Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koodaajaksiko?

bitti poikittain
11.09.2019 |

Moi, hoitajista ja koodareista on suurin pula ainakin tällä hetkellä.

Itsellä on korkeakoulututkinto, mietin vielä josko tekisin jotain muutakin kuin nykyistä työtäni työuran loppuun asti, olen nyt 42v.

Olen joskus vuosia sitten ohjelmoinut, joten tiedän ettei se ole mitään tähtitiedettä, mutta miten nopeasti voisi oppia "työtasoiseksi" ja saada työnantajia kiinnostavan näytön osaamisesta? Entä millaista palkkaa aloitteleva voisi saada tässä pkseudulla? Mitä opinahjoa tai kurssitusta suosittelette?

Opiskelu voi olla iltaopiskelua tai päätoimista

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millä koodaat, kuinka taitavasti ja mitä koodaat. Mutta sellainen keskiverto full stack -koodari Python tai Java taidoilla ottaa sen noin 5500-6500€/kk, vähän yrityksestä riippuen. Sitten kun saavutat jonkin sortin gurun aseman, ratkot muiden ongelmat ja tuotat aidosti tehokasta koodia, niin 7000-10 000€/kk on relevantti palkkapyyntö. Mutta se siis sitten myös edellyttää noita mainitsemiani asioita. Jos sun koodia joku joutuu käymään läpi, niin sitten se on liikaa.

Full stack koodaajaksi (Javan lisäksi myös frontti) ei ole mahdollista kovin nopeasti edetä. "Ammattitasoiseksi" on mahdollista kouluttautua aika nopeasti, nimittäin on olemassa todella surkeitakin koodareita. Tuolloin vain pitää luottaa epäpätevään rekrytoijaan.

On turha kuvitella että ohjelmointiduunissa saisi helpolla paljon rahaa. Jotta pääset kunnon palkoille, saat uhrata vapaa-aikaa merkittävästi.

Mikä luetaan frontiksi?

Kun ite aikoinaan olin alalla niin yhtään isommassa puljussa oli graafikot ja hötömölön säätäjät erikseen.

Full stack developer tarkoittaa kehittäjää joka kehittää sekä UI:n että backendin. Siis usein JavaScript + joku moderni UI framework + CSS framework backendin päälle.

No sitten puhutaan aika pienistä projekteista jos sama tyyppi häärää päästä päähän.

Kannattaa tulla sieltä 90-luvulta nykyaikaan. Suomen suurimmissakin IT-projekteissa kehitetään tuolla mallilla.

ja tuloksen tosiaan näkee kun näille suhteellisen kokemattomille annetaan paitsi toteutus niin myös suunnittelu, testaus, ja projektin ohjausvastuut.

Oman 20 vuoden kokemukseni aikana näyttää, että projektien tehokkuus, aikataululuissa pysyminen ja laatu on lähinnä parantunut kun on siirrytty pois siitä vesiputousmallista, jossa jokaiseen rooliin oli ihmiset erikseen. Nykyään tosiaan isoissakin projekteissa tehdään ketterästi, kaikki tekee vähän kaikkea paitsi ihan tuoreet juniorit, joiden yleensä annetaan ensin kunnolla oppia joku yksi asia vain sitä tehden.

Ja ei meillä ainakaan nuo vähän kokeneet itse mitään suunnittele. Isommissa projekteissa on arkkitehti joka tekee sen puolen, ja pienemmissäkin, jos itse projektin (pää)toteuttaja on kohtuu kokematon, projektin alussa arkkitehdin kanssa suunnitellaan se mitä tehdään eikä niin että se kokematon ihan itse keksii kaiken ja toteuttaa mitä huvittaa.

Vierailija
22/38 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan työllistymiseen. Täällä työttömänä yksi jonka osaamisen pitäisi juuri nyt olla sitä halutuinta laatua: tietokantoja (Oracle, Postgresql), Java ja monet sovelluskehykset (esmi. Spring), node.js, ui-puolella html, css, javascript, typescript, kehyksistä Angular 1-4, react, redux, rxjs... Ei pääse edes työhaastatteluihin kun on ikää 45.

