Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jaa kolmaskin aloittamani metatyöketju sitten poistettiin

Vierailija
08.09.2019 |

?????

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin perheneuvolaa varten tehdä listan metatöistä, kun olemme mieheni kanssa eron partaalla, eikä hän ymmärrä miten paljon töitä on yksin hoitaa kaikki kotityöt ja ”metatyöt” perheessä.

Mutta jo kolme aloitustani aiheesta on poistettu. Säälittävää kiusantekoa, tai sitten täällä on joku todella naisvaltainen MO de.

No sulla on täysin urpo mies joka ei tajua mistään mitään (ei osaa edes kaupassa käydä) ja olet itse hysteerinen suorittajatyyppi, joka stressaa jostain vasu-keskustelusta, neuvolasta ja Wilmasta. Tämän luin jostain sun ketjusta.

Ette sovi yhteen.  Mitä metatyötä on lukea Wilman viestit ja reagoida niihin?

Pysähdy vaikka hetkeksi miettimään elämäänne ennen lapsia. Olitko jo silloin hysteerinen suorittaja, joka laati kauppalistan siinä järjestyksessä, miten tietyssä Prismassa hyllyt on järkätty ja pienikin poikkeama vaatii taas lisää metatyötä kun pitää muuttaa järjestystä. Oletko IKINÄ antanut sille miehelle mahdollisuutta vaikka laatia sitä kauppalistaa ja käydä kaupassa? 

Metatyöstä naiset omii suuren osan, koska kontrollifriikkeys estää sen, että miehen voisi sallia pestä se vessa väärällä pesuaineella tai ei niin tarkasti kuin itse haluaa. Tai ei imuroida petauspatjaa myös kääntöpuolelta, kuten siinä vuodevaateketjussa. 

Itselläni oli tässä opettelemista kun lapset olivat pieniä. Sen kerran kun mentiin ravintolaan syömään ja mies haki lapset päiväkodista ja nämä tulivat haalarit päällä, alla vain sukkahousut ja tahrainen paita. Kun varavaatekorissakin olisi ollut puhdas paita ja lapsilla myös sisävaatteet naulakossa. Kyllä, se koetteli hermoja ja näytettiin varmaan oudolta perheeltä kun lapset meni sukkahousuissa. Tai se kerta, kun mies unohti esikoisen kengät serkun ristiäisreissulla sinne. Ottihan se päähän. Kävi kiltisti ostamassa uudet ja vei lapsen kumisaappaissa tarhaan ja selitti miksi se lapsi tulee kumisaappaissa ja että iltapäivällä on uudet lenkkarit.

Kertaakaan en ole kirjoittanut sanaakaan vasukeskustelusta, joten joko valehtelet, tai sitten meitä on muitakin äitejä kyllästynyt tekemään kaiken perheessä.

Kerropa miksi niihin Wilma-viesteihin ei voi vastata. Tai vaikka jos lapsi sairaana, ilmoittaa koululle. Mitä seuraa siitä jos kukaan ei ilmoita? Ei sekään ole lapsen edun mukaista että ei käydä neuvolassa. Kun kukaan ei varaa aikaa. Tai muista viedä lasta sinne neuvolaan.

T. Ap

Vierailija
22/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin perheneuvolaa varten tehdä listan metatöistä, kun olemme mieheni kanssa eron partaalla, eikä hän ymmärrä miten paljon töitä on yksin hoitaa kaikki kotityöt ja ”metatyöt” perheessä.

Mutta jo kolme aloitustani aiheesta on poistettu. Säälittävää kiusantekoa, tai sitten täällä on joku todella naisvaltainen MO de.

Eikö se perheneuvola tiedä mitä ne on?

Lähinnä mieheni ei tiedä. Olisin halunnut esittää listan siellä. Ja selittää miksi olen niin uupunut ja kohta hakemassa avioeroa, jos ei aio hoitaa omaa osuuttaan kodin ja perheen asioista. T. Ap

No mutta luulisi että se perheneuvola osaa kertoa sen hänelle, jos ja kun ei sinua usko.

Eihän ne voi tietää mitä kaikkea miten työt jakautuvat meidän perheessä.

Etenkin siinä ensimmäisessä ketjussa oli monta juttua, mitä en ollut edes tajunnut tekeväni, otetaan esimerkiksi vaikka matkalle lähtö.

