Miksi naisille ei ole liikettä joka myisi useissa eri koossa ja malleissa perussiistejä vaatteita?
Kuten Dressman. Sieltä saa jokainen mies siistit ja istuvat vaatteet helpolla. Naisille ei tarjota samaa missään, istuvan vaatteen saaminen on lähes mahdollisuus ja vaatii useiden tuntien ja päivien etsimisen.
Kommentit (505)
Tämäkin ongelma ratkeaa aikanaan kun vaan lakataan lisääntymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen asia olisi laihduttaa, jos painoa on liikaa. Minulla on parikin kaveria, jotka ylipainoisia ja tuskailevat että kun vaatteet eivät istu. Odotuksensa heillä tuntuu olevan se, että vaatteet taikoisi läskin pois. Että löytyisi vaatteita, joissa he näyttäisivät hoikilta. Koska vaatteet menevät kyllä päälle, ja mielestäni ”istuvat” mutta kun näyttävät heidän omasta mielestään ne päällä lihavalta tai muuten vaan kamalalta.
Näissä tapauksissa se istuvuus tai hyvännäköisyys ei ole vaatteista kiinni. Vaan omassa päässä olevasta mielikuvasta siitä miltä vaatteiden tulisi näyttää päällä läskeistä huolimatta.
Anteeksi että kirjoitan näin, en tarkoita että näillä täällä ketkä kirjoittavat ongelmasta välttämättä tilanne olisi tämä, mutta kun olen törmännyt tähän niin monta kertaa. Syynä tyytymättömyyteen omaa vartaloa kohtaan voi toki olla joku muukin kuin lihavuus. Ihmisillä on päässä joku mielikuva täydellisestä istuvuudesta, joka ei kohtaa todellisuutta.
Allekirjoitan tämän täysin. Ei nähdä omaa kroppaa realistisesti ja kiukutellaan huonosta istuvuudesta myyjälle. Ja kyllä se ylipaino rajoittaa, se on fakta.
Terv. Myyjä
Mulla menee ihan päinvastoin. Nyt lievästi ylipainoisena istuu vaatteet hyvin, kun kurvit ei ole niin rajut. Laihana mulla oli vyötärö niin kapea ja kuitenkin lantiossa leveyttä, että todella haastellista oli löytää sopivia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen asia olisi laihduttaa, jos painoa on liikaa. Minulla on parikin kaveria, jotka ylipainoisia ja tuskailevat että kun vaatteet eivät istu. Odotuksensa heillä tuntuu olevan se, että vaatteet taikoisi läskin pois. Että löytyisi vaatteita, joissa he näyttäisivät hoikilta. Koska vaatteet menevät kyllä päälle, ja mielestäni ”istuvat” mutta kun näyttävät heidän omasta mielestään ne päällä lihavalta tai muuten vaan kamalalta.
Näissä tapauksissa se istuvuus tai hyvännäköisyys ei ole vaatteista kiinni. Vaan omassa päässä olevasta mielikuvasta siitä miltä vaatteiden tulisi näyttää päällä läskeistä huolimatta.
Anteeksi että kirjoitan näin, en tarkoita että näillä täällä ketkä kirjoittavat ongelmasta välttämättä tilanne olisi tämä, mutta kun olen törmännyt tähän niin monta kertaa. Syynä tyytymättömyyteen omaa vartaloa kohtaan voi toki olla joku muukin kuin lihavuus. Ihmisillä on päässä joku mielikuva täydellisestä istuvuudesta, joka ei kohtaa todellisuutta.
Allekirjoitan tämän täysin. Ei nähdä omaa kroppaa realistisesti ja kiukutellaan huonosta istuvuudesta myyjälle. Ja kyllä se ylipaino rajoittaa, se on fakta.
Terv. Myyjä
Mulla menee ihan päinvastoin. Nyt lievästi ylipainoisena istuu vaatteet hyvin, kun kurvit ei ole niin rajut. Laihana mulla oli vyötärö niin kapea ja kuitenkin lantiossa leveyttä, että todella haastellista oli löytää sopivia vaatteita.
No se riippuu tietenkin tapauksesta ja siitä miten läski jakaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä joku normaalipainoinen/hoikka joka ei löydä istuvia vaatteita mistään?
Aika monikin kertonut miten ei rinnat ja peppu ei mahdu vaatteisiin jos vyötä
röltä sopiva. Minäkin olen vyötäröltä kokoa 32/34 ja mahdottomuus löytää tavallista paitapuseroa jossa napit ei poksuisi rintojen kohdalta. Oletus tuntuu olevan että hoikat vastaavat vartaloltaan pikkupoikaa.
