Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi naisille ei ole liikettä joka myisi useissa eri koossa ja malleissa perussiistejä vaatteita?

Vierailija
08.09.2019 |

Kuten Dressman. Sieltä saa jokainen mies siistit ja istuvat vaatteet helpolla. Naisille ei tarjota samaa missään, istuvan vaatteen saaminen on lähes mahdollisuus ja vaatii useiden tuntien ja päivien etsimisen.

Kommentit (505)

Vierailija
461/505 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen asia olisi laihduttaa, jos painoa on liikaa. Minulla on parikin kaveria, jotka ylipainoisia ja tuskailevat että kun vaatteet eivät istu. Odotuksensa heillä tuntuu olevan se, että vaatteet taikoisi läskin pois. Että löytyisi vaatteita, joissa he näyttäisivät hoikilta. Koska vaatteet menevät kyllä päälle, ja mielestäni ”istuvat” mutta kun näyttävät heidän omasta mielestään ne päällä lihavalta tai muuten vaan kamalalta.

Näissä tapauksissa se istuvuus tai hyvännäköisyys ei ole vaatteista kiinni. Vaan omassa päässä olevasta mielikuvasta siitä miltä vaatteiden tulisi näyttää päällä läskeistä huolimatta.

Anteeksi että kirjoitan näin, en tarkoita että näillä täällä ketkä kirjoittavat ongelmasta välttämättä tilanne olisi tämä, mutta kun olen törmännyt tähän niin monta kertaa. Syynä tyytymättömyyteen omaa vartaloa kohtaan voi toki olla joku muukin kuin lihavuus. Ihmisillä on päässä joku mielikuva täydellisestä istuvuudesta, joka ei kohtaa todellisuutta.

Allekirjoitan tämän täysin. Ei nähdä omaa kroppaa realistisesti ja kiukutellaan huonosta istuvuudesta myyjälle. Ja kyllä se ylipaino rajoittaa, se on fakta.

Terv. Myyjä

Ninkuin tästä ketjusta käy ilmi, on muitakin kuin ylipainoisia jotka eivät löydä istuvia vaatteita. Kaikenkokoiset ja muotoiset ihmiset kyllä näyttävät edullisemmilta ja hoikemmiltakin jos heillä on kaikin puolin sopivat vaatteet. Minusta ylipainoiset saavat haluta istuvuutta siinä missä muutkin. Teollinen massatuotanto tietysti takaa sen että tuntuu kuin vaatteet eivät sovi oikein kenellekään. Olen itse ajatellut että rupean teettämään vaatteita. Ainakin tiettyjä kuten hyvät takit, paremmat vaatteet jne. Olen itse alle 160cm ja 66kg ja on vaikea löytää istuvia vaatteita lukuunottamatta jotain t-paitoja tai kotihalatteja. Myös väritys on Suomessa ankeaa. Syksyllä ja talvella musta, ruskea, harmaa, sinappi, lila-rusehtavanpunainen ja kesäaikaan vaaleanharmaa, beige tai jotain hailakoita pastellivärejä.

Koska täällä ei ole ostovoimaa tarpeeksi, ei kannata pitää mitään petite-mallistoa. Ylipainoisille on omia mallistoja jo todella monella merkilllä. Sun mitoilla saat Zalandosta ja Asokselta vaatteita. Sieltä löytyy väriäkin.

Terv. Myyjä

Siitä ostosvoimasta ei voi ihan täysin tietää, jos ei ole koskaan sellaisia tuotteita (esim. petite/tall -mallisto) yritetty tarjotakaan. Teillä ei ole mitään tilastoa siitä kuinka moni jättää ostamatta kokojen puuttessa. He eivät välttämättä mene muuallekaan ostoksille, vaan sinnittelevät ostamatta uusia vaatteita.

Itsehän en lyhyenä juurikaan osta vaatteita tai käytän kirppareita, koska tekee pahaa maksaa täyttä hintaa epäsopivasta vaatteesta. Kuljen sitten rytkyissä, mutta tämä ei todellakaan ole ideaalitilanne. Mielelläni käyttäisi rahaa enemmän jos saisin sopivia vaatteita. Esim. housuja en käytä juuri koskaan, vaikka haluaisin käyttää.

Zalandolta olen tilannut, mutta ovat pääasiassa huonolaatuisia keinokuituvaatteita, enkä jaksaisi sitä palautusrumbaa, vaan mieluummin sovittaisin kaupassa.

Ekologistahan ostamatta jättäminen on, mutta kyllä nolottaa ja harmittaa kulkea epäistuvissa ja lisäksi nuhjuisissa vaatteissa.

Kyllä tuo myyjä on täysin oikeassa ostovoimasta ja ihmisten arvostuksesta laatutuotteita kohtaan.

Edellinenkin kommentoija puhuu itsensä pussiin, kuinka haluaa ostaa laadukkaita vaatteita erikoiskoossa, mutta ostaa sokkona Zalandosta tai kirpparilta. Pientä ristiriitaa..

Ja myyjä puhui myös täyttä asiaa tuosta ylipainosta. Mun kokona on ollut kautta aikain koko 34/36. Varsinkin kalliimmat, laadukkaat vaatteet näyttävät uskomattoman hyviltä. Leikkausta, viimeistelyä ja materiaalin laatua ei saa polyesteri-akryyli -sekoitteella.

En puhu. Sanoin, että haluan ostaa laadukkaita vaatteita lyhyellä mitoituksella, en laadukkaita vaatteita liian pitkällä mitoituksella. Tällaista merkkiä vielä etsin, siihen asti kun löydän en juurikaan aio ostaa vaatteita.

