Apua kanin omistajat murtunut jalka
Kaniltani murtui jalka. Tarkemmin sanottuna toinen etujalka meni poikki.
Vein eläinlääkärille ja jalka olisi mahdollista leikata huomenna. Sain sille kunnon kipulääkkeet että pärjää tämän päivän huomiseen. Mitä mieltä olette onko tämä leikkaus kannattava? Onko turhaa kärsimystä viedä leikkaukseen ja pitää niin aktiivista eläintä häkissä siihen asti että paranee.
Eläinlääkäri ei oikein sanonut muuta kuin että on sillä elämää jäljellä kun pentu on että miksi ei, kuitenkaan ei vastannut kysymykseen onko tämä oikein. Haluan mielipiteitä ja kokemuksia jos joiltain löytyy. Olen soittanut moneen muuhunkin eläinlääkäriin ja he eivät oikein ole osanneet ottaa kantaa kun ei ole ollut ortopediä paikalla.
Kommentit (24)
Kun olin lapsi, meillä oli gerbiilejä. Kun yhdelle tuli kasvain, se leikattiin ja eli sen jälkeen vielä hyvän loppuelämän. Kaikki eivät ehkä päätyisi samaan ratkaisuun mutta ihailen äitiäni joka tuolloin teki kyseisen päätöksen :)
Ja tietenkään ell ei voi kertoa puolestasi että kannattaako leikata vai ei. Itse varmaan päätyisin kyllä leikkauksen kannalle.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa miten oli murtunut kun en paikalla ollut. Kunpa olisinkin ollut. Kani on vielä pentu ja ne ovat muutenkin herkkiä eläimiä. Luulen että hypännyt jonnekin korkealle ja väärässä asennossa alas tai toinen veikkaus että tassu jäänyt jotenkin häkin ritilän väliin kun hypännyt sinne/pois. Pitäisi varmasti hommata jonkilaiset rappuset siihen.
Ompele paksu kangas/pala räsymattoa siihen missä on ritilänreikää.
Nuorena ne on niin villejä.. omani pääsi jotenkin kirjahyllyyn(!) kun oli pieni ja keskellä yötä tuli sieltä hirveällä ryminällä alas.
Mutta se murtuma paranee nopeasti, älä vaan anna mitään korkeaenergistä ruokaa sille kun toipuu ettei liikoja riehu, ja muutenkin kanille pitää syöttää vain kaneille sopivaa ruokaa ei jyviä tms.
Kiva kuulla että jollain onnistunut leikkaus.
Pitää kyllä laittaa joku räsymaton palanen ja muutenki mattoa häkin alle.
Kani on niin pieni ja ritilän aukko yllättävän korkealla. Alussa siinä olikin pieni boksi porrastamassa mutta kani ei sen ollessa halunnut tulla häkistä ulos niin otin pois ja sen jälkeen onkin ravannut edes takaisin.Omaa huolimattomuutta kun siinä liukas lattia alla:/ mikäli onnettomuus nyt siinä kävi.
Pupultani meni etujalka poikki 10v sitten. Leikattiin, pieni ruuvi jalkaan, toipui hienosti. Etujaloilla on enemmän tasapainottava rooli, jos sama sinun pupullasi. Ei kärsi ja ELL ei edes leikkaisi jos siellä olisi jotain hankalasti paranevaa sirpaletta. Rutiinijuttu joka menee hyvin ja olet iloinen kun teet sen.