Miksi naisille ei ole liikettä joka myisi useissa eri koossa ja malleissa perussiistejä vaatteita?
Kuten Dressman. Sieltä saa jokainen mies siistit ja istuvat vaatteet helpolla. Naisille ei tarjota samaa missään, istuvan vaatteen saaminen on lähes mahdollisuus ja vaatii useiden tuntien ja päivien etsimisen.
Kommentit (505)
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän luulen , että ap:n ongelma on jonkun tuossa mainitsema eli tämä: "olet ylikriittinen ja projisoit itseinhoasi vaatteisiin". Olen ollut parikymmentä vuotta myyjänä vaatekaupoissa ja ongelma-asiakastyypeistä yksi on juuri sellainen, jonka mielestä mikään vaate ei sovi hänelle, vaikka sopivuudessa ei oikeasti ole mitään vikaa. Ihmisellä on tosi ylimitoitettu kuvitelma siitä, miltä hänen pitäisi näyttää ja todellisuus ei vastaa sitä. Näitä on selvästi enemmän naisissa kuin miehissä.
No kerro toki tuolla ammattilaisen pitkällä kokemuksella mistä saisi se lyhyempi ja muodokkampi sopivan vaatteen? Tai pidempi ja muodokkampi? Vai oletko niitä myyjiä joilla on täysin sokea kohta siihen että ihmiset ovat eri kokoisia ja hoetaan "kyllä meidän vaatteet sopii kaikille".
Koittakaapa löytää 150-senttiselle tytölle leggarit ja farkut kun sopiva leveys on 128-senttisessä vaatteessa :).
Onneksi osaan sen verran ommella, että ne leggarit kapenee ja farkutkin löytyi usa:sta.
Pitkähihaiset paidat on sitten muodottomia telttoja ja t-paidat joko mallia napa tai säkki.
Vierailija kirjoitti:
https://m.zalando.fi/lauren-ralph-lauren-classic-dress-trikoomekko-blac… Tässä esim perussiisti bisnestyylinen mekko, voi pestä koneessa, pitkät hihat, niin ei tarvitse erillistä jakkua välttämättä. On kokoon 48 asti. Vaikka trikoota, niin tuota merkkiä ostaneena tiedän, että on vähän erilaatuista kuin henkkamaukan trikoo.
Vaikuttaa hyvältä mutta "Kuvan malli on 178 cm pitkä ja hänellä on päällään koko 36". Ei taida montaa mallin pituista naista löytyä Suomesta. Lopuille sitten taas väärän kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan kun sopivia vaatteita ei löydy, käytän vanhoja ja kauppa jää kokonaan syntymättä.
Miksei kukaan vastaa kysymykseen, mistä kaupasta saa keskihintaisia vaatteita jotka kestävät normaalia pesua?
No ei minulla tuo pesun kesto ole ollut ongelma missään vaatteissa. Katson ostaessani, että vaate on siististi valmistettu ja pääasiassa ostan luonnonkuituja olevia vaatteita. Ostopaikkana Tokman, Cara, Halpahalli, Lidl, Kappahl, Lindex, Halonen. Prisma, Hintaluokka halvasta keskihintaiseen. Pesen ohjeen mukaan tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://m.zalando.fi/lauren-ralph-lauren-classic-dress-trikoomekko-blac… Tässä esim perussiisti bisnestyylinen mekko, voi pestä koneessa, pitkät hihat, niin ei tarvitse erillistä jakkua välttämättä. On kokoon 48 asti. Vaikka trikoota, niin tuota merkkiä ostaneena tiedän, että on vähän erilaatuista kuin henkkamaukan trikoo.
Vaikuttaa hyvältä mutta "Kuvan malli on 178 cm pitkä ja hänellä on päällään koko 36". Ei taida montaa mallin pituista naista löytyä Suomesta. Lopuille sitten taas väärän kokoinen.
Tytär on tuon 182 ja miniä 184 cm. Monet näiden kavereista on tuon saman 180 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä tässä ketjussa mainituissa liikkeissä. Suurin syy, miksi ei löydy sopivaa on se, että suomalainen asiakas ei halua maksaa. Kaikki pitäisi olla halpaa.
Hyvälaatuisia vaatteita kyllä on tarjolla kaikille vartalotyypeille, jos on valmis maksamaan ja löytää omalle vartolotyypilleen sopivan merkin. Jostain nuortenvaateketjuista (vero moda, cubus tms) tai Lindex, h&m, Zara, mango ei kannata etsiä hyvälaatuisia Businessvaatteita, joiden mitoitus sopisi aikuiselle naiselle.