(Syy miksi olen työtön on, että asuimme ulkomailla vuoden. En tajunnut ollenkaan, että työllistyminen paluun jälkeen olisi lähes mahdotonta, kun kerran joka paikassa toitotetaan koodaripulasta. Taitaa olla niin ettei semmoista pulaa ole olemassakaan.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millä koodaat, kuinka taitavasti ja mitä koodaat. Mutta sellainen keskiverto full stack -koodari Python tai Java taidoilla ottaa sen noin 5500-6500€/kk, vähän yrityksestä riippuen. Sitten kun saavutat jonkin sortin gurun aseman, ratkot muiden ongelmat ja tuotat aidosti tehokasta koodia, niin 7000-10 000€/kk on relevantti palkkapyyntö. Mutta se siis sitten myös edellyttää noita mainitsemiani asioita. Jos sun koodia joku joutuu käymään läpi, niin sitten se on liikaa.

Full stack koodaajaksi (Javan lisäksi myös frontti) ei ole mahdollista kovin nopeasti edetä. "Ammattitasoiseksi" on mahdollista kouluttautua aika nopeasti, nimittäin on olemassa todella surkeitakin koodareita. Tuolloin vain pitää luottaa epäpätevään rekrytoijaan.

On turha kuvitella että ohjelmointiduunissa saisi helpolla paljon rahaa. Jotta pääset kunnon palkoille, saat uhrata vapaa-aikaa merkittävästi.

Mikä luetaan frontiksi?

Kun ite aikoinaan olin alalla niin yhtään isommassa puljussa oli graafikot ja hötömölön säätäjät erikseen.

Full stack developer tarkoittaa kehittäjää joka kehittää sekä UI:n että backendin. Siis usein JavaScript + joku moderni UI framework + CSS framework backendin päälle.

No sitten puhutaan aika pienistä projekteista jos sama tyyppi häärää päästä päähän.

Kannattaa tulla sieltä 90-luvulta nykyaikaan. Suomen suurimmissakin IT-projekteissa kehitetään tuolla mallilla.

ja tuloksen tosiaan näkee kun näille suhteellisen kokemattomille annetaan paitsi toteutus niin myös suunnittelu, testaus, ja projektin ohjausvastuut.

Oman 20 vuoden kokemukseni aikana näyttää, että projektien tehokkuus, aikataululuissa pysyminen ja laatu on lähinnä parantunut kun on siirrytty pois siitä vesiputousmallista, jossa jokaiseen rooliin oli ihmiset erikseen. Nykyään tosiaan isoissakin projekteissa tehdään ketterästi, kaikki tekee vähän kaikkea paitsi ihan tuoreet juniorit, joiden yleensä annetaan ensin kunnolla oppia joku yksi asia vain sitä tehden.

Ja ei meillä ainakaan nuo vähän kokeneet itse mitään suunnittele. Isommissa projekteissa on arkkitehti joka tekee sen puolen, ja pienemmissäkin, jos itse projektin (pää)toteuttaja on kohtuu kokematon, projektin alussa arkkitehdin kanssa suunnitellaan se mitä tehdään eikä niin että se kokematon ihan itse keksii kaiken ja toteuttaa mitä huvittaa.

Kuka ihme teki 20 vuotta sitten vesiputousmallilla, jos julkista sektoria ei lasketa? Muutenkin se että teillä näkyy olevan ideaaliprosessit (miten lie käytännössä) niin luuletko että kaikkialla muuallakin, varsinkin konsulttitaloissa jotka hakee jatkuvalla syötöllä nuoria kykyjä samalla kun toisessa laidassa on yt:t joilla pääsee eroon vanhemmista kyvyistä, on?

Kuten sanottua, tulokset puhuvat omaa tarinaansa tässäkin tapauksessa. 

Vierailija
24/38 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite taas voisin vaihtaa 15v koodarihommien jälkeen ihan jollekin toiselle alalle.

No, nyt kun yyteetä taas tarjoillaan muissa firmoissa, niin eiköhän ne kohta osu tännekin.

Vierailija
25/38 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikansa kutakin

Vierailija
26/38 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista haitaria arvioissa palkasta, no, kukin kai peilaa omaan palkkaansa sitten.

