Miten selviän lukion pitkästä matikasta? En ymmärrä prosentteja enkä siniä tai cosiniä :(
Meillä oli matematiikan eka kurssin aluksi tasokoe, josta sain jotain 12/50 pistettä. Mulla oli kaikki muu väärin paitsi perus yhteen ja vähennyslaskut. Osa kertolaskuistakin oli väärin. Apua, mitä teen!
Olen siis 20v aikuisopiskelija ja haluan lääkikseen tai hoitoalalle eli luonnontieteet pitäis kai hallita.
Kommentit (31)
Ei millään pahalla mutta jos edes pitkä matikka ei suju niin aika turhaa haaveilla lääkiksestä. Kilpailu on niin kovaa ettei sinne pääse edes kaikki joilla on fy/ke/bi ällää tai eximiaa.
Et tule selviämään jos et opettele kaikkea takautuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Et mitenkään.
Joo, aina jollekin käy noin ..
Vierailija kirjoitti:
Jos et osaa prosentteja, trigonometriaa tai kertolaskuja niin
a) et pärjäisi edes lyhyessä matikassa
b) et ikinä tule pääsemään lähellekään lääkistä tai muita luonnontieteellisiä
Älä viitsi, kaiken voi opetella vai kävikö sinulle noin? loppui eväät. Älä yleistä että muut olisivat kaltaisia loosereita.
Pitkä matematiikka ei ole rakettitiedettä. Vaatii vaan enemmän tai vähemmän paneutumista. Minäkin olen siitä selvinnyt enkä ole mikään Einstein
Tämä on varmaan provo. Vastaan silti.
Ei lääkiksessä kauheesti matikkaa tarvitse, vaan fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa.
Prosenttilasku nyt ei ole mikään erikoinen juttu. Pari kaava opettelet. Siinä kaikki.
Luin pitkän matikan. En sen kummemmin mitään ymmärtänyt. Opettelin lähinnä mallin mukaan, miten mikäkin menee. Selkeät säännöt.
Vain lähinnä nämä opettelin ymmärtämään: derivaatta on tangentin kulmakerroin ja kulmakerroin on kulman tangentti.
Vaihda lyhyt matikka ja opitkin jotain.
On vain kolme tapaa oppia matematiikkaa: laskemalla, laskemalla ja laskemalla.
Vierailija kirjoitti:
No paljon töitä pitää tehdä. Eihän lyhyt matikka nyt mitään ydinfysiikkaa ole mutta tarvitset opetusta ihan yläasteen jutuista alkaen. Saisitko yksityisopettajaa avuksi? Ehkä sinun pitäisi ensin kerrata yläkoulun matematiikka läpi? Lääkistä ei nyt ehkä kannata pitää tässä vaiheessa realistiselta tavoitelistalla. Mutta ei hoitoala ole poissuljettu. Yhteen-, vähennys-, kerto-, jako- ja prosenttilaskulla pärjää aika pitkälle. Trigonometriset funktiot eivät ole kuin jako- ja kertolaskua ja kaavan pyörittelyä.
Millainen on kokemuksesi lukion pitkän matikan trigonometrian kurssista jos väität olevan sen vaan jako- ja kertolaskua :DDDDDDDDD
Matikka on lukuaine. Tämän kun sisäistin lukiossa niin matikka sujui sen jälkeen helposti ja kirjoitin siitä ällän. Tosin vain lyhyestä, mutta jos olisin lyönyt hanskat tiskiin heti kun en tajua jotain, niin heikosti olisi mennyt. Ja äo on täälläkin n. 100 eli mikään älykäs en todellakaan ole. Eli ei muuta kun lukemaan, kyllä ne asiat siitä avautuu!
Lyhyt vastaus todennäköisimmin selviät kovalla työllä ja uskomalla lujasti unelmaasi, silloinkin kun muut saattavat pitää sitä mahdottomana.
Itse saattaisin suositella myös sitä, että aloitaisit ensin todennäköisesti helpommasta eli syvenymällä ensin vaikka yläasteen matikan saloihin. - Tunuuko liian lällyltä? - No hyvä, jos niin mutta anna minun hieman epäillä. Juju on nyt siinä, että yritän luoda sinulle nyt vahvaa pohjaa. Eli vasa siten kun oikeasti yläasteen vai sanotaanko, sitä nykykielellä yläkouluksi maikka tuntuu hyvin vaivattomala, niin kannattaa siirtyä syvempiin kursseihin mahd. ensin vielä lyhyen matikan kursseihin tai suoraan pitkän matikan kursseille. - Tai voit harkia myös, eä "shoppailsit" molempien kursseja. - Kuullostaa rankalta mua avoite on, etä sinä oppisit matikkaa mahdollsimamn hyvin ja saavuaisit jonkinalsien "matikka rutiinin"
Lujasti tsemppiä!