Sama täällä, plus olen 13cm keskivertoa suomalaista naista lyhyempi. X-malli isoilla rinnoilla ja sellaisella ahterilla, ettei tartte kyykkyjä tehdä saadakseen siihen muotoa.
Jos housut ovat ahterista hyvät, vyötäröllä ja lahkeissa on hemmetisti liikaa tavaraa.
Jos paita/takki on rintojen kohdalta hyvä, hartioilla, hihoissa ja helmassa on hemmetisti liikaa tavaraa. Joskus niin, että paita kinnaa persiin kohdalta, kun sen ei ole tarkoituskaan yltää ahterin yli.Jos minulla ei olisi rintoja tai lantiota, voisin aivan hyvin ostaa lasten ja nuorten 150-170cm vaatteita. Käytinkin niitä teininä ihan moitteetta, mutta tälleen nelikymppisenä en ole enää 19-vuotiaan muotoinen.
Eli sulla on ylipainoa? Olisit vaan rehellinen 😎 Olen yli 40 v (3 lasta) ja ihan samassa kuosissa kuin parikymppisenä, tosin treenaan säännöllisesti. Mulla on rinnat ja lantio, mutta olen normaalipainoinen.
Alapeukuttakaa vaan, joskus se totuus kirpaisee. Ikä ei lihota, vaan ne elämäntavat.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on korjata vaate itse.
Opetteluahan se vaatii, muttei tule niin kalliiksi kuin ompelija ja saa ne istuvat vaatteet.
Ennen vaatteet tehtiin trendin mukaan itse. Jos lapsille haluttiin kivat 70-luvun värikkäät vaatteet, tehtiin lehden mukana tulleiden kaavojen mukaan ne vaatteet.
Jos haluttiin itselle kiva kynämekko, joka istuu, tehtiin itse. Kaavoja sai ihan tilaamalla kotiin ja sen osaaminen kuului ihan yleissivistykseen. Vähän niin kuin nykyään tietokonetaidot. Ei sitäkään kukaan kyseenalaista, että miksi minun pitäisi itse osata sähköposteja lähettää.
Jos vaatteita olisi oppinut korjailemaan, jo lapsesta saati teini-ikäisestä asti, niin eihän siinä enää mitään opettelua olisikaan.
Minäkään en osaa tehdä ruskeaa kastiketta jauhelihalle, mutten vaadi, että sitä myytäisiin kaupassa valmiina. Voin opetella itse, kun tarve tulee. (Kyllä tiedän, että myydään sitäkin jauheena, mutta onhan se huonompaa kuin itse tehty.)
Kyllä.
Niin standardi olen kun vain voi, paitsi vyötäröä aina korjattava ettei housut putoaisi.
Useimmiten teen pitkikset itse.
Halvemmalla pääsee ja laatu parempi, sanotaan mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Myyjä
Ninkuin tästä ketjusta käy ilmi, on muitakin kuin ylipainoisia jotka eivät löydä istuvia vaatteita. Kaikenkokoiset ja muotoiset ihmiset kyllä näyttävät edullisemmilta ja hoikemmiltakin jos heillä on kaikin puolin sopivat vaatteet. Minusta ylipainoiset saavat haluta istuvuutta siinä missä muutkin. Teollinen massatuotanto tietysti takaa sen että tuntuu kuin vaatteet eivät sovi oikein kenellekään. Olen itse ajatellut että rupean teettämään vaatteita. Ainakin tiettyjä kuten hyvät takit, paremmat vaatteet jne. Olen itse alle 160cm ja 66kg ja on vaikea löytää istuvia vaatteita lukuunottamatta jotain t-paitoja tai kotihalatteja. Myös väritys on Suomessa ankeaa. Syksyllä ja talvella musta, ruskea, harmaa, sinappi, lila-rusehtavanpunainen ja kesäaikaan vaaleanharmaa, beige tai jotain hailakoita pastellivärejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten kukaan vinkannut keskihintaista kauppaa, jonka vaatteet kestävät normaalia pesua kuten kaikki vaatteet vielä kestivät n 20 v sitten....niin kun sellaista ei ole.
Miksi surkea laatu on uusi normaali?
