Haluaako joku kokenut penninvenyttäjä auttaa mua tässä tilanteessa?
Seitsemälle päivälle on rahaa tasan 20 euroa ja se on käytettävissä ruokaan yhdelle hengelle.
Saippuat, vessapaperit ym. on kunnossa.
Kaapista löytyy suolaa ja muita mausteita, pariin annokseen spagettia, pariin puurolautaselliseen kaurahiutaleita, näkkileipää iso paketti-- ei jauhoja, ei säilykkeitä.
Jääkaapissa on kaalikettoainekset n. kolmeen annokseen. Porkkanoita jää yli. Maitoa on litra, oivariinia, ehkä nippa nappa viikoksi, juustoa n. 300 g.
Tässäpä tämä.
Miten kandeis käyttää tämä parikymppinen, jotta söisi melko monipuolisesti viikon? Terve ihminen nyt paastoaakin viikon, tiedän. Olen kuitenkin nyt jo niin laiha 166cm, 46 kg, että mieluummin söisin kunnolla.
Kommentit (28)
Syön siis ihan kaikkea, ei allergioita ja sekasyöjä olen.
Jäätelöä, suklaata sekä proteeiininlähteitä ostaisin. Löytyykö esim lohi tai broileri tarjouksesta?
Prismaan tekemään ostokset klo 23 jälkeen. Kananmunaa ja jotain riisintapaista. Etit niitä -60% parasta ennen pvm. tuotteita.
Tee itsellesi mieluinen viikon ruokalista, johon laitat aivan kaiken syömäsi. Sitten laske jokaisen aterian hinta. Jos summa menee yli budjetin, mieti, miten saisit ruuan halvemmalla tai vaihda johonkin toiseen.
Tee makaronilaatikkoa, ja osta jauhoja ja hiivaa ja tee sämpylöitä.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Ostaisin lisää puurohiutaleita ja paketin kananmunia, pussin vehnäjauhoja. Tuore hiivapala, niin saat leivottua sämpylöitä, jos pelkkä näkkäri ei maistu.
Tuosta aamupalaksi puuroa voisilämällä, ja kananmuna keitettynä proteiiniksi. Vehnäjauhoista ja kanamunista voit tehdä lettuja, taikinan voi tehdä myös veteen. Viitseliäs käy hakemassa marjoja metsästä, nyt on vielä ainakin mustikoita ja vadelmia, kohta on puolukat kypsiä. Ilmaista vitamiinipitoista syömistä just nyt.
Näiden jälkeen käyttäisin rahat johonkin proteiininlähteeseen, esim. kanankoipiin?
Riisi + sipuli + porkkana on ihan hyvää, käykö sulle soijarouhe?
Suosittelen suklaata ja kanaa tai jauhelihaa sekä perunoita ja muita juureksia. Ap tahtoo lisää kiloja ja ei niitä ilman rasvaista ja sokerista jälkiruokaa saa! Suklaa on siis oikein hyvää. Voisi myös leipoa itse jotain.
Kaikki siis käy, myös soijarouhe.
Tälle jäätelön ja suklaan ehdottajalle en oikein lämpene :) Vaikka siis syön kaikkea, ei makea ole mikään intohimoni ja varsinkaan tässä tilanteessa en ostele mitään euron suklaapatukoita.
Jos yksikään ylimääräinen euro tästä jäisi, niin olut tai siideri sitten.
Tärkein vinkki, minkä antaisin mutta mikä on nyt liian myöhäistä on tämä:
Pidä kotivara kunnossa. Sillon kun sulla on sitä rahaa, ostat kaappiin kuivatarvikkeita kuten vehnäjauhoja,tomaattimurskaa, makaronia, tonnikalaa, hilloa, kaakaota, kahvia, ketsuppia, rypsiöljyä. Lista riippuu tietysti siitä mitä syöt, ja mitä sulla kuluu.
Mulla on itselläni tuossa listalla olevia + sipulia + valkosipulia kotona aina niin että viikon voisin olla käymättä kaupassa ja meitä on sentään neljä. Lisäksi olen ostanut mehutiivisteitä jne niin ettei tartte pelkkää vettä juoda. Aina yksi paketti maitojauhetta kaapissa, vaikka se onkin kallista. Käytän maitojauhetta mm. makaronilaatikon munamaitoon tai lapsille iltapalaksi vohveleihin.
Toinen vinkkini on että säästäminen on helpompaa kun sen tekee ajoissa - sitten kun kädessä on se viimeinen vitonen tai kaksikymppinen on jo monta vaihtoehtoa ohitettu. Jos rahaa on jäljellä vaikka satanen, pystyy nuukailemaan ihan eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen suklaata ja kanaa tai jauhelihaa sekä perunoita ja muita juureksia. Ap tahtoo lisää kiloja ja ei niitä ilman rasvaista ja sokerista jälkiruokaa saa! Suklaa on siis oikein hyvää. Voisi myös leipoa itse jotain.