En siis suinkaan ostele sokkona, vaan nimenomaan en osta melkein koskaan vaatteita. Jotain on kuitenkin pakko pukea päälleen, kun ei alastikaan voi kulkea, joten joskus on pakko jotain kirpparilta ostaa. Olen tarkkana materiaaleista, lähinnä luonnonkuituja ostan eli ei mitään polyesteriä.

Zalandolta olen siis tilannut kerran, kokeilun vuoksi ja silloinkin vain puuvillaisia perusvaatteita. Osaan kyllä katsoa materiaalin ennen kuin ostan ja juuri siksi en jaksaisi zalandoa koko ajan selailla, koska työn ja tuskan takana on luonnokuituisten vaatteiden löytäminen sieltä.

Saa vinkata jos tiedät laadukkaita, nuorekkaita ja ekologisia petite-mitoitettuja merkkejä paljonkin! :) Itse olen käyttänyt kymmeniä tunteja netissä sellaisia etsien, mutta vielä ei ole vastaan tullut. :)

Kuule, nyt ei kannata puhua itseään pussiin entistä pahemmin. Nyt väitit ko ettet ole ostanut Zalandosta luin kerran ja puuvillaisia vaatteita.

Suora lainaus sinulta: ”Zalandolta olen tilannut, mutta ovat pääasiassa huonolaatuisia keinokuituvaatteita, enkä jaksaisi sitä palautusrumbaa, vaan mieluummin sovittaisin kaupassa.”

Selitä mulle miten ekologisuus, laatu ja mitoitus sopii tuohon kuvioon?

Suomalainen ostaa heikkolaatuisia kertakäyttövaatteita ja ihmettelee kun menevät ensimmäisessä pesussa huonoiksi. Niissä on ekologisuus kaukana. En aio antaa tämän vuoksi enää yhtään vinkkiä, koska kaikki laatumerkkivinkkaukset kaikuvat kuuroille korville. Laatu=ekologisuus.

Ja kiitos sille liiankin ymmärtäväiselle myyjälle-olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Kannattaa vähän treenata luetunymmärtämistä jos sinusta tuo puhui itsensä pussiin.

Tänne ei ole tainut tulla yhtään hyvää vinkkiä. Minä en ala ostamaan kallista ja epäsopivaa joten ostan halpoja epäsopivia joita heitän menemään. En voi itse vaikuttaa mitä kaupat myyvät eli niitä vaatteita jotka on suunniteltu vain yhden mallisille naisille.

Vierailija
462/505 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan kun sopivia vaatteita ei löydy, käytän vanhoja ja kauppa jää kokonaan syntymättä.

Miksei kukaan vastaa kysymykseen, mistä kaupasta saa keskihintaisia vaatteita jotka kestävät normaalia pesua?

Mistä vain kaupasta! Hölmö kysymys.

Kyse on tässä kuten ap:nkin kohdalla kysymys taidosta ostaa. Älä osta pelkkää keinokuitua, äläkä ohuesta kankaasta valmistettua, jos haluat vaatteen, joka kestää kovaa kulutusta. Vaate käyttötarkoituksen mukaan!

Ja toki vaatteita pitää osata pestäkin oikein. Yksi tuttuni valittaa samaa kuin sinä, mutta kun vähän kyselin tarkemmin, kävi ilmi, että hänelle se "normaali pesu" tarkoitti ikuista 60 asteen pesua, vaikka vaate on tarkoitettu pestäväksi 40 asteessa. Päälle vielä aina rumpukuivaus. Ei ihme, että vaatteet kuluvat nopeasti.

Ja vielä: ei mikään vaate ole ikuinen. Näin se vain on.

Eli: 1)osta oikeanlainen vaate käyttötarkoitukseen, vältä halpoja ja halvan tuntuisesta kankaasta valmistettuja

2) huolla niitä oikein eli pese oikeaasa lämpötilassa ja muista, että vaikka kuivausrumpu on kätevä (itsellänikin sellainen on), se kuluttaa vaatteita nopeammin kuin normaali kuivaus narulla.

Ps. Ostan itse vaatteita mistä vain, ja vain kerran olen osunut sysipaskaan laatuun, Veromodasta ostetut housut kuluivat nyppyisiksi muutamassa pesussa. Ja yli viisikymppisenä naisena olen todellakin OSTANUT paljon vaatteita, itselleni ja lapsilleni....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/505 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisille ei ole liikettä joka myisi useissa eri koossa ja malleissa perussiistejä vaatteita?

Naistenvaateliikkeetkö myyvät vain yhtä vaatetta yhdessä koossa?

Vierailija
464/505 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän luulen , että ap:n ongelma on jonkun tuossa mainitsema eli tämä: "olet ylikriittinen ja projisoit itseinhoasi vaatteisiin". Olen ollut parikymmentä vuotta myyjänä vaatekaupoissa ja ongelma-asiakastyypeistä yksi on juuri sellainen, jonka mielestä mikään vaate ei sovi hänelle, vaikka sopivuudessa ei oikeasti ole mitään vikaa. Ihmisellä on tosi ylimitoitettu kuvitelma siitä, miltä hänen pitäisi näyttää ja todellisuus ei vastaa sitä. Näitä on selvästi enemmän naisissa kuin miehissä.