Eri merkeillä on erilaiset kaavoitukset, kannattaa käyttää aikaa siihen, että etsii itselleen sopivan merkin. Esim tiger of Sweden ja filippa k ovat pitkille ja hoikille sopivampia, Marco polo ja pbo hiukan väljempiä, esprit lyhyempi ja leveämpi (huono laatu), gerry weber melko leveä (paljon keinokuitua) jne.Alusvaatteiden perään katsellessa ei todellakaan halua yhdestä kappalessta maksaa satasia. Ei noissa laatu oikeasti ole niin hyvää että kestäisi vuodesta toiseen.
Tarkoitin perusvaatteita. Nuo ylläolevat merkit ei laadultaan eroa muusta liukuhihna tehdastyöstä. Kuluttajia kusetetaan merkillä vain.
Aamen aloittajalle! Tämä on oikeasti ongelma.
Muutin aikoinaan Lontooseen ja taivas aukeni. Älkää naurako, mutta Marks & Spencer oli kyllä sellainen vaatetaivas ettei mitään rajaa. Edullinen ja täynnä valikoimaa alusvaatteista lähtien. Kokovalinta oli mahtava, ihan pyytämättä kaikkea oli kolmea eri pituutta. Siellä kun populaa riittää.
Suomessa joissain tavarataloissa on olevinaan M&S:ää, mutta valikoima tietysti on aivan onneton.
Minä oon aina luullut että naisilla se on paljon helpompaa :D
Edesmenneessä netanttilassakin oli oikein erikseen isojen naisten osasto, mutta miesten vaatteita oli vain joillekin tyyliin luuviuluille.
Itse asun vielä sellaisella alueella että esim. jotain Dressmann XL tai muuta isojen miesten vaatteiden liikettä ei ole lähimaillakaan, niin ne joutuu netistä tilaamaan, ja sehän on aikamoista hakuammuntaa. Lisäksi ne isojen vaatteiden liikkeet kiskoo aina ihan hitonmoisia hintoja (ja joskus laatu on hinnastaan huolimatta jopa surkeampaa kuin joissain Tokmannin vaatteissa).
Joten työttömyyspäivärahalla elävä isokokoinen ja lihava on todella huono combo.
Myyjänä olen tavannut myös ihmistyypin, joka on esim kokoa 46, mutta väittää olevansa kokoa 42 ja kiukuttelee, kun ei löydä sopivia vaatteita. Jos vaikka on vyötäröstä kokoa 42 mutta persus kokoa 46, niin silloin on otettava vaate sen persuksen koon mukaan ja käytettävä vyötä tai ompelijan palveluksia. Yllättävän monelle on mahdotonta myöntää olevansa isompaa kokoa kuin onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on perusvaate?
Vaikka tuo edellä ollut ralph laurenin mekko. Hyvin tavallinen ja monikäyttöinen perusvaate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän luulen , että ap:n ongelma on jonkun tuossa mainitsema eli tämä: "olet ylikriittinen ja projisoit itseinhoasi vaatteisiin". Olen ollut parikymmentä vuotta myyjänä vaatekaupoissa ja ongelma-asiakastyypeistä yksi on juuri sellainen, jonka mielestä mikään vaate ei sovi hänelle, vaikka sopivuudessa ei oikeasti ole mitään vikaa. Ihmisellä on tosi ylimitoitettu kuvitelma siitä, miltä hänen pitäisi näyttää ja todellisuus ei vastaa sitä. Näitä on selvästi enemmän naisissa kuin miehissä.
No kerro toki tuolla ammattilaisen pitkällä kokemuksella mistä saisi se lyhyempi ja muodokkampi sopivan vaatteen? Tai pidempi ja muodokkampi? Vai oletko niitä myyjiä joilla on täysin sokea kohta siihen että ihmiset ovat eri kokoisia ja hoetaan "kyllä meidän vaatteet sopii kaikille".
Sovitin vaatetta, ei sopinut. Myyjä alkoi tyrkyttää toista kokoa samaa vaatetta. Ei se kai ymmärtänyt ettei se vaatteen leikkaus muutu vaikka koko muuttuu. Eihän tuohon työhön mitään pätevyyttä vaaditakaan.
Jos asiakas on ostamassa t-paitaa ja on kahden vaiheilla, ostaako paita, joka on 22,90 vai 29,90. Ensimmäisessä on sekoitettu puuvillaan elastaania, toisessa ei ole. Asiakas ostaa ensimmäisen, koska se on halvempi. Mutta elastaani ei kestäkään pitkään.
Asiakas haluaa neuleen. 100% villaa oleva neule maksaa 120e. Asiakas ostaa akryylineuleen neljällä kympillä ja sitten kuukauden päästä ihmettelee, kun se onkin niin kauhtuneen näköinen eikä muutenkaan hyvä päällä.
Yksi vaihtoehto on korjata vaate itse.
