Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen flunssassa ja tänään ulkona kävellessä tuli todella huono olo

Vierailija
10.09.2019 |

Viikon verran ollut enemmän ja vähemmän flunssainen olo. Kaksi viimeistä päivää olen ollut todella räkäinen.

Tänään sitten menin hakemaan lasta hoidosta. Kävelin n.1km, takas tullessa kävelin n.2km. Minulle tuli todella huono olo. Keuhkoissa tuntui tosi epämiellyttävältä ja voimat hävisi. Hikeä pukkas. Piti kävellä todella hitaasti, että pysyin tolpillani.

Pitäisikö huolestua?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että on syytä huoleen. Kipeänä fyysinen rasitus vain käy voimille.

Vierailija
2/9 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla keuhkokuume/keuhkoputkentulehdus. Nyt lepoa/mahdollisimman vähän rasitusta. Jos ei viikossa helpota lääkäriin lisätutkimuksiin. Itselläni ollut kuumeetoon keuhkokuume joka kesti 3kk parantua. Siinä ei edes tajunnut olevansa tosi sairas. Kuume sahasi edes taas pari astetta. Pirullinen tauti. Pienessäkin kuumeessa liikkuminen rasittaa paljon sydäntä, siksi leopo tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tuo olla myös sellainen pieni sydänkohtaus. Sellaisen aikana jopa kävely saattaa vetää aivan voimattomaksi. Käväise lääkärissä.

Vierailija
4/9 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että mitään vakavaa. Flunssa yhdistettynä rasitukseen tuon varmaan aiheutti. Oletko juonut ja syönyt tarpeeksi?

Seuraile toki tilannetta ja jos ei ala talttumaan niin lääkäriin.

Vierailija
5/9 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on enterovirus ja sen aiheuttama sydänlihastulehdus. Onko ihottumaa käsissä, jalkapohjissa ja/tai suussa?

Vierailija
6/9 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kipeä, miksi kävelet ulkona?

Vierailija
7/9 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljättä päivää sellainen olo, että joko olen "melkein riittävän hyväkuntoinen torjumaan flunssaa", tai, jokin salakavala virustyyppi jyllää.

Ei kunnon kuumetta, vain hitusen lämpöä. Ei kipeää kurkkua, vain hiukan ärtynyt. Ei nuhaa. Mutta välillä aivan jäätävän huono olo: kuin lihaksista lähtisi voima, kuin kantaisin lyijyreppua. Ja mikä pahinta, osa aivotoiminnasta on pois käytöstä. Onko se jokin suojamekanismi? Säästääkö elimistö voimia puolustukseen? Vai onko aktiivisempi aivotoiminta virusten saastuttamilla neuroneilla suurempi riski aivoille..?

Eniten heikottaa, jos syön runsaasti.

Terkkari ja lääkäri eivät aluksi oikein tienneet, mitä koodia laittaa. Missä menee raja, että voi flunssaksi määrittää? Minusta, jos potilas pystyy tulemaan vastaanotolle, hänen kertomuksensa tulisi ratkaista - ei jokin tietty kuumelukema, tai räkä. Ja sekin pitäisi pystyä sanomaan, ellei saikkaria ole omasta mielestä aiheellista antaa edes yhtä päivää. Terkkarin asenne tuntui olevan: "mikset ole jo vetänyt buranaa naamaan, tule takaisin vasta kun olet sairastuttanut itsesi kunnolla!"

Ensisijainen hoito on LEPO, ei (dex)ibuprofeeni. Burana ehkä auttaa, kun pelkkä oleminenkin on tuskaa. Välillä olo helpottaa luonnostaan... flunsassa vointi silleen vaihtelee, mutta  moni kai luulee että se on pelkästään pillerin ansiota! Ennen kuin kemikaali mahdollisesti tehoaa, keho on jo hoitanut tehtävän (esim. toipunut ateriasta, joka rasittaa sairasta elimistöä) ja pilleri saa kuitenkin kaiken kunnian - mitä todennäköisemmin suotta. 

Niitäkin hoitajia vain on, jotka suhtautuvat potilaisiin ylimielisesti ja epäinhimillisesti. Onneksi harvemmin. Eivät taida oikein pitää ihmisistä, kun eivät siedä sitä, että joku ottaisi lääkkeen jo ennen kuin tietää diagnoosin.

Ja mitä puppua ne väittää jostain "yhdistelmästä", että parasetamoli muka yhtään auttaisi? On siinäkin yritys tyrkyttää vaikka väkisin sitä s0ntaa.

Vierailija
8/9 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli kirjoitusvirhe edelliseen, mut pointti varmaan selvä...

Vierailija
9/9 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua alkoi varmaan sillain hitaasti pyörryttää. On just sellainen olo ettei pysy tolpillaan, oksettaa ja hikeä pukkaa, muttei kuitenkaan pyörry. Mulle käy niin usein kun oon vähän sairas. Pitäis päästä heti makuulle ja juoda jotain sokerista ja syödä jotain. Se auttaa viidessa minuutissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi