Te, joilla edellisestä hammaslääkärikäynnistä on kauan, niin kuinka kauan?
Mikä on käsittääksesi hampaidesi kunto? Miksi et ole käynyt?
Kommentit (12)
Hml-käynti 18-v.
Suuhygienistillä n.40v.
Eli en ole lääkärissä käynyt yli 20 vuoteen. Ei onneksi löytynyt mitään ihmeempää kuin rutkasti hammaskiveä.
Syy välttelyyn on pelko.
Mulla oli yli kymmenen vuoden tauko. Just kävin eikä onneksi ollut reikiä tai muutakaan ongelmaa paitsi jonkun verran hammaskiveä, kiitos ahkeran harjaamisen ja lankaamisen.
Syynä hammaslääkäripelko joka vaan vuosi vuodelta meni pahammaksi ja pahemmaksi kun kuvittelin mitä kaikkea sinne on näiden vuosien aikana ilmestynyt, mielessä pyöri paikkailut ja juurihoidot sun muut. Onneksi ei kuitenkaan, selviän nyt vain suuhygienistikäynnillä hammaskiven takia.
Tästä eteenpäin aion käydä useammin, hullun hommaahan tuo lykkääminen on.
Viimeksi kävin pojan odotusaikana, joka on nyt apua jo 22v. Ei ole tullut käytyä, kun hampaiden kanssa ei ole mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli yli kymmenen vuoden tauko. Just kävin eikä onneksi ollut reikiä tai muutakaan ongelmaa paitsi jonkun verran hammaskiveä, kiitos ahkeran harjaamisen ja lankaamisen.
Syynä hammaslääkäripelko joka vaan vuosi vuodelta meni pahammaksi ja pahemmaksi kun kuvittelin mitä kaikkea sinne on näiden vuosien aikana ilmestynyt, mielessä pyöri paikkailut ja juurihoidot sun muut. Onneksi ei kuitenkaan, selviän nyt vain suuhygienistikäynnillä hammaskiven takia.
Saitko sapiskaa hammaslääkärissä pitkästä tauosta? Itseäni nolottaa mennä kun en tiedä missä kunnossa suu on :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko sapiskaa hammaslääkärissä pitkästä tauosta? Itseäni nolottaa mennä kun en tiedä missä kunnossa suu on :(
En saanut. Kerroin rehellisesti että pelottaa, ja lääkäri kysyi vain että onko edellisestä käynnistä yli vai alle viisi vuotta eikä sitä sitten sen tarkemmin tarvinnut eritellä. Oli todella ymmärtäväinen ja kertoi koko ajan mitä tekee :)
2,5 vuotta, silloin vielä YTHS:llä käytännössä ilmaiseksi. Nyt ei huvita jonottaa kunnalliseen ja yksityiset kalliita. Muutama pieni reiän alku taitaa olla joten pitäisi kyllä käydä.
Ongelmana pieni riippuvuus virvoitusjuomista ja siksi vähän hävettää ja tuntuu turhaltakin paikata. Mutta ymmärrän kyllä ettei viivyttely paranna tilannetta. Virvoitusjuomariippuvuus lähti laihdutuksesta, 25kg lähti kun korvasin makeanhimon sokerittomilla limsoilla. En tedä kuinka pysyn normaalipanossa jos ei kevytlimsoilla voi tyydyttää makeanhimoa, sokeriton mehu ei oikein auta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tismalleen myös minun tarinani. 10 vuoden tauon jälkeen kävin kesällä hammaslääkärissä, onneksi ei ollut reikiä. Pelko estää.
Minulla oli kahdeksan vuotta väliä käymisessä jossain vaiheessa. En pitänyt puhelimella asioimisesta ja tiesin, että ajat menevät aina todella kauas. Jossain vaiheessa yritin varata aikaa viisaudenhampaiden takia, mutta ajalle pääseminen osoittautui kesätyön takia mahdottomaksi. Aikaa kului ja minulta lopulta lohkesi hammas pahasti ja oli pakko varata aika. Siinä käynnissä sitten hammaslääkäri varasi ajan hammaskiven poistoon ja hammaskiveä olikin kertynyt todella paljon, että sain käydä kaksi kertaa peräkkäin poistattamassa. Sitten lopulta ne viisaudenhampaatkin sai kirurgisen poiston.
Nyt sentään ajan varaaminen on helppoa netissä, kun hoitosuunnitelma on tehty eikä tarvitse odottaa hammashoitolan takaisinsoittoa. Olin aiemmin sellaisessa työssä, että en voinut välttämättä vastata puhelimeen, jos oli asiakas.
Nyt viimeisin 3v, silloin paikkailtiin vuoden mittaan varmaan kuutisen hammasta. Minulla on huono bakteerikanta suussa ja hampaat reikiintyvät helposti. Pitäisi taas varata aika tarkastukseen vaikkei ole mitään kipuilua. Mieluummin paikkaan reikiä kuin joudun juurihoitoon. En sen kummemmin pelkää käyntejä, koska olen niitä onnekkaita, joilla puudutus vaikuttaa heti.
Huonon julkisen puolen kokemuksen takia tuli n. Kuuden vuoden tauko, kunnes lohjenneen viisurin takia oli vähän pakko uskaltautua menemään. Rohkeus riitti sen poistoon, ja vielä sen jälkeiseen paikkauskäyntiin yksityisellä, mutta hammaskivet jäi silloin poistamatta ja nyt en taas uskalla mennä hammaslääkäriin sitä hoitamaan, olisimpa koira ni se olis vaan taju kankaalle ja homma äkkiä pois alta :D
Mulla oli juuri kuuden vuoden tauko.
Sitten lohkesi hampaasta pala ja nyt on tänä vuonna jo ainakin 4 reikää paikattu.
Tiesin että reikiä on mutta ajattelin hampaiden olevan silti ihan ok kunnossa kun ne eivät ole vaivanneet.
En tiedä miksi oli noin pitkä tauko, varmaan kun vaivaa ei ollut ja pienen lapsen kanssa olen ollut todella väsynyt=unohtanut oman hyvinvoinnin.