Hoidanko huonosti mun vauvaa?
Vauva on pian 5kk. Täysimetyksellä. Nukkunut samalla tavalla koko ajan. Eli kyseessä ei ole mitkään hulinat, vaan tätä ollut aina. Yöunille menee 21-22 ja herää siitä tunnin päästä. Sitten nukkuu 2h pätkissä aamu kuuteen ja siitä noin tunnin välein ja herää klo 8-9. Päiväunia nukkuu neljät, mutta ovat pituudeltaan vaan 15min-30min. Joskus tuurilla voi mennä 45min.
Vauva ei kauheesti viihdy leikkimatolla tai sitterissä. Ehkä 10min kerralla. Joskus tuurilla 20min. Vaunuja inhoaa. Kantoreppu ok, jos kävelen. Paikalla ollessa alkaa heti kitinä. Ratasosassa selkänoja koholla viihtyy jonkun aikaa, jos on todella väsynyt. Muuten ei. Vaunulenkit voidaan siis unohtaa. Kauppareissutkin ovat hankalia, koska ei välittämättä tykkää olla kaukalossa. Joskus on ja joskus kannan sylissä vauvaa ja toisella kädellä työnnän ostoskärryjä.
Ulkoillaan kyllä aika paljonkin. Kesällä oltiin koko ajan ulkona. Vauva oli repussa, sylissä ja välillä istuttiin pihakeinussa, käveltiin ympäriinsä. Nyt syksyn tullen ulkoilut vähentynyt, mutta 2h vähintää yritän joka päivälle.
Vauva syö 2h välein päivisinkin.
Olen itse rättiväsynyt ja vaikea nukahtaa, vaikka vauva nukkuisi. Välillä päivisin en jaksa mitään järkevää. Kävellään vaan ympäri kämppää. Välillä vauva sylissä ja välillä kaukalossa. Välillä vaan istutaan ja heilutellaan lelua. Yritän lukea kyllä edes jonkun lorun silloin tällöin .
Vauvakerho on yhtenä päivänä viikossa klo 8.30-11.30 ja me ei ehdittäisi millään sinne.
Tuntuu, että kaikki muut ovat todella aktiivisia vauvan kanssa. Luetaan monta kirjaa per päivä, jumppaillaan, lauletaan ja leikitään. Vauvoilla on hirveästi kaikkea rakentavaa virikettä.
Äidit siivoavat kotiaan ja kahvittelevat ystävien kanssa. On aina siistiä ja puhdasta.
Ei mulla ole aikaa siivota. Olen rättiväsynyt koko ajan. Kun vauva nukkuu sen pienen hetken, niin mieluiten juon kahvia ja puputan palan suklaata sohvalla.
Mies auttaa kyllä, mutta on yrittäjä ja väillä työpäivä voi olla 14h.
tuntuu etten saa mitään aikaan. Enkä osaa tarjota vauvalle mitä pitäisi. Mulla ei ole kavereita, kenen kanssa mennä mihinkään. Eikä tuo vauva kyllä jaksaisi palkallaan ollakkaan. Tuntuu todella yksinäiseltä ja huonolta äidiltä.
Kaikki vippaskonstit siihen, miten vauva nukkuisi paremmin on kokeiltu. Olen yrittänyt imuroida vauva repussa yms.
Kommentit (6)
Et hoida huonosti, jos hoitaisit et viitsisi miettiä noin paljon asioita. Ei kannata ottaa stressiä tuon ikäisen vauvan kanssa virikkeistä ja kerhoista, pieni vauva ei tarvitse mitään muuta kuin läheisyyttä ja huolenpitoa. Normaali elämä tarjoaa kyllä riittävästi virikkeitä. Esikoinen oli aikoinaan minulla samanlainen pätkänukkuja. Toinen ja kolmas lapsi ovat olleet parempia nukkujia alusta asti. Meillä unipussi on rauhoittanut unta ja on ollut käytössä taaperoikään asti. Unipussissa lämpötila pysyy tasaisena ja vauva ei säikähtele omia säpsähdyksiään. Iltaisin myös tiuhempaan imettäminen tankkasi vauvaa. Päivisin kotiaskareet hoitui kantorepussa kantaen. Aika menee nopeasti ja pian vauva oppii viihdyttämään itseään ja tutkimaan ympäristöään.
