kaukana, muuten saa kenkää.
No kyllähän kilttejä koiria pitääkin pysähtyä rapusuttamaan ja paijaamaan. <3
Niin unohtui kirjoituksen syy ihan. Siis toivon että ihmiset alkaisivat kysymään lupaa ja jos ei ollut tiedossa miten käyttäydytään jollakin ja sattuisi näkemään tämän. Olisi hienoa että nämä ilmiöt loppuisivat.
-Eli kysy lupaa omistajalta aina ennen kuin lähestyt koiraa.
-Pysy rauhallisena äläkä innosta koiraa.
-Jos taluttajalla on neuvoja miten toimia juuri hänen koiransa kanssa, kuuntele ja tee niin kuin on toivottu.
-Etene koiran ehdoilla jos koira menee pois luotasi älä seuraa sitä, painosta tai pakota koiraa muutenkaan mihinkään.
-Keltainen nauha muuten tarkoittaa että koirakko ei tahdo tehdä tuttavuutta muiden kanssa.
Nämä tuli nyt mieleen, voi olla että unohtui jotain palaan sitten tai jos jollakin on lisättävää.
Myös jos jollakin on vinkkejä näiden tilanteiden suhteen niin otan vastaan mielelläni.
AP
Minulla on pieni sekarotuinen koira. Aikuiset ovat niitä huonosti käyttäytyviä, nauravat, sanovat "huiii, pelottaa", "katso orava talutushihnan päässä" ym lapsilleen, opettavat, että toisten koiria saa vapaasti arvostella ja nauraa niille. Lapset ja nuoret ovat asiallisia, aikuiset ihan hirviöitä. Iltapimeällä käyn koirani kanssa lenkillä, kun en jaksa sitä nauramista ja pilkkaa.
Otsikon perusteella kuvittelin, että täällä kirjoitetaan siitä, kun koiran ulkoiluttaja valloittaa koiran kanssa koko kevyen liikenteen väylän...
Niin luvan kanssa. Tämän pitäisi olla itsestään selvää ja lapsille se onkin, miten aikuiset eivät osaa käyttäytyä niin hyvin kuin lapset tässä?
Se on kyllä kanssa ärsyttävää, ihmisten pitäisi sen verran edes kouluttaa koiriaan että niistä ei ole vaivaa ohikulkioille. Noilla tienvaltaajilla on yleensä muitakin vähän hankalia käytöstavan puutteita.
AP
On koiran taluttajasta kiinni, pitää osata näyttää töykeältä, jos ei halua koiraansa lähestyttävän, silmiin katsominen on heti merkki että omistaja ei kieltäydy kontaktista, poispäinkääntyminen tai kännykän räplääminen taas viestittää, että sopii mennä ohi ilman väliintuloa.
Koirat ovat kivoja. Joskus oikein odotan että koira tulee agressiivisesti kuin olen valppaalla päällä jossain ulkona. Kuvittelen miten saan koiran suusta kiinni ja kesytän tämän. Koirien leikkimielinen pureminen on todella söpöä. Koirat ovat ihmisten parhaita kavereita ja he ymmärtävät paremmin hevosen arvon kuin lampaat. Arvostan paljon koirien suusta lähteviä taajuuksia joita he osaavat lähettää ihmisen korvaan, esimerkiksi sitä on rauhoittavaa kuunnella.
Onpas siellä sitten outoja kulkijoita. Kyllä me saadaan koiran kanssa lenkkeillä ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pieni sekarotuinen koira. Aikuiset ovat niitä huonosti käyttäytyviä, nauravat, sanovat "huiii, pelottaa", "katso orava talutushihnan päässä" ym lapsilleen, opettavat, että toisten koiria saa vapaasti arvostella ja nauraa niille. Lapset ja nuoret ovat asiallisia, aikuiset ihan hirviöitä. Iltapimeällä käyn koirani kanssa lenkillä, kun en jaksa sitä nauramista ja pilkkaa.
En mä lapsille tuollaista opeta. Ihan itse teinit puhuvat kun taas joku ulkoiluttaa jotain rottaa yms.
Ei kai se koiran tunteita loukkaa kun ei se sitä tajua kuitenkaan.
Ystävällisyys, sosiaaliset kohtaamiset mukavissa merkeissä siis kielletty.
Ok!
Suomessa on jo aivan liikaa koiria! Jokainen koira on ILMASTOTUHO!
P.s. pitäkää ne rakkinne kytkettyinä!
Vierailija kirjoitti:
Koirat ovat kivoja. Joskus oikein odotan että koira tulee agressiivisesti kuin olen valppaalla päällä jossain ulkona. Kuvittelen miten saan koiran suusta kiinni ja kesytän tämän. Koirien leikkimielinen pureminen on todella söpöä. Koirat ovat ihmisten parhaita kavereita ja he ymmärtävät paremmin hevosen arvon kuin lampaat. Arvostan paljon koirien suusta lähteviä taajuuksia joita he osaavat lähettää ihmisen korvaan, esimerkiksi sitä on rauhoittavaa kuunnella.
Minä lyön päälle tulevaa koiraa "leikkimielisesti" veitsellä.
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Itseäni ei yhtään haittaa että ihmiset tykkäävät koiristani ja huomioivat niitä. Jos ihmisten mielestä on ok että isot koirani hyppivät jne, niin sitten se on minullekin ok. Eikä minulta tarvitse erikseen kysyä saako silittää, ainahan nuo koirat tykkää tervehtimään tulijoista ja saa siis tulla.
Joskus nuorena muistan että olin itsekin tiukkiksempi, luulin että koirat ja niiden koulutus menee jotenkin pilalle jos ei joka lenkilläkin ole tiukkana. Vuosien myötä olen huomannut että ei näin ole. Olen kisannut paljon koiraharrastuslajeissa, ja kyllä koirat osaa erottaa miten käyttäydytään minkä tahansa käskyn alla, ja miten silloin kun lenkillä mennään vapaalla vaihteella. Lenkit on meillä rentoilua, haistelua, vapaana olemista, ihmisten tervehtimistä. Treeni on sitten erikseen.
Vaikka sinulta ei tarvitse kysyä ja sinua ei haittaa(joka on tietenkin ok), pitää muistaa että toisilla asia voi olla toisin. Vieraan ihmisen tulisikin kartoittaa aijotun toimintansa sopivuus kysymällä omistajalta ensin. Ihmisiä ja koiria kun on niin paljon niin erilaisia, et voi koskaan tietää millainen se vieras koira on.
Tai jos omistaja vaan ei halua tai ehdi jäädä sosialisoitumaan niin se on myös täysin ok syy saada jättää se moikkailu, raputtelu, lässyttely ja puhuminen väliin. Ihmisten olisi hyvä kunnioittaa toisiaan, toisten omaa tilaa ja omaisuutta/lemmikkiä
Onpa kummallista. Mulla ei oo omaa koiraa, mutta hoidan ja lenkitän vanhempieni koiraa suht usein. Hyvin harvassa ovat tuollaiset häiritsijät, onneksi. Useimmiten tilanteet ovat sellaisia, että ohikulkija kysyy koiran rotua, tai tunnistaa rodun ja kysyy sille varmistusta. Jos alan jutella ihmisen kanssa, koira menee moikkaamaan.
Tykkään koirista tosi paljon ja katselen aina ohikulkevia koiria, mutta ei tulisi mieleenkään ottaa kontaktia vieraaseen koiraan, varsinkaan kysymättä sen ihmiseltä lupaa...
Vierailija kirjoitti:
Ystävällisyys, sosiaaliset kohtaamiset mukavissa merkeissä siis kielletty.
Ok!
Mitä vittua taas : D Ei kukaan oo kai kieltänyt näitä vaan pyydetty että kysyis eka, vastaus voi hyvinkin olla että saa silittä yms. Varmaan isolta osin onkin, mutta koska kaikki ei halua sun kanssa omista tai koiransa syistä jäädä tutustumaan, pitäisi sun ymmärtää jättää ne rauhaan.(jos siis vastaavat siihen sun kysymykseen että ei) Onko tää oikeasti näin vaikea asia ymmärtää?
Kuulostaa vaikealta.