Kun valikoima on surkea, ei siitä halua maksaa. Sitten mennärymistelee vanhoissa vaatteissa, tai ostaa Lidlistä sen 12 euron mekon, kun se monta kertaa kalliimpi muualta on ihan yhtä huono.
Ja nämä ruotsalaiset nuorisokaupat sitten, niiden tyyli glittereineen, revittyine farkkuineen ja minihameineen sopii iässä 14 v, ei sieltä aikuinen mitään siistiä perusvaatetta saa.
Kaipuulla muistelen yhden työpaikan työvaatteisiin kuulunutta ajatonta polvimittaista hametta, se kesti vuosikaudet uuden veroisena, pesusta toiseen. Jos tuota laatua oikeasti jostakin saisi, ostaisin heti, ja maksaisin kunnolla. Vaan eivät myy kuin firmoille.
Hupaisaa, miten muuten ollaan pelastamassa maailmaa ja rajoittamaan kulutusta, mutta niin yksinkertaista asiaa kun laadukas ja oikeasti kestävä vaate ei pysty enää ostamaan mistään.
Sinulle on vastattu monessa viesrissä. No ihan vaikka Prismasta ostetut vaatteet kestävät pesua ja pitoa. Samoin Lindexistä ja Kappahlista. Täytyy vaan osata itse katsoa , että ostaa hyvää laatua ja sitten noudattaa pesuohjetta.
Älä naurata, eivät kestä. Noi on juuri niitä jotka yhden pesun jälkeen jo näyttävät räteiltä, saumat ratkeilevat, pinta nyppääntyy. Alun perinkin kangas on ohut ja huonolaatuinen.
Eikä sieltä mitään siistiä hametta, pleiseriä tai kotelomekkoa edes löydy, Prismassa on jotakin rumia urheiluvaatteita lähinnä.
Oletko joko tosi nuori tai tosi naiivi.
Ikää 54 v ja järki päässä. Nykyisin pitää itse osata katsoa se vaatteen kankaan laatu ja työjälki. Prismasta olen ostanut ranskalaisen merkin puuvillaisen kesämekon ja täysin uutta vastaavana on pysynyt samoin kuin Nanson villatakki ja villasekoitehame. Perus puuvillatopitkn ovat kestäneet vuosia. Mutta ehkä tuollainen mummotyyli löytyy Modasta tai Haloselta. Jos vaate menee ohjeen mukaisessa ensipesussa pilalle, voit palauttaa sen ja tehdä reklamaation.
Vaatteista pitäisi muutenkin enemmän reklamoida.
Niinhän mä olen aina tehnytkin, reklamointien takia Klingelkin myy omaa lihavavaatteistoa samalla hintaa joka koossa.
Muualta netistä on kurja tilata mitään isoja kokoja, kun ovat aina pieniä kokoja kalliimpia jostain syystä, toisin kuin isojen kokojen vaatteet myymälöissä ovat samanhintaiset.
Niin ja Klingel myi jo 20v sitten myös lyhyttä mallia joissa myös isoja kokoja.
Höpö höpö. Suomessa miehille on hyvin vähän vaatteissa valinnanvaraa. Viime talvena muun muassa kiersin kymmeniä kenkäliikkeitä etsimässä talvikenkiä itselleni. Kaikissa liikkeissä n.95% kengistä on naisille ja vaihtoehtoja on kymmeniä ellei satoja. Miehille 4-6 vaihtoehtoa ja suurimmassa osassa liikkeistä samat vaihtoehdot. Sama juttu vaatteissa. Itse ostan vaatteeni pitkälti ulkomailta tämän takia.
Ulkomailla on sentään huomioita miesasiakkaiden potentiaali ja myydään huomattavasti useammilla ero tuotteilla ja kokovaihtoehdoilla.
Cittariin osastot:
OMENA VARTALOTYYPPI JA KALJAMAHAISET
PÄÄRYNÄ VARTALOTYYPPI JA LÄSKIPERSET
ja vielä perimmäisin osasto
HARTIA JA KÄSIVARSILASKI OSASTO/LAKANAT /KAFTAANIT
broblem solved kirjoitti:
Cittariin osastot:
OMENA VARTALOTYYPPI JA KALJAMAHAISET
PÄÄRYNÄ VARTALOTYYPPI JA LÄSKIPERSET
ja vielä perimmäisin osasto
HARTIA JA KÄSIVARSILASKI OSASTO/LAKANAT /KAFTAANIT
Entä minä ?