No kerro toki tuolla ammattilaisen pitkällä kokemuksella mistä saisi se lyhyempi ja muodokkampi sopivan vaatteen? Tai pidempi ja muodokkampi? Vai oletko niitä myyjiä joilla on täysin sokea kohta siihen että ihmiset ovat eri kokoisia ja hoetaan "kyllä meidän vaatteet sopii kaikille".

Voi mistä tahansa kaupasta, jos nyt et siis yritä ostaa väkisin jotain teinimyymälän kittanafarkkuja! Mene vaikka Aleksi 13:een, ja varaa pukeutumisneuvoja, jos et itse osaa hakea itsellesi sopivaa kokoa. En nyt tiedä, mitä kutsut "muodokkaaksi", mutta esimerkiksi itse olen kokoa 36, 75H rintaliiveillä ja löydän oikein hyvin vaatteita. Jokainen vaate ei sovi, mutta valikoimaa on. Jakut voivat olla hankalia, mutta esimerkiksi kietaisutyyppiset villatakit ovat päällä oikein nättejä. Jakuistakin löytyy suoralinjaisia, joissa ei rinta kiristä.

Vierailija
465/505 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

Jep. Ap on niitä, joiden mielestä mitään ei löydy, jos kaikki vaatteet eivät sovi hänelle. Kyse on ostamisen ja valikoimisen taidosta.

Vierailija
466/505 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? No ei ole noin, ap! Naistenvaateliikkeitähän on selvästi enemmän kuin miestenvaateliikkeitä, samoin ketjuja. Pikemminkin kyse on siitä, että on vaikea valita niin suuresta tarjonnasta. Miestenvaateliikkeitä ei pienemmillä paikkakunnilla ole kuin Dressman, siksi se pompahtaa silmille.

Jos et osaa etsiä sinulle sopivia malleja, varaa aika pukeutumisneuvojalle. Niitä on isoissa liikkeissä, osa ilmaisia ja osan maksu kompensoidaan ostoksista.

Kyse on pikemminkin siis ostamisen taidosta. Kaikki eivät sovi kaikille. Esimerkiksi minä olen ylipainoinen, ja minulle ei joku kapea kotelomekko tai hame sovi lainkaan, kapea hame vain korostaa paksuja jalkojani. Sen sijaan leveähelmainen on paljon armollisempi.

Mutta tuo pitää vain tajuta, eikä se ole sama asia kuin että kotelomekot sinänsä olisivat kaupassa väärän mallisia. Ne eivät vain sovi minulle.

Monissa kaupoissa on malleja eri vartaloille, esim. Your facessa on eri kokoluokissa housuissa kolmea eri pituutta. Samoin tuota löytyy Marks & Spencerillä. Ja ompelupalveluitakin on monessa liikkeessä, mm. STockmannilla.

https://info.stockmann.com/palvelut/muodin-palvelut/ompelupalvelu/

Suurin osa nykyvaatteista onkin nimenomaan lihaville, joten ei ihmekään että löydät helposti vaatteita. Normaalipainoisen mutta muodot omaavan taas on todella vaikea löytää mitään sopivaa. Miljoonannen kerran, koska kaikki vaatteet näyttää olevan kaavoitettu joko pallolle tai tikulle.

Olen edelleen eri mieltä. Olen vuosikymmenten saatossa siirtynyt koosta 32 kokoon 44, eikä minulla ole koskaan ollut ongelmia löytää runsaasti kivoja vaatteita.

Toistan: epäilen, että et osaa ostaa. Siihen auttaa pukeutumisneuvoja.

Toki on naisissa kuten muuten miehissäkin "ongelmavartaloita" - sitaattimerkeissä siksi, ettå ei mikään vartalo nyt varsinaisesti ole ongelma, vaan ehkä vain niin harvinainen malliltaan, että sille on vaikea löytää vaatteita.

Mutta kuten sinun pitäisi jo ketjusta voida päätellä, valtaosalla naisista ei ole isompia ongelmia vaatteiden löytämisessä. Eli edelleen: joko olet todella harvinaisen mallinen tai et osaa ostaa. Tai kolmaskin vaihtoehto toki on: olet ylikriittinen ja projisoit itseinhoasi vaatteisiin.

En todellakaan inhoa itseäni! Mutta jos vaate pitää valita niin että yhdestä kohtaa sopiakseen se on toisesta kohtaa ainakin kaksi kokoa liian iso, niin uskallan sanoa ettei se ole nirsoutta. Sun vartalomalli on ilmeisesti pysynyt painonvaihtelun myötäkin samana (suorana?), eikä se että sinä olet löytänyt sopivia vaatteita tarkoita sitä että niitä olisi tarjolla ollenkaan jollekin toisen muotoiselle.

Olen useasti esim käynyt isossa vaatekaupassa läpi Joka ainoan talvitakin ilman että yksikään on ollut sopiva (kun löytyy koko jossa vihdoinkin voi käsiä liikuttaa, mahtuu vyötärölle kaksi minua). Ei siinä pukeutumisneuvoja voi takiksi muuttua. Ja esim talvitakki on vaate jota ei voi korvata jollain muulla, niinkuin esim farkut olen korvannut mekoilla.

Ei, en ole suora vartaloltani, vaan aika kurvikas varsinkin lantiolta. Eikä ole ongelmia löytää vaatteita. Et nyt vaan halua itse myöntää, että et osaa ostaa vaatteita, ja kiukuttelet saamillesi vastauksille.

