Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi naisille ei ole liikettä joka myisi useissa eri koossa ja malleissa perussiistejä vaatteita?

Vierailija
08.09.2019 |

Kuten Dressman. Sieltä saa jokainen mies siistit ja istuvat vaatteet helpolla. Naisille ei tarjota samaa missään, istuvan vaatteen saaminen on lähes mahdollisuus ja vaatii useiden tuntien ja päivien etsimisen.

Kommentit (505)

Vierailija
381/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on vaikeaa löytää hyviä vaatteita, koska oon todella isorintainen (F-kuppi). Hankalaa.

Mulla on E-kuppi eikä mitään ongelmaa.

Vierailija
382/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on vaikeaa löytää hyviä vaatteita, koska oon todella isorintainen (F-kuppi). Hankalaa.

Jos rinnat tai peffa ovat erityisen isot suhteessa muuhun ,niin tottahan joutuu hyväksymään esim mekot mallia kaapu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin löytää pari siistiä perusmekkoa töihin. Jos löydän pituudelta sopivan mekon joka näyttää ulospäin hyvältä on aluskangas joustamatonta ja hiostavaa kuitua joka saa aikaan sen että mekko lyttää rintoja ja peppua ja kiristää hartioista tai sitten niiltä osin sopiva jää vyötäröltä löysäksi. Jos edes se aluskangas tehtäisiin jostain muusta olisi vaatteiden löytäminen huomattavati helpompaa.

Omat ompelutaidot ei riitä muokkaamaan saumoja niin monesta kohtaa.

Oletko kokeillut Nanson mekkoja? Kudos?

Aina on mahdollisuus ompeluttaa. Saa juuri sopivan ja ihan mistä kankaasta haluaa.

https://nansoshop.com/Nanso/Mekot/c/n15

https://shop.kude.fi/category/2/mekot

https://shop.kaino.fi/epages/kaino.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20141103…

Näin nopealla katoamisella ei. Olen 153cm pitkä ja 47kg. Hukkuisin noihin ja rintojen nostaessa yläosaa tuollainen löysä vaate saa minut näyttämään lihavalta...

Tässä on myös minun ongelmani, mikä on vain pahentunut vuosien saatossa (olen yli kuusikymppinen). Nykyään tuntuu siltä, että hukun kaikkiin tavallisten kauppojen vaatteisiin. Yritän ratkaista ongelman turvautumalla pitkiin housuihin ja erilaisiin neuleisiin. Neuleet eivät yleensä ole niin valtavia kuin esimerkiksi kankaiset paitapuserot tai mekot. Olen saman mittainen kuin sinä ja painan tällä hetkellä ehkä pari kiloa enemmän, mutta olen rakenteeltani siro. Pieni ja siro ihminen ei yksinkertaisesti voi käyttää väljiä vaatteitta.

Vierailija
384/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin löytää pari siistiä perusmekkoa töihin. Jos löydän pituudelta sopivan mekon joka näyttää ulospäin hyvältä on aluskangas joustamatonta ja hiostavaa kuitua joka saa aikaan sen että mekko lyttää rintoja ja peppua ja kiristää hartioista tai sitten niiltä osin sopiva jää vyötäröltä löysäksi. Jos edes se aluskangas tehtäisiin jostain muusta olisi vaatteiden löytäminen huomattavati helpompaa.

Omat ompelutaidot ei riitä muokkaamaan saumoja niin monesta kohtaa.

Oletko kokeillut Nanson mekkoja? Kudos?

Aina on mahdollisuus ompeluttaa. Saa juuri sopivan ja ihan mistä kankaasta haluaa.

https://nansoshop.com/Nanso/Mekot/c/n15

https://shop.kude.fi/category/2/mekot

https://shop.kaino.fi/epages/kaino.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20141103…

Näin nopealla katoamisella ei. Olen 153cm pitkä ja 47kg. Hukkuisin noihin ja rintojen nostaessa yläosaa tuollainen löysä vaate saa minut näyttämään lihavalta...

Tässä on myös minun ongelmani, mikä on vain pahentunut vuosien saatossa (olen yli kuusikymppinen). Nykyään tuntuu siltä, että hukun kaikkiin tavallisten kauppojen vaatteisiin. Yritän ratkaista ongelman turvautumalla pitkiin housuihin ja erilaisiin neuleisiin. Neuleet eivät yleensä ole niin valtavia kuin esimerkiksi kankaiset paitapuserot tai mekot. Olen saman mittainen kuin sinä ja painan tällä hetkellä ehkä pari kiloa enemmän, mutta olen rakenteeltani siro. Pieni ja siro ihminen ei yksinkertaisesti voi käyttää väljiä vaatteitta.