Sillä aikaa kun mies käyttää aikaansa ja aivokapasiteettiaan harrastuksiinsa, netflixin katsomiseen, pelaamiseen jne, minä olen valinnut matkakohteen ja ajankohdan, vertaillut lentolippujen ja hotellien hintoja, ostanut lennot, varannut hotellin, kertonut lapsille mitä pitää pakata mukaan, katsonut että matkalle tarvittavat vaatteet on puhtaana, lapsilla matkakohteen säähän sopivat sopivan kokoiset kengät ja vaatteet hankittuna, passit voimassa, rokotukset ajan tasalla, koiralle hoitaja, kukat kasteltu, matkavakuutus voimassa, kouluun ja päiväkotiin ilmoitettu lähdöstämme, samoin lasten harrastuksiin jne jne...

Tämä vain yksi esimerkki. Sitten kun näitä asioita on miljoona, niin se toinen uupuu. Ja alkaa ärsyyntyä siitä kumppanista joka ei ota vastuuta, vaan itsekkäästi elää ikäänkuin hänellä ei olisi perhettä ollenkaan. Vain palvelija joka huolehtii hänenkin asioistaan.

T. Ap

Kaikki nuo viestissäsi mainitsemat asiat. Niitä ei pidä jakaa, vaan pitää SOPIA kumpi puolisoista asian hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi se on hyväksyttävää, että toinen tekee asiat sinne päin, vaikka sen imuroinnin, koska se tarkoittaa, että seuraavalla imuroijalla on enemmän imuroitavaa. Minä en pidä karvapallojen irrottamisesta lattiasuuttimesta ja sitähän riittää, jos toinen ei imuroi huonekalujen alta tai putsaa suuttimia oman imurointivuoron jälkeen. Ei kenenkään työpaikalla katsella tuollaista menoa, siinä päätyy hyvin äkkiä esimiehen puhuteltavaksi.

Vierailija
24/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä mieheni ei tiedä. Olisin halunnut esittää listan siellä. Ja selittää miksi olen niin uupunut ja kohta hakemassa avioeroa, jos ei aio hoitaa omaa osuuttaan kodin ja perheen asioista. T. Ap

No mutta luulisi että se perheneuvola osaa kertoa sen hänelle, jos ja kun ei sinua usko.

Etenkin siinä ensimmäisessä ketjussa oli monta juttua, mitä en ollut edes tajunnut tekeväni, otetaan esimerkiksi vaikka matkalle lähtö.

Sillä aikaa kun mies käyttää aikaansa ja aivokapasiteettiaan harrastuksiinsa, netflixin katsomiseen, pelaamiseen jne, minä olen valinnut matkakohteen ja ajankohdan, vertaillut lentolippujen ja hotellien hintoja, ostanut lennot, varannut hotellin, kertonut lapsille mitä pitää pakata mukaan, katsonut että matkalle tarvittavat vaatteet on puhtaana, lapsilla matkakohteen säähän sopivat sopivan kokoiset kengät ja vaatteet hankittuna, passit voimassa, rokotukset ajan tasalla, koiralle hoitaja, kukat kasteltu, matkavakuutus voimassa, kouluun ja päiväkotiin ilmoitettu lähdöstämme, samoin lasten harrastuksiin jne jne...

Tämä vain yksi esimerkki. Sitten kun näitä asioita on miljoona, niin se toinen uupuu. Ja alkaa ärsyyntyä siitä kumppanista joka ei ota vastuuta, vaan itsekkäästi elää ikäänkuin hänellä ei olisi perhettä ollenkaan. Vain palvelija joka huolehtii hänenkin asioistaan.

T. Ap

Kaikki nuo viestissäsi mainitsemat asiat. Niitä ei pidä jakaa, vaan pitää SOPIA kumpi puolisoista asian hoitaa.

Sovittu on miljoonat kerrat yhtä sun toista, mies jaksaa tsempata ( hoitaa edes jonkun osuuden kodin ja perheen asioista) tasan kaksi päivää ja taas palataan samaan vanhaan.

Vierailija
25/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä hoidan just tyypillisesti ennen matkaa kaiken tuon. Lisäksi koirille hoidon ja talovahdin jne.

Mies yrittää yleensä sälyttää minulle vielä ne omat vaatteensakin.

Yhtenä kesänä sovin että veljeni saa lainata autoani ja mökkiäni loman aikana.

