Koulunjälkeisessä iltapäiväkerhossa liian vähän ohjaajia - voiko olla edes laillista?
Huolestuttaa lasten turvallisuuden puolesta, on ollut tilanteita että töissä on ollut 3 ohjaajaa yli 80 lapsen kanssa, näistäkin yksi on ollut joku opiskelija. Kerholla ei ole edes kunnon tiloja, vaan ovat joko ulkona tai koulun aulassa. Lapset karkailee, eikä niitä tunnuta millään saavan kuriin. Ei toisaalta ihme kun ryhmäkoko mahdollistaa ties minkä perseilyn. Omaa lastani en ikinä tuonne laittaisi. Vain ajan kysymys kun jollekin käy huonosti.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa reaalimaailmaan!
Olipa hauska pikkunokkela heitto? Tämä on mielestäsi ihan ok vai?
Realiteetti. Ei tietenlään ok. Teinini oli tetissö leikkipuistossa. Vahti mm yksin noita koululaisia... ei tod saisi jättää isoa ryhmää 14-vuotiaalle.
Ei niillä ohjaajilla ole minkään valtakunnan kurinpitovaltuuksia. Jos lapsi ei toistuvasti usko puhetta, niin ainoa minkä voivat tehdä on lapsen erottaminen iltapäiväkerhosta ja se taas on jo aika kovan luokan seuraus.
Meillä tulee ekaluokkalainen kotiin suoraan koulun jälkeen. Sovittu että tekee läksyt heti kotiin tultuaan ja syö välipalan. Sen jälkeen saa pelailla tunnin verran kunnes isompi sisarus tulee kotiin. Jos on läksyt tekemättä ja välipalat syömättä niin seuraavaksi päiväksi pelisanktio :)
Isommalle sisarukselle pientä palkkiota että sitten katsoo tunnin pari perään kunnes tulee jompi kumpi vanhempi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realiteetti. Ei tietenlään ok. Teinini oli tetissö leikkipuistossa. Vahti mm yksin noita koululaisia... ei tod saisi jättää isoa ryhmää 14-vuotiaalle.
Joo, samassa todellisuudessahan me eletään. Outo toteamus vain kun ei tuonut mitään lisää keskusteluun. Eikä tämä ole mikään luonnonlakiin verrattava realiteetti mitä ei voisi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä luin tuon otsikon että "Kuolemanjälkeisessä iltapäiväkerhossa..."
Onko nykyajan lapset muka niin avuttomia, että heidän pitäisi ylipäätään mennä johonkin iltapäiväkerhoon. Eivätkä osaa olla kotona tai leikkiä naapurin lasten kanssa. Tuo onnistui ennen kännyköiden keksimistä, kun koko perheessä oli yksi yhteinen lankapuhelin.
Kylläpä niissä iltapäiväkerhoissa on ipanoita pidetty lankapuhelinaikaankin. Mielekästä ohjattua tekemistä ja sosiaalisia kontakteja muualtakin kuin naapurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään ehdotuksia miten asiaa voisi muuttaa? En haluaisi jättää lapsia kärsimään.
Pyydät omaa äitiä, anoppia tai naapurin rouvaa katsomaan lasten perään iltapäivästä.
Ei oma lapsi tuolla enää ole todellakaan! Olen huolestunut muiden lasten puolesta.
Sinänsä tuo ei ole mikään este vaikka ei oma lapsi tuolla olisikaan. Iltapäivätoiminnan silti voisi järjestää äitisi, anoppisi, naapurit tai vaikka sinä itse. Pakottaa silti ei tietenkään kukaan voisi lasta tuohon osallistumaan tai vanhempia lasta iltapäiväkerhoon laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä ohjaajilla ole minkään valtakunnan kurinpitovaltuuksia. Jos lapsi ei toistuvasti usko puhetta, niin ainoa minkä voivat tehdä on lapsen erottaminen iltapäiväkerhosta ja se taas on jo aika kovan luokan seuraus.