Vierailija
27/38 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee olemaan todella vaikaa yli nelikymppisenä vastavalmistuneena työllistyä yhtään minnekään. Olen itse isossa it-talossa työssä, ja minulla on ammattitaitoisia,työkokemusta omaavia tuttuja, jotka on joutuneet pois yt-neuvotteluissa. Eivät ole oikein alalta enää useimmat työtä saaneet, jos on ikää ollut 40+ irtisanomisen tapahtuessa. Meillekin otetaan lähinnä junioreita eli nuoria koko ajan sisään ja yt:issä poistetaan vanhoja. 

Nuo täällä esitetyt palkat on myös ainakin isommissa taloissa epärealistisia. Kyllä jos vastavalmistunut, ei juuri kokemusta tulee alalle, ensin joutuu todennäköisesti olemaan esim. vuoden junioritittelillä ja tosi pienellä palkalla. Sitten ehkä nousee jonnekin 3000 euroon. Itse olen hyvin laajan osaamisalueen omaava full stack dev (monia backend ohjelmointikieliä ja frameworkkeja, monia frontend kieliä ja frameworkkeja, tietokanta-asiantuntemusta, ci-osaamista, 2 eri pilvipalvelun arkkitehti-sertifikaatit) ja tienaan 4400 euroa kuussa.

Selkeästi kyse ei ole kummoisistakaan osaajista jos eivät ole työllistyneet uudestaan. Oma mieheni oli 44 kun työpaikka lakkautti kokonaisen organisaation ja kaikki saivat lähteä. Helposti sai uuden työn ja palkkakin nousi 5500€ -> 8300€. Hänelle on myöhemmin tarjottu töitä reilusti paremmallakin palkalla, mutta viihtyy nykyisissä hommissa eikä ole niin rahan perään. 

Tuo 4400 euron palkka maksetaan rivikoodarille, joka on helposti korvattavissa. Osaajille maksetaan reippaasti enemmän.

Vierailija
28/38 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoihin taloihin pääsee kyllä nelikymppisetkin töihin. Se vaan edellyttää, että oikeasti  hakee juniorin töitä juniorin palkalla, jos on juniori.

Jos on superosaaja joka haluaa superosaajan palkkaa, pitää olla näyttöä siitä superosaamisesta.

Eli jollakin näyttää sitä superosaamista, eli yllättävän monet lähtee firmaan johon joku työkveri on mennyt.

Ja työajasta voi sanoa, että isoissa taloissa joissa olen työskennellyt niin ihmiset tekee töitä ihan normaaleina työaikoina. Toki joskus saattaa päivä venyä, mutta ne saa joko ylityökorvauksina tai vapaina.

Toki alan kulttuuri vaihtelee ja varsinkin pikkufirmoisat kuulee näitä tarinoita tehdään 24/7, kun oma into on niin kova.

Vierailija
29/38 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ylin ikä kun voi vielä päästä juniorikehittäjäksi? Miksi it-alalla on niin paljon ikään perustuvaa syrjintää?

Vierailija
30/38 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuus on että 42v itseoppinut ilman alan koulutusta ja alan relevanttia työkokemusta omaava henkilö ei tule ikinä työllistymään it-alalle. Ei, jos ei itse kehitä jotain menestyssovellusta ja tule siitä kuuluisaksi. 20v nuoremmalla olisi mahdollista, mutta ei seniori-iässä. Jo 10v nuoremmalla olisi hyvin hankalaa.

Vierailija
31/38 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kyseltiin suositeltavaa opinahjoa tms. tutkintoa varten, onko sellaisia aikuisille nyt olemassakaan, vai onko kyseessä lähinnä "tietokoneen ajokortti" -tasoista koulutusta maakunnissa....

Vierailija
32/38 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kyseltiin suositeltavaa opinahjoa tms. tutkintoa varten, onko sellaisia aikuisille nyt olemassakaan, vai onko kyseessä lähinnä "tietokoneen ajokortti" -tasoista koulutusta maakunnissa....

mooc.fi voisi olla hyvä paikka testata onko mitään kykyjä. Sieltä löytyy mm. ohjelmoinnin peruskurssit sekä full-stack mooc. Molemmat taitaa olla vielä suoritettavissa avoimen opintoina eli saa virallisen todistuksen jos haluaa (maksaa). Lisäksi siellä on muutakin tarjolla. 