Olen hieman pyöreä 155cm?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihan rehellisesti sanottuna ymmärrä tätä ketjua. Olen 38-vuotias, 166cm pitkä ja normaalipainoinen. Rinnat ovat kokooni nähden melkein liian isot, mutta ikinä, siis ikinä en ole törmännyt ongelmaan ettei siistejä ja istuvia vaatteita löytyisi.
Enkä edes ns. harrasta shoppailua, suurimman osan tilaan netistä, ihan suomalaisista verkkokaupoista, kaupasta ostan jos satun kävelemään ohi ja joku vaate iskee silmään.
Vaatekaappini pursuilee mekkoja ja hameita, pitkää, lyhyttä, kellohelmaa, kynähametta, pikkumustaa jne. On puseroita, kauluspaitoja, korkokenkiä. En tajua miksi ei muka löydy naisille vaatteita?
Sinä olet juuri sen pituinen ja kokoinen, joille vaatteet tehdään mittasuhteiltaan sopiviksi. Ole onnellinen siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Myyjä
Ninkuin tästä ketjusta käy ilmi, on muitakin kuin ylipainoisia jotka eivät löydä istuvia vaatteita. Kaikenkokoiset ja muotoiset ihmiset kyllä näyttävät edullisemmilta ja hoikemmiltakin jos heillä on kaikin puolin sopivat vaatteet. Minusta ylipainoiset saavat haluta istuvuutta siinä missä muutkin. Teollinen massatuotanto tietysti takaa sen että tuntuu kuin vaatteet eivät sovi oikein kenellekään. Olen itse ajatellut että rupean teettämään vaatteita. Ainakin tiettyjä kuten hyvät takit, paremmat vaatteet jne. Olen itse alle 160cm ja 66kg ja on vaikea löytää istuvia vaatteita lukuunottamatta jotain t-paitoja tai kotihalatteja. Myös väritys on Suomessa ankeaa. Syksyllä ja talvella musta, ruskea, harmaa, sinappi, lila-rusehtavanpunainen ja kesäaikaan vaaleanharmaa, beige tai jotain hailakoita pastellivärejä.
Koska täällä ei ole ostovoimaa tarpeeksi, ei kannata pitää mitään petite-mallistoa. Ylipainoisille on omia mallistoja jo todella monella merkilllä. Sun mitoilla saat Zalandosta ja Asokselta vaatteita. Sieltä löytyy väriäkin.
Terv. Myyjä
Miesten liikkeistä on vaan yleisimmin loppu ne yleisimmät koot. Harmittaa olla juuri keskipitä ja keskiylipainoinen, kun koot on aina loppu ja etenkään alennus myynneistä ei saa koskaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haettu halvalla huippulaatua (tuon mahdottomuus on selviö), vaan keskihintaista keskilaatua, sellaista jota oli vielä 20 v sitten useimmissa kaupoissa. Vaatteita, jotka kestivät vuosia normaalia pesua/käyttöä, ja jotka näyttävät tavanomaiselta siistiltä vaatteelta, ei vaadittu mitään huippumuotia halvalla.
Miten ihmeessä se on nyt ihan mahdotonta, kun parikymmentä vuotta sitten se oli ihan normaalia? Silloin vietiin vaate takaisin kauppaan jos se kulahti parissa pesussa tai saumat alkoivat irvistää, kuten nykyään käy ihan järjestään.
Voisiko joku teistä keskihintaisten laatuvaatteiden perään huutelijoista nyt antaa ihan konkreettisia esimerkkejä aiheesta? Siis 20 vuotta sitten, vuonna 1999 ja sitä aiemmin, näitä oli helppo löytää suomalaisista kivijalkakaupoista? Kertoisitteko minkä merkkisiä nämä vaatteet olivat, ja minkä verran niistä aikanaan maksoitte? Kuvailkaa myös vaatekappaletta ja kertokaa sen materiaalikoostumus, jos teiltä sattuu vielä näitä aarteita kaapistanne löytymään. Vuosiluku mukaan, milloin on ostettu (suunnilleen).
80-90 -luvuilta tulee mieleen vaikkapa inwear ja mexx. Juuri hävitin ruudullisen housupuvun, mitä äitini käytti ensin ja minä vielä myöhemmin vuosia. Puuvillaa, värit eivät haalistuneet konepesussa. Hinta ihan keskitasoa, emme olleet erityisen varakkaita. Äidilläni oli työvaatteina myös polan paitapuseroita, erinomainen laatu. Hän käytti samoja vuosia.
