Lääkäri sanoi minulle suoraan "älä puhu pas""aa", pyysi kyllä anteeksi mutta tein valituksen.
Gyne jolle menin puhumaan siitä miten vaihdettuani e-pillerimerkkiä painoni on noussut hurjasti enkä usko näiden(kään) sopivan. Lääkäri kuunteli ja sanoi sitten, selkeästi noilla sanoilla "älä puhu pas""aa". Näki ilmeestäni että nyt meni väärin ja esitti anteeksipyynnön mutta tein valituksen heti kun pääsin kotiin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
No en mä haluais maksaa jotain 130€ siitä, että joku kiroilee mulle päin naamaa.
En kyllä antaisi ilmaisen terkkarilääkärinkään kirota.
Ai et "antaisi"? Sinäkö muiden ihmisten sanomisista päätät? Kysyvätkö ihmiset useinkin sinulta lupaa sanavalinnoilleen?
Ai että mua jaksaa - en oikeastaan tiedä kumpaa enemmän, veeduttaa vai naurattaa tää ihmisten typeryys tässä " lääkkeet nosti painoa"- keskustelussa.
Ymmärrättekö te juuttaan olkikuukkelit, älykkyydeltänne järvisimpukan tasoiset, että jos siellä lääkkeiden sivuvaikutusluettelossa lukee PAINONNOUSU, niin silloin se vaan kerta kaikkiaan on sen lääkkeen sivuvaikutus???
Koska ilman sen lääkkeen syömistä se paino ei olisi alkanut nousta.
Se millä mekanismilla se lääke sitä painonnousua aiheuttaa on sinänsä täysin yhdentekevä. Jotkut lisää ruokahalua, jotkut muuttaa aineenvaihduntaa. Mutta siksi se painonnousu monissa lääkkeissä sivuvaikutuslistalla mainitaan, kun se suatanan lääke siihen asiaan vaikuttaa.
ymmärrättekö ääliöt?
Itselläni oli sama tuo painonnousu kun käytin e-pillereitä noin 10 vuotta.Painon nousu alkoi heti pillereiden aloittamisen jälkeen ja laski takaisin niiden lopettamisen jälkeen.Käytin ns.mini-pillereitä ikävuosina 23-33.Olen samaa mieltä siitä, että lääkärin kommentti oli törkeä.Työskentelin sairaanhoitajana yli 20 vuotta enkä kuullut koskaan tuon kaltaista lääkärin suusta.Muuten kyllä koin joskus, että potilaita ei kuunneltu aina tarpeeksi.
Tämä koko viestiketju lähti liikkeelle paskanpuhujan paskakirjoituksesta. Paska juttu sinänsä.
Monetkin lääkevalmisteet vaikuttavat ruokahaluun, mutta ei se ole kuin asennekysymys. Vaaka on keksitty ja jos syö lääkettä, on hyvä tapa punnita itsensä vähintään viikottain ja muuttaa syömisiään, jos paino alkaa nousta.
Ja hei, itse lihoin 20 kg masennuslääkkeen takia. Olin vain niin koomassa, ettei käynyt mielessäkään puntaroida. Siitäpä maksan nyt. Älkää te tehkö samaa virhettä, vahtikaa kilojanne ajoissa. On helpompi pudottaa kilo tai kaksi kuin 20.
Lääkäri kyllä ilmaisi itseään tosi typerästi. E-pillereiden haittavaikutuksissa yhtenä lukee tosiaan painonnousu. Vaikka itse pilleri ei sisältäisikään kaloreita,saattaa se kiihottaa ruokahalua,ja lääkkeen käytön lopettamisen jälkeen,painonnousu pysähtyy. Kyllähän esim kortisonia käyttävillä esiintyy turvotusta ja painonnousua,vaikka itse pilleri ei kaloreita sisältäisikään.Sama juttu esim diabeteksen insuliinin käyttö.
Lihomista voi tietysti estää ruokavalion avulla,mutta aina se ei ole niin helppoa. Harmillista vain että pillereissä tuntuu usein olevan samat vaikuttabat aineosat.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on totta. Yhdetkään pillerit ei lihota valtavasti, sä oot syönyt sun kilot.
Jotkut pillerit ja lääkkeet kyllä lihottavat, koska aineenvaihdunta häiriintyy ja keho kerää nestettä.
Itse lihoin muutamassa kuukaudessa 15kg kun söin neuropaattiseen kipuun lääkettä. Tämä sanottiin myös lääkkeen sivuvaikutuksena samoin lääkäri mainitsi siitä. Ja yritin samaan aikaan keventää ruokavaliota ja ennen kipulääkitystä ei ollut ylipainoa.
Ja heti kun kovimmat kivut helpotti, lopetin lääkityksen ja paino alkoi pikkuhiljaa tasoittua ja vuoden päästä pääsin alkupainoon.
Olen melkein 70 vuotta. En ole koskaan kokenut epäasiallista käytöstä lääkäriltä tai hoitajalta. Keskiviikkona neljäs kerta lääkäriin tänä vuonna.
Kakkahattutäti kirjoitti:
E-pillereissä ei ole kaloreita.
Ihan tiedoksesi.
Lähde: Terveys.fi
"Lihottavatko E-pillerit?
Kyllä e-pillerit lihottavat, toisia jopa selvästi. Yleensä lihominen on turvotusta eli nesteen kerääntymistä elimistöön. Sitä voi rajoittaa liikunnalla ja vähäsuolaisella ravinnolla. Suomessa on markkinoille tullut uusi e-pilleri (Yasmin), joka on suunnattu nimenomaan naisille, jotka kärsivät turvottelusta ja painon noususta luonnollisen kierron tai muiden e-pillereiden käytön aikana. Vaikutus perustuu uuteen keltarauhashormonikomponenttiin pillerissä."
Vierailija kirjoitti:
Monetkin lääkevalmisteet vaikuttavat ruokahaluun, mutta ei se ole kuin asennekysymys. Vaaka on keksitty ja jos syö lääkettä, on hyvä tapa punnita itsensä vähintään viikottain ja muuttaa syömisiään, jos paino alkaa nousta.
Ja hei, itse lihoin 20 kg masennuslääkkeen takia. Olin vain niin koomassa, ettei käynyt mielessäkään puntaroida. Siitäpä maksan nyt. Älkää te tehkö samaa virhettä, vahtikaa kilojanne ajoissa. On helpompi pudottaa kilo tai kaksi kuin 20.
Ei ole vain asennekysymys. Esim. joissain syöpähoidoissa joudutaan antamaan suuria kortisonimääriä ja se paisuttaa ihmisen ihan uusiin mittoihin vaikka ruoka ei maistuisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten estetään nesteen kerääntyminen elimistöön?
Ihminen ei voi hyvin, jos ei saa nestettä, vaikka lopettaisi muuten syömisen. Ja vedessä ei ole kaloreita, mutta joidenkin lääkkeiden vaikutuksesta se jää elimistöön ja paino nousee ja lihoo.
Näin luki muutamissa tutkimuksissa ja artikkeleissa.