Oletko katsonut vaikka lasten osastolta tai nuorisokaupoista? Siellä on vaikka kuinka paljon pieniä vaatteita, jotka sopivat myös aikuiselle. Paitapuseroita, neuleita, housuja, takkeja jne. Ei kaikissa todellakaan ole jotain yksisarviprinttiä tai paljettia. Esimerkiksi Zaran lastenosastolta voi löytyä, vaikka kuinka asiallista vaatetta alle 160cm sirolle naiselle.

Vierailija
385/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 10 vuotta sitten olisin sanonut, etten ymmärrä tätä ongelmaa tai ainakaan se ei voi olla yleinen, esiintynee lähinnä jollain harvinaisilla tosi hoikka mutta megajättitissit tai takapuoli -ihmisillä. Olin silloin 165-senttinen, noin 50-kiloinen, tissit D-kuppia. Useimmat vaatteet istui täydellisesti päälle, uskalsin jopa tilailla kokeilematta kun aina se koko 36 oli hyvä.

No sittemmin olen saanut pari lasta ja kilpirauhasen vajaatoiminnan. Painoa on tullut 45 kiloa lisää. Eipä istu enää vaatteet, ei. Tissit on paisuneet H-kuppiin, ja se koko 100H on iso (toisin kuin vaikka 65H). Isoin osa minua on pallomaha, jolla on ympärystä 115 cm. Takapuoli on littana ja pieni ja raajat suhteessa hoikat. Selkä taas täynnä läskiä kuten kaulakin. Muut paitsi väljät pääntielliset paidat tai mekot ei mahdu kaulasta kun siinä on läskipussi. Joudun ostamaan kokoa 54-56 vaatteita, että maha mahtuu, mutta ne on sitten takapuoleesta, hartioista tms. koomisen isoja. Ja toki ylipitkät hihat ja lahkeet. 

Eli voin hyvin kokemuksesta yhtyä siihen näkemykseen että yksi iso syy tähän istuvuusongelmaan on, kun meitä ylipainoisia on niin paljon, ja ylipaino jakaantuu tosi radikaalisti eri tavalla eri ihmisillä. Ainoa kaikille suunnilleen istuva malli on se kaapu.

Vierailija
386/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten kukaan vinkannut keskihintaista kauppaa, jonka vaatteet kestävät normaalia pesua kuten kaikki vaatteet vielä kestivät n 20 v sitten....niin kun sellaista ei ole.

Miksi surkea laatu on uusi normaali?

Kun valikoima on surkea, ei siitä halua maksaa. Sitten mennärymistelee vanhoissa vaatteissa, tai ostaa Lidlistä sen 12 euron mekon, kun se monta kertaa kalliimpi muualta on ihan yhtä huono.

Ja nämä ruotsalaiset nuorisokaupat sitten, niiden tyyli glittereineen, revittyine farkkuineen  ja minihameineen sopii iässä 14 v, ei sieltä aikuinen mitään siistiä perusvaatetta saa.

Kaipuulla muistelen yhden työpaikan työvaatteisiin kuulunutta ajatonta polvimittaista hametta, se kesti vuosikaudet uuden veroisena, pesusta toiseen. Jos tuota laatua oikeasti jostakin saisi, ostaisin heti, ja maksaisin kunnolla. Vaan eivät myy kuin firmoille.

Hupaisaa, miten muuten ollaan pelastamassa maailmaa ja rajoittamaan kulutusta, mutta niin yksinkertaista asiaa kun laadukas ja oikeasti kestävä vaate ei pysty enää ostamaan mistään.

Sinulle on vastattu monessa viesrissä. No ihan vaikka Prismasta ostetut vaatteet kestävät pesua ja pitoa. Samoin Lindexistä ja Kappahlista. Täytyy vaan osata itse katsoa , että ostaa hyvää laatua ja sitten noudattaa pesuohjetta.

Älä naurata, eivät kestä. Noi on juuri niitä jotka yhden pesun jälkeen jo näyttävät räteiltä, saumat ratkeilevat, pinta nyppääntyy. Alun perinkin kangas on ohut ja huonolaatuinen.

Eikä sieltä mitään siistiä hametta, pleiseriä tai kotelomekkoa edes löydy, Prismassa on jotakin rumia urheiluvaatteita lähinnä.

