Pesukoneen vedenkäyttö onnetonta
Yritän saada puuvillapyykit puhtaiksi. Siihen tarvitaan mielestäni riittävästi 60-asteista vettä. No, uusi pesukone päätti itsenäisesti panna veden 40-asteiseksi, vaikka yritin asettaa sen kuuteenkymmeneen, ja tuolla se nyt hakkaa pyykkiä rummun pohjalla olevaa vesitilkkaa vasten.
Onko kellään käsitystä, mikä pesuohjelma käyttäisi eniten vettä? Luulin, että puuvilla olisi vesisyöppö, mutta olisiko hellävaraisen pesun ohjelma sittenkin oikea valinta? Veden määrä ei selviä koneen käyttöohjeista, haluan jotenkin kiertää nämä naurettavat vedensäästöt. Energiaa muka säästyy vesipihiydellä, mutta sitten pitää kehitellä jotakin ylimääräisiä pesuja ilman pesuainetta tms. Pah. Voi kun saisi jostakin vanhan Pesukarhun!
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Kaada pesuainelokerosta pari ämpärillistä lisää vettä koneeseen, itse teen näin riippuen pyykistä ja määrästä.
No tuossa on ideaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaada pesuainelokerosta pari ämpärillistä lisää vettä koneeseen, itse teen näin riippuen pyykistä ja määrästä.
No tuossa on ideaa!
Mutta kone ei varmaan osaa lämmittää sitä sopivan lämpöiseksi.
Ja Mahtaako kone hajota, kun ei ole suunniteltu niin suurelle vesimäärälle. Paino heittelee.
Mä laitan aina esipesun ja ylimääräisen huuhtelun. Kyllä vatuttaa kun koneellisen pesemiseen menee 5 tuntia. Ja sähköä kuluu...
Meillä on taloyhtiön pesutuvassa sellaiset jättimäiset teollisuuspesukoneet, jotka pesevät ohjelman kuin ohjelman 35 minuutissa. Ja puhdasta tulee. Mistä noita saisi ostaa kotikäyttöön?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Nykyajan pesukoneet on ihan pepusta. Olen alkanut jyryttämään ohjelman uudestaan että saa kaiken pesuaineen pois vaatteista. Ja ihan ohjeen mukaan laitan pesuainetta.
Olen tullut siihen tulokseen että pyykkikoneet ottaa liian vähän vettä.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Mä laitan aina esipesun ja ylimääräisen huuhtelun. Kyllä vatuttaa kun koneellisen pesemiseen menee 5 tuntia. Ja sähköä kuluu...
Meillä on taloyhtiön pesutuvassa sellaiset jättimäiset teollisuuspesukoneet, jotka pesevät ohjelman kuin ohjelman 35 minuutissa. Ja puhdasta tulee. Mistä noita saisi ostaa kotikäyttöön?
Ei pesuojelman kesto kerro mitään energiankulutuksesta. Pitkä ohjelma liottaa lian pois, kun nopea hankaa mekaanisesti. Mekaaniseen hankaukseen menee enemmän energiaa, kun rumpu pyörii jatkuvasti satunnaisen pyörähdyksen sijaan.
On ollut kiva saada vertaistukea. En ole yksin :-) Saaga jatkuu. Panin ensimmäisen pesun perään saman satsin allergiapesuohjelmaan ilman pesuainetta. Se käytti aika hyvin vettä (ja vaahtoakin tuli, ihan kuin olisin käyttänyt jauheita...). Allergiaohjelman kummallisuuksiin kuului, ettei se lingonnut ja huuhtelujakin oli vain pari. Pyykit makasivat ohjelman jälkeen kuumina ja lämpöisinä koneessa. Nyt sitten ekstrahuuhtelut.
Olen käyttänyt liikaa pesuainetta, jos tuo max kolme ruokalusikallista pitää paikkansa!
Joo tarttis kai tehdä muutakin kuin tuijotella pesukonetta ja raportoida näkemästäni vauvapalstalle.
Avunhuuto tosiaan pesukonevalmistajille: tehkää kunnon koneita!
Ok no hyvä tietää. Olen miettinyt, tuleeko mulle siksi niin hirveä sähkölasku, kun tuo kone tosiaan jyllää niitä pyykkejä koko illan.
Uuden koneen myötä on alettu pestä lähes kaikki pyykki 60 asteessa. 40 asteen pesussa pyykki jää haisevaksi. Kone käyttää niin vähän vettä, että ei kyllä alhaisissa lämpötiloissa puhdasta tule. Meillä on koneessa vesi plus -toiminto, se lisää veden määrää huuhteluvaiheessa, ei pesuvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta ärsyttää, jos pesuainettä pöllähtää kuivuneesta pyykistä"
Jos laitat sen määrän mitä purkin ohjeistuksessa lukee, niin käy juuri noin.
Itse laitan aina yli puolet vähemmän nestemäistä, mitä ohjeistus on. Jokin aika sitten ostimme uuden pyykinpesukoneen, jossa on max -merkki pesuaineelle. Sitä menee tuolloin juuri ja juuri 3 rkl. Eli tosi vähän.
Serton pesuaineessa annostelu on 27ml, eli alle 2rkl.
Mä olen hiljan ostanut sekä meille että tyttärelle pyykkikoneet. Onneksi ennen sitä luin pitkän ketjun älypesukonekokemuksia. Monikaan ei kiitellyt.
Yksinkertaisimmillaan, halvan hintaluokan koneet käyttävät kunnolla vettä, koska eivät ajattele, ekoile eivätkä säästä energiaa. Niinpä meillä pyykkää 300 euron rosenlew ja tyttärellä saman hintaluokan matsui. Puhdasta tulee riittävällä vesimäärällä. Ajastin löytyy molemmista, ja se lisähuuhtelu jota ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Mun pesukoneessa ei edes ole lisävesinappia. Ärsyttävää silloin kun pesee esim tyynyjä tai muuta paljon vettä itseensä imevää. Tosin tässä on ohjelma petivatteille, käyttäisiköhän se enemmän vettä? 🤔
Muutenkin ois kiva että käyttöohjeessa kerrottaisiin mikä tekee mistäkin ohjelmasta erilaisen muihin verraten. Esimerkiksi vauvanvaateohjelma (40c), miten se eroaa tavallisesta 40c pesuohjelmasta?
Siinä voisi olla vaikka ylimääräinen huuhtelu. Meillä koneen alusvaateohjelmassa ohjekirjan mukaan on sellainen, muutoin lisähuuhtelulle ei ole nappia.
Joten tuollapa sitä tulee kaikki pestyä, ohjelma taitaa olla muutenkin lyhyestä päästä, ohjekirjan pesuaikataulukkoon ei näyttäisi olevan uskomista.
Täähän on hauska ketju. Mun koneesta meni laakerit ja mies osti turkkilaisen pesukoneen, kun myyjä suositteli sitä. Pakko tunnustaa, että se kone toimii kun unelma:)
Mistä ostitte sen turkkilaisen koneen? Mikä merkki?
Kakkahattutäti kirjoitti:
Mistä ostitte sen turkkilaisen koneen? Mikä merkki?
Gigantista. beko merkkinen. Hinta oli vähän päälle 300e.
Siliävien puuvillapesu 60 asteessa käyttää enemmän vettä kuin tavallinen.
Ekohömpötys on jo kääntynyt itseään vastaan kun vaatteet kuluvat enemmän ja joudutaan pesemään useammin ja käyttämään lisähuuhteluja, kun ei tule enää puhdasta.
Pesijäeukko kirjoitti:
Tämä on Electrolux. Eilen pesu 60-asteisessa onnistui, mutta nyt, kun on isompi satsi, se yhtäkkiä päätti pysytellä 40 asteessa.