Ihan sama, intä mitä haluat. Minä nyt vaan totean, että en ole samaa mieltä, en ole huomannut tuollaisia ongelmia. Ainoa oikeasti "ongelmavartaloinen" tuntemani ihminen on serkkuni, jolla on kasvuhäiriö ja joka on aikuisen naisen muotoinen, mutta 112 senttinen. Hänen pitää kaikkiin vaatteisiin lyhentää hihat, helmat ja lahkeet.

Vierailija
467/505 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan kun sopivia vaatteita ei löydy, käytän vanhoja ja kauppa jää kokonaan syntymättä.

Miksei kukaan vastaa kysymykseen, mistä kaupasta saa keskihintaisia vaatteita jotka kestävät normaalia pesua?

Mistä vain kaupasta! Hölmö kysymys.

Kyse on tässä kuten ap:nkin kohdalla kysymys taidosta ostaa. Älä osta pelkkää keinokuitua, äläkä ohuesta kankaasta valmistettua, jos haluat vaatteen, joka kestää kovaa kulutusta. Vaate käyttötarkoituksen mukaan!

Ja toki vaatteita pitää osata pestäkin oikein. Yksi tuttuni valittaa samaa kuin sinä, mutta kun vähän kyselin tarkemmin, kävi ilmi, että hänelle se "normaali pesu" tarkoitti ikuista 60 asteen pesua, vaikka vaate on tarkoitettu pestäväksi 40 asteessa. Päälle vielä aina rumpukuivaus. Ei ihme, että vaatteet kuluvat nopeasti.

Ja vielä: ei mikään vaate ole ikuinen. Näin se vain on.

Eli: 1)osta oikeanlainen vaate käyttötarkoitukseen, vältä halpoja ja halvan tuntuisesta kankaasta valmistettuja

2) huolla niitä oikein eli pese oikeaasa lämpötilassa ja muista, että vaikka kuivausrumpu on kätevä (itsellänikin sellainen on), se kuluttaa vaatteita nopeammin kuin normaali kuivaus narulla.

Ps. Ostan itse vaatteita mistä vain, ja vain kerran olen osunut sysipaskaan laatuun, Veromodasta ostetut housut kuluivat nyppyisiksi muutamassa pesussa. Ja yli viisikymppisenä naisena olen todellakin OSTANUT paljon vaatteita, itselleni ja lapsilleni....

Tämä viesti ei vastannut mitenkään aplle, pässi.

Vierailija
468/505 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän luulen , että ap:n ongelma on jonkun tuossa mainitsema eli tämä: "olet ylikriittinen ja projisoit itseinhoasi vaatteisiin". Olen ollut parikymmentä vuotta myyjänä vaatekaupoissa ja ongelma-asiakastyypeistä yksi on juuri sellainen, jonka mielestä mikään vaate ei sovi hänelle, vaikka sopivuudessa ei oikeasti ole mitään vikaa. Ihmisellä on tosi ylimitoitettu kuvitelma siitä, miltä hänen pitäisi näyttää ja todellisuus ei vastaa sitä. Näitä on selvästi enemmän naisissa kuin miehissä.

No kerro toki tuolla ammattilaisen pitkällä kokemuksella mistä saisi se lyhyempi ja muodokkampi sopivan vaatteen? Tai pidempi ja muodokkampi? Vai oletko niitä myyjiä joilla on täysin sokea kohta siihen että ihmiset ovat eri kokoisia ja hoetaan "kyllä meidän vaatteet sopii kaikille".

Voi mistä tahansa kaupasta, jos nyt et siis yritä ostaa väkisin jotain teinimyymälän kittanafarkkuja! Mene vaikka Aleksi 13:een, ja varaa pukeutumisneuvoja, jos et itse osaa hakea itsellesi sopivaa kokoa. En nyt tiedä, mitä kutsut "muodokkaaksi", mutta esimerkiksi itse olen kokoa 36, 75H rintaliiveillä ja löydän oikein hyvin vaatteita. Jokainen vaate ei sovi, mutta valikoimaa on. Jakut voivat olla hankalia, mutta esimerkiksi kietaisutyyppiset villatakit ovat päällä oikein nättejä. Jakuistakin löytyy suoralinjaisia, joissa ei rinta kiristä.

Ei kovin ammattimainen neuvo. Voisi jopa sanoa että edellinen ei edes tiennyt mihin yritti vastata.

Vierailija
469/505 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

Jep. Ap on niitä, joiden mielestä mitään ei löydy, jos kaikki vaatteet eivät sovi hänelle. Kyse on ostamisen ja valikoimisen taidosta.

Te kaksi siis koette olevanne saman muotoisia kaikkien muiden naisten kanssa, pituus vain vaihtelee. Luulen että te olette ne jotka ei oikein hahmota vaatteen istuvuutta.

Vierailija
470/505 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

Te kaksi siis koette olevanne saman muotoisia kaikkien muiden naisten kanssa, pituus vain vaihtelee. Luulen että te olette ne jotka ei oikein hahmota vaatteen istuvuutta.

Taitavat olla niitä ihmisiä jotka ostaa niitä tännekin linkattuja muodottomia trikookolttuja ja luulee niitä siisteiksi vaatteiksi.

Vierailija
471/505 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Vierailija
472/505 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia vuosia sitten kävin Virossa useasti ja pidempiäkin aikoja siellä oleskelin.Ja löytyi vaatteita silloin.Virossa on pieni maa, mutta tyylikkäitä naisten vaatteita saatavilla.Virolaisia/balttialaisia vaatemerkkejä kuten Ivo Nikkolo, Bastion, Monton ja Mosaic.eikä hintakaan näillä kohtuuton.

Vierailija
473/505 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mittavaatesaarnisto.fi

Täältä löytyy tyylikkäitä laatuvaatteita naisille, juuri sopivassa koossa ja mallissa  :)

Vierailija
474/505 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa paljon nihkeitä asiakkaita. Kyllä mää löydän vaatteita liikaakin.  

Vierailija
475/505 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aikaisempi kirjoittaja kirjoitti osuvasti vaatteen pesulämpötilojen noudattamisesta. Myöskään linkousta ei kannata säätää aina siihen maksimiin. Kuusisataa riittää hyvin. Kannattaa myös hyödyntää pesukoneen käsinpesuohjelmia, vaikka vaatteen pesuohjeissa tuota ei mainita. Eräs työkaverini pesee kaikki vaatteensa kuudenkympin pesuohjelmalla. Vaatteet ovatkin sitten sen näköisiä, eli kuluneen ja nuhjuisen näköisiä.

Itse pesen kuudenkympin pesuohjelmalla vain sukat, alushousut, petivaatteet ja pyyhkeet.

Paidat (paitsi neuleet) laitan aina henkariin kuivumaan. Pysyy mallissaan.

Ja mitä tulee ap:n aloitusviestiin, niin olen osittain samaa mieltä. Itse naisena tykkäisin itselläni herraintyylin tapaisesta pukeutumisesta, mutta se on hankala toteuttaa. Hyvin istuvien kauluspaitojen löytäminen on yllättävän hankalaa. Ja en ole ainoa joka on huomannut, että monissa jakuissa mallit on muuttuneet sellaisiksi, että muuten istuu, mutta hihat on liian kireät. Jakun koko on M, mutta hihat on kokoa S/XS.

Vierailija
476/505 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen asia olisi laihduttaa, jos painoa on liikaa. Minulla on parikin kaveria, jotka ylipainoisia ja tuskailevat että kun vaatteet eivät istu. Odotuksensa heillä tuntuu olevan se, että vaatteet taikoisi läskin pois. Että löytyisi vaatteita, joissa he näyttäisivät hoikilta. Koska vaatteet menevät kyllä päälle, ja mielestäni istuvat mutta kun näyttävät heidän omasta mielestään ne päällä lihavalta tai muuten vaan kamalalta.

Näissä tapauksissa se istuvuus tai hyvännäköisyys ei ole vaatteista kiinni. Vaan omassa päässä olevasta mielikuvasta siitä miltä vaatteiden tulisi näyttää päällä läskeistä huolimatta.

Anteeksi että kirjoitan näin, en tarkoita että näillä täällä ketkä kirjoittavat ongelmasta välttämättä tilanne olisi tämä, mutta kun olen törmännyt tähän niin monta kertaa. Syynä tyytymättömyyteen omaa vartaloa kohtaan voi toki olla joku muukin kuin lihavuus. Ihmisillä on päässä joku mielikuva täydellisestä istuvuudesta, joka ei kohtaa todellisuutta.

Allekirjoitan tämän täysin. Ei nähdä omaa kroppaa realistisesti ja kiukutellaan huonosta istuvuudesta myyjälle. Ja kyllä se ylipaino rajoittaa, se on fakta.

Terv. Myyjä

Ninkuin tästä ketjusta käy ilmi, on muitakin kuin ylipainoisia jotka eivät löydä istuvia vaatteita. Kaikenkokoiset ja muotoiset ihmiset kyllä näyttävät edullisemmilta ja hoikemmiltakin jos heillä on kaikin puolin sopivat vaatteet. Minusta ylipainoiset saavat haluta istuvuutta siinä missä muutkin. Teollinen massatuotanto tietysti takaa sen että tuntuu kuin vaatteet eivät sovi oikein kenellekään. Olen itse ajatellut että rupean teettämään vaatteita. Ainakin tiettyjä kuten hyvät takit, paremmat vaatteet jne. Olen itse alle 160cm ja 66kg ja on vaikea löytää istuvia vaatteita lukuunottamatta jotain t-paitoja tai kotihalatteja. Myös väritys on Suomessa ankeaa. Syksyllä ja talvella musta, ruskea, harmaa, sinappi, lila-rusehtavanpunainen ja kesäaikaan vaaleanharmaa, beige tai jotain hailakoita pastellivärejä.

Koska täällä ei ole ostovoimaa tarpeeksi, ei kannata pitää mitään petite-mallistoa. Ylipainoisille on omia mallistoja jo todella monella merkilllä. Sun mitoilla saat Zalandosta ja Asokselta vaatteita. Sieltä löytyy väriäkin.

Terv. Myyjä

Siitä ostosvoimasta ei voi ihan täysin tietää, jos ei ole koskaan sellaisia tuotteita (esim. petite/tall -mallisto) yritetty tarjotakaan. Teillä ei ole mitään tilastoa siitä kuinka moni jättää ostamatta kokojen puuttessa. He eivät välttämättä mene muuallekaan ostoksille, vaan sinnittelevät ostamatta uusia vaatteita.

Itsehän en lyhyenä juurikaan osta vaatteita tai käytän kirppareita, koska tekee pahaa maksaa täyttä hintaa epäsopivasta vaatteesta. Kuljen sitten rytkyissä, mutta tämä ei todellakaan ole ideaalitilanne. Mielelläni käyttäisi rahaa enemmän jos saisin sopivia vaatteita. Esim. housuja en käytä juuri koskaan, vaikka haluaisin käyttää.

Zalandolta olen tilannut, mutta ovat pääasiassa huonolaatuisia keinokuituvaatteita, enkä jaksaisi sitä palautusrumbaa, vaan mieluummin sovittaisin kaupassa.

Ekologistahan ostamatta jättäminen on, mutta kyllä nolottaa ja harmittaa kulkea epäistuvissa ja lisäksi nuhjuisissa vaatteissa.

Kyllä tuo myyjä on täysin oikeassa ostovoimasta ja ihmisten arvostuksesta laatutuotteita kohtaan.

Edellinenkin kommentoija puhuu itsensä pussiin, kuinka haluaa ostaa laadukkaita vaatteita erikoiskoossa, mutta ostaa sokkona Zalandosta tai kirpparilta. Pientä ristiriitaa..

Ja myyjä puhui myös täyttä asiaa tuosta ylipainosta. Mun kokona on ollut kautta aikain koko 34/36. Varsinkin kalliimmat, laadukkaat vaatteet näyttävät uskomattoman hyviltä. Leikkausta, viimeistelyä ja materiaalin laatua ei saa polyesteri-akryyli -sekoitteella.

Keskustelu alkoi juuri siitä, että miksi miehille on mallistot eri kokoluokissa ja vartalon mallissa, mutta naisille ei. Miksi miehen ei tarvitse laihduttaa? Ei tässä ole nyt kyse siitä, miten ihannemitoissa oleva löytää vaatteita, vaan juuri se erilainen.

Vierailija
477/505 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
478/505 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö esim. Zizzi kelpaa? En ole kohderyhmää, mutta ainakin ohimennen katsottuna näyttävät ihan kivoilta vaatteilta, eivät tätimäisiltä. 

https://www.zizzi.fi/myydyimmat 

Ei taida kukaan tähän kommentoinut olla kohderyhmää eikä vaatteet pikkumustaa tai työvaatetta mitä haettu. Taitaa se ekan sivun naisten bisnespukeutuminen farkkuihin olla yhä vain ainut vaihtoehto.

Tai sitten naisten pitää teettää vaattensa. On muuten farkkuliike joka väittää tekevänsä ja muokkaavansa kaikille sopivat pökät. Silti ei saada naisille sitä vastaavaa siistejä vaatteita tekemään.

No tässä  on yksi kotelomekko tuolta sivustolta. Siellä on kohta, mistä voi valita istuvuuden. Sopii varmaankin töihinkin.

https://www.zizzi.fi/mekot/mekko-m57370a 

Et voi olla tosissasi. Mekko jossa mautonta kiiltävää tekonahkaa kyljissä. Tuo on siisti enintään kaupungin halvimmassa strippiluolassa.

Tässä hyvä esimerkki siitä miten ihmisillä on niin erilainen käsitys siististä ja asiallisesta vaatteesta. Onhan toi pikkumusta juu, mutta eihän tuollaista voi töihin päällensä laittaa. Halvan, laaduttoman ja  mauttoman näköinen. Ja noita on valitettavasti kaupat pullollaan.

Millaisessa työpaikassa vaaditaan erityistä "bisnespukeutumista"? Eikö jokin smart casual -tyyli kelpaa? Harvassa työpaikassa kai enää vaaditaan mitään jakkupuku / kynähame / suorat housut -pukeutumista. Se on kovin vanhanaikaista.

Jos haluaa hyvin istuvan jakun, niin se kannattaa ilman muuta teettää. Jos te olette sellaisessa työpaikassa, jossa jakkupukua vaaditaan, niin toki teillä pitäisi olla myös rahaa satsata työvaatetukseen. Joltain pienipalkkaiselta sihteeriltä tuskin vaaditaan mitään kallista, räätälöityä työasua.

Jos haluatte löytää halvalla jotain räätälöidyn oloisesti istuvaa, niin saatte olla lopun ikäänne ilman sitä "bisnesvaatetustanne".  

Kannattaa laihduttaa normaalipainoon, niin silloin on enemmän valinnanvaraa, eikä tarvitse ostaa sitä, mikä sattuu mahtumaan päälle.

Tässä taas vastaus henkilöltä, joka elää jossain tynnyrissä :D

Suomessa toimii nykyään yhä enemmän kansainvälisiä yrityksiä, joilla on tarkka dress code.

Lisäksi jonkunlaiset pikkusihteerit, joita kuvittelet olevan, alkavat olla aika menneen talven lumia. Nykyisin sihteerit ovat usein johdon assistentteja, ja kyllä ovat sellaisessa asemassa että pitää olla fiksusti pukeutunut.

Lisäksi tuo heitto koosta, kertoi ettet ole lukenut ketjua tai sitten ymmärtänyt sitä lainkaan.

Tuo jatkuvasti ompelijoista sössöttävä taitaa olla vain yksi henkilö joka sattuu olemaan sitä standardikokoa kun ei millään mene päähän miten vaikea niiden kaikkien muiden jotka ei ole sitä samaa kokoa on vaikea löytää sitten yhtään mitään siistimpää kaupoista.

Kyllä täällä on useampi henkilö maininnut ompeluttamisesta. Itse en ole "sattumalta standardikokoa - kyllä siihen vaivaa joutuu näkemään.

Mitä tarkoitat "vaivaa joutuu näkemään"?

Miten ehdotat että pitkä nainen lyhentää itseään tai lyhyt pidentää? Miten lyhentää tai pidentää ei standardipituista selkää tai säärtä? Miten kaventaa leveää jalkaa? Miten kaventaa lantion luita? Pitääkö mennä ottamaan silikonit tai leikkauttamaan rintansa että olisi "standardikokoa"? Onko sulta käsite mittasuhteet kadoksissa täysin?