Oletko joko tosi nuori tai tosi naiivi.

Marketeistakin saa ihan hyviä 100 % luonnonkuituvaatteita. Toki joutuu näkemään vähän vaivaa siinä, että tarkistaa lapusta materiaalit ja katsoo ompeleet, koska on siellä myös sitä huonolaatuista vaatetta

Vierailija
387/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan sanottu jo tässä ketjussa, mutta rahan arvo on muuttunut. Eivät hyvät vaatteet ole ennenkään olleet halpoja.

Ärsyttävää on, että moni hintavampikin on huonolaatuinen. Alan olla jo aika hyvä laatukyttämummo, Siperia opettaa.

Tämä. Itse ostan mieluusti vähemmän ja maksan hyvästä, nätistä ja kestävästä paidastakin vaikka sen 100-200 e ja käytän sitä sitten vuositolkulla. Hinta vaan ei ole mikääb laadun tae.

Vierailija
388/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä joku normaalipainoinen/hoikka joka ei löydä istuvia vaatteita mistään?

Aika monikin kertonut miten ei rinnat ja peppu ei mahdu vaatteisiin jos vyötäröltä sopiva. Minäkin olen vyötäröltä kokoa 32/34 ja mahdottomuus löytää tavallista paitapuseroa jossa napit ei poksuisi rintojen kohdalta. Oletus tuntuu olevan että hoikat vastaavat vartaloltaan pikkupoikaa.

Vierailija
389/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä joku normaalipainoinen/hoikka joka ei löydä istuvia vaatteita mistään?

Aika monikin kertonut miten ei rinnat ja peppu ei mahdu vaatteisiin jos vyötäröltä sopiva. Minäkin olen vyötäröltä kokoa 32/34 ja mahdottomuus löytää tavallista paitapuseroa jossa napit ei poksuisi rintojen kohdalta. Oletus tuntuu olevan että hoikat vastaavat vartaloltaan pikkupoikaa.

Sama täällä, plus olen 13cm keskivertoa suomalaista naista lyhyempi.  X-malli isoilla rinnoilla ja sellaisella ahterilla, ettei tartte kyykkyjä tehdä saadakseen siihen muotoa. 

Jos housut ovat ahterista hyvät, vyötäröllä ja lahkeissa on hemmetisti liikaa tavaraa.

Jos paita/takki on rintojen kohdalta hyvä, hartioilla, hihoissa ja helmassa on hemmetisti liikaa tavaraa. Joskus niin, että paita kinnaa persiin kohdalta, kun sen ei ole tarkoituskaan yltää ahterin yli. 

Jos minulla ei olisi rintoja tai lantiota, voisin aivan hyvin ostaa lasten ja nuorten 150-170cm vaatteita. Käytinkin niitä teininä ihan moitteetta, mutta tälleen nelikymppisenä en ole enää 19-vuotiaan muotoinen.

Vierailija
390/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmaan sanottu jo tässä ketjussa, mutta rahan arvo on muuttunut. Eivät hyvät vaatteet ole ennenkään olleet halpoja.

Ärsyttävää on, että moni hintavampikin on huonolaatuinen. Alan olla jo aika hyvä laatukyttämummo, Siperia opettaa.

Tämä. Itse ostan mieluusti vähemmän ja maksan hyvästä, nätistä ja kestävästä paidastakin vaikka sen 100-200 e ja käytän sitä sitten vuositolkulla. Hinta vaan ei ole mikääb laadun tae.

Tuolla hinnalla saa ihan kevyesti itselle korkealaatuisesta kankaasta mittatilauspaidan. Miksi ihmiset, joilla on rahaa hyödynnä näitä ompeluammattilaisia vaan juoksevat tunteja kaupassa arpomassa laatua?

Vierailija
391/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haettu halvalla huippulaatua (tuon mahdottomuus on selviö), vaan keskihintaista keskilaatua, sellaista jota oli vielä 20 v sitten useimmissa kaupoissa. Vaatteita, jotka kestivät vuosia normaalia pesua/käyttöä, ja jotka näyttävät tavanomaiselta siistiltä vaatteelta, ei vaadittu mitään huippumuotia halvalla.

Miten ihmeessä se on nyt ihan mahdotonta, kun parikymmentä vuotta sitten se oli ihan normaalia? Silloin vietiin vaate takaisin kauppaan jos se kulahti parissa pesussa tai saumat alkoivat irvistää, kuten nykyään käy ihan järjestään.

Voisiko joku teistä keskihintaisten laatuvaatteiden perään huutelijoista nyt antaa ihan konkreettisia esimerkkejä aiheesta? Siis 20 vuotta sitten, vuonna 1999 ja sitä aiemmin, näitä oli helppo löytää suomalaisista kivijalkakaupoista? Kertoisitteko minkä merkkisiä nämä vaatteet olivat, ja minkä verran niistä aikanaan maksoitte? Kuvailkaa myös vaatekappaletta ja kertokaa sen materiaalikoostumus, jos teiltä sattuu vielä näitä aarteita kaapistanne löytymään. Vuosiluku mukaan, milloin on ostettu (suunnilleen).

Vierailija
392/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan olemassa naistenvaateliikkeitä, joitten idea on myydä erikokoisille samoja vaatteita, se nyt ihan yleinen liikeidea, mutta miksei ole Dressmannin tapaista? Ehkä siksi, että naiset eivät halua, että  joka kulmassa tulee nainen vastaan samanlaisessa koltussa. Miehet eivät huomaa/välitä, vaikka tomiston joka jampalla on sama svetari ja pökät. Jos siis olisi. 

Idea onkin se että Dressmanissa myydään useille eri mallisille ihmisille. On jopa se isompien miesten kauppa erikseen. Naisten vaatteet on samassa liikkeessä aina saman kaavan mukaan, pituus ja istuvuus. Jos on pluskoon mallisto se on muutama hassu vaatekappale jossain nurkassa ja nekin suunniteltu samalla pituudella kuin muut vaatteet.

Kyllä. Vaatetehtailijat eivät voi millään tajuta, että voisi olla lihavia ja samalla lyhyitä ihmisiä. Lihavien lahkeet ovat aina puoli metriä liian pitkät persjalkaiselle pulskalle.

Kyllä he ymmärtävät, mutta tekevät niistä pitkiä, koska lyhentää ja kaventaa voi aina, mutta lyhyttä ei pitkäksi saa. Ei se kaventaminen ja lyhentäminen paljoa maksa. Kuten ei se takasaumasta vyötärön kaventaminen. Näitä juttuja tehdään todella paljon miestenkin vaatteisiin

Vierailija
393/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rinnat tai peffa ovat erityisen isot suhteessa muuhun ,niin tottahan joutuu hyväksymään esim mekot mallia kaapu.

No hyvänen aika, ei tarvitse. On kietaisu- ja valekietaisumekkoja, vartaloa myötäileviä neulosmekkoja (myös ilman elastaania) ja kurvikkaille (sekä runsaammille että hoikille kurvikkaille) varta vasten suunniteltuja mekkoja.

Rintavalle ja leveälantioiselle, jolla on selvästi erottuva vyötärö, kaavut ovat vähiten pukeva vaihtoehto.

Etsiminen voi olla työläämpää.

T. 75G sekä muhkea peräsin

Vierailija
394/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku yllä sanoi yksi syy on naisten kolmiulotteinen, kurvikas ja vaihteleva vartalomalli. Vaatti enemmän taitoa suunnitella ja valmistaa naisille istuvia vaatteita, joten kun suuri osa tuotantoa halutaan tehdä halvalla Aasiassa yms., niin eipä sieltä useimmat naiset saa istuvia vaatteita.

Toisena syynä on varmasti stereotypiat naisten ja miesten erilaisuudesta kuluttajina. Uskotaan että miehet ostavat vaatteita harvoin, eivät halua maksaa paljon ja halauvat kohtuullista laatua. Naisten taas oletetaan ostavan pintamuotia, joka vaihtelee koko ajan, joten naisille on tarjolla enemmän vaatteita (lue: polyesterirättejä), jotka on tarkoitus heittää roskiin kun muoti muuttuu, joten ne tehdään halvemmalla, huonosti ja myydään kalliimmalla.

Ei nuo ole mitään stereotypioita, vaan todellisinta totta. Naiset ostavat n. 75% kaikesta maailman roinasta. Vaatteet ja asusteet, hygieniatuotteet, hilavitkuttimet, trendijutut, sisustustuotteet jne.

Ei kukaan valmistaja tai maahantuoja oleta mitään. Sitä valmistetaan ja tuodaan mikä myy. Ymmärrätkö, yksinkertaista markkinataloutta? Jos naisia ei kiinnostaisi niin valtavasti kaikenmaailman roinan ostaminen jatkuvasti, niin ymmärrätkö että silloin ei kukaan niitä valmistaisi kun ei ole kysyntää? 

Vierailija
395/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivomissasi liikkeissä ei ole glamouria. Jotkut tahot kuvittelevat, että kukaan ei tarvitse tavallisia siistejä vaatteita. Aina pitäisi olla glitteria ja avaraa ja piukkaa nakinnahkaa. Ja 12 cm korot alle. 

Vierailija
396/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oon aina vitsaillu siskon kanssa et meidän pitäis perustaa kauppa mistä sais kaikkia perussiistejä,  laadukkaita, hyvänmallisia vaatteita, mm. neuleita ja paitoja erilaisilla kaula-aukoilla. Ei mitään napapaitoja. Tai niitä missä se takaosa on suhteettoman pitkä etuosaan verrattuna tai että on jotain ihmeen sivuhalkioita paidoissa. Ja sit vielä kauniilla väreillä. Ja se materiaali oikeesti ois sitä tasasen hyvää edes, ei lirua, nyppääntyvää, läpinäkyvää, käytössä tai pesussa heti kulahtavaa muotonsa menettävää, hiostavaa.  Nykysin en ees muutamista kaupoista osta mitään kun ne muutamat kerrat mitä oon ostanu niin aina on ollu pettymys.

Syksy kun tulee niin aina kaupat täyttyy melko ankeista väreistä. Tai sit ne väritpilkut on jotain sinappia, petrolia tai tumman violetin epämääräset sävyt. Tykkään kyllä violetista, mutta sitäkään harvoin näkee missään kauniissa sävyssä. :/ Välillä ei muinakaan vuoden aikoina löydä kun harmaata ja mustaa jos löytäs jonkun muuten kivan vaatteen. En tarkota et neonvärisiä, tai kirkkaan räikeitä...mut siis et ne ei ois niin ankeen värisiä.

Hyvän takin löytäminen tuntuu olevan myös vuodesta toiseen iso ongelma meille molemmille.. jos ei halua tyytyä johonkin välttävään. Ja sellasia vaatteita mitkä ois ihan "kaupunkikelposia" ja käytännöllisiä ja lämpimiä (olematta mitään sporttisen näkösiä). Suomen vaihtelevissa vuodenajoissa ja säissä. Miten monta takkia oon nähny ja todennu et: Aha, ai tässäkään ei ole vetoketjua tai nappeja, joku nyöri vaan kiinnikkeenä vyötäsillä?! Ai ei mitään suljettavia taskuja? Höh ei ollenkaan taskuja! Äh miksei näissä kivoissa takeissa koskaan oo huppua!! Se huppu kun olis niin mullekin löytys helpommin takkeja.

Huppu on ihan must syksyllä ja talvella kun satelee millon mitäkin ja pitää pään lämpimänä litistämättä hiuksia pilalle.

Ja farkuista vielä. Oon nyt muutamaa mallia löytäny et niitä voi jotenki käyttää. Jos niiden tuotanto lopetettais niin en kyllä uusia löytäs ainakaan tästä kaupungista. Mut suunnillee kaikki farkut on suunniteltu aika lailla hoikille jaloille ja tasasen kapeille ihmisille, vaikka ottaisit isommasta päästä kokoa. mulla ainakin on lantiota ja peppua enemmän et ois kiva kun ois ns. muodokkaammille vartalotyypeillekin niitä farkkuja eikä vaan tikkumalliselle. Toinen vaihtoehto on pluskoon farkut, mutta kun en oo pluskokonen, ei sielläkään oo mulle mitään. Ja kun sais monessa eri vyötärökorkeudessa. Jokapaikka tyrkyttäää niitä korkee vyötäröisiä, mitkä ei näytä kuin harvoilla hyvältä päällä. Ja mua ne ahdistaa. Äh.

Tulipa avautuminen, eikä tässä vielä kaikki..

Toi ois niin ihanaa kun joku myymälä muokkais sen ostamasi vaatteen sun mitoille sopivaks!!!

Vierailija
397/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla hinnalla saa ihan kevyesti itselle korkealaatuisesta kankaasta mittatilauspaidan. Miksi ihmiset, joilla on rahaa hyödynnä näitä ompeluammattilaisia vaan juoksevat tunteja kaupassa arpomassa laatua?

Koska tuntuu helpommalta valita niistä valmiista vaihtoehdoista. Ei minulla ole mitään vahvaa visiota siitä ,millaista mallia ja kuosia tarkalleen haluan ja mitkä kaikki mallit käyvät vartalolleni. Jos tarvitsen vaikkapa jakun, kierrän kaupoissa, sovitan ja ostan valmiista vaihtoehdoista sen, joka näyttää näteimmältä. Ja jos käyttää sitä samaa vaatetta 5-10 vuotta, kyllä ihan keskituloinenkin voi ostaa tuonhintaisia vaatteita. Ei niitä paitoja, hameita, mekkoja tai housuja loppupeleissä tarvitse olla kovin montaa kappaletta kaapissa, jos ne vain kestävät.

Vierailija
398/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haettu halvalla huippulaatua (tuon mahdottomuus on selviö), vaan keskihintaista keskilaatua, sellaista jota oli vielä 20 v sitten useimmissa kaupoissa. Vaatteita, jotka kestivät vuosia normaalia pesua/käyttöä, ja jotka näyttävät tavanomaiselta siistiltä vaatteelta, ei vaadittu mitään huippumuotia halvalla.

Miten ihmeessä se on nyt ihan mahdotonta, kun parikymmentä vuotta sitten se oli ihan normaalia? Silloin vietiin vaate takaisin kauppaan jos se kulahti parissa pesussa tai saumat alkoivat irvistää, kuten nykyään käy ihan järjestään.

Voisiko joku teistä keskihintaisten laatuvaatteiden perään huutelijoista nyt antaa ihan konkreettisia esimerkkejä aiheesta? Siis 20 vuotta sitten, vuonna 1999 ja sitä aiemmin, näitä oli helppo löytää suomalaisista kivijalkakaupoista? Kertoisitteko minkä merkkisiä nämä vaatteet olivat, ja minkä verran niistä aikanaan maksoitte? Kuvailkaa myös vaatekappaletta ja kertokaa sen materiaalikoostumus, jos teiltä sattuu vielä näitä aarteita kaapistanne löytymään. Vuosiluku mukaan, milloin on ostettu (suunnilleen).

Näin ihan sivusta: kyllä halpaketjujen vaatteetkin olivat kestävämpiä 20-15 vuotta sitten. Minulla on esimerkiksi yli 10 vuotta vanhoja H&M-toppeja, joita pystyn käyttämään edelleen. Ja sitten vasta ostettua, samanmallisia H&M toppeja, jotka alkavat hajoamaan noin 3kk käytön jälkeen.

Vierailija
399/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt Tazziasta istuvia mekkoja, vaikka muotoajakin minulla on. Katsoin tuolta eri mekkojen eri kokojen mittoja. Näyttäis olevan hieman eri mitoituksia noissa:  https://tazzia.mycashflow.fi/category/2/mekot

Nuorena kun olin laiha ja silti kurvikas (painoindeksi n. 20), oli todella vaikea löytää vaatteita, joissa vyötärö olisi tarpeeksi pieni. Painonnousu (painoinkesi nyt n. 26) on tasoittanut muodokkuutta ja vaatteita on nyt helpompi löytää.

Vierailija
400/505 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen asia olisi laihduttaa, jos painoa on liikaa. Minulla on parikin kaveria, jotka ylipainoisia ja tuskailevat että kun vaatteet eivät istu. Odotuksensa heillä tuntuu olevan se, että vaatteet taikoisi läskin pois. Että löytyisi vaatteita, joissa he näyttäisivät hoikilta. Koska vaatteet menevät kyllä päälle, ja mielestäni ”istuvat” mutta kun näyttävät heidän omasta mielestään ne päällä lihavalta tai muuten vaan kamalalta.

Näissä tapauksissa se istuvuus tai hyvännäköisyys ei ole vaatteista kiinni. Vaan omassa päässä olevasta mielikuvasta siitä miltä vaatteiden tulisi näyttää päällä läskeistä huolimatta.

Anteeksi että kirjoitan näin, en tarkoita että näillä täällä ketkä kirjoittavat ongelmasta välttämättä tilanne olisi tämä, mutta kun olen törmännyt tähän niin monta kertaa. Syynä tyytymättömyyteen omaa vartaloa kohtaan voi toki olla joku muukin kuin lihavuus. Ihmisillä on päässä joku mielikuva täydellisestä istuvuudesta, joka ei kohtaa todellisuutta.

Allekirjoitan tämän täysin. Ei nähdä omaa kroppaa realistisesti ja kiukutellaan huonosta istuvuudesta myyjälle. Ja kyllä se ylipaino rajoittaa, se on fakta.

Terv. Myyjä