Yhdistyksen rahoja varastava - kukaa tietää, mihin pykälään vedota?
Yhdistyksessämme on PJ, joka oli nostanut yhdistyksen tililtä itselleen "palkkaa" 1600€ noin vain. Kyseisen yhdistyksen hallitukseen kuulumme hänen lisäksi minä ja kaksi muuta ihmistä. Itse olen ollut mukana toiminnassa nyt 6kk ja mukana olen ollut kahdessa hallituksen kokouksessa.
Eihän näin voi toimia, että kesälomalle nostaa yhdistyksen rahoja omaan käyttöön noin vain?
Olen siis itse uusi tällaisessa toiminnassa, mutta en ymmärrä, miten näin voidaan toimia? Kyseessä pääkaupunkiseudun yhdistys.
Pitääkö erota hallituksesta vai koittaa muuttaa yhdistyksen "meininkiä"? Itse liityin siihen, koska luulin, että rahat menisivät sitä tarvitseville.
Kommentit (5)
Jutun aloittaja jatkaa vielä kirjoitti:
Ja siis tarvitsisin tähän asiaan liittyen asiallisia, yhdistyslakiin viittaavia vastauksia. Koitin itsekin lukea ko. pykäliä, mutta en vain osannut niitä lukea niin, että ymmärtäisin kunnolla. Sori siitä jo valmiiksi kaikille haukkujille. Itselleni koko hallituksessa oleminen on uutta.
Mutta: haluan muuttaa tätä meininkiä, enkä hyväksy sitä, että joku "käärii" itselleen rahaa vapaaehtoisuuden nimissä.
Ilmeisesti on rekisteröity yhdistys kyseessä, jolloin toimikaudelle on valittu tarkastaja, jolle voi ilmoittaa väärinkäytösepäilystä, mutta tietysti selvitellä ensin kirjanpitovastaavan kanssa sekä lukaista yhdistyksen säännöt plus kaikki pöytäkirjat varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jutun aloittaja jatkaa vielä kirjoitti:
Ja siis tarvitsisin tähän asiaan liittyen asiallisia, yhdistyslakiin viittaavia vastauksia. Koitin itsekin lukea ko. pykäliä, mutta en vain osannut niitä lukea niin, että ymmärtäisin kunnolla. Sori siitä jo valmiiksi kaikille haukkujille. Itselleni koko hallituksessa oleminen on uutta.
Mutta: haluan muuttaa tätä meininkiä, enkä hyväksy sitä, että joku "käärii" itselleen rahaa vapaaehtoisuuden nimissä.
Ilmeisesti on rekisteröity yhdistys kyseessä, jolloin toimikaudelle on valittu tarkastaja, jolle voi ilmoittaa väärinkäytösepäilystä, mutta tietysti selvitellä ensin kirjanpitovastaavan kanssa sekä lukaista yhdistyksen säännöt plus kaikki pöytäkirjat varmuuden vuoksi.
Jep, pöytäkirjat läpi, onko pj:lle luvattu palkkio ja mikä se on. Jos on niin asia ok.
Jos ei niin tilintarkastuksen (tai toiminnantatkastuksen jos pieni yhdistys) yhteydessä.epämääräiset ilman ilman kuittia tehdyt siirrot selvitettävä. Jos nostettu ilman lupia, jos maksaa niin voi jättää siihe ja mieluusti pj vaihtoon. Jos ei palauta niin sit rikosilmoitus kavalluksesta.
Yhdistyksestä voi nostaa palkkaa tai palkkioita.
Tästä täytyy kuitenkin olla joku sopimus, esim. työsopimus, joka on hyväksytty yhdistyksen tai hallituksen kokouksessa.
Myös yhdistyksen kokous, joka on yhdistyksen ylin päättävä elin, voi päättää esim. hallitukselle maksettavista palkkioista.
Lisäksi verottajaa varmaan kiinnostaa tietää onko tuosta "palkasta" maksettu asianmukaiset verot.