Vierailija
33/38 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä !

Vierailija
34/38 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ylin ikä kun voi vielä päästä juniorikehittäjäksi? Miksi it-alalla on niin paljon ikään perustuvaa syrjintää?

Alalla on varsinkin trendikkäämmissä firmoissa vähän sellainen nuoruutta ja sporttisuutta ihannoiva meininki. Ne paikat on täynnä nuoria miehiä, ja kun haetaan uutta tekijää, haetaan "hyvää tyyppiä" joka olisi kaveri niille nuorille ja sporttisille miehille. Jos olet vanhempi, tai vaikka nainen (ellet ole hyvännäköinen ja nuori), niin helposti katsotaan ettei sovi porukkaan, koska se ei riitä että tulee toimeen työssä vaan pitäisi tosiaan olla kaveria. 

Isommat firmat ei sillä tavalla syrji iän myötä, tai ei ainakaan syrjineet ennen. Esim. jossain Tiedolla ja CGI:llä on aika korkeat työntekijöiden keski-iät. Mutta kyllä näistäkin ainakin viimemainittu on viimeiset 10 vuotta ollut kovin "nuorennusleikkaus" linjalla eli yt:issä on laitettu menemään vanhemmasta päästä ja kovin yritetään rekrytä nimenomaan nuoria. Sellaisenkin olen kuullut eräästä isosta firmastas, että kaikki työhakemukset käsittelee ensin ohjelmistorobotti, ja jos haettava tehtävä on aika perus kehittäjä (Software Engineer tms) niin yli 40 v ikäisten hakemukset menee automaattisesti hylkäykseen.

Vierailija
35/38 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuus on että 42v itseoppinut ilman alan koulutusta ja alan relevanttia työkokemusta omaava henkilö ei tule ikinä työllistymään it-alalle. Ei, jos ei itse kehitä jotain menestyssovellusta ja tule siitä kuuluisaksi. 20v nuoremmalla olisi mahdollista, mutta ei seniori-iässä. Jo 10v nuoremmalla olisi hyvin hankalaa.

Vaikka maassa on poliitikkojen ja firmojen mukaan huutava koodaripula?

Vierailija
36/38 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka maassa on poliitikkojen ja firmojen mukaan huutava koodaripula?

Puhe koodaripulasta on näin isossa it-talossa duunissa olevan näkökulmasta pelkkää roskaa.

Joo, on pulaa tietyistä kokeneista erityisosaajista. Samoin kuin vaikka webbikehitysmaailman hyvin kokeneista osaajista, sellaisista full stack devaajista, jotka voi periaatteessa laittaa vaikka yksin hoitamaan projektin alusta loppuun ja se tulee tehtyä laadukkaasti joka vaiheen suhteen. Näille tällaisille voidaan jopa maksaa kunnon palkkaa.

Muuten taas mitään pulaa ei ole. Nuoria jotka suostuu tulemaan riittävän halvalla otetaan kyllä bulkkityövoimaksi, usein juniorisopimuksella joka on vuoden mittainen, eli työnantaja voi ne "huonommat" jättää palkkaamatta uudestaan tämän jälkeen, eli käytännössä vuoden koeaika. Mutta kyllä näitä junioritason tekijöitä olisi tulossa paljon enemmän kuin on paikkoja, ei niistä mitään pulaa ole. 

Vierailija
37/38 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4400 kuulostaa kyllä aika matalalta tuolla taustalla, riippuu tietysti paikkakunnasta ja omasta rahantarpeesta - mitä kukakin arvostaa. PKSeudulla saisit varmasti 5-7000 euroa.

Vierailija
38/38 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4400 kuulostaa kyllä aika matalalta tuolla taustalla, riippuu tietysti paikkakunnasta ja omasta rahantarpeesta - mitä kukakin arvostaa. PKSeudulla saisit varmasti 5-7000 euroa.

No eipä saisi varmasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi