Sosionomi AMK vai sosiologi (yliopisto)? Miten työ eroaa?
Mietin uutta alaa. Haluaisin auttaa ja tukea eroperheitä. Miten sosionomin ja sosiologin työnkuvat eroavat toisistaan? Onko esim lastenvalvoja jomman kumman tutkinnon suorittanut?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Katsoin, millaisia työpaikkoja on tarjolla sosionomeille. Todellakin lähinnä jossain lastenkodissa kotiorjan työtä. Ja usein vuorotyötä.
Miksi ihmisille suositellaan näitä koulutuksia? Sain työstä ihan erilaisen kuvan.
Aika vähän sosionomeja on lastenkodissa. Enemmän ennalta ehkäisevässä työssä. Itse olen ollut esimiehenä 13 vuotta, joista 3 viimeistä johtajana. Pohjakoulutus minullakin sosionomi, myöhemmin yamk, ja pari muutakin lisätutkintoa vuosien varrelta.
Molemmat ammatit (sosionomi ja sosiaalityöntekijä) antavat mahdollisuuden monipuolisiin ja mielenkiintoisiin työtehtäviin. Molemmille riittää töitä, yleensä päivätyötä. Mikäli olet kiinnostunut esimiestehtävistä, sosiaalityöntekijänä pääset niihin helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap nyt tarkoittaa varmaan sosionomia (amk) ja yhteiskuntatieteen maisteria, jonka pääaine on sosiaalityö.
Sosiologia on yleistä yhteiskuntatiedettä, joka ei liity millään lailla sosiaalityöhön.
sosiologi ja yhteiskuntatieteiden maisteri ovat molemmat yhteiskuntatieteiden tutkintoja
Missä sosiologi sitten opiskelee ja mitä?
Esim. Helsingin yliopistossa ja tässä on kuvaus: https://www.helsinki.fi/fi/valtiotieteellinen-tiedekunta/tutkimus/tiete…;
voisit auttaa ja tukea eroperheitä tutkimuksen kautta, mutta ehkäpä sinulle sopisi se sosiaalityöntekijän ammatti tai sosionomina palveluohjaus
Sosionomit toimivat monenlaisissa tehtävissä. Päiväkodeissa on ollut sosionomeja lastentarhanopettajina, mutta nyt uusilta on viety mahdollisuus siihen. (Jo valmistuneilla tai opiskelevilla säilyy.) Sosionomit voi myös työskennellä esimerkiksi vanhuspuolella. Kun tuo ammatti keksittiin (ei niin kauan aikaa sitten) ajatuksena oli kouluttaa ihmistyön moniammattilaisia joita voitaisiin siirrellä työskentelemään eri asiakasryhmiin väestön tarpeiden mukaan. Kritiikkinä olen kuullut, että jotkut sosionomit kokevat etteivät ole kunnolla päteviä mihinkään. Esim. sosiaalityössä heillä on huonommat etenemismahdollisuudet kuin sosiaalityöntekijöillä. Päiväkodissa heillä on huonommat näkymät kuin opettajan koulutuksen käyneillä opettajilla ym. (Tosin uusi ammattinimike varhaiskasvatuksen sosionomi on tuloillaan, mutta kukaan ei vielä tiedä mitä se pitää sisällään.) Jos haluat eroperheiden kanssa toimia, niin voisi tuo sosionomin ammatti noista kolmesta (sosiologi, sosiaalityöntekijä) olla se sopivin, luulisin. Sosiologi nyt ei ainakaan, koska hän tutkii yhteiskunnan ilmiöitä. Sosiaalityöntekijä taas on aika rankanmoinen ammattilainen. Hänelle tulee ne vaikeimmat keissit ja hän on paljon tekemisissä juridiikan pyörien kanssa. Sosionomilla on vähemmän valtaa ja vastuuta, mutta pääsee ehkä jopa enemmän hands-on asiakkaiden keissien kanssa. Opiskelun vaativuuden puolesta sosionomi pääse huomattavasti vähemmällä pänttäämisellä kuin nuo muut. Palkka ainakin tonnin kehnompi kuin sosiaalityöntekijällä.
Tuntuu että provo, kysymykset sen tasoa. Mutta esim. toi mainitsemasi diakoni. Se on siis kirkon alan tutkinto ja täytyy olla evlut kirkon jäsen, että pystyy toimimaan diakonina. Pitää sitoutua kristillisiin arvoihin työssä jne. Päivätyötä joo, mutta kirkko on huono työllistäjä, enemmän ihmisiä eroaa kirkosta kuin siihen liittyy joka vuosi.
Olen suorittanut joitain opintoviikkoja tuota sosiaalitutkimusta yliopistolla jossain vaiheessa. Tuskin jaksan siitä alkaa tutkintoa vääntää.
Mitäs sitä sitten alkaisi opiskella? Ni, diakonin työ kiinnostaisi.
Joo, tiedän, että diakoni on kirkon työntekijä. Olen ev lut kirkon jäsen ja tunnustava kristitty, tämä ei ongelma. Katsoin vaan tuota diakonin tutkintoa, niin sekin on sosionomin tutkinto. Harmi, että ei ole kuin Helsingissä ja sitten jossain vielä kauempana.
Mitäs nyt sitten alkaisin opiskella? Jotain, mistä valmistuu nopeasti eli max 3,5v ja töitä riittää. Ei sh (koska sitä opiskelen nyt eikä hoiva-ala olekaan mun juttu) eikä lto.
Jos pääsee yliopistoon voi lukea suoraan kandista maisteriksi.
Sttx kirjoitti:
Jos pääsee yliopistoon voi lukea suoraan kandista maisteriksi.
Minulla on jo yo-tutkinto. En taida enää alkaa tuohon. Ellen pääse luokanopettajaksi.
Kunnan sosiaalityössä stt ja sosohj. tekevät samaa asiakastyötä, mutta sosiaalityöntekijällä on erityistä tukea tarvitsevat asiakkaat ja sosiaaliohjaajalla muut. Sosiaalityö, teki sitä stt tai ohjaaja, tähtää muutokseen asiakkaan elämän haasteissa.