Opetteluahan se vaatii, muttei tule niin kalliiksi kuin ompelija ja saa ne istuvat vaatteet.
Ennen vaatteet tehtiin trendin mukaan itse. Jos lapsille haluttiin kivat 70-luvun värikkäät vaatteet, tehtiin lehden mukana tulleiden kaavojen mukaan ne vaatteet.
Jos haluttiin itselle kiva kynämekko, joka istuu, tehtiin itse. Kaavoja sai ihan tilaamalla kotiin ja sen osaaminen kuului ihan yleissivistykseen. Vähän niin kuin nykyään tietokonetaidot. Ei sitäkään kukaan kyseenalaista, että miksi minun pitäisi itse osata sähköposteja lähettää.
Jos vaatteita olisi oppinut korjailemaan, jo lapsesta saati teini-ikäisestä asti, niin eihän siinä enää mitään opettelua olisikaan.
Minäkään en osaa tehdä ruskeaa kastiketta jauhelihalle, mutten vaadi, että sitä myytäisiin kaupassa valmiina. Voin opetella itse, kun tarve tulee. (Kyllä tiedän, että myydään sitäkin jauheena, mutta onhan se huonompaa kuin itse tehty.)
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakas on ostamassa t-paitaa ja on kahden vaiheilla, ostaako paita, joka on 22,90 vai 29,90. Ensimmäisessä on sekoitettu puuvillaan elastaania, toisessa ei ole. Asiakas ostaa ensimmäisen, koska se on halvempi. Mutta elastaani ei kestäkään pitkään.
Asiakas haluaa neuleen. 100% villaa oleva neule maksaa 120e. Asiakas ostaa akryylineuleen neljällä kympillä ja sitten kuukauden päästä ihmettelee, kun se onkin niin kauhtuneen näköinen eikä muutenkaan hyvä päällä.
Tässä taitaa taas olla joku myyjä kirjoittamassa. Kuule kun sitä villaakin on hyvin monen eri tasoista. Villa ei ole synonyymi laadulle ja kestävyydelle, ymmärrätkö? Sitten voidaankin taas keskustella vaatteiden istuvuudesta, totta kai jokainen ottaa sen halvan rätin jos jotain pitää saada eikä sopivaa löydy.
Täh? Dressamania vastaavia ruotsalaisia naisille suunnattuja ketjuja on kappahl, Lindex ja hm ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa huvittavaa että naiset "haaveilevat" jostain Dressmannin kaltaisesta liikkeestä. Monet kauppakeskukset ovat täynnä liikkeitä, jotka on täysin keskittyneitä naisten vaatteisiin ja joihin sinkkumiehillä ei ole mitään asiaa.
Ihan sama vaikka kauppakeskuksessa olisi 1000 naistenvaateliikettä, kun ei niistä kaupoista löydy sitä mitä on vailla!!
Voisiko johtua siitä naisesta?
Johtuu, tämä nainen kun ei halua vaatteessaan olevan pitsiä, kuvioita, glitteriä, läpikuultoa, reikiä, isoja logoja, hörselöä, liuhuketta, helmiä, ruusukkeita, nauhoja tai isoja kaula-aukkoja. Vaatteen pitäisi olla sopivan kokoinen (ei makkarankuorta mutta ei oversizeakaan) ja lisäksi vielä laadukas. Olisin valmis käyttämään reippaammin rahaakin, mutta usein tulen tuntien "shoppailun" jälkeen tyhjin käsin kotiin. Filippa K:lla olisi kriteerit täyttäviä vaatetta, mutta näitä ei ole juuri missään enää myynnissä (sokoksella ja stockkalla muutamia malleja). Ilmeisesti Helsingissäkään ei ole enää myymälää.
Minä tykkään pitsistä, kohtuudella. Mutta haluan että paitani ja mekkoni ovat luonnonkuitua, puuvillaa, villaa tai pellavaa. V-kaula-aukko on nykyään kortilla, ei löydy, t-paidan pyöreä kaula-aukko on aina joko liian ahdas tai liian antava. Jos löytyy pellavavaate, on se mallia teltta, tykkään istuvista vaatteita. Vaikeaa on.
Aina on vaikeaa kun se mitä on ei kelpaa. Minä olen lotonnut, ja sekin on vaikeaa.
Mäkin lottoan mutta se ei ole vaikeaa. Kunnollisen vaatteen löytäminen tosin on nykyään yhtä hienoa kuin lottovoitto ja yhtä harvinaista. Kesällä löysin ihanan paidan, 100% puuvillaa ja just mun mitoille tehty. Ostin enkä edes vilkuillut hintaa, olisin ostanut kaksi mutta oli vain 1kpl jäljellä. Siinä jäi kaupalta yksi 60e saamatta, vaikeaa on heillekin kun joutuu myymään eioota ja tyrkyttämään viskoosirättejä helpon rahan toivossa.