Alkoi savu nousta korvista kun veli sitten laittaa koko ajan viestiä jostakin joka ei miellytä. Just katsastettu ja huollettu autokin oli kuulemma likainen ja viallinen.

Vierailija
26/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Sovittu on miljoonat kerrat yhtä sun toista, mies jaksaa tsempata ( hoitaa edes jonkun osuuden kodin ja perheen asioista) tasan kaksi päivää ja taas palataan samaan vanhaan.

Ota sitten se ero, äläkä tätä samaa asiaa täälläkin jankkaa päivästä toiseen.

Vierailija
27/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mies ja hoidan meidän perheessä suurimman osan näistä "metatöistä" ja ihan vaan siksi, koska vaimoni tekemänä ne ei hoituisi, ja jos hoituisikin, niin minulla olisi siitä kaiken aikaa stressi päällä onko kaikki asiat, aikataulut yms. hoidossa ja hallinnassa.

Vielä pari kuukautta sitten en ollut edes kuullut koko käsitettä metatöistä, enkä ole myöskään niiden takia kokenut suunnatonta uupumusta.

Vierailija
28/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku ilmoittaa ketjun asiattomaksi, se poistuu, vaikka sitten olisi korvatipoista keskusteltu. Ei tässä sen kummemmasta ole kysymys. Joku tekee kiusaa. 

Oletko tosissasi? Eli jos vaikka joku sovi***** ei halua että näistä asioista puhutaan täällä, niin hän päättää että ketjut poistetaan?

Kokeilepa itse ja ilmoita asiattomaksi muutamia täysin neutraaleja ketjuja. Ei mene kuin pari minuuttia, niin ne kaikki on poistettu. 

Vierailija
29/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee mieli suklaata = metatyötä koska sitä ajattelee.

Vierailija
30/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metwtyö on määritelmällisesti jotain, mitä ei voi luetella ja yksilöidä. Se ei ole mitään yksittäisiä työtehtäviä, vaan sitä, että pysytellään selvillä siitä, mitä kaikkea pitää tehdä, missä järjestyksessä ja mitä pitää olla hoidettuna, että se voidaan tehdä. Eli esim se lakananvaihto ei ole metatyötä, eikä lakanoiden pesu tai silittäminenkään, vaan se, että huolehtii sekä siitä,, että lakanat tulee vaihdettua, että siitä, että vaihtopäivänä on valmiina puhtaat lakanat, jotka voi vaihtaa, että ne likaiset ehditään pestä ja kuivata ennen seuraavaa vaihtopäivää, että on tarpeeksi pyykinpesuainetta niiden pesemiseen. Se ei siis ole minkään näistä tekemistä, vaan siitä huolehtimista, että kaikki tulee tehdyksi ajallaan ja oikeassa järjestyksessä. Useissa firmoissa ja esim kouluissa tästä huolehtiville esimiehille, työmaamestareille, projektipäälliköille ja tiimivetäjille tai rehtoreille maksetaan palkkaa ihan vain siitä huolehtimisesta.

Mutta niillä on yleensä noin tuhat kertaa monimutkaisempia projekteja. Tämä kotoisesta metatyöstä uhriutuminen on naurettavaa.

Vierailija
31/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun vasta sitten kun teet suunnitelman mennä ärrälle ja ostaa suklaaata, ja aikataulutat sen. :-D

Kauheeta metatyötä, ihan hiki nousee otsalle kun ajatteleekin.

Vierailija
32/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun vasta sitten kun teet suunnitelman mennä ärrälle ja ostaa suklaaata, ja aikataulutat sen. :-D

Kauheeta metatyötä, ihan hiki nousee otsalle kun ajatteleekin.

Suklaan syömisen suunnittelu tuskin on lapsiperheessä niitä tärkeämpiä metatöitä. Mutta kyllä oikeastaan esim lasten karkkipäivän miettiminen (mikä päivä? Kuinka paljon saa syödä karkkia? Mihin aikaan? Saako aamupalaksi syödä karkkia? Mitä herkkuja muina päivinä saa syödä? Kuka ostaa karkit? Kuka maksaa karkit? Ostavatko viikorahoilla vai ei? Onko xylitolpurkkaa/pastilleja kotona, joita voi syödä karkin syömisen jälkeen, kuka huolehtii hammaspesut? Jne) vs terveellisen ruokavalion ylläpito karkin syönnistä huolimatta on metatyö, joka ylläripylläri on minun heiniäni, miestä evvk vaikka lapset söisivät pelkkää karkkia kaiket päivät.

