Tsekkaavatko työnantajat nuorten työnhakijoiden instagram-tilejä? Voiko olla haittaa jos
tytöllä profiilikuvana bikinikuva stringeissä? Siis estää työnsaannin? Tili muuten salainen mutta tuo bikinposeeraus siis näkyy kaikille?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus googletin yhden nuoren tyypin (en siis työnantajana), niin selvisi että katsoo milf-por noa. Kaikkee ne nuoret laittaakin julkiseksi 😅
Puhumattakaan vähän vanhemmista... jos joku haluaa olla niin naiivi ja uskotella itselleen ettei somekanavia tarkisteta niin siinäpä on. Työntekijän somekäyttäytyminen vaikuttaa firman imagoon.
En kyllä ymmärrä miksei tästä voisi julkisesti sanoa?
Tuskin haittaa nykyaikana päinvastoin. Tietävät ainakin kenellä imettää munaa pientä ylennystä tai palkankorotusta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä avaus on provo.
Mitä se haittaa? Aloittaja on luultavasti keksinyt tuollaisen äärimmäisen esimerkin, vaikka paniikki pukkaa itsellä jostain pienemmästä somemokasta. Tämä on kuitenkin pohtimisen arvoinen asia.
Miten ihmeessä bikinikuvat on äärimmiänen esimerkki? Nyt kyllä meni ohi. Ei minun rekrypäätökseen vaikuta se, esiintyykö henkilö jossain stringibikineissä vai ei.
Somesta tosin voi löytä muuta paljonkin hälyttävämpää.
No, minusta sellainen ihminen on idiootti, jolta löytyy koko nimellä googlettaessa vain yksi stringikuva julkisena jaettuna kaikelle kansalle. En palkkaisi. Sinä olet ilmeisesti eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin haittaa nykyaikana päinvastoin. Tietävät ainakin kenellä imettää munaa pientä ylennystä tai palkankorotusta vastaan.
Tuskin stringikuvassa esiinntyminen kuitenkaan tarkoittaa tuota.
Kerran oli iltalehden kommenttiosiossa törkeän halveksivaa tekstiä yhdeltä ammattikorkean työntekijältä, työnantajan nimi siinä ihan julkisena kaikkien nähtävänä. Minulle tuli heti semmoinen olo, että toivottavasti en joudu koskaan noin ikävän ihmisen kanssa tekemisiin. En tiedä, tajusiko hän itse, että kun kirjautuu jollain valmiilla profiililla, tietyt tiedot pomppaavat näkyville siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä...olemme tsekanneet. Biksukuviakin ratkaisevampia ovat olleet jatkuvat rasvaiset kommentoinnit sellaisiin kuviin, sekä muu öyhkääminen ja aggressiiviset kommentit, kaikki täysin julkisina :) :)
jep, haluaisitteko mammat nee*erit v*ttuun suomesta kuvia somessa jakavan työkaveriksenne joka käyttää puolet työajasta instabeibien kommentointiin "aah, näytä sitä revaa" tasoisilla jutuilla.
Vai olisiko ok jos pomo olisi vahingossa raakannut tuollaisen pois ajatuksella "ei sovi työyhteisöömme"
Mikä on kysyjän tarve postata itsestään julkisia biksukuvia? Etsitkö miljoonäriä niin ei ehkä tarttiskaan töitä tehdä , vai mikä on pointti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä avaus on provo.
Mitä se haittaa? Aloittaja on luultavasti keksinyt tuollaisen äärimmäisen esimerkin, vaikka paniikki pukkaa itsellä jostain pienemmästä somemokasta. Tämä on kuitenkin pohtimisen arvoinen asia.
Miten ihmeessä bikinikuvat on äärimmiänen esimerkki? Nyt kyllä meni ohi. Ei minun rekrypäätökseen vaikuta se, esiintyykö henkilö jossain stringibikineissä vai ei.
Somesta tosin voi löytä muuta paljonkin hälyttävämpää.
No, minusta sellainen ihminen on idiootti, jolta löytyy koko nimellä googlettaessa vain yksi stringikuva julkisena jaettuna kaikelle kansalle. En palkkaisi. Sinä olet ilmeisesti eri mieltä.
Kyllä olen. Olen kai tottunut törmäämään ihmisten lomakuviin uimavaatteissa siinä määrin, etten jäisi edes ajattelemaan asiaa.