Oispa. Just tänään manasin, että kauluspaidat on perseestä, kun rinnan ympärys on 110cm ja vyötärö 74. Leikkaukseen rahoja säästellessä pitää vaan käyttää telttoja ja sitoa rinatavarustusta litteämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Myyjä
Allekirjoitan tämän. Raskauden jälkeen oli ylipainoa ja vaatteita löytyi. Nyt normaalipainossa hyvin vaikea löytää mikään mikä edes jollain tapaa istuisi päälle. Rintaa ja persettä oli läskinäkin mutta se vatsarasva tasapainoitti. Hoikkana vaikeampi vaatteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän luulen , että ap:n ongelma on jonkun tuossa mainitsema eli tämä: "olet ylikriittinen ja projisoit itseinhoasi vaatteisiin". Olen ollut parikymmentä vuotta myyjänä vaatekaupoissa ja ongelma-asiakastyypeistä yksi on juuri sellainen, jonka mielestä mikään vaate ei sovi hänelle, vaikka sopivuudessa ei oikeasti ole mitään vikaa. Ihmisellä on tosi ylimitoitettu kuvitelma siitä, miltä hänen pitäisi näyttää ja todellisuus ei vastaa sitä. Näitä on selvästi enemmän naisissa kuin miehissä.
No kerro toki tuolla ammattilaisen pitkällä kokemuksella mistä saisi se lyhyempi ja muodokkampi sopivan vaatteen? Tai pidempi ja muodokkampi? Vai oletko niitä myyjiä joilla on täysin sokea kohta siihen että ihmiset ovat eri kokoisia ja hoetaan "kyllä meidän vaatteet sopii kaikille".
Sovitin vaatetta, ei sopinut. Myyjä alkoi tyrkyttää toista kokoa samaa vaatetta. Ei se kai ymmärtänyt ettei se vaatteen leikkaus muutu vaikka koko muuttuu. Eihän tuohon työhön mitään pätevyyttä vaaditakaan.
Minä hasistatan peet suurimmalle osalle myyjiä. Olen paljon pyörinyt kaupoissa vaatteita etsimässä. Olen 155cm omenavartalo, vähän pyöreä, rinnakas ja hoikkajalkainen. Tällä kombolla kuulun kyllä tähän ketjuun oikein hyvin. Useimmilla ei ole mitään tajua mittasuhteista eikä muustakaan. Tosin tiedän pari kolme myyjää ja vaatekaupan omistajaa jotka ovat erittäin hyviä. Eräskin Marimekon myyjä väitti että heidän kaupassaan löytyy kaikille eri kokoisille naisille sopivia vaatteita. Vuoden vitsi. Sekin on hassua että esim ulkolaisista vaatteista ei oteta kaikkia kokoja myyntiin. Monissa brändeissä valmistetaan myös lyhyttä mallistoa mutta niitäkään ei täällä näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Myyjä
Allekirjoitan tämän. Raskauden jälkeen oli ylipainoa ja vaatteita löytyi. Nyt normaalipainossa hyvin vaikea löytää mikään mikä edes jollain tapaa istuisi päälle. Rintaa ja persettä oli läskinäkin mutta se vatsarasva tasapainoitti. Hoikkana vaikeampi vaatteiden kanssa.
Älä viitti😂😂
Hoikkana ei löydä vaatteita?? Mitkä sun mitat on??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Myyjä
Koska täällä ei ole ostovoimaa tarpeeksi, ei kannata pitää mitään petite-mallistoa. Ylipainoisille on omia mallistoja jo todella monella merkilllä. Sun mitoilla saat Zalandosta ja Asokselta vaatteita. Sieltä löytyy väriäkin.
Terv. Myyjä
Jospa luovuttaisiin jo näistä myyjistä ja tilalle houkuteltaisiin ammattitaitoisia ihmisiä joilla näkemystä ja tietämystä kankaista ja kaavoista ja mikä ihmisille sopii. Nämä voisivat lisähintaan, kuten dressmanilla, tehdä vaatteen sopivaksi asiakkaan halutessa. Myynti varmasti paranisi nopeasti sekä asiakastyytyväisyys.
Eli sulla on ylipainoa? Olisit vaan rehellinen 😎 Olen yli 40 v (3 lasta) ja ihan samassa kuosissa kuin parikymppisenä, tosin treenaan säännöllisesti. Mulla on rinnat ja lantio, mutta olen normaalipainoinen.