Netistä ladattavat ohjelmat... hah. Näen jo mielessäni tulevaisuuden, jossa ihmisten vedenkulutusta seurataan netissä, ja sitten isketään stoppi joskus elokuussa, kun vuoden pyykkivesikiintiö on tullut käytettyä :-)
Kone ei ole ihan rupuisin, 500 euron luokkaa. Kaiken maailman sportvaateohjelmia siinä on, ja pitäisi kyllä olla mahdollista säätää itse esim. lämpötilaa, mutta se teki tenän. Vasta kolmas koneellinen menossa.
Mietin siis, olisiko hienopesu se valinta, joka käyttää vettä. Pitää tietysti kokeilla eri ohjelmia ja katsoa lopputulosta. Mutta ärsyttää, jos pesuainettä pöllähtää kuivuneesta pyykistä.
Voi olla takuuseen kuuluva juttu jos ei enää pese 60C, lue ne käyttöohjeet ja ota vaikka koko pesukone irti sähkötöpselistä, voi olla että lämpövastukset on rikki tai sitten elektroniikkavika. Elekroniikka saattaa joskus ”nollautua” kun palauttaa täysin tehdasasetuksiin ja ruveta taas toimimaan oikein.
Minulla on täysin uusi kuivari mennyt rikki 10 käyttökerran jälkeen- moottorivika, sitä ennen sen kaikki virtapiirit uusittiin. Toiminut sen jälkeen yli 3v. Keväällä pamahti whirlpoolin pesukone, rummun ripustuskoukku petti linkouksessa. kone ja koko rumpu siis tipahti sivutäytettävässä toiselta puolelta. yli 3v joten ei takuuta enää - vakuutukseen meni sieltä saatiin 340€ maksoi omavastuu+ikälisävähennys eli joltainkantilta katsottuna 700€ koneesta maksettiin melkein n. 100€/ vuosi ”käyttökulumista”
Meiltä on alle 5 vuoden sisään korjattu takuuna hella, liesi ja nyt meni liesituuletin. liesituulettimella ei tietysti enää takuuta. Uudesta remontoidusta keittiössä on siis enää jääkaappi ja tiskikone jotka ovat ehjiä korjaamattomia.
Nykyään kaikki koneet on ihan paskoja.
Ai, niin tämä uusi 1000€ pesukone on siis takuussa mennyt vaihtoon (eli ei enää se uusi joka tilattiin) koska alkuperäinen yli pesustapesuun hilseili metallipölyä rummun etureunasta. Suostuivat vaihtoon kun valitin että yli 2viikon kokonaiskorjausaika on liian pitkä lapsiperheelle. Korjaaja olisi jopa ollut meillä koko aamupäivän sitä korjaamassa koska koneessa olusi mennyt koko rumpu koneineen vaihtoon ja rumpupaketti rahdattiin saksasta asti. Nyt viimein on siis kone joka on ehjä.
Mulla 2v vanha samsung. Luin juuri että konerm denim-ohjelma käyttää enemmän vettä ja tekee lisähuuhtelun. Muutenkin valittavissa 1-5 huuhtelua. Pesen niin pieniä.määriä etten ole noteerannut veden vähyyttä. Kone kylläkin 8kg kone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta ärsyttää, jos pesuainettä pöllähtää kuivuneesta pyykistä"
Jos laitat sen määrän mitä purkin ohjeistuksessa lukee, niin käy juuri noin.
Itse laitan aina yli puolet vähemmän nestemäistä, mitä ohjeistus on. Jokin aika sitten ostimme uuden pyykinpesukoneen, jossa on max -merkki pesuaineelle. Sitä menee tuolloin juuri ja juuri 3 rkl. Eli tosi vähän.Serton pesuaineessa annostelu on 27ml, eli alle 2rkl.
Jep. Ne korkin nokassa olevat pesupallotkin kuin pingispalloja. En tosin muutenkaan käytä.suositellusta määrästä kuin puolet.
Meillä jää lakanapyykkiin kuivia läiskiä. Eli kone ei oo edes saanu kasteltua koko pyykkimäärää. (Kerralla pesen yhden iso lakanan ja kaks pussilakanaa)
Antaa vaihtaa jos aloittaa alusta, siis katkaisee virran ensin.