Vierailija
33/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnnä se meta herseeseen. Ei jaksa kun aina yritetään leikkiä qvasi-filosofista ja eteeristä ajattelijaa.

Vierailija
34/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, te ette vaan kertakaikkiaan sovi yhteen, eli se ero sitten varmaan paras ratkaisu.

Kuulostaa ihan idiootilta tuo mies. Mutta toisaalta sinäkin kuulostat oikeasti aika tarkalta tyypiltä.

Mun mies on tehnyt matkatöitä oikestaan aina, ihan lasten syntymästä saakka. Olen siis pitkälti hoitanut nämä joitakin uuvuttavat metatyöt ihan yksin. En siksi, että mies ei osaisi, vaan ihan siksi, että jo aikaeron vuoksi Kiinasta tai USA:sta on hiukan hankala reagoida vaikka nyt lapsen sairaspoissaoloihin.

Mulla on aika vaativa työ ja tiukka kalenteri ja on ollut ihan luontevaa merkata ne lastenkin asiat sinne kalenteriin heti kun ne tulee eteen. Vaikka joku vanhempainilta. Kun siitä tulee viesti Wilmaan, laitan sen kalenteriin, myös työpaikan Outlookiin. Ei ole ollut paineita noista. Mutta paljon olen joutunut järkkäämään, ehkä se on kasvattanut ja perusasioista ei muodostu paniikkia.

Ehkä aika on kullannut muistot, mutta ap:n jossain ekan ketjun viestissä luettelemissa jutuissa en vaan tunnista mitään kauheaa "metatyötä" jotka pitäisi olla ihan listoina tehtynä.

Mitä jos ottaisit vaan esille sen, että sinua henkilökohtaisesti uuvuttaa hoitaa kaikki arjen perusasiat suhteessanne. Kyllä ne työntekijät sitten kyselee ja mieleesi tulee asioita. Mitenkään rakentavaksi se perheneuvolakäynti ei muodostu, jos sulla on joku av:n lista, että minä teen asiat 1 2 3 4 5 6 7...98 ja mies ei tee mitään.

Vierailija
35/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

95% metatöiden uuvuttavuudesta poistuu, kun lakkaa vetämästä perässään kivirekeä. Jatkuvat pettymykset mihinkään tarttumattomaan kumppaniin, jota ei siis yhteiselokaan kummemmin kiinnosta, aiheuttavat raskaan sarjan pettymyksiä. On helpompaa hoitaa oikeasti kaikki yksin kuin hoitaa kaikki yksin sen kestovitutuksen kanssa, jonka vapaamatkustelu aiheuttaa.

Vierailija
36/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Halusin sen listan, jotta mies tajuaisi että niitä töitä on paljon, joita mitää itsestäänselvyytenä että hoidan. Liikaa! Ja olen väsynyt. Listan kanssa hänen on helpompi reagoida ja voidaan vaikka jakaa työt.

Olen oppinut että miesten kanssa monesti pitää vääntää asiat rautalangasta. Jos sanon vaan, että olen uupunut hoitamaan arjen perusasiat suhteessa, niin ei hän osaa tarttua mihinkään. T. Ap

Vierailija
37/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoketjujahan ne kaikki. Ap on pakkomielteinen jankuttaja joka ryhtyy aivottomiin intoksiin vaikkapa sanojen määritelmistä, trollaa ja ilkeilee sekä pystyy lähinnä metakeskusteluun.

Vierailija
38/38 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provoketjujahan ne kaikki. Ap on pakkomielteinen jankuttaja joka ryhtyy aivottomiin intoksiin vaikkapa sanojen määritelmistä, trollaa ja ilkeilee sekä pystyy lähinnä metakeskusteluun.

Hmmm... Kukakohan täällä pakkomielteisesti poistelee ASIALLISIA ketjuja? En ole ilkeillyt kellekään ja olen aloittanut av:lle paljon muitakin keskusteluita - asiallisia sellaisia. Oma kommenttisi sen sijaan on ilkeä. Ehkä saat hyvän mielen ilkeilystä, itse en saa. T. Ap