Ihan tuttua. Oli luksusta kun sai kahvin juoda rauhassa, 15 minuuttia, ja sit taas mentiin.
Mun vauva ei kyllä kitissyt, mutta jotenkin ne päivät vaan meni yhtäkkiä.
Eikä todellakaan ollut putipuhdasta, tavaroita hujan hajan jne.
Kyllä se siitä. Olisi hyvä jos pääsisitte sinne vauvakahvilaan! Tekee jo paljon jos lähtee edes hetkeksi pois kotoa. Vaikka varttin vaunulenkki tekee jo hyvää.
Et hoida huonosti, mutta mietit asioita liikaa. Totuta lapsi vaunuihin ja lattialle. Heti se ei onnistu, mutta pikkuhiljaa.
Tsemppiä :)
Se on ensimmäisen lapsen kanssa tuollaista. Tuntuu, että pitäisi lorutella ja jutella tai muuten on niin hiljaista. Kun lapsia on enemmän, vauva ikään kuin menee siinä sivussa.
Ihan varmasti olet hyvä äiti. Jos kuitenkin haluat helpottaa oloasi, niin päätä, että kerran päivässä pidät vauvalle 15minuutin leikki- ja loruhetken. Riisu vauva pelkkään vaippaan ja hassuttele, puhaltelee, lennätä jne. Sen jälkeen voit olla hyvällä mielellä, että päivän "hyvä vuorovaikutushetki" on täytetty.
Itse olin myös hyvin väsynyt vauvojen kanssa ja itkin paljon. Oli niin raskasta heräillä öisin, oikeaa kidutusta. Kokeile väkisin tiputtaa ainakin yhdet päiväunet pois, jos se pidentäisi muita. Pidät siis vain hereillä. Kapalointi saattaa myös auttaa, kun ei heti säpsähdä hereillä.
Kuulostaa niin tutulta. Hän on vain high need baby (kannattaa googlata). Meillä alkoi asteittain helpottamaan, kun vauva oppi liikkumaan itse ja aloitettiin kiinteät 6kk iässä. Sai vähän uutta rutiinia elämään.
Tohon unihommaan sellanen, että voi vielä 5-vuotiaanakin nukkua huonosti, se on silti normaalia. Toki ajan myötä nukkuminen vähän helpottuu eikä tarvii kolmea kertaa päivässä olla laittamassa päiväunille.
Koita jossain vaiheessa päästä yhdeksi yöksi pois, jotta saat nukkua rauhassa ja isä hoitaa vauvaa. Jos siis et osaa vauvan kanssa ottaa unia samaan aikaan. Itse en aina edes herännyt, kun lapsi heräsi ja otti itse huikat tissistä.
Mulla oli esikoisen kanssa sama homma. Alkoi nukkumaan päiväunia ehkä n. 8kk iässä, sitten alkoi pikkuhiljaa helpottamaan. Välillä oltiin vaan kotona, vauva itki sylissä ja minäkin itkin kun olin niin poikki. Huono omatunto etten voinut olla parempi äiti lapselle. Koti oli kaaos ja lorut jäi usein pahasti väliin. Muutama kerran kuukaudessa jaksoin kerhoon.
Nyt mun parivuotias on ihan normaali ja iloinen touhottaja. Vauva-aikaan oli syliä, ruokaa ja lämpöä, ehkä ne oli kuitenkin ne tärkeimmät. Nyt on enemmän aikaa ja energiaa leikkiä ja lorutella yhdessä.
Sulle siis rauhaa toivotan. Teet sen minkä jaksat ja pystyt ja ehkä teilläkin se pahin aika olisi pian ohi.