Miten niin? Eiköhän ne ole samat kuin millä tahansa lastenhoitajalla. Ei päiväkotien hoitajillekaan ole määritelty mitään erillisiä valtuuksia laissa.
Mun lapset on helsingissä leikkipuistossa ip:ssä, siellä yli 100 lasta ja 2-3 aikuista.
Onks meillä jotenkin lapsellinen ip-kerho, kun ne puuhailee siellä pihajuttuja suunnilleen kuin tarha-aikana... kumppareita ja kuriksiakin toivottiin, että syys keleillä ne olisi mukana.
Tuollaista se on Helsingissä. Itse uuvuin niin pahasti etät olen ollut jo puoli vuotta sairaslomalla.
Mulla oli kans työpaikkana toi Vanttilan koulun iltapäiväkerho.
T: aiemmin kirjoittanut työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista se on Helsingissä. Itse uuvuin niin pahasti etät olen ollut jo puoli vuotta sairaslomalla.
Aion myös irtisanoutua. Hull*n hommaa on noi leikkipuistotyöt ja iltapäiväkerhot pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, samassa todellisuudessahan me eletään. Outo toteamus vain kun ei tuonut mitään lisää keskusteluun. Eikä tämä ole mikään luonnonlakiin verrattava realiteetti mitä ei voisi muuttaa.
Ei sille mitään voi. Lapsista säästetään härskisti kaikkialla.
Toki valitin tuosta että lapset jötettiin 14-vuotiaan kasiluokkalaisen hoteisiin mutta tuskin se mitään muutti.
Annas kun arvaan. Lisää työvoimaa ei tietenkään palkata, päinvastoin. Työvoimaahan on suorastaan liikaa. Terveisin työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki valitin tuosta että lapset jötettiin 14-vuotiaan kasiluokkalaisen hoteisiin mutta tuskin se mitään muutti.
Ei yksi valitus mitään muutakaan. Joukossa on voimaa. Tuollainen käsien levittely ja "ei tälle mitään voi" selittely mahdollistaa tämän ja on näin ollen osa ongelmaa.
Vielä reilu kymmenisen vuotta sitten ei ollut pahemmin mitään iltapäiväkerhoja. Taisi lapset pärjätä paremmin kotonaan turvassa. Vaati ehkä vanhemmilta hiukan enemmän sumplimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksi valitus mitään muutakaan. Joukossa on voimaa. Tuollainen käsien levittely ja "ei tälle mitään voi" selittely mahdollistaa tämän ja on näin ollen osa ongelmaa.
Se on realiteetti.
Olen myös kahdesti löytänyt koulun pihasta iltiksen unohtaneen ekaluokkalaisen ja kerran kadulta kielikoulun eskarin hävittäneen viisivuotiaan.
Näin se nyt vaan on. Helsinki säästää lapsista koko ajan. Eihän täällä ole edes koulukirjoja.
Työtťömistä saisi helpolla lisätyövoimaa tuonne. Eikä palkkaakaan tarvitse kaupungin maksaa, kun ne kuuluisat 9 euroakin tulevat valtion budjetista. Alkajaisiksi vaikka 10 työťöntä hommiin per iltapäiväkerho.
Olen tehny muutaman sijaisuuden noissa leikkipuistojen ip.kerhoissa. Mua oikeesti säälitti osa lapsista kun niiden oli pakko olla ulkona melkein koko ajan. Osa tietty viihtyi hyvin mutta osaa selvästi paleli ja olisivat varmaan voineet paremmin kotona vaikka lukemassa kirjoja tai katselemassa videoita. Siis ulkoilu on hyvä mutta kun koulupäivän päälle on pakko melkein neljäkin tuntia värjötellä ulkona niin ei niin kiva.
Siis kun ei ole tieloja ja menisi ihan kauheeksi riehumiseksi sisällä.
On koulun tiloissa, mutta kyseessä Vanttilan koulu.