En mä halua lisää kiloja, mistä sellainen päätelmä?
Mutta en totisesti halua laihempikaan olla. Mietin, että kandeisko tohon kaalikeittoon ostaa jauhelihaa, niin ois ruokaisampaa. Kolmisen euroa on sika-nauta -paketti ja siitä kyllä riittää makaronilaatikkoonkin.
Tekisin ison kattilallisen hernekeittoa, en siis mitään säilykeversiota, vaan ihan niistä kuivista herneistä. Tuota syö yksi ihminen helposti ainakin kolme päivää, ja ihan kunnon annoksia. Myös linssit ovat hyötysuhteeltaan hyviä, ovat varsin edullisia ja ravintoarvot ovat parempia kuin vaikkapa perunassa, riisissä ja makaronissa.
Vierailija kirjoitti:
Tärkein vinkki, minkä antaisin mutta mikä on nyt liian myöhäistä on tämä:
Pidä kotivara kunnossa. Sillon kun sulla on sitä rahaa, ostat kaappiin kuivatarvikkeita kuten vehnäjauhoja,tomaattimurskaa, makaronia, tonnikalaa, hilloa, kaakaota, kahvia, ketsuppia, rypsiöljyä. Lista riippuu tietysti siitä mitä syöt, ja mitä sulla kuluu.
Mulla on itselläni tuossa listalla olevia + sipulia + valkosipulia kotona aina niin että viikon voisin olla käymättä kaupassa ja meitä on sentään neljä. Lisäksi olen ostanut mehutiivisteitä jne niin ettei tartte pelkkää vettä juoda. Aina yksi paketti maitojauhetta kaapissa, vaikka se onkin kallista. Käytän maitojauhetta mm. makaronilaatikon munamaitoon tai lapsille iltapalaksi vohveleihin.
Toinen vinkkini on että säästäminen on helpompaa kun sen tekee ajoissa - sitten kun kädessä on se viimeinen vitonen tai kaksikymppinen on jo monta vaihtoehtoa ohitettu. Jos rahaa on jäljellä vaikka satanen, pystyy nuukailemaan ihan eri tavalla.
No niin...
Ihan jos vain pitäydyttäisiin tässä viikon ruokalistassa. Mulla on täysin tilapäinen likviditeetin vajaus ja ensi keskiviikkona asia on toisin.
Totta kai voisin nyt lainata rahaa, mutta ajattelin tällaisena kokeiluna tätäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta en totisesti halua laihempikaan olla. Mietin, että kandeisko tohon kaalikeittoon ostaa jauhelihaa, niin ois ruokaisampaa. Kolmisen euroa on sika-nauta -paketti ja siitä kyllä riittää makaronilaatikkoonkin.
Tällaista oikein mietit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää tuohon kaalikeittoon linssejä, minä käytän punaisia tai vihreitä, ovat edullisia ja ovat täyttävää syötävää. Pitävät hyvin nälän loitolla, noissa on paljon proteiinia. Laitan noita linssejä moniin ruokiin.
Ota selvää onko paikkakunnallasi ilmainen ruoanjako. Jos paikkakunnalla on Lidl niin ehdottomasti sinne. K supermarketi kalliita, niistä et saa mitään 20 e:llä. S market parempi. Jos paikkakunnalla Kela ni etkö voi kysyä sieltä. Jos 20 ni itse tekisin ison kaalilaatikon tai ison makaronilaatikon. Osta edullisimpia juureksia.
Jauhopussi eurolla, suolaa, vettä ja siinä on jo einekset leipoa viikoksi sämpylää. Itse tein nakkikastikeen ja muussia, siitä söi koko perhe ja itselleni jäi vielä kolmeksi päiväksi. 7 annosta riitti ja annoksen hinnaksi laskin 0.55e.
Linssejä, niitä 10 min keitettäviä. Kanamunaa.
Muna ja puuro siinä hyvä pohja jo.
Hyvin pärjäät, kun kotivaraa on noinkin paljon.
Jos olet työelämässä niin ota yksi päivä saikkua ja hae ruokaa ruokajaosta. Niitä on nykyään jokaisella paikkakunnalla. Jos et ole päivätyössä niin ei muuta kun leipäjonoon.
20e ostaisin suklaata, munia, linssejä ja ketsuppia. Vitamiinit syö purkista jos niitä sattuu kaapissa olemaan.
Suosittelen myös ostamaan ruokia valmiiksi kaappeihin jos jatkossa sinulla tulee sama tilanne joskus ettet näänny nälkään.
Osta sämpyläjauhoja ja pala hiivaa, raasta ylijääneet porkkanat taikinaan. Sämpylät pysyvät tuoreina pidempään ja sulla on leipää viikoksi.
Riisi ja makaronia ovat halpaa, samoin perunat. Saat vatsasi täyteen ja viikon jälkeen voit toivottavasti taas syödä monipuolisemmin. Tsemppiä!
Ja neljä kananmunaa on vielä, unohdin..