En ymmärrä tätä yhtään. Olen löytänyt vaikka kuinka paljon kunnollisia vaatteita. Pellavaa, puuvillaa, jopa silkkiä ja nyt viime päivinä jopa villa/kasmir sekoitetta.
Joo onhan niitä koossa 36, mä olen kokoa 46. En voi käyttää mallia teltta, en liehuvalahkeisia housuja ja niitä kamalia muodottomia pellavatunikoita. Pellavassa on eroja, jos kangas on niin ohut että läpi näkyy niin jää ostamatta. Luksushintaa en ole valmis maksamaan mutta tiedostan että halvallakaan ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? No ei ole noin, ap! Naistenvaateliikkeitähän on selvästi enemmän kuin miestenvaateliikkeitä, samoin ketjuja. Pikemminkin kyse on siitä, että on vaikea valita niin suuresta tarjonnasta. Miestenvaateliikkeitä ei pienemmillä paikkakunnilla ole kuin Dressman, siksi se pompahtaa silmille.
Jos et osaa etsiä sinulle sopivia malleja, varaa aika pukeutumisneuvojalle. Niitä on isoissa liikkeissä, osa ilmaisia ja osan maksu kompensoidaan ostoksista.
Kyse on pikemminkin siis ostamisen taidosta. Kaikki eivät sovi kaikille. Esimerkiksi minä olen ylipainoinen, ja minulle ei joku kapea kotelomekko tai hame sovi lainkaan, kapea hame vain korostaa paksuja jalkojani. Sen sijaan leveähelmainen on paljon armollisempi.
Mutta tuo pitää vain tajuta, eikä se ole sama asia kuin että kotelomekot sinänsä olisivat kaupassa väärän mallisia. Ne eivät vain sovi minulle.
Monissa kaupoissa on malleja eri vartaloille, esim. Your facessa on eri kokoluokissa housuissa kolmea eri pituutta. Samoin tuota löytyy Marks & Spencerillä. Ja ompelupalveluitakin on monessa liikkeessä, mm. STockmannilla.
https://info.stockmann.com/palvelut/muodin-palvelut/ompelupalvelu/
Suurin osa nykyvaatteista onkin nimenomaan lihaville, joten ei ihmekään että löydät helposti vaatteita. Normaalipainoisen mutta muodot omaavan taas on todella vaikea löytää mitään sopivaa. Miljoonannen kerran, koska kaikki vaatteet näyttää olevan kaavoitettu joko pallolle tai tikulle.
Olen edelleen eri mieltä. Olen vuosikymmenten saatossa siirtynyt koosta 32 kokoon 44, eikä minulla ole koskaan ollut ongelmia löytää runsaasti kivoja vaatteita.
Toistan: epäilen, että et osaa ostaa. Siihen auttaa pukeutumisneuvoja.
Toki on naisissa kuten muuten miehissäkin "ongelmavartaloita" - sitaattimerkeissä siksi, ettå ei mikään vartalo nyt varsinaisesti ole ongelma, vaan ehkä vain niin harvinainen malliltaan, että sille on vaikea löytää vaatteita.
Mutta kuten sinun pitäisi jo ketjusta voida päätellä, valtaosalla naisista ei ole isompia ongelmia vaatteiden löytämisessä. Eli edelleen: joko olet todella harvinaisen mallinen tai et osaa ostaa. Tai kolmaskin vaihtoehto toki on: olet ylikriittinen ja projisoit itseinhoasi vaatteisiin.
En todellakaan inhoa itseäni! Mutta jos vaate pitää valita niin että yhdestä kohtaa sopiakseen se on toisesta kohtaa ainakin kaksi kokoa liian iso, niin uskallan sanoa ettei se ole nirsoutta. Sun vartalomalli on ilmeisesti pysynyt painonvaihtelun myötäkin samana (suorana?), eikä se että sinä olet löytänyt sopivia vaatteita tarkoita sitä että niitä olisi tarjolla ollenkaan jollekin toisen muotoiselle.
Olen useasti esim käynyt isossa vaatekaupassa läpi Joka ainoan talvitakin ilman että yksikään on ollut sopiva (kun löytyy koko jossa vihdoinkin voi käsiä liikuttaa, mahtuu vyötärölle kaksi minua). Ei siinä pukeutumisneuvoja voi takiksi muuttua. Ja esim talvitakki on vaate jota ei voi korvata jollain muulla, niinkuin esim farkut olen korvannut mekoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on perusvaate?
Mystinen haavevaate. Mikään tässäkään ketjussa linkatuista vaatteista ei näille kelpaa.
No huonosti on sisäänostaja työnsä tehnyt, jos sinne aleen jää kaikkia kokoja paljon.