No, meillä palkataankin vain asiantuntijoita ja prosessiin kuuluu aika vaativat arvioinnit, joten kyllä minä kykenen päättelemään henkilön sen, onko henkilö idiootti jostain muusta kuin stringikuvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin stringikuvassa esiinntyminen kuitenkaan tarkoittaa tuota.
Jos on niin estoton, että laittaa stringikuvia nettiin, niin todennäisesti myös ottaa helpommin meisseliä poskeen kuin "tavisnainen".
Vierailija kirjoitti:
No, meillä palkataankin vain asiantuntijoita ja prosessiin kuuluu aika vaativat arvioinnit, joten kyllä minä kykenen päättelemään henkilön sen, onko henkilö idiootti jostain muusta kuin stringikuvista.
Tuo viimeinen lause ei kyllä sekavuudessaan kerro kovin hyvää kuvaa yrityksenne palkkausprosessin toimivuudesta.
Sekään ei välttämättä auta, jos tajuaa jälkikäteen, että jotkut kuvat kannattaisikin laittaa ei-julksiksi. Se mitä olen tuttujen juttuja kuunnellut, yllättävän monella on monta eri facebook- ja instaprofiilia syystä, että unohtelevat niiden salasanoja ja sitten eivät pääse poistamaan kuvia tai muuttamaan yksityisyysasetuksia, kun mieli on muuttunut. Salasanan saa toki vaihdettua sähköpostin avulla, mutta ei auta, jos on avannut niin monta eri sähköpostia, ettei muista enää niiden salasanoja... Jotkut ihmiset ovat yllättävän tumpeloita ja se tumpelointi on riski myös työnantajalle. Meillä on esim. töissä kaatunut netti koko firmalta yhden varomattoman nettiselailun takia saastuneen tietokoneen takia. Sitten muutama työkaveri on ollut ihan pulassa, kun ovat ohjeistusten vastaisesti tehneet jotain nettikauppatilauksia työsähköpostia käyttäen ja ovat samalla avanneet reitin roskapostivyörylle. Näin ajattelemattomat ihmiset eivät ole hyviä työntekijöitä, joten se stringikuva saattaa olla vaaran merkki. Toki silläkin on paljon merkitystä, minkälaisesta työstä on kyse. Esim. siistijän tai pakkaajan tietotekniikka- tai sometaidoilla ei ole ollenkaan niin paljon merkitystä, kuin sellaisissa hommissa, joissa tehdään töitä tietokoneen äärellä tai on paljon asiakastyötä.
Miten työnantajat suhtautuu jos hakija ei ole somessa? Ajatteleeko ne hakijan olevan joku friikki kummajainen joka on no social life- tyyppi?
Kyllä some käydään läpi.
Karua on että joitakin haukutaan julkisesti omalla nimellä, eivätkä some alustat poista pyynnöstä tietoja.
Maailmassa on paljon mt-ongelmaisia. Sellainen kun kimpaantuu ja alkaa haukkua, siitä on nauru kaukana ja naru lähellä, jos ei some alusta ole valpas ja poista pyynnöstä nimeäsi.
Murobbs ei poista, eli jos haluat olla mahdollisimman ikävä, voit sinne kirjoittaa inhokkisi nimen surutta. Saa olla vaikka 10 vuotta siellä. Suomeen tarvitaan ennakkotapauksia joissa somealustat laitetaan viimekädessä vastuuseen.
Kaveriltani meni todennäköisesti työpaikka koeajalla, koska joku hullu mustamaalasi häntä netissä todella ikävässä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten työnantajat suhtautuu jos hakija ei ole somessa? Ajatteleeko ne hakijan olevan joku friikki kummajainen joka on no social life- tyyppi?
Siitä ei voi vetää kauheasti johtopäätöksiä, jos jonkun henkilön nimellä ei löydy mitään netistä. Hän voi silti olla somessa, mutta jollakin muulla nimellä ja sähköpostilla.
Kyllä se some käytännössä tarkistetaan, vaikka virallisesti näin ei saisi tehdä. Fiksu työnantaja ei tietenkään tuo tätä esiin, vaan pistää hakemuksen vaivihkaa sivuun.
Tietty bikinikuva ei haittaa jos tyttäresi hakee töitä esim. aikuisviihdealalta tai vastaavasta. Mutta jos kyseessä on mikä tahansa asiallinen työ, niin kyllä tuo bikinikuva tekee hallaa. Mikset ole neuvonut tytärtäsi toimimaan fiksusti somessa?