Onko sulta mennyt koko keskustelun aihe yli hilseen?

Eiköhän sen pitäisi olla niin että me naiset olemme sen kokoisia ja mallisia kuin olemme, ja asiakkaina meidän ei pitäisi maksaa penniäkään vaatteista, jotka meille eivät istu. Itse ainakin ostan vaatteita vain sieltä mistä löydän sopivat tai sitten en ollenkaan. Ne ei-oota myyvät liikkeet saavat mun puolesta ajaa itsensä konkkaan.

Pituuteen ei toki voi vaikuttaa, mutta esim. Rintojen kokoon , vyötäröön ja persevyyteen voit. Jos olet täysin mittasuhteiltaan poikkeava niin teetä ne vaatteesi. Ikinä ei suuresti kesken vertaista poikkeavalla täydellisesti istuvia vaatteita sarjatuotannosta löydy.

En ymmärtänyt tuota "suuresti kesken vertaista poikkeavalla" -höpötystä.

Jos tarkoitit ettei voida tehdä sarjatuotannossa eri mallisia vaatteita se kuulosta oudolta. Mitä vaan voidaan valmistaa jos halutaan.

Toisaalta jos oma vartalonmalli ei ole tämän hetken "standardikokoa", on tolloa pakotta ihmisen muuttamaan kehoaan, kyllä vaatetuotannon on pystyttävä muuttumaan. Lisäksi palveluita pitäisi yhteiskunnassa olla yhdenvertaisesti kaikille. Ei kaikilla epästandardikokoisille ole mitään extrarahaa, jolla ruveta teettämään vaatteita.

Sarjatutanto tehdään juuri standartikokoisille ihmisille, koska suurin osa potentiaalisista asiakkaista niihin mahtuu ja niitä menee eniten kaupaksi. Toinen millä vaate mahtuu monille on se, että tehdään se vaate mallia kaapu. Voit itse perustaa vaateliikkeen ja teettää sinne aivan minkä kokoisia ja mallisia vaatteita haluat. Eihän tälle muuta estettä ole kuin taloudelliset syyt.

Miten Asos, joka tuottaa halpamuotia, tässä kuitenkin onnistuu? Löytyy halvalla samaa vaatetta eri mallisille naisille.

Taitaa oikeasti kyse olla vain Suomessa olevien ketjujen laiskuudesta ja siitä ettei edes kiinnosta vastata kuluttajien tarpeisiin. Sama homma kuin alusvaatteiden "erikois" liikkeissä. Valmistajilla olisi enemmän kokovalikoimaa mutta liikkeitä ei kiinnosta vastata kuin pienen joukon tarpeisiin ja tilaavat vain samoja kokoja.

Suomalaisten vaatekauppojen ja ASOSin myyntialuetta on järjetöntä vertailla. ASOS voi helposti vaatettaa puolet maapallon naisista. Heille ei synny hukkaprosenttia myymättä jääneistä vaatteista, koska jossain päin maailmaa on joku valmis tilaamaan itselle erikoismallistonkin kokoisen vaatteen. Suomesta ei kovin montaa naista löydy mitoilla 90-60-90 ja pituus 155-162 cm.

Vierailija
479/505 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö esim. Zizzi kelpaa? En ole kohderyhmää, mutta ainakin ohimennen katsottuna näyttävät ihan kivoilta vaatteilta, eivät tätimäisiltä. 

https://www.zizzi.fi/myydyimmat 

Ei taida kukaan tähän kommentoinut olla kohderyhmää eikä vaatteet pikkumustaa tai työvaatetta mitä haettu. Taitaa se ekan sivun naisten bisnespukeutuminen farkkuihin olla yhä vain ainut vaihtoehto.

Tai sitten naisten pitää teettää vaattensa. On muuten farkkuliike joka väittää tekevänsä ja muokkaavansa kaikille sopivat pökät. Silti ei saada naisille sitä vastaavaa siistejä vaatteita tekemään.

No tässä  on yksi kotelomekko tuolta sivustolta. Siellä on kohta, mistä voi valita istuvuuden. Sopii varmaankin töihinkin.

https://www.zizzi.fi/mekot/mekko-m57370a 

Et voi olla tosissasi. Mekko jossa mautonta kiiltävää tekonahkaa kyljissä. Tuo on siisti enintään kaupungin halvimmassa strippiluolassa.

Tässä hyvä esimerkki siitä miten ihmisillä on niin erilainen käsitys siististä ja asiallisesta vaatteesta. Onhan toi pikkumusta juu, mutta eihän tuollaista voi töihin päällensä laittaa. Halvan, laaduttoman ja  mauttoman näköinen. Ja noita on valitettavasti kaupat pullollaan.

Millaisessa työpaikassa vaaditaan erityistä "bisnespukeutumista"? Eikö jokin smart casual -tyyli kelpaa? Harvassa työpaikassa kai enää vaaditaan mitään jakkupuku / kynähame / suorat housut -pukeutumista. Se on kovin vanhanaikaista.

Jos haluaa hyvin istuvan jakun, niin se kannattaa ilman muuta teettää. Jos te olette sellaisessa työpaikassa, jossa jakkupukua vaaditaan, niin toki teillä pitäisi olla myös rahaa satsata työvaatetukseen. Joltain pienipalkkaiselta sihteeriltä tuskin vaaditaan mitään kallista, räätälöityä työasua.

Jos haluatte löytää halvalla jotain räätälöidyn oloisesti istuvaa, niin saatte olla lopun ikäänne ilman sitä "bisnesvaatetustanne".  

Kannattaa laihduttaa normaalipainoon, niin silloin on enemmän valinnanvaraa, eikä tarvitse ostaa sitä, mikä sattuu mahtumaan päälle.

Tässä taas vastaus henkilöltä, joka elää jossain tynnyrissä :D

Suomessa toimii nykyään yhä enemmän kansainvälisiä yrityksiä, joilla on tarkka dress code.

Lisäksi jonkunlaiset pikkusihteerit, joita kuvittelet olevan, alkavat olla aika menneen talven lumia. Nykyisin sihteerit ovat usein johdon assistentteja, ja kyllä ovat sellaisessa asemassa että pitää olla fiksusti pukeutunut.

Lisäksi tuo heitto koosta, kertoi ettet ole lukenut ketjua tai sitten ymmärtänyt sitä lainkaan.

Tuo jatkuvasti ompelijoista sössöttävä taitaa olla vain yksi henkilö joka sattuu olemaan sitä standardikokoa kun ei millään mene päähän miten vaikea niiden kaikkien muiden jotka ei ole sitä samaa kokoa on vaikea löytää sitten yhtään mitään siistimpää kaupoista.

Kyllä täällä on useampi henkilö maininnut ompeluttamisesta. Itse en ole "sattumalta standardikokoa - kyllä siihen vaivaa joutuu näkemään.

Mitä tarkoitat "vaivaa joutuu näkemään"?

Miten ehdotat että pitkä nainen lyhentää itseään tai lyhyt pidentää? Miten lyhentää tai pidentää ei standardipituista selkää tai säärtä? Miten kaventaa leveää jalkaa? Miten kaventaa lantion luita? Pitääkö mennä ottamaan silikonit tai leikkauttamaan rintansa että olisi "standardikokoa"? Onko sulta käsite mittasuhteet kadoksissa täysin?

Onko sulta mennyt koko keskustelun aihe yli hilseen?

Eiköhän sen pitäisi olla niin että me naiset olemme sen kokoisia ja mallisia kuin olemme, ja asiakkaina meidän ei pitäisi maksaa penniäkään vaatteista, jotka meille eivät istu. Itse ainakin ostan vaatteita vain sieltä mistä löydän sopivat tai sitten en ollenkaan. Ne ei-oota myyvät liikkeet saavat mun puolesta ajaa itsensä konkkaan.

Pituuteen ei toki voi vaikuttaa, mutta esim. Rintojen kokoon , vyötäröön ja persevyyteen voit. Jos olet täysin mittasuhteiltaan poikkeava niin teetä ne vaatteesi. Ikinä ei suuresti kesken vertaista poikkeavalla täydellisesti istuvia vaatteita sarjatuotannosta löydy.

En ymmärtänyt tuota "suuresti kesken vertaista poikkeavalla" -höpötystä.

Jos tarkoitit ettei voida tehdä sarjatuotannossa eri mallisia vaatteita se kuulosta oudolta. Mitä vaan voidaan valmistaa jos halutaan.

Toisaalta jos oma vartalonmalli ei ole tämän hetken "standardikokoa", on tolloa pakotta ihmisen muuttamaan kehoaan, kyllä vaatetuotannon on pystyttävä muuttumaan. Lisäksi palveluita pitäisi yhteiskunnassa olla yhdenvertaisesti kaikille. Ei kaikilla epästandardikokoisille ole mitään extrarahaa, jolla ruveta teettämään vaatteita.

Sarjatutanto tehdään juuri standartikokoisille ihmisille, koska suurin osa potentiaalisista asiakkaista niihin mahtuu ja niitä menee eniten kaupaksi. Toinen millä vaate mahtuu monille on se, että tehdään se vaate mallia kaapu. Voit itse perustaa vaateliikkeen ja teettää sinne aivan minkä kokoisia ja mallisia vaatteita haluat. Eihän tälle muuta estettä ole kuin taloudelliset syyt.

Miten Asos, joka tuottaa halpamuotia, tässä kuitenkin onnistuu? Löytyy halvalla samaa vaatetta eri mallisille naisille.

Taitaa oikeasti kyse olla vain Suomessa olevien ketjujen laiskuudesta ja siitä ettei edes kiinnosta vastata kuluttajien tarpeisiin. Sama homma kuin alusvaatteiden "erikois" liikkeissä. Valmistajilla olisi enemmän kokovalikoimaa mutta liikkeitä ei kiinnosta vastata kuin pienen joukon tarpeisiin ja tilaavat vain samoja kokoja.

Liikkeet tilaavat niitä kokoja, jotka menevät kaupaksi, muuten tulee tappiota.

Monesti vaatteet myydään valikoimasarjoina eli valmistajan määrittelemät määrät vaatetta. Vain joku kansainvälisesti suuri tekijä voi sanella, että minkälaisen kokovalikoiman se mistäkin vaatteesta tilaa vaatetehtaalta.

Sitä vaatetehdasta varten pitää olla kankaat, langat, napit, vetoketjut jne olemassa jo ennen kuin ensimmäistäkään valikoimaa aletaan tehdä. Vaatetusteollisuus kulkee koko ajan etuajassa eli suosittua kokoa ja mallia ei voi tilata lisää siksi, että tehtaissa ovat seuraavat mallistot työn alla.

Vierailija
480/505 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prisma. Ihan oikeasti.

Ei.